Cu autobuzul electric prin Sibiu – un tur cu zambetul pe buze

Să circuli cu autobuzul în timpul zilelor caniculare nu e tocmai cea mai bună alegere pe care o poţi face.

Însă săptămână trecută a fost adus în probe un autobuz electric, iar din părerile unor prieteni am aflat că acesta ar fi unul “extrem de răcoros”. Curios, mi-am propus să văd cu ochii mei.

Într-una din după-amiezile surprinzător de călduroase ale acestei luni am decis să observ noile condiţii oferite de autobuzul electric. Ajuns în staţia “Muzeul de Ştiinţe Naturale”, din imediata apropiere a Spitalului Judeţean, ştiind că în acea zi va fi testat pe ruta “Gară-Muzeul Satului”, aştept autobuzul 13. Staţia nu pare să fie cel mai bun loc de aşteptare din Sibiu, cel puţin în zilele caniculare, iar dacă nu eşti norocos să te sincronizezi cu ora de sosire a autobuzului, nu îţi rămâne decât să stai în soare. Se pare că nu eram singurul ce suferea de căldură. Undeva pe banca din staţie, o doamnă mai în vârstă, stătea întinsă pe o parte, sprijinindu-şi capul într-o batistă albă. Iritată de căldura dogoritoare, se întoarce către o tânăra: “Nu mai vine odată autobuzul 13?”. Atunci îmi permit să o întreb dacă a mai circulat cu autobuzul electric, de când e în probe pe ruta 13, şi cum i s-a părut. Într-un zâmbet larg, răspunsul ei este scurt, în dezacord total cu mimica feţei: “Da, nu mă mai simt ca într-un cuptor, de abia aştept să sosească”. 

Priveliştea deodată se schimbă, în staţie opreşte un autobuz strălucitor şi silenţios. Atât de silenţios încât aproape că nu-l observ că sosise. Păşind în autobuz nu mai am senzaţia de saună gratuită, în care diferitele mirosuri te îndemnau parcă să cobori la prima staţie, ci din contră. Departe de betonul încins şi de soarele care ardea fără milă, o briză răcoroasă şi plăcută mă izbeşte direct în faţă. Era vorba despre aerul condiţionat, pe care toţi pasagerii şi l-au dorit, cel puţin în timpul zilelor caniculare. Apoi m-am aşezat pe scaun, unul foarte confortabil de altfel, timp în care am observat cât de spaţios este acest autobuz electric, cu o lungime de aproximativ 12 metri. Iar amintirile zilelor în care lumea stătea înghesuită, om în om, parcă îmi dispăruseră pentru câteva secunde. În spatele meu, aud doi pasageri care se declară mulţumiţi de sistemul de climatizare şi care ar recomanda o plimbare cu autobuzul electric şi prietenilor. “În sfârşit, poţi circula cu autobuzul fără să te simţi ca în saună”, îl aud zicând pe unul dintre aceştia. Ajuns la capătul liniei, la “Muzeul Astra”, mă întorc spre staţia “Spitalul Judeţean”.

În timpul acesta, mersul silenţios al autobuzului electric îmi dă impresia că mai degrabă ar încerca să se furişeze prin oraş, dar aud imediat două voci şi repede mă dezmeticesc. “Acesta nu are dispozitiv să-ţi poţi cumpăra bilet cu cardul, ce facem?” remarc nemulţumirea unui tânăr, însoţit de un alt prieten. Uimit, mă îndrept spre şofer şi îl întreb despre această problemă, însă răspunsul acestuia nu lasă loc de interpretări. “Având în vedere că este încă în testare, încă nu s-au putut monta acele dispozitive pentru card”, spune Adrian Vlad, şoferul autobuzului în testare. Intrând în discuţie cu acesta, din vocea sa reiese încântarea posibilităţii achiziţionării unui astfel de autobuz. “Trăim în era tehnologiei, cred că ar fi o investiţie bună în timp. E mai plăcut pentru că are aer condiționat, este mai silențios şi este dotat cu camere. Ar fi bine pentru toţi, pentru că ultimul autobuz nou a fost achiziţionat în 2007”, precizează acesta. Îl întreb despre consum şi despre cât timp ţine bateria, şi aflu că “ţine încărcat de la 5 dimineaţa până la 12 noaptea, şi consumă undeva la 200 kw pe întreaga zi. Consumă puţin pe lângă celelalte autobuze care sunt pe motorină”, mai specifică şoferul. 

Înapoi spre “Spitalul Judeţean”, câţiva călători rămân în continuare în autobuz. Unii urcă pentru a experimenta un nou tur cu autobuzul electric, alţii coboară zâmbind. Soarele încă arde. Oamenii care aşteaptă plictisiţi în staţie privesc la autobuzul electric ca şi când ar fi venit din altă lume..

Conform reprezentanţilor societăţii de transport comun SC Tursib SA, autobuzul va mai circula în Sibiu pe ruta “Valea Aurie-Gară”, până la sfârşitul săptămânii viitoare. Urmând ca, mai apoi, să se tragă o serie de concluzii privind costurile de întreţinere şi diferenţele de consum între autobuzul electric şi cel clasic, pe baza cărora să se decidă dacă este rentabilă achiziţionarea unui astfel de autobuz.

9 opinii

  1. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

  2. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    Mihai

    Cea mai buna investitie pe care o poate face TURSIB pentru calatori, dar si pentru companie avand in vedere costurile de exploatare reduse, ce se pot amortiza destul de repede!

  3. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    x

    imaginati-va ca exista reteaua de troleibuz si se achizitionau troleibuze moderne cu acelasi consum. cum era? veti spune ca era obligat sa mearga pe retea. acele troleibuze noi ar fi putut merge independent de retea….consumul acelasi. ca si minus la acest autobuz: este o chinezarie, deci nu are traditia unei carcase cu traditie, parerea mea ca o sa crape mult mai repede ca un autobuz maz din 2002 sau un troleibuz din 1970. dar asta se poate vedea abia peste vreo 7 ani, nu dupa o luna. un mare minus pt conducere si implicit primarie? ingroparea transportului electric

  4. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

  5. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    @x

    Ai făcut cumva un calcul să vezi ce înseamnă întreținerea liniilor de troleibuz? ne tot amăgim că vai doamne ce mare jmecherie era dar nimeni nu știe cât costă km/troleibuz vs km/autobuz sau km/autobuz electric. Ne dăm doar cu părerea că este democrație. Problema celor de la Tursib este comunicarea. O decizie cum a fost cea cu desființarea liniilor de troleibuz trebuia comunicată și argumentată economic, să nu lase loc interpretărilor.

  6. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

  7. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    ralu

    Parca vad ca iarasi niste autobuze in care te sufoci de lipsa de aer, niste ieftinisme, chinezisme luate la pret mic, cu tendere unsuroase, in care se balangane poporul sibian care nu-si permite masina. La TURSIB cel mai nasol insa este cu ORARUL. Chiar si in ROmania, la Cluj, Timisoara, Bucuresti, Iasi, nu exista sa astepti pe rute principale 10 minute (care la tursib poate sa fie si 20!). Doar aici la Sibiu NU SE POATE. Daca ar fi un TURSIB eficient, comod, aerisit, s-ar degaja si circulatia din centru, mult aleg masina din cauza INEFICIENTEI CRUNTE AL TURSIB. OARE cind se mai rezolva si acest lucru in Sibiu?

  8. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    x@5

    Culmea ca în orașe precum timisoara Cluj baia mare Ploiești e rentabil. Curentul este la același preț doar ca acolo s au accesat fonduri regionale chiar și pt extinderea rețelei. Aici s a distrus o rețea pe jumătate renovata din propriul buget tursib. Știați ca toată rețeaua gara han era încă fără norma de casare? Dar segmentul balanța spital? Nu zicem nimic de gheata dima. Aici era problema de comunicare la tursib. Și încă ceva. Într adevăr era scump km de exploatare la o rețea de 50 km pe care mai circulau doar 7 coji elvețiene. Aici e problema

  9. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    tursib

    iti spun eu de ce aia de la ,bucuresti ,cluj ,iasi etc tine acele mijloace de transport in comun [tramvaie ,troleibuze [din grandomania s-a arete ca ei sunt oras ,dute in orasele mari din europa si vezi ca transportu desuprafata cu aceste mijloace de transport nu exista s-au nu vezi ce ambuteaje se creaza in capitala miticilor [bucuresti ]ba autobuzele sunt solutia ,nu inseamna ca daca ai tramvai si troleibuz este oras important ,sibiul a fost al 2 oras din europa dupa viena care a avut tramvai electric ,aia pe care i-i lauzi tu ca au ce am avut noi acum 150 de ani ,umblau cu troscoleta trasa de magarusi ,tramvaiul a fost scos de toasi cristea et com toti comunisti sadea impinsi de la centru ,cum s-a intimplat si cu gara sibiu scoasa de comunisti din context important pe care la avut si rezultatu se vede ,o amarita de halta care daca maiopereaza doua ,trei trenulete cu cite 2-3 vagoane cu destinati de localitati celebre ,sibiu -ciineni si retur sibiu – vintu de jos si sibiu -copsa si retur

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Turnul Sfatului Online
  • Sibiu
  • Contact