X

Prima decizie din spatele noilor laptopuri: scumpirea drumului Sibiu – Agnita

Consilierii județeni s-au întâlnit joi dimineața în prima ședință având în față noile laptopuri cumpărate lor, din banii publici – aproximativ 4.000 de lei bucata, 166.000 de lei cu tot cu TVA, pentru toate 42 de unități.
Doar câțiva aleși județeni nu au folosit noile instrumente, cumpărate în ideea de a facilita comunicarea între CJ și aleșii județeni și pentru a face economie la hârtie. Printre aceștia s-a numărat Adrian Besoiu, care a anunțat că va refuza un astfel de ”cadou” și Corneliu Bucur care a preferat să își printeze proiectele de hotărâre și să participe la ședință urmărind ordinea de zi ”pe hârtie”.
Unul din cele mai importante proiecte de pe ordinea de zi, cel referitor la creșterea prețului pentru reabilitarea drumului Sibiu – Agnita, a trecut cu un vot ”pentru” dat în unanimitate. Astfel, consilierii județeni și-au dat lejer acordul ”remedierii” erorii de proiectare prin care nu s-a stabilit încă de la început că pentru remedierea drumului DJ 106 este nevoie de ample lucrări pe cei 6,1 km care traversează Dealul Dăii. În zona respectivă, s-au constatat alunecări de teren, care vor trebui stăvilite. Pentru aceste lucrări și pentru modernizarea drumului pe cei 6,1 km, unul din consultanții lucrărilor a calculat că este nevoie de peste 25 de milioane de lei. Asta în condițiile în care, anul trecut, lucrarea de reabilitare a întregului DJ 106 Sibiu – Agnita a fost atribuită pentru suma de 30,23 de milioane de lei.

”Nu mai e nimic de făcut”

În ședința CJ, cu toții au căzut de acord că vina e a proiectantului. ”Nu pot fi de acord cu ceea ce se întâmplă. S-a făcut un proiect fără să se ia în calcul consolidarea Dealului Dăii. Eu, fără să fiu de specialitate, mi-am dat seama că acolo e nevoie de proiectarea unor lucrări de stopare a alunecărilor de teren. Cine a făcut proiectul, cine l-a verificat trebuie să răspundă”, a declarat Ilse Philippi, consilier județean din partea FDGR. Consilierul Corneliu Bucur a venit și cu o pildă din trecut. ”Pe vremea romanilor, dacă lucrarea trasată de un proiectant implica o creștere a costurilor la execuție cu mai mult de o treime din valoarea calculată inițial, acel proiectant răspundea cu averea sa. I se confisca averea. A majora acum cheltuielile, fără să tragem la răspundere pe cineva înseamnă să perpetuăm modalitatea de a face ceva greșit de la început. Sunt revoltat de ceea ce se întâmplă”, a spus Bucur.
Președintele CJ, Martin Bottesch, a dat dreptate acestor opinii, dar a spus că altceva nu mai este de făcut. Din cauza legilor din România. ”Aveți dreptate în ceea ce privește responsabilitățile sau neregulile. Dar așa sunt legile. Am făcut o analiză în ceea ce privește proiectele pentru atragerea de fonduri europene, depuse de CJ, dar respinse de la finanțare. Și am descoperit că 90% din acestea poartă vina proiectărilor eronate. Însă legile din România sunt astfel făcute încât proiectanții nu pot fi trași la răspundere după ce proiectele predate de ei sunt recepționate”, a spus Bottesch.
El a propus, prin urmare, majorarea indicatorilor tehnico-economici pentru drumul Sibiu-Agnita cu 25,008 milioane de lei.

De unde și ce fonduri se dau

Pentru reabilitarea drumului Sibiu – Agnita, din fonduri  europene şi de la bugetul judeţean au fost alocate de anul trecut 45,345 de milioane de lei, fără TVA, iar cum în urma licitaţiei pentru efectuarea lucrărilor preţul câştigător a fost de 30,23 de milioane de lei, rezultând o diferenţă (economie) de 15,11 milioane de lei, tot fără TVA.
„Până în momentul de faţă, din bugetul proiectului dispunem de suma de 19,339 de milioane de lei, fără TVA, sumă rezultată din diferenţa de 15,115 mil. de lei de la contractarea execuţiei lucrărilor, din nota de renunţare în valoare de 3,004 milioane de lei şi din suma de 1,219 milioane de lei reprezentând economii la liniile bugetare Dirigenţie de şantier şi Cheltuieli publicitate şi informare”, au calculat reprezentanţii CJ Sibiu.
Doar că cele 19,339 de mil. de lei nu sunt suficiente pentru lucrările suplimentare apărute în urma constatării faptului că Dealul Dăii nu este unul sigur. „Conform devizului general din noul proiect tehnic, valoarea estimată a acestor lucrări este de 25,008 milioane de lei, fără TVA, respectiv 29, 76 de milioane de lei, cu tot cu TVA”. Aceste sume au fost calculate de SC Betarmex SRL, firmă ce asigură asistenţa tehnică pentru reabilitarea DJ 106.
Diferenţa între ceea ce există – 19,339 de milioane de lei – şi ceea ce se consideră a fi necesar – 25,008 milioane de lei – ar urma să fie acoperită din bugetul judeţului Sibiu. Mai precis, consilierii judeţeni vor avea de adoptat un proiect  prin care să fie alocată suplimentar suma de 5,669 de milioane de lei, precum şi a TVA aferentă de 1,077 milioane de lei, pentru proiectul de modernizare a drumului Sibiu – Agnita. Banii ar urma să vină din fondul de rulment al bugetului judeţean.

O nouă licitaţie

Lucrările ce se impun pe cei 6,1 km de drum de pe Dealul Dăii ar urma să fie atribuite prin licitaţie publică. Deocamdată, reprezentanţii CJ nu au anunţat care ar fi termenul de finalizare pentru noile lucrări necesare pe Dealul Dăii. În prezent, SC Comtram SA are ca termen de predare a drumului Sibiu – Agnita (mai puţin Dealul Dăii) luna mai a anului 2011.
Până acum, pe lângă cei 30,23 de milioane de lei (din care trebuie scăzută valoarea lucrărilor prevăzute iniţial pe Dealul Dăii, respectiv 3,004 mil. de lei), conducerea CJ a mai aprobat suplimentarea acestor sume. În martie anul acesta, CJ Sibiu a aprobat scumpirea lucrărilor cu 1,75 milioane de lei, fără TVA, pentru o serie de lucrări suplimentare ce nu erau cuprinse în contractul iniţial, semnat pe 14 septembrie 2009. Printre cele mai importante lucrări suplimentare se numără un altfel de pod peste râul Zăvoi, la care se schimbă soluția cu fundație directă prin cea cu ”piloți”, dar și ”creșterea clasei de rezistență a betoanelor folosite la infrastructura  podului de peste pârâul Vurpăr”. Zilele trecute, CJ Sibiu a mai negociat plata altor 130.000 de lei, fără TVA, şi tot în plus, pentru mutarea unui amplasament şi pentru lucrări suplimentare de protecţie a malurilor

 

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim

Comentarii

comentarii

6 opinii

  1. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

  2. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

  3. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

  4. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

  5. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

  6. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Turnul Sfatului Online
  • Sibiu
  • Contact