X

Stela Matioc: „Avem un produs bun, pe care il promovam corespunzator”

După ce a fost manager de program în cadrul Biroului de Coordonare a proiectului Sibiu – Capitală Culturală Europeană 2007, Stela Matioc a preluat frâiele turismului sibian. Şi de curând, şi ale culturii. Şefa Biroului de Promovare şi Dezvoltare în Turism din cadrul Primăriei Sibiu vede oraşul ca un magnet turistic, promovat corespunzător şi cu un mare potenţial de creştere.

Reporter: Cum va arăta Sibiul cultural anul viitor comparativ cu anul acesta?
Stela Matioc: În ceea ce priveşte Agenda Culturală, se va continua linia stabilită anul acesta, evenimente de mare anvergură, de calitate şi promovate corespunzător. Investiţia de fonduri pentru proiectele Agendei Culturale s-a dovedit a fi una deosebit de benefică. Pe lângă  valoarea culturală intrinsecă, beneficiul de imagine creat prin evenimentele culturale este incomparabil mai mare decât suma investită. În ceea ce priveşte instituţiile culturale, Teatrul Naţional Radu Stanca a deschis de curând stagiunea teatrală, care încă de la primele premiere se anunţă una de mare succes. Sunt convinsă că în curând ne vom bucura şi de spectacolele trupei de balet a Casei de Cultura a Municipiului, iar tinerii şi copii vor savura dinamicele spectacole ale Teatrului Gong.

Rep.: Care crezi că au fost cele mai reuşite evenimente din acest an?
S. M.: Din punctul meu de vedere, toate au fost reuşite. Într-adevăr, evenimentele care au avut loc şi-au atins obiectivele. Să fim bine înţeleşi, nu toate evenimentele sunt pe placul tuturor. De aceea se face o segmentare a publicurilor pentru a putea ţinti un anumit tip de consumator cultural. Printr-o promovare adecvată, consumatorul cultural din alte oraşe din România sau din alte ţări se transformă în turist, vizitator al Sibiului. Agenda Culturală a mai produs o mutaţie benefică pentru oraş. Înainte de anul 2006, dar încă şi în 2007, o mare parte a vizitatorilor Sibiului erau seniorii care vizitau Sibiul în grupuri organizate. Azi, pe lângă aceste grupuri, ne bucurăm şi de vizita persoanelor segmentul de vârstă de 30-50 de ani, cu un copil sau doi, persoane cu studii superioare care decid sa-şi petreacă o parte din concediu la Sibiu, în circuit.  Pentru aceşti oameni, evenimentele culturale constituie un motiv în plus de a vizita Sibiul, unde, aşa cum se zvoneşte deja în ţară, se întâmplă mereu ceva frumos.

Rep.: Există un loc neexploatat, un segment pe care l-aţi dori în agenda culturală viitoare?
S. M.: Proiectele culturale înaintate de operatorii culturali sunt expresia timpurilor pe care le trăim acum. Oamenii se exprimă prin artă şi cultură. Comisia selectează din proiectele depuse de operatori, nu formulează cereri expres. Probabil că tocmai din acest motiv, viaţa culturală şi evenimentele culturale ale oraşului ajung să exprime spiritul locului atât de bine. În fond, Sibiul este tânăr din 1191.

Rep.: Sibiul este printre cele mai prezente oraşe din România la târgurile de turism. Există un feedback al târgurilor la care aţi participat?
S. M.: Prezenţa Sibiului la târgurile de specialitate confirmă pentru operatorii din turism interesul şi susţinerea municipalităţii faţă de acest domeniu. Dorim să continuăm acest mod de promovare pentru ca orice Tour Operator să găsească în noi un partener de dialog şi să găsească în noi un susţinător atunci când vrea să dezvolte un produs turistic din care să facă parte si Sibiul. Înscrierea oraşului Sibiu în diversele ghiduri turistice europene se face tot pe baza contactelor stabilite în cadrul târgurilor de turism. Materialele de promovare distribuite precum şi consultanţa cu privire la potenţialul turistic al oraşului oferită de noi la aceste târguri, este de asemenea foarte importantă. Prezenţa la târgurile de turism sunt numai o parte a strategiei de promovare a oraşului. În ultimii doi ani am reuşit să stabilim relaţii deosebit de bune cu Birourile de Promovare a României din străinătate şi de asemenea cu Institutele Culturale Române. Birourile de Promovare a României ne-au pus în legătură atât cu agenţiile de turism interesate, cât şi cu jurnaliştii care vor să scrie despre România, respectiv Sibiu. Institutele Culturale Române, de exemplu cel de la Paris, a organizat chiar şi un eveniment dedicat integral Sibiului.

Rep.: Cei mai mulţi turişti străini vin din Germania. E posibil să atragi turişti şi din alte ţări decât Germania?
S. M.: Vin foarte mulţi turişti austrieci, francezi şi spanioli. Bunul câştigat e însă un bun câştigat şi piaţa trebuie întreţinută. Principala piaţă emiţătoare de turişti către noi rămâne în continuare Germania. Un segment important este şi turismul intern, Bucureştiul fiind principalul oraş sursă. Descoperirea de noi teritorii se face în paşi mici. Acum tatonăm Spania si Israelul. Toate aceste dezvoltări de relaţii sunt condiţionate însă de apariţia sau dispariţia liniilor de transport aerian direct. Sigur, şi o autostradă ar fi de foarte mare folos.  

Rep.: Va fi suficient?
S. M.: Eforturile sunt continue. În toamna această vom fi prezenţi la târgul de turism al ANAT de la Bucureşti şi totodată, indirect, vom fi prezenţi prin oferta agenţiilor de turism care ne-au solicitat materiale de promovare a oraşului şi la târgul de turism de la Londra. Site-ul de promovare a oraşului www.turism.sibiu.ro este actualizat zilnic, iar broşurile pot fi descărcate de pe site în şapte limbi.  Avem un produs bun, pe care-l promovăm corespunzător şi pe care-l plasăm strategic, iar în ceea ce priveşte preţurile, sunt convinsă că şi hotelierii vor crea pachete turistice avantajoase.

Rep.: Întreb, pentru că infrastructura nu-şi are sensul fără un standard de servicii la destinaţie
S. M.: Noi ne mândrim cu amabilitatea şi cultura locuitorilor acestui oraş şi considerăm că este esenţial ca toţi vizitatorii sa fie mulţumiţi. Turiştii străini sunt foarte exigenţi, iar turiştii români vor căuta acea calitate pe care imaginea Sibiului o garantează. Mi-e drag că la Sibiu chelnerii sunt mai amabili ca în altă parte dar asta nu ne împiedică să vedem că nu schimbă scrumiera sau că nu aşează tacâmurile pe masă după toate regulile meseriei. Cred că este loc de mai bine.

Rep.: Ce se mai întâmplă cu proiectul Sibiu Baroc Update?
S. M.: Proiectul Sibiu Baroc Update este un proiect de promovare turistică a oraşului atât prin obiectivele turistice cât şi prin cultura sa. A fost depus spre finanţare prin fondurile structurale, POR axa 5.3., valoarea proiectul fiind de aproximativ 1,000,000 lei. Noi am estimat că evaluarea va dura o lună, conform ghidului. Proiectul a fost declarat eligibil din punct de vedere administrativ, dar acum a intrat într-o nouă etapă de evaluare, etapă a cărei durată nu o putem estima. Durata proiectului este de 19 luni, iar proiectul poate fi implementat numai după semnarea contractului. În aceste condiţii este mai înţeleaptă decizia amânării proiectului pentru anul 2012. Eu îmi păstrez optimismul şi entuziasmul.

 

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim

Comentarii

comentarii

2 opinii

  1. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

  2. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    al.c

    Este cert ca s-au schimbat – in bine-modul in care sunt aplicate hotararile CL Sibiu in dom. turismului.ST este un manager profesionist si Centrele de Informare T ale municipiului -ca sa dau un singur exemplu-functioneaza mult mai bine acum.Este loc de mai bine dar, cand dispui de profesionisti, totul e posibil.Sigur putem conta pe competenta si deschidere in dez.turismului sibian.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Turnul Sfatului Online
  • Interviu
  • Contact