X

Carabulea isi rascumpara terenul cu bani europeni

Orice reprezentant al statului care se plânge de cât de greu “sunt atraşi” banii europeni ar trebui să ia lecţii de la Ilie Carabulea. Omul de afaceri sibian a reuşit să convingă forurile decizionale că merită să primească bani şi pentru un teren pe care să şi-l răscumpere de la o altă firmă la care a fost acţionar şi care are datorii la stat de mai multe milioane de euro.

Terenul în cauză măsoară 2.759 de mp şi a fost cumpărat de către Ilie Carabulea de la Primăria Sibiu cu 376 de euro, fără TVA, pentru un metru pătrat la finalul lui decembrie 2004. În urma unei licitaţii. Aproximativ 1,3 milioane de euro, cu tot cu TVA, pentru întreg terenul a plătit la acea vreme Ilie Carabulea. Pe terenul respectiv, firma la care a fost acţionar omul de afaceri sibian, Păltiniş Leasing, a demarat alături de W.K. Group – firma lui Werner Keul – construcţia unor turnuri gemene. Lucrarea a fost oprită acum doi ani, la nivelul structurii de rezistenţă a etajului patru, din motive ce nu au fost făcute publice. La mijlocul anului trecut, însă, Ilie Carabulea a ieşit public şi a anunţat reluarea lucrărilor şi ridicarea unui centru de afaceri cu ajutorul unor finanţări europene. Reuşita proiectului cu fonduri europene este cu atât mai mare cu cât pe domeniul pe care Carabulea & co au reuşit să atragă fondurile UE mai există în întreaga Românie doar două firme care au mai reuşit acest lucru. Doar că sumele atrase de respectivele firme, din sudul şi nordul ţării, sunt incomparabil mai mici faţă de valoarea eligibilă a proiectului lui Carabulea – 66,73 de milioane de lei.

Ameţitoarele schimbări de firme

Cum răbdarea este un lucru rar în aceste zile, nu o să vă reţinem atenţia cu numeroasele detalii pe care le presupune istoricul firmelor Păltiniş Leasing sau cel al Transcar Internaţional. În rezumat, Păltiniş Leasing este din cadrul holdingului Atlassib al lui Ilie Carabulea. Cu numele personal, Carabulea a fost asociat doar o vreme: a ieşit din acţionariat chiar înainte ca firma să acumuleze la stat datorii de peste 2,5 milioane de euro şi să intre în reorganizare. Statul nu mai prea are cum să îşi recupereze datoriile imense din moment ce din firma Păltiniş Leasing au fost vândute mai toate bunurile executabile, înainte să fie pus sechestre pe ceva – pentru întreaga poveste a acestei ţepe dată statului puteţi consulta arhiva Turnul Sfatului.
Printre terenurile vândute se numără inclusiv cel pe care se construieşte acum Centrul de afaceri, pe bani europeni. Noul beneficiar al clădirilor de pe terenul în cauză, SC Transcar Internaţional. Unic asociat la această firmă este Octavian Dican. Alături de el, ca administrator, era până la finele anului trecut şi Daniel Micu. Acum nu mai este. Daniel Micu mai apare doar în cadrul firmei înglodate în datorii, Păltiniş Leasing, ca asociat. Atât Daniel Micu, cât şi Octavian Dican, deţin diferite funcţii în cadrul Holdingului Atlassib.
În fine, ca toate aceste nume să se lege în vreun fel de poveste, trebuie spus că finanţarea europeană pentru ridicarea Centrului de afaceri de str. Nicolaus Olahus (fosta străpungere Mihai Viteazul) este acordată firmei Transcar International.

O mică scăpare

Că pentru achiziţia terenului pe care va fi ridicat respectivul centrul de afaceri au fost ceruţi bani europeni nu am aflat decât întâmplător. Fiind vorba de bani europeni, Transcar International s-a văzut nevoită să angajeze o firmă de construcţii prin licitaţie publică. Doar că prima procedură de acest gen, cu finalitate în octombrie anul trecut, a fost anulată. Motivul oficial publicat pe Serviciul electronic de achiziţii publice (SEAP) este destul de ambiguu: “abateri grave de la prevederile legislative afectează procedura de atribuire sau este imposibilă încheierea contractului”. Am dorit să obţinem mai multe detalii legate de ce înseamnă această anulare. Chiar şi solicitate în scris, detaliile nu au fost oferite de reprezentanţii Transcar Internaţional.
De cealaltă parte, finanţarea europeană se face în urma dosarului depus la Agenţia pentru Dezvoltare Regională (ADR) Centru. Reprezentanţii acesteia ne-au transmis un răspuns din care fiecare înţelege ce vrea. “Conform instrucţiunilor Ministerului Dezvoltării Regionale şi Locuinţei, a contractului de finanţare şi anexe la acesta, semnat între părţi, beneficiar – SC Transcar Internaţional SRL, MDRL şi ADR Centru, beneficiarul are obligaţia de a respecta prevederile legislative referitoare la atribuirea contractelor de servicii, furnizare sau lucrări, precum şi a următoarelor principii şi reguli, enumerate şi detaliate în contract: nediscriminare, tratament egal, recunoaştere reciprocă, transparenţă, proporţionalitate, eficienţa utilizării fondurilor publice, asumarea răspunderii, evitarea conflictului de interese şi neretroactivitatea contractului. Beneficiarul îşi asumă responsabilitatea derulării şi respectării acestor instrucţiuni şi principii prin semnarea contractului de finanţare. Nerespectarea prezentelor instrucţiuni atrage după sine neeligibilitatea cheltuielilor aferente achiziţiei în cadrul proiectelor co-finanţate prin POR”, se arată în răspunsul transmis de ADR Centru ziarului Turnul Sfatului. Dar, la final, mai adaugă şi “scăparea”. “Prin asumarea răspunderii, conform contractului de finanţare şi a instrucţiunilor MDRL, beneficiarul nu implică pe parcursul derulării procesului nici una dintre celelalte părţi semnatare din contract, atâta timp cât nu solicită rambursarea cheltuielilor. La cererea făcută de beneficiar către ADR Centru, pentru rambursarea cheltuielor efectuate, experţii agenţiei evaluează atât respectarea prevederilor contractuale, a legislaţiei şi a instrucţiunilor, cât şi a corectitudinii datelor menţionate în cererea de rambursare corelate cu cele din cererea de finanţare. Menţionăm că până în prezent SC Transcar Internaţional SRL a înaintat către ADR Centru o singură cerere de rambursare a cheltuielilor ce vizau achiziţia terenului”.

Cine să ne zică?

Pentru această ultimă frază am solicitat clarificări. Reprezentanţii ADR Centru susţin că beneficiarul finanţărilor este SC Transcar International şi, dacă vrem informaţii, să le cerem lor, căci potrivit legilor reprezentanţii acestei firme ar trebui să ni le dea. Am trimis, prin urmare, o nouă cerere pe adresa Transcar International. Au trecut mai bine de 30 de zile. Niciun răspuns. Am încercat, în cele din urmă, şi la Ministerul Dezvoltării, condus acum de ministrul Elena Udrea. Alături de care Ilie Carabulea s-a afişat extrem vizibil la fiecare vizită a acesteia la Sibiu. Răspunsul Ministerului Dezvoltării este la fel de “hai, mergeţi la plimbare în altă parte”. “;otivele anulării primei proceduri se pot cunoaşte atunci cand beneficiarul va depune o cerere de rambursare însoţită de toate documentele justificative prin care va solicita decontarea cheltuielilor aferente contractului de lucrări”. Cât priveşte legalitatea sau cuantumul rambursării sumei cerute pentru achiziţia terenului, reprezentanţii Ministerului ne cer “să aşteptăm actualizarea informaţiilor de pe site”.


Noua licitaţie

În ultima zi a săptămânii trecute a expirat termenul de depunere a ofertelor în cadrul celei de-a doua licitaţii lansate de Transcar International pentru angajarea unui constructor. Interesul pentru această a doua licitaţie a fost la fel de mare ca şi pentru prima, dovadă fiind numeroasele întrebări şi clarificări solicitate referitor la documentaţia de atribuire a lucrărilor.
Pe site-ul Ministerului condus de Elena Udrea, nu a fost publicată, încă, suma cerută de Transcar Internaţional pentru achiziţia terenului cumpărat de Ilie Carabulea de la Primăria Sibiu cu 1,3 milioane de euro. În 2004. Şi, probabil, nici nu ar mai trebui publicată. Important e, la fel de probabil, că, în România, mai există oameni de afaceri care reuşesc să atragă fondurile europene pe care instituţiile statului nici nu apucă să le adulmece măcar.

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim

Comentarii

comentarii

11 opinii

  1. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

  2. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    carambolage

    pe langa ca articolul, pe langa “padurea” de proprietari e total confuz: “urmeaza sa se ridice”.. dupa cate stiu cladirile exista deja la rosu, Carabulea cere bani pentru teren cu toate ca nu e a lui, bani au primit deja altii pentru constructiile care nici ele nu sunt ale lor, etc. o cerere nu inseamna ca se si aproba iar cu unsul nu prea merge la EU.

  3. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    silviu

    lui jan valjan: mai acesta, de ce nu zici nimic de blocarea a jumatate de drum, de mai bine de trei ani, in piata garii, de constructia sistata a hotelului d-lui de la polisano? de ce pentru unii esti muma iar pentru altii, ciuma, ciumatule?

  4. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    matematicianu

    Pai nu trebuie sa va strofocati prea tare sa aflati pretul cerut pe teren, ca daca cititi un ghid al solicitantului puteti vedea ca, la orice proiect, valoare de achizitie pentru terenuri sau constructii poate fi decontata in procent de maxim 10% din valoarea proiectului. Deci, un simplu calcul si ati aflat.
    Restul….e tacere, cum era de asteptat:(

  5. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

  6. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    traian

    lui hans: mai mortaciune, cine esti tu sa debitezi astfel de caracterizari despre oameni care, cu siguranta, sunt mai presus de tine, tu fiind, mai mult ca sigur, un vierme ce sa taraste prin viata asta plina de oxiuri ca tine. locul tau este intr-o hasna plina cu rahat, de unde mananci zilnic, mancate-ar viermii, jegule!

  7. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    arbitru

    Voi astia din Sibiu, de ce nu-l invitati pe ministrul V. Blaga sa puna la punct si CLANUL SASESC din Sibiu ? Ati vazut ca-n Bucuresti, Craiova, etc …,functioneaza operatiunile ajutatoare drumului spre o Romanie moderna.

  8. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

  9. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

  10. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

  11. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

Lasă un răspuns către carambolage Anulează răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Turnul Sfatului Online
  • Anchete
  • Contact