X

Mocanita blocata de criza politica

Ca orice român care se respectă, te gândeşti că neînţelegerile politice rămân acolo, la Bucureşti. Doar că vrând-nevrând problemele lor devin şi probelemele noastre. De exemplu, proiectul mocăniţei dintre Sibiu şi Agnita rămâne doar o impresie de moment. Un bun motiv de a face gargară electorală. De la sfârşitul alegerilo generale de anul trecut, nimen nu mai suflă o vorbă despre acest proiect. Ba mai mult, orice discuţii de inanţare s-au împotmolit de tot din cauza unui motiv obiectiv: la ministere nu mai ai cu cine vorbi.
„Încercăm cumva, să vedem ce putem face să constinuăm demersurile. Totul s-a blocat în momentul în care a căzut guvernul. Noi am accesat un program pe fonduri europene, dar doar de co-finanţare. Restul de 50% din bani, noi nu îi avem. Am intrat în contact cu Ministerul Turismului şi Ministerul Transporturilor, am aplicat, s-a făcut dosarul, dar apoi a căzut guvernul. Nu cred că mai ştie nimeni acum de dosare, de proiect. Toată lumea aşteaptă să vadă ce se întâmplă, cine iese la alegeri, cine face guvernul. Aşteptăm să se termine totul, ca să putem continua”, explică situaţia la zi a mocăniţei, primarul din Agnita, Radu Curcean.
De fapt, am greşit. Ceva se mişcă pe liniile mocăniţei: o ciclodrezină folosită de câţiva voluntari. De la alegerea noilor parlamentari, până acum, voluntarii din Agnita au curăţat de gunoaie liniile mocăniţei. Este vorba de asociaţia “Prietenii Mocăniţei” ai cărei membrii s-au apucat să facă măcar linia funcţională, dacă altceva nu pot. Aşa că şi-au construit o ciclodrezină cu care se pot plimba pe linie, iar la sfârşit de săptămână pleacă pe linie şi o curăţe de gunoaiele „binevoitorilor”. „Doar voluntarii au mai mers şi au curăţat linia”, spune primarul Curcea despre mersul lucrurilor pe linia mocăniţei.
Planurile mocăniţei depind în proporţie de 100% de Bucureşti. Acesta este şi motivul pentru care nu s-a mai făcut nimic. Proiectul Mocăniţa figurează ca ajutor de stat, iar pentru realizarea lui cu bani de la Uniunea Europeană nu este posibil decât pe programe de cofinanţare de 50%. Pentru o finanţare de 3 milioane de euro, cât este estimat în mare costul total al proiectului, Asociaţia Consorţiul pentru dezvoltare interregionala Sibiu – Agnita ar trebui să vină cu 1,5 milioane euro. Singura soluţie era atragerea în proiect a unui minister. Aşa s-a luat legătura cu Ministerul Turismului şi Ministerul Transporturilor. S-a întocmit dosarul, doar că acum zace undeva la Bucureşti. Este criză politică, guvernul este căzut, sunt alegeri prezidenţiale, nimeni nu mai are timp acum de aşa ceva. Singura posibilitate de ieşire din această stare, este finalizarea renovării unor porţiuni de cale ferată. „Am putea pune mocăniţa în circulaţie pe unele porţiuni scurte. Doar pentru lobby, pentru a face publicitate proiectului, pentru a-l prezenta. Sper să putem face măcar acest lucru undeva în vară”, a spus Radu Curcean.
Până la viitoarele alegeri, (cele mai apropiate sunt cele locale, prin vara lui 2012), raseul mocăniţei este liniştit. Somnul indiferenţei este deranjat doar din când în când de hoţii de fier vechi, sau de „constructorii” din zonă, care se mai alimentează cu materiale din vechile gări. Totul, sub înaltul patronaj conferit de titlul de „monument istoric”. “Ce soluţii ar fi? Să angajăm paznici sau să luăm noi de pe traseu tot ce poate fi furat, pentru a depozita aceste bunuri”, Mihai Blotor, la ultima serie de furturi de pe traeul mocăniţei.

Istoria veche

1895 – În Parlamentul de la Budapesta s-a discutat prima oară de linia ferată dintre Sibiu şi Sighişoare
1896-1910 – Se construieşte calea ferată de 109 km lungime cu ramura de la Cornăţel spre Vurpăr (13 km) de către Societatea Căilor Ferate locale Sibiu – Sighişoara. Ramificaţia de la Cornăţel înspre Vurpăr, denumită “linia Vânătorilor” a fost construită pentru vânătoriile regale şi transporturi de lemne din zona apropiată pădurilor.
1965 – se închide linia dintre Agnita şi Sighişoara
2001 – se închide şi linia dintre Agnita şi Sibiu din lipsă de fonduri pentru întreţinerea locomotivelor.

Istoria nouă

2003 – americanii fac investigaţii preliminare asupra traseului
2004 – Ministerul Transportuilor organizează prima întrunire care are drept subiect calea ferată Sibiu-Agnita
2006 – linia este declarată de interes european de Federaţia europeană a căilor ferate de patrimoniu
2007 – calea ferată este declarată monument istoric
2008 – Traseul este concesionat pe 25 de ani, cu drept de preempţiune Consorţiului interregional

Politicieni despre proiectul mocăniţei

“Mă gândesc la un plan de a face acea linie care să lege două oraşe, două burguri ale culturii, Sibiul de Sighişoara, pe linia mocăniţei”, ex-ministrul culturii, Adrian Iorgulescu, PNL

„Compania Naţională de Căi Ferate va face o licitaţie publică prin care se va concesiona această linie. Va câştiga cel care va prezenta cele mai avantajoase condiţii “, Ioan Cindrea, deputat PSD

“Consider că «reînvierea» mocăniţei Sibiu –Agnita, reprezintă în primul rând o revitalizare a tradiţiei în zona Valea Hârtibaciului, o legătură între localităţile învecinate şi totodată un punct de atracţie turistică. Solicit parlamentarilor de Sibiu să se alăture demersului făcut de autorităţile locale de a sprijini proiectul de repunere în circulaţie a mocăniţei Sibiu –Agnita. La începutul sesiunii parlamentare voi adresa o întrebare Ministrului Dezvoltării, Lucărilor Publice şi Locuinţelor, Laszlo Borbely pe care sper să o semneze şi ceilalţi parlamentari de Sibiu şi în urma căreia sper ca proiectul Mocăniţa să-şi poată urma cursul normal”, Raluca Turcan, deputat PD-L.

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim

Comentarii

comentarii

O opinie

  1. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Turnul Sfatului Online
  • Sibiu
  • Contact