Dezvoltarea copilului prescolar

În această săptămână am ales să scriu despre dezvoltarea copilului preșcolar în urmă unor discuții avute de curând cu niște mămici, astfel mi-am zis că poate fi util mai multor părinți. Perioadă preșcolară corespunde celei de a două copilării și începe cu vârstă de 3 ani și se termină odată cu împlinirea a 6-7 anișori.

În toată această perioadă copilul poate fi comparat cu un burete, căci el “absoarbe” fiecare informație, fiind dornic să afle cât mai multe despre ceea ce îl înconjoară, astfel este tentat să asculte, să vadă, să încerce, să exploreze totul fără a părea că obosește.

Din punct de vedere fizic, acum copilul nu va mai crește “vazand cu ochii” ca în primii 3 ani de viață ci se va înregistra o creștere lentă atât în greutate cât și în înălțime și își vor face apariția dinții definitivi.

Se vor observă progrese în dobândirea autonomiei personale, astfel încât copilul va avea tot felul de preferințe vestimentare, se va hrăni/îmbrăca/dezbrăca tot mai corect și ușor necesitând tot mai puțin ajutor însă pentru a reuși, părintele trebuie să îl lase să se descurce singur fără a gândi că acesta este prea mic pentru asemenea activități (în caz contrar copilul nu va fi motivat să o facă sau chiar va crede și el că este prea mic pentru a încerca măcar!).

Tot în această perioadă creativitatea și spontaneitatea vor atinge punctul lor maxim, copilul având o imaginație tot mai bogată și va fi dornic de a se jucă cât mai mult și mai diferit. Ce nu știu unii painti este faptul că un copil în perioadă preșcolară prin joacă învăța, el folosind acest mod de a acumula informații.

Dacă se încearcă să i se impună copilului să învețe anumite lucruri există posibilitatea să nu reușească la fel de bine în comparație cu momentul în care el este sprijnit să facă ceea ce îi place, în felul în care îi place. Copilul începe ușor, ușor să aibă reacții emoționale tot mai controlate și mai în acord cu cerințele părinților, fiind momentul în care părintele se poate “întelege” cu micuțul fără că acesta din urmă să aibă tot felul de reacții gen urlete, plânsete sau refuzuri categorice.

Acum este momentul în care se poate observa dacă micuțul are anumite îndeletniciri, dacă dă dovadă de performanțe în anumite activități, ce anume îi place să facă și ce nu. Relațiile sociale sunt o altă caracteristică a acestei perioade, fiind foarte importantă implicarea copilului în diverse activități alături de alți copii, astfel părintele având posibilitatea să vadă cum se raportează copilul său la alți copii, dacă este agresiv, dacă are inițiativă în a interacționa cu aceștia, dacă știe să respecte și să accepte ce vrea și un alt copil sau vrea ca totul să se facă doar după bunul lui plac.

Un sprijin important în adaptarea socială și școlară a copilului va fi limbajul, asfel încât vocabularul sau se va îmbogăți considerabil de la o săptămâna la altă. Atenția voluntară devine de mai lungă durată, apar primele forme ale gândirii logice, iar creierul se dezvoltă complet.

De asemenea, acum copilul va trece încet de la o gândire concretă, la utilizarea unor structuri cognitive mai complexe și încărcate de nuanțe (astfel apar “De ce-urile?” și continuă cu “Ce?/Cum?/Cât?/Unde?”). Închei prin a va spune că perioadă preșcolară sau vârsta de aur a copilăriei este una foarte importantă în dezvoltarea psihică a copilului, iar părintele trebuie să îi fie alături și să îl sprijine pe acesta în toată “aventura” prin care trece, pentru că în mare parte dezvoltarea lui va depinde de modul în care părinții l-au susținut și educat.

Comments

comments

O opinie

  1. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Turnul Sfatului Online
  • Contact