Bicicliști pe contrasens, pe trotuar sau pe mijlocul drumului, în cele mai aglomerate intersecții. Imposibil să nu vă fi întâlnit cu ei în trafic. La fel cum nici biciliștilor nu le este dat să nu se întâlnească cu șoferi iritați de prezența lor oriunde în spațiul carosabil. Chiar dacă, „europenește” vorbind, ne dorim cât mai mulți bicicliști, este nevoie ca și ei să îi respecte pe ceilalți participanți la trafic. Lucru care nu este întotdeauna valabil. Despre “păcatele” bicicliștilor am vorbit deschis cu un pasionat al fenomenului. Marius Constantin, directorul de media al Turuslui Ciclist al Sibiului, este un împătimit al ciclismului prin munții patriei, dar își mai scoate bicicleta la plimbare și pe șoselele din oraș.
Rep.: Sibiul are pretenția că este unul dintre cele mai civilizate orașe din țară. Se încadrează și bicicliștii în acest clișeu?
M.C.: Aș zice că da. Este părerea mea, impresia mea după bicicliștii pe care i-am văzut și pe care îi cunosc eu.
Rep.: La ce te referi când afirmi, cu atâta siguranță, că da?
M.C.: Cicliștii pe care eu îi cunosc respectă regulile, merg, atât cât pot, pe pistele marcate, iar acolo unde traseul lor se desparte de pistă, ies de pe aceasta și merg pe marginea drumului. Este posibil să fie și bicicliști care fac tot felul de “scamatorii” pe drumuri, nu zic nu, dar eu nu i-am întâlnit.
Rep.: Ce avantaje le oferă Sibiul bicicliștilor?
M.C.: Traficul, în primul rând, este mai calm decât în multe orașe din țară. Să nu zic din Capitală, care este un oraș cu milioane de locuitori și, deci, participanți la trafic. Dar există orașe comparabile cu al nostru, cu trafic mult mai agitat. Poate și temperamentul sibienilor este mai calm, chiar și la volan. Mai există, apoi, avantajul pistelor, care însumate, ajung la o distanță importantă. Practic, poți aunge aproape din orice cartier al Sibiului, în centru și, de acolo, spre orice altă direcție, pentru că, din câte mi-am dat seama, ele sunt dispuse radial.
Rep.: Și ce dezavantaje sunt?
M.C.: Străzile foarte înguste sunt un dezavantaj, dar asta ține de conformația istorică a orașului, care limitează un pic posibilitatea administrației locale de a face piste de bicicliști separate complet de traficul auto.
Rep.: Pistele pe trotuare ar fi o alternativă mai bună?
M.C.: Nu cred că amestecarea pietonilor cu bicicliștii ar da rezultate mai bune. Cred într-o soluție de mijloc, cum ar fi delimitarea spațiului pentru bicicliști, între pietoni și carosabil. Am văzut în străinătate, dar și într-un loc în țară, separarea pistelor de biciclete cu borduri. Nu cred că sunt inconfortabile nici pentru bicicliști, dacă sunt făcute cu cap și există zone de ieșire, astfel încât să poți vira stânga, dreapta, acolo unde traficul o cere.
Rep.: Merg relativ des cu bicicleta prin oraș și nu e zi în care să nu întâlnesc bicicliști pe contrasens sau pe trotuar. Nu avem și noi, comunitatea pe două roți, o vină din interior?
M.C.: Probabil că foarte mulți bicicliști se tem, pur și simplu, de traficul auto, pe alocuri prea intens și atunci aleg varianta să meargă pe trotuar. Este un compromis, să-i spunem așa, pentru siguranța lor. Dar vină e prea mult spus. Ține de treaba fiecărui biciclist, să învețe regulile și să le respecte. Mersul pe bicicletă este mai puțin reglementat decât cel cu automobilul. Am văzut că au început să existe cursuri, organizate de anumite asociații, pe diferite teme care îi interesează pe cicliști. Poate ar trebui organizate câteva și pe teme de legislație rutieră în ceea ce-i privește pe bicicliști, pentru că puțini cunosc reglementările care îi privesc.
Rep.: Crezi că ar fi nevoie de o prevedere legislativă care să îi oblige pe bicicliști să posede permis de conducere sau măcar un atestat special?
M.C.: Nu am auzit de așa ceva niciunde în lume. Nu cred că e cazul să inventăm noi roata în domeniul ăsta. Ar trebui ca bicicliștii să cunoască niște reguli, dar dacă traficul din jurul lor se desfășoară calm și bine reglementat, lucrurile ar trebui să meargă foarte bine.
Rep.: Care crezi că este regula de circulație pe care bicicliștii o încalcă cel mai des?
M.C.: Nu m-am gândit la asta până acum... Cred că una ține de echiparea corespunzătoare a bicicletei. Mulți nu știu ce trebuie să aibă pe bicicletă când pornesc la drum, lucruri care le-ar face chiar lor viața mai ușoară. În rest... mersul preventiv, atenția în jur. Bine, deocamdată, la noi, Codul Rutier nu a gândit toate posibilitățile pentru bicicliști, fapt pentru care ne trezim uneori în anumite situații încă nereglementate și acționăm din instinct.
Rep.: În încheiere, ce notă i-ai acorda relației dintre șoferul sibian și biciclist?
M.C.: Opt.
Rep.: Dar ce-i lipsește, ca să fie 10?
M.C.: Îi lipsesc câțiva ani, în care șoferii să se obișnuiască cu prezența cicliștilor pe drumuri și să-i vadă ca pe un lucru normal în trafic. Mulți șoferi încă mai spun “ce cauți, domnule, pe stradă?”. Și răspunsul este “Păi, același lucru ca și tine”…
Rep.: Mulțumesc!
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Vizualizari: 531
Ultimele comentarii
Acum 5 ore
MB
Acum 6 ore
Claudiu
Acum 6 ore
Liberal autentic
Acum 6 ore
Neli Oproiu
Acum 6 ore
Bobo