Joi,
28.03.2024
Cer Senin
Acum
9°C

Bairam pe romaneste

Bayramul, la musulmani înseamnă sărbătoare religioasă. La noi, bairamul înseamnă distracţie.
Cu siguranţă, doar nişte învăţaţi ne-ar putea lămuri de unde diferenţierea asta semantică. Abia atunci am putea înţelege de ce între pelerinajul de la Iaşi, în cinstea Sfintei Paraschiva, considerat cel mai mare pelerinaj românesc, şi celebrul pelerinaj de la Mecca, singura asemănare este dată de marea înghesuială a participanţilor. Cel puţin, asta am realizat, comparând relatările televizate despre cele două pelerinaje. La noi, îmbrânceala frăţească este ţinută în frâu de solide unităţi de jandarmi. La musulmani, mulţimea unduieşte, spre sfânta destinaţie, într-o dezordine imensă şi, totuşi, ce nu pare a fi deloc periculoasă. La noi, vip-urile sar rândul, ca să ajungă la sfintele moaşte. La musulmani, vip-urile nici măcar nu apar la vedere, ci se pierd în marea albă de pelerini. La noi, oamenii se roagă Sfintei Patroane a Moldovei pentru ajutor în cele importante ale vieţii lor. Musulmanii s-au rugat, anul acesta, lui Allah să potolească spiritele belicoase din Egipt, Siria şi din toată lumea arabă.

Şi totuşi, cu toate acestea, creştinismul şi islamul rămân două din cele trei religii abrahamice ale acestei lumi, întru slăvirea aceluiaşi Dumnezeu, în numele spiritului creator, al păcii şi iubirii între oameni.

Din păcate, la noi, după comunism, ideologia de stat comunist-atee a fost înlocuită, în spaţiul public (cu o insistenţă netulburată de Adevăr), de „credinţa strămoşească”. Statul şi Biserica, altădată parteneri aparent de neconciliat, au devenit, după 1989, două entităţi ideologice pe care credincioşii s-ar cere să le respecte în egală măsură, dar cu discernământul cerut de rosturile lor profund diferite pentru viaţa omului.
În loc de trăirea creştină, cu evlavie şi umilință, în biserici sau în pelerinaje, s-a ajuns la manifestări ce agasează spaţiul public. De la ce ar fi trebuit să însemne călătoria spirituală individuală (de toate zilele, nu doar de-o zi), pentru purificarea morală şi izbăvirea de păcate, s-a ajuns la cozi ocazionale, pentru „indulgenţe individuale”. Iar uneori, când vine vorba de vizibilitate cu bătaie lungă spre putere, sub pretextul sărbătorilor populare, apar grupurile interesate să „cumpere” susţinerea maselor.

Convingerile creştine mă opresc de la judecăţi de valoare sau procese de intenţie la adresa semenilor mei. Dar nici nu pot să nu observ fariseismul celor pentru care imaginea personală pare mai presus de riscul pierderii esenţei unor practici populare religioase.
Pentru a nu întârzia la banchetul euharistic, o generaţie va trebui să-şi ia inima în dinţi şi să înceapă odată dezintoxicarea societăţii româneşti de uzanţele imorale ale practicilor creştine.
Întrebarea rămâne: cum şi-a pierdut bairamul, la români, sensul pe care i l-au dat musulmanii?

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Vizualizari: 1031

Comentarii

0 comentarii

Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus