X

Iohannis si-a publicat raportul. Raportul de primar, pe 2014

Spre diferență de ultimii ani, Raportul de activitate al primarului Sibiului pe anul trecut a fost publicat cu câteva luni mai târziu, nu mai are niciun cuvânt introductiv și nu este semnat. Trebuie precizat că, tot ca diferență față de anii anteriori, 2014 – anul pentru care a fost publicat raportul – a fost unul atipic pentru Iohannis: implicat în politica de la nivel național, primarul a început să călătorească tot mai des pe ruta Sibiu – București. Mai apoi, odată implicat și în campania pentru prezidențiale, Iohannis a decis să apeleze la varianta concediului fără plată, perioadă în care în locul lui a fost delegată Astrid Fodor. Viceprimarul Fodor, în cele din urmă, a fost numit și primar interimar.
Cu toate acestea, structura Raportului de activitate este relativ similară: pe 30 de pagini, serviciile și instituțiile din cadrul și din subordinea Primăriei rezumă activitatea lor pe ultimul an.
Astfel, raportul indică faptul că lucrările la străzi au însumat anul trecut proiecte în valoare de 95 de milioane de lei, lucrările la rețelele de apă și canal – alte 20 de milioane de lei, iar pentru gospodărirea orașului au mai fost cheltuite 3,4 milioane de lei.

Printre detaliile amintite în Raport se numără și cel legat de spălătoria ”self-service” pe care cei de la Piețe Sibiu SA o vor amenaja în Piața Obor și pentru care a fost deja achiziționat un utilaj în valoare de 132.000 de lei. Totodată, interesant este faptul că cei de la Piețe Sibiu SA enumeră și zonele de unde au ridicat cele mai multe mașini. ”Zonele Centrale (strada Avram Iancu, bulevardul Corneliu Coposu, strada Independenţei, strada Constantin Noica, strada Emil Cioran, bulevardul Victoriei, strada Bastionului) şi mai ales Piaţa Cibin, în zona Dioda, pe Calea Dumbrăvii, pe strada Nicolaus Olahus şi pe strada Octavian Goga au fost înregistrate cele mai multe intervenţii cu utilajul pentru ridicări, acestea fiind zone foarte aglomerate şi solicitate în sensul spaţiilor de parcare. În total, pe parcursul lui 2014 au fost ridicate 3.602 autovehicule care au parcat neregulamentar şi au împiedicat buna desfăşurare a traficului”, se arată în raportul primarului.

Raportul primarului municipiului Sibiu pentru anul 2014
Sursa: Primăria municipiului Sibiu

BUGETUL ANULUI 2014 – CONCENTRAT PE INVESTIŢII ÎN INFRASTRUCTURĂ, SĂNĂTATE ŞI CULTURĂ

Bugetul total al Sibiului la sfârşitul anului 2014 a fost de 361.878.640 lei. Veniturile proprii ale Sibiului au însumat 247.399.720 lei, reprezentând 68,35% din totalul bugetului.
În ceea ce priveşte încasările din taxe şi impozite locale, pe parcursul lui 2014 de la persoanele fizice s-au încasat 37.673.250 lei, iar de la persoane juridice s-au colectat taxe şi impozite locale în valoare de 67.345.600 lei. O creştere uşoară faţă de anul 2013 a fost înregistrată în cazul plăţilor online: în 2014 au fost înregistrate 1.274 de operaţiuni de plată, suma încasată astfel depăşind 480.000 de lei.
Comparativ cu anul 2013, în 2014 s-au înregistrat creşteri ale alocărilor bugetare la capitolul “Transporturi”, de la 161.688.330 lei în 2013 la 184.802.190 lei în 2014, “Învăţământ”, de la 91.696.840 lei la 107.111.310 lei în 2014 şi “Cultură, recreere şi religie” (de la 35.438.690 lei în 2013 la 39.260.290 lei în 2014). Aceste trei capitole reprezintă în fapt priorităţile administraţiei locale, dar şi capitolele care au nevoie de o finanţare importantă, aici fiind incluse printre altele investiţiile la străzi, lucrări la unităţi şcolare, salariile profesorilor, dar şi funcţionarea instituţiilor de cultură.

INFRASTRUCTURA, premisa pentru dezvoltarea oraşului – proiecte în valoare totală de aproape 117.000.000 lei în 2014
Infrastructura Sibiului trebuie îmbunătăţită continuu pentru că asigură astfel premisa dezvoltării celorlalte domenii. Turismul nu se poate dezvolta fără o infrastructură corespunzătoare, la fel cum economia locală nu poate creşte dacă nu există infrastructura care să atragă şi să convingă noi investitori să deschidă aici unităţi de producţie. Iată de ce infrastructura este un proiect pe care administraţia locală cheltuie anual sume importante.

PE CE STRĂZI S-A LUCRAT ÎN 2014?
În 2014 s-au aflat în desfăşurare proiecte în valoare de peste 96.500.000 lei. Iată o scurtă trecere în revistă a celor mai importante: • Construcţia viaductului Calea Şurii Mici – Mihail Kogălniceanu – proiectul a început în iulie 2014, valoarea totală a contractului fiind de 22.768.343,85 lei. În 2014 au fost deviate reţelele existente şi a început forarea şi amenjarea pilelor viaductului. Lucrările vor continua în 2015.
• Construcţia unui nou pod peste Cibin – valoarea acestui contract depăşeşte 10,5 milioane de lei şi include demontarea structurii podului existent şi construcţia unui nou pod, cu toate utilităţile moderne. În 2014 a început demontarea structurii existente, au fost deviate reţelele şi mutată staţia hidrologică, fiind instalată o pasarelă provizorie pentru pietoni.
• Modernizarea străzilor Arad, Kiev şi Deva – contractul a prevăzut lucrări la carosabil, trotuare, reţelele de apă şi canal, dar şi reamenajarea zonelor verzi. Pe strada Arad lucrările s-au încheiat, iar pe străzile Kiev şi Deva lucrările vor continua şi în 2015. Valoarea contractului pentru cele trei străzi este de
3.268.442,92 lei.
• Modernizarea străzilor Abrud şi Bagdasar – contractul a prevăzut lucrări la carosabil, trotuare, la reţelele de apă şi canalizare. Lucrările pe aceaste străzi au fost finalizate în cursul anului 2014, valoarea contractului fiind de 2.123.258 lei • Modernizarea străzilor Tribunei, Revoluţiei, Arhivelor, DD Roşca şi Piaţa Tălmaciu – contractul a prevăzut lucrări la carosabil, trotuare, reţelele de apă şi canalizare, amenajarea zonelor verzi şi a locurilor de joacă. Lucrările pe aceaste străzi au fost finalizate în cursul anului, cu excepţia străzii DD Roşca, pe care lucrările vor continua şi în anul 2015. Valoarea totală a contractului este de 6.027.647 lei.
• Modernizarea străzilor Gutuilor şi Strugurilor – contractul prevede lucrări la carosabil, trotuare, canalizare menajeră şi zonele verzi. Lucrările pe aceste două străzi vor continua şi în 2015, contractul însumând o valoare de 1.515.295,05 lei.
• Reparaţii capitale la viaductul Vasile Aaron – un proiect amplu, cu o valoare de peste 4,6 milioane de lei. Contractul a prevăzut reparaţii la structura de rezistenţă, modernizarea carosabilului, a trotuarelor şi a iluminatului public, reconfigurarea intersecţiilor şi amenajarea unui sens giratoriu. Valoarea contractului a fost de 4.602.066,43 lei, lucrările urmând să fie finalizate în 2015.
• Modernizarea străzii Oţelarilor – proiectul finanţat din fonduri structurale a început în 2014 şi include alte trei străzi ce vor fi modernizate în 2015 (Macaralei, Calea Guşteriţei şi Măgheranului). Lucrările începute pe strada Oţelarilor au o valoare totală de 3.611.143,31 lei.
• Strada 9 Mai a fost redată traficului în luna august 2014, valoarea acestui contract fiind de 2.791.679 lei.
• Modernizarea străzii Lyon – contractul prevede amenajarea carosabilului şi a trotuarelor, a canalului pluvial şi a rigolei. Lucrările pe această stradă vor continua şi în anul 2015, valoarea contractului fiind de 1.799.524,64 lei
• Modernizarea străzii Vasile Pârvan – contractul a prevăzut modernizarea reţelei de apă şi canal pluvial, reabilitarea drumului şi a trotuarelor şi amenajarea zonelor verzi. Contractul a însumat peste 588.000 de lei.
• Modernizarea străzii Calea Şurii Mari (sub pod) – contractul prevede amenajarea carosabilului şi a trotuarelor, amenajarea zonelor verzi, a gurilor de scurgere, a locurilor de parcare şi semnelor de circulaţie. Lucrările vor continua şi în anul 2015, valoarea acestora fiind de 393.819,78 lei.
• Modernizarea canalului menajer pe străzile Părului (parţial) şi Vişinilor (parţial) – aceste lucrări au fost finalizate, valoarea contractului fiind de 153.675,56 lei.
• Iluminatul public a fost amenajat în Cartierul Tineretului şi a fost modernizat pe străzile Transilvaniei şi Revoluţiei – contractele au prevăzut schimbarea şi completarea numărului de stâlpi, cabluri şi corpuri de iluminat precum şi cutiile de distribuţie. Valoarea acestor lucrări a depăşit 610.000 de lei.
• Reconfigurarea traficului prin sensuri giratorii – în 2014 au fost create două sensuri giratorii: unul la intersecţia străzilor V. Cârlova şi Gârlei şi unul pe Calea Dumbrăvii, în zona Cimitirului Municipal. Lucrările au avut o valoare de 563.899 lei.

La acestea se adaugă lucrări de reparaţii şi întreţinere pe următoarele străzi, însumând peste 35.000.000 lei: Artileriştilor, Iezer, Octavian Goga, V. Cârlova, Onceşti, Ştefleşti, Oaşa, A.I. Cuza, Călugăreni, Lomonosov, Negoveanu, Valea Frumoasei, Transilvaniei, Gârlei, Fântânii, Eroilor, Şureanu, Muncel, Hipodromului, Moara de Scoarţă, Emil Cioran, Maramureşului, Henri Coandă, Zaharia Boiu (între Justiţiei şi Dr. Stâncă), Andrei Şaguna, Alba Iulia (între Morilor şi Dealului şi între Morilor şi Ştrandului), Tilişca (între C. Poplăcii şi strada Orlat), Piaţa Tălmaciu, Gen. Praporgescu, Avrig, Grădinarilor, Constantin Noica, (între Revoluţiei şi Independenţei), Lalelelor, Bdul Mihai Viteazu, Autogării, Calea Dumbrăvii, parcarea de la Zoo. Pe 90% dintre aceste străzi reparaţiile au însemnat înlocuirea bordurilor, reparaţia trotuarelor şi înlocuirea stratului asfaltic, ceea ce a reprezentat o îmbunătăţire semnificativă a condiţiei spaţiului. În plus, pe parcursul acestui an au fost executate şi lucrări de plombări sau reparaţii ale pavajului.
Modernizarea cartierului Vasile Aaron a fost un proiect multianual foarte important care s-a încheiat în 2014. Proiectul a inclus atât lucrări la reţele, carosabil şi trotuare, cât şi reconfigurarea spaţiilor de parcare şi eficientizarea lor, modernizarea locurilor de joacă şi completarea lor, precum şi conturarea şi extinderea zonelor verzi. Acesta a fost primul cartier care a intrat în acest amplu proiect ce prevede o modernizare profundă a cartierelor sibiene.

LUCRĂRI LA REŢELELE DE APĂ ŞI CANALIZARE în valoare de peste 20.000.000 lei. SC Apă Canal SA Sibiu a primit finanţare din bugetul local şi a executat lucrări de reabilitare a reţelelor de apă şi efectuarea branşamentelor în zona Dioda, pe străzile Lector şi Gheţăriei, suma alocată fiind de 538.803 lei.
Din bugetul propriu al SC Apă Canal SA au fost reabilitate reţelele de apă pe străzile Moara de Scoarţă, Valea Aurie, Iazului şi Aleea Sibiel, aducţiunea din zona străzii Preot Bacca a fost reabilitată, iar pe strada Traian a fost reabilitată canalizarea. Tot din bugetul propriu al societăţii de apă şi canalizare au fost efectuate reparaţii la reţelele de apă de pe străzile Mirăslău, V. Cârlova, Fântânii, Călan şi Ovăzului şi la reţelele de canalizare de pe strada Dinamului şi canal pluvial de pe strada 9 Mai. SC Apă Canal a alocat din bugetul propriu aproape 2.000.000 de lei pentru aceste lucrări.
Cea mai importantă pondere au avut-o lucrările la reţelele de apă şi canalizare efectuate în cadrul proiectului finanţat din fonduri structurale, plăţile fiind de aproximativ 15.770.000 lei. În 2014 au fost reabilitate reţelele de apă pe străzile Rahovei, Gorăslău,  Aleea Haiducului, Theodor Mihaly, Iezer, Muncel, Negoveanu, Oaşa, Şureanu, Ştefleşti, Şoimului, Onceşti – Aleea Valea Frumoasei. Reţeaua de apă a fost extinsă în Viile Sibiului, pe strada B. De asemenea, reţeaua de canalizare a fost reabilitată pe Aleea Fraţii Buzeşti, Bdul Corneliu Coposu, Ion Creangă şi Moara de Scoarţă, canalizarea fiind prelungită şi pe strada Săcel.
Pe lista de investiţii au mai figurat şi au fost executate modernizarea reţelelor de apă şi canalizare pe străzile Matei Milo, Eroilor şi Andrei Mureşanu, lucrările însumând peste 1.500.000 lei, bani proveniţi din bugetul local.

BILANŢUL PROIECTELOR FINANŢATE DIN FONDURI STRUCTURALE
Anul 2014 a însemnat finalizarea a trei proiecte foarte importante, finanţate din fonduri structurale:
• “Modernizare strada Turnului şi Piaţeta Târgu Peştelui” (4.055.572,86 lei)
• „Modernizare strada 9 Mai” – (3.524.640,91 lei)
• “Modernizare spaţiu public zona centrală cartier Ţiglari (strada Cuptorului)” (2.068.495.86 lei)
Anul trecut s-a semnat un nou contract de finanţare din fonduri structurale, obiectul acestuia fiind extinderea corpului de clădire al şcolii gimnaziale nr. 13. Contractul a fost semnat la sfârşitul lunii octombrie 2014, valoarea totală a acestuia fiind de 2.920.401,39 lei.
De asemenea, în 2014 s-a semnat contractul de lucrări pe pachetul de străzi Măgheranului, Calea Guşteriţei, Macaralei şi Oţelarilor, încheiat cu Asocierea SC Geiger Transilvania SRL, SC Construcţii SA şi SC Universal Business SA. Valoarea acestui contract este de 14.210.630,18 lei (fără TVA), lucrările începând deja pe strada Oţelarilor.
Prin urmare, la sfârşitul anului 2014 trei şantiere au rămas deschise, lucrările urmând să fie continuate în 2015: construcţia viaductului Calea Şurii Mici – Kogălniceanu, modernizarea străzii Oţelarilor şi extinderea corpului de clădire al şcolii nr. 13 din Sibiu. Construirea viaductului Mihail Kogălniceanu este cel mai mare proiect al Primăriei Sibiu din ultimii ani, atât ca valoare cât şi ca amploare. Acesta este un proiect cu o valoare de peste 28 de milioane de lei şi o durată de execuţie de 22 de luni, rolul construcţiei finale fiind acela de a lega două zone din Sibiu care au potenţial de dezvoltare. **NOTĂ: sumele pentru lucrările aflate în desfăşurare în 2014 au fost incluse deja în sumele totale de la secţiunea privind infrastructura şi respectiv cea privind lucrările în unităţi de învăţământ.

GOSPODĂRIREA DOMENIULUI PUBLIC
Pe lângă lucrările mari de investiţii sau reparaţii, din bugetul local a fost alocată o sumă de peste 3,4 milioane de lei pentru activităţile de gospodărire a oraşului, de la achiziţia de bănci şi coşuri de gunoi la amenajarea de locuri de joacă şi gestionarea avizelor de săpătură.
Locurile de joacă se numără printre cele mai apreciate investiţii de către sibieni, mai ales că de anul acesta în câteva dintre aceste locaţii s-au instalat şi echipamente de fitness. Pentru achiziţia şi montarea de noi echipamente în locurile de joacă s-au cheltuit în 2014 aproximativ 235.000 de lei, la care se adaugă 35.000 lei pentru întreţinerea acestor zone. Echipamentele de joacă astfel achiziţionate au fost utilizate pentru a completa locurile de joacă de pe strada Lungă, strada Siretului, Aleea Biruinţei, Hipodrom, Aleea Artileriştilor, în locul de joacă de lângă Interex, în Piaţa Cluj, pe strada Ion Neculce şi în Piaţa Iancu de Hunedoara, dar au fost utilizate şi pentru a crea un nou loc de joacă în Valea Aurie. Acest nou loc de joacă creat în 2014 a însemnat amplasarea de echipamente, instalarea a cinci aparate pentru fitness, amenajarea aleilor şi a gazonului, dar şi a iluminatului public. În 2014 au fost instalate şi primele aparate de fitness din oraş. Un număr de şase astfel de aparate au fost instalate pe bulevardul Mihai Viteazu, alte cinci fiind amplasate în locul nou de joacă de pe strada Ludoş. Costul echipamentelor a fost de aproximativ 60.000 lei.
Numărul de bănci a fost completat cu 150, Serviciul gestionând reparaţia şi montajul acestora în parcuri şi în cartiere. Cele 14 fântâni arteziene din oraş au fost întreţinute corespunzător, fiind efectuate reparaţii atât la structura acestora cât şi la reţelele de apă şi curent. Serviciul menţionat s-a ocupat şi de întreţinerea vegetaţiei de pe malurile râului Cibin, spălarea băncilor şi busturilor din parcuri, decolmatarea canalelor pârâurilor care străbat oraşul (90.968 lei), întreţinerea pasajelor pietonale (30.800 lei) şi administrarea toaletelor publice (70.000 lei).

O parte importantă a gospodăririi oraşului este întreţinerea iluminat public (341.063 lei), vopsirea stâlpilor, achiziţia de becuri şi accesorii pentru iluminat (261.410 lei) şi întreţinerea semaforizării. În acest domeniu se încadrează şi montarea şi achiziţia corpurilor de iluminat festiv. O activitate continuă a serviciului este efectuarea marcajelor în trafic, montarea de indicatoare de circulaţie, marcarea locurilor de parcare şi montarea de parapeţi. Serviciul Gospodărire a gestionat şi monitorizat refacerea domeniului public după cele 744 de intervenţii la diverse reţele de utilităţi. Cele mai multe, 443, au fost emise pentru intervenţii la reţeaua de apă şi canal, 112 intervenţii au fost înregistrate pe parcursul  anului 2014 la reţelele de gaz şi doar 36 pentru reţeaua electrică. La acestea se adaugă 153 de avize de săpătură eliberate pentru diverse lucrări de branşare. La toate acestea se adaugă un contract foarte important, cel pentru salubrizarea şi deszăpezirea domeniului public pentru următorii trei ani, semnat în 2014 şi a cărui valoare a fost de 13.856.205 lei, la care se adaugă TVA-ul şi o sumă de 120.000 lei reprezentând taxa de mediu, această valoare acoperind curăţenia pe domeniul public şi deszăpezirea.

SERVICIUL PUBLIC DE ADMINISTRARE A DOMENIULUI PUBLIC
Între atribuţiile serviciului public menţionat se numără administrarea parcărilor, închirierea domeniului public, amplasarea teraselor sezoniere, administrarea Stadionului Municipal, continuarea proiectului de creare de piste pentru biciclete, administrarea pilonilor mobili din zonele pietonale şi semi-pietonale, instalarea şi actualizarea indicatoarelor de orientare, participând activ şi în Comisia care avizează adunările publice.

OCUPAREA DOMENIULUI PUBLIC. Serviciul a încasat şi a virat în bugetul local pe parcursul anului 2014 o sumă de 1.491.493 lei reprezentând taxe de ocupare a domeniului public (402.065,50 lei), taxe terase sezoniere (999.309 lei), chirie pentru spaţiile comerciale de la intrarea în Grădina Zoologică (74.898 lei), taxe pentru utilizarea Stadionului Municipal (11.432,50 lei), alte taxe (3.788 lei). În cadrul acestei categorii, Stadionul Municipal a fost închiriat pe parcursul anului 2014 pentru Cross-ul Judeţean al Liceelor, Memorialul Profesor Lăcătuş, pentru un joc FC Interstar  Arailevo, Sibiu Football Days, diverse probe sportive şi numeroase antrenamente ale diverselor cluburi şi asociaţii sportive.
ADMINISTRAREA PARCĂRILOR. Încasările din administrarea acestor spaţii de parcare s-au ridicat la 1.880.772 lei, reprezentând taxele plătite pentru parcarea din Piaţa Mică (522.610 lei) şi pentru cea de pe Cazarma 90 (518.550 lei), contravaloarea a 3.539 de abonamente eliberate pe parcursul acestui an (362.397 lei), a tichetelor de parcare (243.574 lei) şi totalul amenzilor pentru parcare neregulamentară (92.575 lei).
În domeniul administrării parcărilor, anul 2014 a însemnat şi instalarea a 36 de automate de parcare noi, o investiţie care a însumat 847.950 lei, acestea permiţând plata cu cardul, cu bancnote sau cu monezi. O sumă de 133.000 lei a fost încasată în 2014 din aceste automate de parcare.
Un proiect reuşit a fost crearea unei parcări de 50 de locuri pentru comercianţii din Piaţa Cibin. În zona pieţei există aproximativ 400 de locuri de parcare însă, mai ales în plin sezon, acestea se dovedesc insuficiente, majoritatea fiind ocupate de maşinile de marfă ale producătorilor şi comercianţilor care vând produse în această piaţă. Odată cu amenajarea acestei parcări, locurile de parcare din zonă pot fi utilizate de sibienii care vin la piaţă.
În total municipiul Sibiu are 12.313 locuri de parcare, dintre care 643 au fost nou create în 2014.
Alţi 6,1 km de pistă pentru biciclete. Proiectul de extindere a pistelor pentru biciclete continuă, în 2014 fiind trasate piste pe alţi 6,1 km pe strada Transilvaniei, o porţiune a străzii Lomonosov şi pe traseul panta Morilor – strada Andrei Şaguna – bulevardul Vasile Milea şi bulevardul Corneliu Coposu. În prezent pistele măsoară un total de 63,5 km.

ADMINISTRAREA PATRIMONIULUI SIBIULUI

SERVICIUL PATRIMONIU a iniţiat un proiect extrem de important, acela de clarificare a situaţie juridice şi cadastrale a două zone din cartierul Hipodrom. Acesta este primul pas pentru a le include în cadrul amplului proiect de modernizare şi reabilitare a cartierelor sibiene. În 2014 a fost clarificată situaţia juridică şi cadastrală a terenurilor din zona străzilor Oituz – Hipodromului – N. Iorga – bulevardul Mihai Viteazu (30 hectare) şi s-a demarat aceeaşi procedură şi pentru zona bulevardul Mihai Viteazu –  Calea Cisnădiei – Valea Săpunului (60 hectare).
Un alt proiect important a fost cel de intrare în posesie a clădirii în care funcţionează Azilul de Noapte situat în Piaţa Iancu de Hunedoara. Valoarea de achiziţie a acestui imobil a fost de 281.597,40 lei. Această achiziţie permite Primăriei Sibiu să achite utilităţile pentru această clădire şi să investească în aceasta pentru condiţii mai bune. De asemenea, Municipiul Sibiu a devenit proprietar al unui apartament din imobilul situat în Piaţa Mică 25 în urma unui schimb de proprietăţi, devenind astfel proprietar al întregului imobil. Acest lucru va permite continuarea lucrărilor de conservare şi reabilitare a acestui imobil istoric aflat într-o stare avansată de degradare.
Serviciul Patrimoniu este cel care administrează şi cele 199 de amplasamente destinate montării mijloacelor de publicitate. Primăria a încheiat contracte de închiriere a acestora din care rezultă încasări lunare în bugetul local în sumă de 37.993,48 lei. Pe parcursul anului 2014, în bugetul local a intrat o sumă totală de 451.175 lei.
Acest serviciu s-a îngrijit şi de terenurile care aparţin Municipiului. În 2014 au fost vândute două astfel de terenuri, unul situat pe strada Fundătura Brazilor (63 de metri pătraţi) şi celălalt pe strada Ceaikovski (437 metri pătraţi). Suma totală încasată în urma vânzării acestora a fost de 99.908,31 lei.
La începutul anului 2014 Primăria a organizat o licitaţie publică pentru închirierea unui teren de aproape 1.000 de metri pătraţi situat în Dealul Guşteriţei obiectul închirierii fiind construcţia unui nou adăpost pentru câinii fără stăpân de către o entitate privată.

SERVICIUL DE ADMINISTRARE A FONDULUI LOCATIV administrează la sfârşitul lui 2014 un număr de 1.278 de locuinţe, dintre care 311 de tip ANL. Aceste locuinţe găzduiesc aproximativ 4.000 de sibieni, chiria încasată pentru aceste apartamente pe parcursul anului 2014 depăşind 1.290.000 de lei.
Cel mai important proiect derulat în anul 2014 de acest serviciu public a fost amenajarea a cinci apartamente cu câte două camere prin transformarea spaţiului unei foste centrale termice situate pe Aleea Petuniei. Valoarea proiectului a fost de 512.432,40 lei. Aceste apartamente vor fi repartizate unor sibieni după ce vor fi făcuţi paşii legali.

O sumă importantă a fost alocată însă şi pentru diverse lucrări de reparaţii la aceste locuinţe: 942.672 lei. Fondurile au fost utilizate pentru lucrări de reparaţii la suprastructura imobilelor, lucrări de reparaţii la instalaţiile electrice, de gaz, apă şi canalizare şi reparaţii ale centralelor termice din blocurile situate în cartierul Reşiţa. O sumă de aprope 46.000 de lei a fost cheltuită pentru studiul de fezabilitate pentru o investiţie care se va desfăşura în 2015: schimbarea destinaţiei Clubului Ilie Pintilie de pe strada Câmpului în locuinţe sociale. La această sumă se adaugă alţi 102.742,84 lei cheltuiţi pe proiecte pentru reţele de utilităţi sau arhitectură.

ÎNGRIJIREA ŞI EXTINDEREA SPAŢIILOR VERZI DIN SIBIU
Acest aspect este foarte important în conturarea unui mediu de viaţă de calitate şi plăcut în Sibiu. În fapt, oraşul îşi propune să devină un oraş verde, un oraş prietenos cu mediul, iar primul pas este îngrijirea zonelor verzi existente şi extinderea acestora.
Serviciul de Administrare a Parcurilor şi Zonelor Verzi a creat anul acesta 1.034 de metri pătraţi de zonă verde nouă, care se adaugă celor peste 362 de hectare de zonă verde existente în Sibiu. Noul loc de joacă din Valea Aurie a presupus amenajarea unei zone verzi de 670 m2 , sensul giratoriu din zona Cimitirului Municipal a fost amenajat ca zonă verde în suprafaţă de 314 m2 , iar o a treia astfel de locaţie a fost amenajată în Piaţa Aurarilor, măsurând 50 m2
.
Zonele verzi necesită îngrijire constantă, primăvara şi toamna fiind cele mai intense perioade pentru că atunci se plantează noul material verde. În primăvara acestui an au fost plantate în oraş aproape 80.000 de plante anuale din care peste 21.000 au provenit din producţia proprie a Serviciului. Celor 100.000 de plante bienale li s-au adăugat 40.000 de lalele, 4.245 de plante perene (din care 1.245 produse în serele Serviciului), cele aproape 4.000 de muşcate pe stâlpii din oraş şi peste 3.900 de trandafiri. Cele peste 30 de sensuri giratorii cu verdeaţă au fost întreţinute prin plantare, tundere, toaletare şi irigare. Pentru amenajarea acestora şi în cazul altor zone s-a utilizat atât gazon însămânţat (pe o suprafaţă de peste 12.500 de metri pătraţi), cât şi gazon rulat (pe o suprafaţă de aproape 3.000 de metri pătraţi). Zonele verzi au fost îmbogăţite şi cu arbori. Un număr de 506 arbori au fost plantaţi în teren, dintre care aproape 100 din producţie proprie. În sere s-au produs 5.000 de bucăţi de gard viu, 3.000 de arbuşti foioşi şi 1.000 de arbuşti răşinoşi.

O investiţie importantă a vizat amenajarea unei sere modulare pentru producţia de plante şi arbuşti. Demersurile pentru acest proiect au început în 2013, când au fost amenajate reţelele de utilităţi care alimentează sera modulară. În 2014 a fost achiziţionată şi instalată structura care alcătuieşte sera modulară, contractul de achiziţie şi instalare având valoarea de 129.890 lei. Sera este acoperită cu o folie specială, iar pentru a menţine temperatura interioară constantă s-a instalat un sistem care pompează aer cald. Construcţia are şi un sistem automat de aerisire.
Foarte importante sunt şi instalaţiile de irigare. În 2014 proiectul de amenajare a acestor sisteme de irigaţii a continuat, fiind amenajate instalaţii de irigare în Parcul Sub Arini, în Piaţa Crişanei şi în Piaţa Schiller, valoarea acestor lucrări ridicându-se la 21.000 de lei.

ADMINISTRAREA PIEŢELOR AGRO-ALIMENTARE DIN SIBIU
Societatea Pieţe SA, al cărui acţionar majoritar este Consiliul Local Sibiu, are ca sarcină gestionarea eficientă a pieţelor agro-alimentare din Sibiu. Aceasta încasează chiriile pentru spaţiile comerciale din pieţe şi virează în bugetul local o redevenţă anuală. În 2014 suma virată în bugetul local din administrarea pieţelor şi din activitatea de ridicări a fost de 556.000 lei.
Cele trei pieţe agro-alimentare din Sibiu şi Piaţa Obor însumează 312 spaţii de comercializare a produselor, 465 de mese pentru vânzarea de fructe şi legume şi 17 standuri pentru flori. Cea mai mare şi mai solicitată piaţă de legume, fructe, lactate şi carne rămân Piaţa Cibin care oferă 87 de spaţii închise de vânzare, 304 mese şi 14 standuri cu flori.
SC Pieţe SA a investit în 2014 o sumă de 132.000 de lei pentru achiziţia unui utilaj pentru spălătorie self-service în Piaţa Obor. Un alt proiect de investiţie a vizat Piaţa Obor unde au fost construite două chioşcuri pentru alimentaţie publică, valoarea contractului fiind de 74.000 lei. Această piaţă a avut pe parcursul lui 2014 un grad de ocupare de 100%, urmată de Piaţa Rahova (92%), Piaţa Vasile Aaron (87%). Piaţa Ştrand continuă să genereze profit, fiind dată în concesiune pentru activităţi de comerţ. Dar SC Pieţe SA a înţeles să se implice şi mai mult în viaţa comunităţii şi, în spiritul utilizării spaţiilor urbane în cele mai diverse moduri, optimizând funcţionalitatea acestora, a decis să găzduiască manifestări publice. Pentru primul an Piaţa Obor a fost utilizată pentru amenajarea unui parc de distracţii şi a găzduit Festivalul Mustului. De asemenea, societatea a iniţiat Cupa Primăriei Sibiu la minifotbal, un eveniment care s-a desfăşurat pe Stadionul Municipal.

ACTIVITATEA DE RIDICARE A MAŞINILOR PARCATE NEREGULAMENTAR a fost gestionată eficient de societate. Zonele centrale (strada Avram Iancu, bulevardul Corneliu Coposu, strada Independenţei, strada Constantin Noica, strada Emil Cioran, bulevardul Victoriei, strada Bastionului) şi mai ales Piaţa Cibin, în zona Dioda, pe Calea Dumbrăvii, pe strada Nicolaus Olahus şi pe strada Octavian Goga au fost înregistrate cele mai multe intervenţii cu utilajul pentru ridicări, acestea fiind zone foarte aglomerate şi solicitate în sensul spaţiilor de parcare. În total, pe parcursul lui 2014 au fost ridicate 3.602 autovehicule care au parcat neregulamentar şi au împiedicat buna desfăşurare a traficului.

TRANSPORTUL PUBLIC ÎN SIBIU – ALTERNATIVA PRIETENOASĂ CU MEDIUL
Cel mai important proiect al Tursib este acela de construire a noii autobaze, în zona vest a oraşului. În 1 aprilie 2014 s-a semnat contractul de împrumut cu Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare, fondurile însumând 4,8 milioane de Euro urmând să fie utilizate pentru finanţarea acestui proiect. Un alt pas important în 2014 în cadrul acestui proiect a fost organizarea licitaţiei pentru contractul de lucrări, la sfârşitul lui 2014 ofertele depuse aflându-se în evaluare.
Tursib a continuat însă şi proiecte mai mici de investiţii, suma totală alocată investiţiilor pe parcursul anului 2014 fiind de 1,4 milioane de lei. Au fost achiziţionate cinci autobuze rulate, parcul auto numărând în prezent 105 autobuze care oferă un total de 11.400 de locuri. De asemenea, au fost achiziţionate două noi automate de bilete care au fost instalate în staţia din Parcul Tineretului şi respectiv pe strada Moldoveanu, ultimul fiind alimentat de la un panou solar.
O altă investiţie importantă a fost achiziţia a 12 sisteme GPS care au fost montate pe autobuze. În prezent întreaga flotă este dotată cu astfel de echipamente, permiţând monitorizarea în timp real a fiecărui autobuz Tursib, sistem care ajută la creşterea calităţii transportului şi dă informaţii utile pentru analize şi măsuri de eficientizare a transportului public de pasageri.
În 2014 a continuat şi proiectul de instalare a afişajelor electrice pe autobuze care înlocuiesc vechiul sistem cu table de traseu. De asemenea, s-au achiziţionat 30 de validatoare electronice de bilete care vor echipa alte 10 autobuze din flotă.
Tursib a achiziţionat în 2014 o remorcă pentru biciclete, o investiţie solicitată chiar de amatorii de excursii cu bicicleta în zonele montane. Remorca va fi utilizată pe traseul Sibiu – Păltiniş începând din primăvara anului 2015.
Toate aceste investiţii au ca scop creşterea numărului de sibieni care utilizează transportul public, în detrimentul maşinilor personale. Peste 52.000 de sibieni utilizează transportul public, reprezentând 32% din populaţia Sibiului cu vârsta peste 5 ani. In anul 2014, Tursib a transportat 36,60 milioane de călători, mai mult cu 2,80% faţă de anul 2013.

DIRECŢIA DE DEZVOLTARE “SIBIU – ORAŞ AL CULTURII ŞI AL SPORTULUI”
Putem afirma cu siguranţă că Sibiul este primul oraş din România şi puţinele din Europa care a găsit în cultură şi în sport un motor de dezvoltare. Oraşul a fost dintotdeauna efervescent din punct de vedere cultural, dar începând din 2004 cultura a fost unul dintre principalii vectori de dezvoltare, împreună cu economia, turismul şi serviciile. Iată o prezentare a anului cultural 2014, structurată pe cele trei instituţii culturale din subordinea Consiliului Local Sibiu şi incluzând agenda culturală a oraşului, cofinanţată de administraţia locală:

AGENDA CULTURALĂ ŞI AGENDA SPORTIVĂ a Sibiului a oferit şi în anul 2014 un peisaj foarte divers, cu evenimente variate şi de cea mai bună calitate.
Agenda culturală a numărat 79 de proiecte în 2014, bugetul alocat acestora de către Primăria Sibiu însumând 6.480.000 de lei, oferind diversitate şi culoare. De la Cibin Fest, Obor Fest şi Festivalul Mustului şi până la concertul orchestrei Johann Strauss sau Feeric Fashion Days, de la Târgul de Paşte până la Târgul Olarilor şi Târgul de Crăciun, de la Artmania până la Festivalul “Cântecele Munţilor” sau Media Music Awards, viaţa culturală a Sibiului a oferit diversitatea necesară unei vieţi culturale bogate şi pe toate gusturile. Pe lângă evenimentele deja consacrate, evenimente precum Arini Fest Cinema, Şlagărele României, Sibiul de odinioară, Festivalul Internaţional de Muzică Sibiu/Hermannstadt au avut în 2014 ediţii de succes, atrăgând prin noutate lor. Un pas important a fost şi ducerea evenimentelor spre cartiere prin activităţi precum Zilele Vecinătăţii sau Traseele tematice în Guşteriţa, Primăria având intenţia de a încuraja astfel de evenimente.

Agenda sportivă a fost alcătuită din 41 de proiecte cofinanţate din bugetul local cu o sumă de 2.708.000 lei. Sibiu Duatlon 2014, SemiMaraton Sibiu 2014, Festivalul Sportului, Strongman Champions League s-au adăugat la evenimentele deja foarte apreciate şi cunoscute precum Red Bull Romaniacs, Raliul Sibiului, Sibiu Open şi Turul Ciclist. Primăria Sibiu a fost mândră să poată sprijini echipa de baschet CSU Sibiu. Teatrul Naţional Radu Stanca Sibiu a continuat în anul 2014 seria spectacolelor montate de mari regizori români şi europeni, prezentând publicului şase premiere la secţia română şi trei la secţia germană. La secţia română au fost prezentate în 2014 premierele “Oidip” în regia lui SIlviu Purcărete, „Marat/Sade” după Peter Weiss în regia lui Charles Muller, „Lecţia” de Eugène Ionesco în regia lui Mihai Măniuţiu, „De ce Hecuba?!” de Mihai Vişniec în regia lui Anca Bradu, „Ţesătorul de Vise – Poveste de Crăciun” de Alexandru Curta şi Florin Coşuleţ în regia lui Florin Coşuleţ şi „Girafe” de Pau Miró în regia lui Radu Afrim. La secţia germană oferta culturală s-a îmbogăţit cu încă trei spectacol, cu traducere în limba română: “Contra Progresului” de Esteve Soler în regia lui Eeinhold Tritscher, „Amadeus” de Peter Shaffer în regia lui Gavriil Pinte, „Tattoo” de Igor Bauersima şi „Réjane Desvignes” în regia lui Radu Afrim.

Repertoriul permanent al teatrului a inclus în 2014 un număr de 282 de spectacole în Sibiu şi în deplasare. În afara acestora, actorii teatrului au realizat şi 126 de recitaluri şi spectacole lectură în Sibiu şi în ţară, cu accesul gratuit. La toate aceste evenimente au participat aproximativ 56 000 de spectatori. Pe parcursul anului, publicul a putut revedea spectacole precum Absolventul. Aşteptându-l pe Godot, Balul, Cerere în căsătorie, Faust, Hamlet, Maestrul şi Margareta, Nora, O noapte furtunoasă, Oscar şi Buni Roz, Romeo şi Julieta, Vremea Dragostei, Vremea Morţii şi multe altele. La secţia germană s-au jucat spectacole de repertoriu apreciate: Panică, Jurnalul unui nebun, Bătrână milionară, caut nepoate moştenitoare, Talismanul, Romulus cel mare şi multe altele.
Actorii teatrului sibian au prezentat numeroase spectacole în ţară şi străinătate, mergând în turnee/deplasări sau participând la festivaluri prestigioase de teatru. Secţia germană a teatrului a fost prezentă pe scena din Timişoara şi Bruchsal (Germania). În ţară, secţia română a prezentat spectacole în Alba Iulia, Braşov, Târgul Mureş, Bucureşti, Bistriţa, Mediaş, Deva, Dorohoi, Timişoara, Iaşi, Suceava, Oradea, Arad, Cristian-Braşov. Peste hotare, spectacolele sibiene au putut fi vizionate în Salzburg (Austria), Osijek (Croaţia), Torun (Polonia), Poznan (Polonia), Bratislava (Slovacia), Chişinău (Republica Moldova), Omsk (Rusia), Jecz-Laskowice (Polonia), Minsk (Belarus), Shanghai (China) şi în Avignon (Franţa).

Anul 2014 este marcat de succesul participării în selecţia oficială a Festivalului de la Avignon cu spectacolul Solidaritate şi tot anul trecut Teatrul Naţional Radu Stanca a fost nominalizat la Gala Uniter la cinci categorii: cel mai bun spectacol, cel mai bun regizor (Zoltán Balázs), cel mai bun scenograf (Velica Panduru şi Zoltán Balázs), cel mai bun actor în rol principal (Marius Turdeanu), cea mai bună actriţă în rol principal (Mariana Mihu), toate pentru spectacolul Maestrul şi Margareta, după Mihail Bulgakov.

Festivalul Internaţional de Teatru de la Sibiu, aflat anul acesta la cea de a XXI-a ediţie, s-a desfăşurat în perioada 6-15 iunie 2014. La Festival au participat circa 2.500 de artişti şi invitaţi din 70 de ţări, care au prezentat 385 de evenimente pentru un număr de 65.000 de spectatori prezenţi în fiecare zi în cele 66 de spaţii. Tema din acest an a fost "Unicitate în diversitate" şi s-a constituit într-un eveniment de amploare ce a reunit teatru, dans, muzică, circ, spectacole de stradă, carte, film, expoziţii, platformă de arte vizuale, întâlnirea şcolilor şi a academiilor de teatru, conferinţe şi seminarii, ateliere şi spectacole lectură.
Aleea Celebrităţilor, un alt proiect în cadrul Festivalului, sărbătoreşte în fiecare an nume importante din lumea teatrului, dansului şi a artelor spectacolului prin adăugarea de stele pe această Alee. În 2014 s-au mai adăugat şapte stele care au fost decernate lui Peter Brook-regizor, Gigi Căciuleanu- coregraf, Lev Dodin- regizor, Martin Hochmeister- fondatorul la Sibiu a primului teatru de pe actualul teritoriu al României (Turnul Gros), Krystian Lupa- regizor, Radu Stanca- poet, dramaturg şi regizor, Peter Stein- regizor.
Un loc important în programul festivalului l-au ocupat şi cele 13 spectacolele francofone, dar şi Bursa de Spectacole care a reunit 50 de companii şi delegaţii. Pentru organizarea FITS 2014, Teatrului Naţional Radu Stanca i-a fost alocată de la bugetul local suma de 5.350.000 lei.

Teatrul pentru Copii şi Tineret Gong Sibiu a fost foarte prezent în peisajul cultural al oraşului şi în 2014, prezentând publicului un număr mare de spectacole la secţia română şi germană sau în cadrul unor festivaluri, a organizat ateliere cu cei mici şi s-a implicat activ în relaţia cu cei mai mici dintre sibieni, prin parteneriatele şi proiectele şcolare.
Publicul tânăr a avut posibilitatea să revadă 182 de spectacole îndrăgite la secţia română şi la cea germană, dintre care amintim Crăiasa Zăpezii, Cipollino, Cum a devenit Arthur rege, Regele Cocoşat, Der Bukelige Konig, Sare-n bucate, Hänsel und Gretel, Pinocchio şi Visul unei nopţi de vară.
Patru spectacole au fost jucate în premieră în 2014: Da Yang und die Prinzessin Da Yin, Da Yang şi Prinţesa Da Yin, Prinţesele Spion şi Darul lui Moş Crăciun. Spectacolul Miele, zucchero e sale a fost prezent la Veneţia în cadrul Carnavalului Internaţional al Copiilor, ediţia a V-a.
Publicul sibian a primit cu mare entuziasm oferta culturală a Teatrului Gong, fiind prezent în număr mare la evenimentele organizate de acesta. Un număr de aproximativ 60.000 de spectatori mici şi mari au urmărit cu mare interes spectacolele prezentate. Pentru a-şi diversifica oferta şi pentru a-şi încânta publicul, Teatrul Gong a organizat în 2014 două festivaluri: Puppets in Theatre (dedicat artei animaţiei) şi Magic Show Fest (dedicat magiei, iluzionismului şi animaţiei), ambele atrăgând maeştrii din ţară şi străinătate.
În perioada octombrie – decembrie 2014, Teatrul Gong a organizat şi 14 ateliere de creaţie în cadrul cărora peste 100 de copii au participat la exerciţii de improvizaţie, construirea unor păpuşi şi marionete, face painting, cusături, desene şi exerciţii de inventat poveşti.
Teatrul Gong a avut pe parcursul anului şi un număr impresionant de parteneriate cu grădiniţe, şcoli, licee şi chiar facultăţi din Sibiu. Proiectele s-au desfăşurat sub diferite teme: “Poveşti noi pentru copii – Teatrul fantezie creatore” în care au participat 26 de grădiniţe, “Copilul actor şi spectator – program de dezvoltare a capacităţii de receptare a mesajului oral şi a expresiei orale” care a implicat clase primare din 22 de unităţi de învăţământ, “Mirajul scenei” un proiect adresat claselor de gimnaziu, dar şi liceelor din Sibiu. Împreună cu instituţii de învăţământ superior, Teatrul Gong a iniţiat patru proiecte
în 2014.

Aflată sub umbrela Teatrului Gong, trebuie menţionată şi activitatea revistei Euphorion care pe parcursul anului 2014 a editat şi lansat şase numere duble şi a organizat şi două evenimente speciale: Simpozionul Naţional Actualitatea Cercului Literar de la Sibiu, ediţia a XII-a şi Colocviul Naţional Zilele Poeziei Iustin Panţa, ediţia a XIII-a. Pentru întreaga sa activitate pe parcursul lui 2014, Teatrului pentru Copiii şi Tineret Gong i-a fost alocată de la bugetul local suma de 2.325.290 lei.

Teatrul de Balet Sibiu a prezentat anul acesta un număr de 21 de spectacole, dintre care patru în premieră şi două gale. Publicul a putut revedea spectacole din repertoriu precum Coppelia, Concert en bleu, Anotimpurile, Giselle, Nota, vă rog!, Impetus, Spărgătorul de nuci, Capriciul Spaniol, Şeherezada, dar şi spectacole în premieră: Missa Prophana, Corsarul, Geneza şi Lacul Lebedelor. Cele două gale au cuprins momente din cele mai îndrăgite spectacole de balet clasic din repertoriul international, dar şi creaţii de dans contemporan: Flăcările Parisului, Faust, Giselle, Corsarul, Spartacus, Coppelia, Romeo şi Julieta, Trilogia Ionesco, Spărgătorul de nuci, Arlechiniada, Satanela, Anotimpurile, Missa Prophana, Jazz, Prin Noapte- în coregrafia lui Keston Meyer, balerin al Teatrului de Balet Sibiu. Reprezentanţii Teatrului de Balet au fost prezenţi cu spectacole şi peste hotare, la Beijing. Şapte dintre balerinii sibieni au participat la Beijing International Ballet Invitational for Dance Schools organizat de Beijing Dance Academy, trei dintre aceştia calificându-se în finala concursului.
Casa de Cultură a Municipiului a organizat în 2014 16 evenimente din cele mai diverse, incluse pe programul minimal al instituţiei. Dintre acestea amintim Festivalul Medieval Cetăţi Transilvane, Concursul Internaţional de Dans Clasic şi Contemporan, Ziua Europei, Lecţii de dans pentru copiii din orfelinate, Concerte Estivale, Pe Ritmul Şlagărelor, Spectacolul Colinde de Crăciun, Revelion 2015 şi multe altele. Suma alocată din bugetul local pentru organizarea acestor evenimente a fost de 1.560.000 lei. Un eveniment cu participare internaţională a fost Concursul Internaţional de Dans Clasic şi Contemporan, afiliat celei mai mari competiţii de dans din lume, World Ballet Competition USA, reunind la Sibiu 70 de dansatori din Serbia, Bulgaria, Cipru, Spania, Republica Moldova, Japonia, Lituania, Coreea de Sud, SUA şi România. Etapa de la Sibiu a evenimentului a reprezentat semifinala competiţiei din Statele Unite. Premierea Olimpicilor a fost un eveniment foarte important de încurajare a elevilor care au obţinut rezultate bune la competiţiile şcolare judeţene şi naţionale. Au fost premiaţi un număr de 451 de elevi, 34 de olimpici naţionali şi 417 olimpici judeţeni, suma totală alocată din bugetul local depăşind 100.000 de lei.
Pe ritmul şlagărelor a fost un concert maraton care i-a adus în faţa sibienilor pe Adrian Daminescu, Dida Drăgan, Oana Sârbu, Daniel Iordăchioaie, Mariana Voica, Cătălin Crişan, Adrian Enache, Carmen Trandafir, Natalia Guberna şi Gabriel Dorobanţu. Spectacolul a fost prezentat de Stela Popescu. Ziua Europei, Concerte Festivale, Festival Medieval Cetăţi Transilvane, concertele de colinde şi programul de Revelion au fost evenimentele organizate în 2014 de Casa de Cultură a Municipiului Sibiu care au animat spaţiile publice în aer liber.

Turismul – un proiect în continuă dezvoltare, o industrie care se potriveşte Sibiului

Serviciul Cultură, Sport şi Turism a continuat în 2014 strategia de promovare a oraşului din punct de vedere turistic. Participarea oraşului la târgurile de turism naţionale şi internaţionale s-a transformat într-o constantă. În luna ianuarie 2014 Sibiul a fost prezent la târgurile de profil din Viena şi Stuttgart, ambele adresându-se atât publicului larg cât şi specialiştilor. În luna martie Sibiul a fost prezentat şi în Berlin, dar şi în Bucureşti, la Târgul de Turism al României, apoi în noiembrie la World Travel Market din Londra şi din nou la Bucureşti. Reprezentanţii municipiului au purtat discuţii cu specialişti şi public larg şi au arătat atuurile Sibiului din acest punct de vedere. În plus, aceştia au împărţit peste 12.500 de materiale tipărite.
Promovarea oraşului, a obiectivelor turistice şi a evenimentelor culturale şi sportive s-a făcut şi pe plan local, prin cele două Centre de Informare Turistică. Peste 31.000 de turişti au intrat în unul dintre aceste centre pentru a solicita informaţii, 27% dintre aceştia venind din Germania, 22% din România, 8,7% din Spania, 6,9% din Franţa, dar şi din Austria, Belgia, Italia, Marea Britanie, Olanda, Polonia, Ungaria, Canada, Israel, Japonia, SUA, Australia sau China. Numărul turiştilor care au intrat în CIT-uri în 2014 este cu 13% mai mare faţă de anul precedent, dar trebuie subliniat faptul că majoritatea turiştilor ajung în Sibiu cu sejururi organizate şi nu au nevoie să treacă pe la CIT, având deja un ghid şi ruta deja planificată. În Centrele de Informare Turistică se distribuie materiale tipărite precum: ghidul turistic “Sibiu-Hermannstadt. Tânar din 1191”, harta centrului istoric, harta generală a oraşului, pliantul Sibiu Smart şi broşura lunară a evenimentelor culturale şi sportive.

De altfel, o uşoară creştere a numărului de înnoptări în Sibiu este indicată şi de încasările din taxa hotelieră, conform acestora sezonul turistic în Sibiu întinzându-se din aprilie până în decembrie.
În 2014 Sibiul a obţinut în cadrul Galei Premiilor de Excelenţă oferite de Hotel Tourism Leisure Investment Conference premiul pentru cea mai bună destinaţie turistică a anului. De asemenea, Sibiul a pornit în 2014 pe drumul unui nou proiect de amploare europeană: oraşul s-a asociat fondatorilor proiectului Regiune Gastronomică Europeană, Sibiul urmând să poarte această titulatură în 2019. Proiectul îşi propune să promoveze cultură gastronomică, producţia locală de hrană şi hrană bio, tradiţii, domeniul agriculturii din regiunea Centru, promovând toate aceste domenii prin intermediul unor festivaluri, seminarii, congrese şi târguri. O componentă foarte importantă este promovarea corespunzătoare a produselor gastronomice locale şi transformarea lor într-un brand local.

GRĂDINA ZOOLOGICĂ ŞI BAIA POPULARĂ SIBIUATRACŢII TURISTICE ŞI LOCAŢII DE AGREMENT
Pentru Grădina Zoologică Sibiu anul 2014 a însemnat noi investiţii, noi achiziţii de dotări şi de animale. La sfârşitul lui 2014 Zoo Sibiu adăpostea 240 de animale din 63 de specii.
În 2014 Serviciul public care administrează Zoo a contractat investiţii în valoare de 1.290.979 lei care au vizat finalizarea construirii adăpostului pentru maimuţe şi iniţierea unor lucrări pentru construirea unui nou amplasament pentru erbivore (12.383 mp), construirea unui adăpost pentru păsările de baltă (640 mp) şi construirea unui gard de peste 2.200 de metri liniari care să împrejmuiască Zoo, aceste lucrări urmând să continue şi în 2015.
În ceea ce priveşte achiziiţiile, pe parcursul lui 2014 au fost achiziţionate alte cinci bărci cu vâsle şi cinci hidrobiciclete, un sistem de oxigenare a apei din lacul 1, un sistem de irigare pentru zona verde a Grădinii şi a fost implementat un nou sistem de taxare, mai eficient.
Pentru toate aceste eforturi, pentru faptul că animalele sunt bine hrănite şi îngrijite, pentru varietatea de specii şi pentru peisajul natural deosebit, Zoo Sibiu este “răsplătit” cu tot mai mulţi vizitatori. Dacă în 2012 Grădina a primit 186.000 de vizitatori, iar în 2013 198.000 de vizitatori, în 2014 aproape 225.000 de persoane au intrat în Grădină.
Doar într-o singură lună -luna aprilie 2014 – s-au înregistrat 25.000 de vizitatori. Pentru Baia Populară Sibiu anul 2014 a fost unul aniversar: a împlinit 110 ani de la deschiderea sa. Investiţiile au continuat şi anul acesta, cea mai importantă fiind reabilitarea saunei complexului. Lucrările au inclus placarea ambelor bazine cu mozaic de sticlă, amenajarea instalaţiilor de filtrare şi recirculare a apei din cele două bazine cu nisip cuarţos, instalarea unui echipament de transfer termic — schimbătoare de căldură automate şi instalarea unor sisteme automatizate care să măsoare şi să controleze dozarea clorului şi PH-ului la dezinfecţia şi tratarea apei din bazine. Valoarea contractului a fost de 130.081 de lei, fără TVA. Suma totală alocată investiţiilor în 2014 a fost de 340.477,36 lei.
Anul acesta Baia din Sibiu a revenit la denumirea sa originală – Baia Populară Sibiu, a primit o nouă siglă, un nou site de promovare şi un suflu nou care a făcut ca numărul de clienţi să crească tot mai mult, ajungând la 72.115. Alte investiţii au vizat salonul de cosmetică şi cel de coafor, care au fost complet modernizate.
În 2014 a avut loc şi prima competiţie de înot pentru copii, o modalitate de a-i încuraja pe cei mici să practice acest sport atât de complex şi benefic pentru sănătate. De altfel, copiii sunt prezenţi în număr foarte mare printre clienţii Băii, participând la cursurile de înot organizate aici.

ASISTENŢA SOCIALĂ
Fie că este vorba despre diverse ajutoare acordate celor cu o situaţie materială şi locativă precară, fie că este vorba despre depunerea dosarelor pentru indemnizaţia de creştere a copilului sau acordarea asistenţei medicale comunitare, acest serviciu public gestionează resursele locale cu scopul de a-i sprijini pe cetăţenii oraşului. Serviciul Asistenţă Socială a avut în evidenţă un număr mediu lunar de 181 de asistenţi personali ai persoanelor cu handicap pentru care suma medie lunară plătită a fost de 194.049 lei. La acestea se adaugă 682 de persoane cu handicap grav care au beneficiat de indemnizaţie, suma totală plătită în 2014 pentru aceste drepturi fiind de 5.484.000 lei.
De ajutor social au beneficiat în 2014 un număr mediu lunar de 196 de titluari, numărul beneficiarilor (membrii familiei titularului), ridicându-se la peste 400. O parte dintre aceste persoane, o medie lunară de 160 de persoane, au beneficiat şi de masă la Cantina Municipiului Sibiu.
Un ajutor foarte important a fost acela pentru încălzirea locuinţei pe perioada sezonului rece. Peste 1.500 de sibieni au obţinut acest ajutor pentru întreg sezonul rece noiembrie 2014 – martie 2015.
Un număr de 9.146 de persoane au fost înscrise pe listele iniţiale pentru a primi ajutoare alimentare din partea Uniunii Europene. Alimentele au fost livrate Primăriei Sibiu la sfârşitul lunii decembrie când a şi început acţiunea de distribuire. În anul 2014 au beneficiat de asistenţă medicală comunitară un număr de 4.350 de persoane, obiectivul centrului fiind acela de a asigura servicii de asistenţă medicală pentru persoanele singure/familiile vulnerabile, aflate în următoarele situaţii: nivel economic sub pragul sărăciei, şomaj, nivel educaţional scăzut, dizabilităţi, boli cronice, boli în fază terminală (tratamente paleative), graviditate, familii monoparentale, risc de excluziune socială.
Un număr de 1.236 de dosare pentru obţinerea indemnizaţiei pentru creşterea copilului au fost depuse şi puse în plată pe parcursul lui 2014. Rămânând în domeniul protecţiei copilului, Serviciul Asistenţă Socială a acordat diverse tipuri de servicii sociale către 295 de minori. Pentru 77 de minori s-a întocmit un plan de servicii menit să evite separarea acestora de părinţi, 55 de copii beneficiind de serviciile oferite în cadrul unui centru de zi. Un fapt foarte important: 220 de copii sunt incluşi în evidenţele Serviciului din cauza faptului că un părinte sau ambii părinţi sunt plecaţi la muncă în străinătate. Asistenţii sociali au acordat consiliere în aceste cazuri. Centrul Caleidoscop a oferit terapie pentru 31 de copii cu probleme neurologice, alţi 16 micuţi beneficiind de evaluări. Serviciul de Asistenţă Socială a asigurat pe parcursul lui 2014 o medie de 5 angajaţi pe lună pentru care salariile lunare au însemnat o sumă medie de aproximativ 90.000 de lei.
La toate acestea se adaugă şi activitatea din cadrul parteneriatelor din domeniul protecţiei copilului şi a familiei, în domeniul protecţiei persoanelor cu handicap, în domeniul protecţiei persoanelor vârstnice, în domeniul protecţiei victimelor violenţei în familie, în domeniul protecţiei persoanelor fără venituri sau cu venituri reduse şi a persoanelor fără adăpost.

CĂMINUL PENTRU PERSOANE VÂRSTNICE a găzduit pe parcursul anului 2014 un număr de 78 de persoane în vârstă, la sfârşitul anului neexistând nici o cerere în aşteptare. Prin grija celor 23 de angajaţi persoanele cazate aici au beneficiat de îngrijire, de masă şi cazare. Dincolo de aceste servicii, personalul acestui Cămin a ţinut să organizeze în fiecare lună un moment special pentru aceste persoane. Actorii Teatrului Naţional Radu Stanca, elevii Colegiului Octavian Goga, grădiniţa ortodoxă de pe strada Dealului, Clubul seniorilor din Cluj Napoca, părintele Rusu, părintele Cătălin Dumitrean, Filarmonica Sibiu şi multe alte persoane şi asociaţii foarte dăruite au ţinut să-i înveselească pe cei aproape 80 de seniori. Clădirea Căminului a beneficiat pe parcursul lui 2014 de lucrări de reparaţii în valoare
de 107.000 de lei.

BIROUL AUTORITATE TUTELARĂ a realizat pe parcursul anului 2014 un număr de 486 de rapoarte în urma anchetelor psihosociale în cazul divorţurilor cu scopul de a stabili programul de vizitare şi a pensiei de întreţinere pentru minori implicaţi, 62 de referate cu scopul desemnării curatorului special sau a tutorelui, 59 de anchete sociale în vederea acordării indemnizaţiei pentru creşterea şi îngrijirea copilului, a monitorizat tutela instituită asupra minorilor în 18 cazuri, în alte 342 de cazuri monitorizând tutela asupra persoanelor puse sub interdicţie pe cale judecătorească. O altă activitate extrem de importantă a acestui Birou este aceea de verificare a dărilor de seamă în vederea descărcării de gestiune a tutorilor pe anul 2013. Aceasta este doar o parte a activităţii celor cinci angajaţi ai acestui birou. Activitatea de teren pentru realizarea anchetelor şi efectuarea verificărilor precum şi redactarea adreselor către instanţe sau birouri notarile sau alte instituţii ale statului sunt activităţi continue.

INVESTIŢII ÎN EDUCAŢIE – ADMINISTRAREA CLĂDIRILOR ÎN CARE FUNCŢIONEAZĂ GRĂDINIŢE, ŞCOLI ŞI LICEE
Mediul în care învaţă copiii sibieni este în continuare o prioritate pentru Primăria Sibiu, şi de aceea, în anul 2014, sumele alocate din bugetul local au fost importante. Investiţiile au însumat pe parcursul acestui an 6.050.212 lei, la care se adaugă 419.365 lei pentru diverse achiziţii de mobilier şi dotări şi alţi 140.000 de lei pentru reparaţii. În 2014 au continuat şi au fost finalizate lucrările de reabilitare a faţadei şi înlocuirea tâmplăriei PVC la grădiniţa nr. 20 precum şi proiectarea şi execuţia rampei de acces la şcoala generală nr. 8.

Cele mai mari lucrări au fost realizate la Colegiul Tehnic Independenţa şi la Colegiul Economic George Bariţiu unde se amenajează noi săli de clasă (lucrări care vor continua în 2015) şi la Liceului Avram Iancu unde s-a refăcut acoperişul şi faţada. De asemenea, sala de sport de la şcoala gimnazială nr. 2 a fost reabilitată în acest an prin refacerea tencuielilor şi a pardoselilor şi montarea unui sistem de ventilaţie care să evite acumularea umezelii, sala fiind situată la demisolul clădirii. Un alt proiect foarte important realizat în 2014 a fost un loc de joacă şi aleile aferente la Grădiniţa nr. 22.În 2014 a demarat şi proiectul de extindere şi modernizare a şcolii generale nr. 13. Proiectul finanţat din fonduri structurale prevede lucrări în valoare de 2.481.890 lei. Lucrări la reţelele de utilităţi s-au efectuat la următoarele unităţi de învăţământ: reabilitarea instalaţiei de apă la grădiniţa nr. 5, instaţia de gaz la grădiniţele nr. 14, 37 şi 38, instalaţia termică la grădiniţele nr. 22 şi 38 şi la Colegiul Octavian Goga şi instalaţia electrică la şcoala gimnazială nr. 20 şi la şcoala nr. 23. Tâmplăria a fost înlocuită la şcolile generale 1, 8 şi 25, la grădiniţa nr. 42, la şcolile Regele Ferdinand şi I.L. Caragiale precum şi la Grup Şcolar de Construcţii Carol I. Faţada grădiniţei nr. 16 a fost reabilitată. La grădiniţele 5 şi 14 va fi refăcut sistemul de drenaj şi hidroizolaţia. La grădiniţa 15 a fost reabilitată spălătoria, iar la grădiniţa 33 s-a refăcut împrejmuirea. Au fost instalate sisteme de alarmă la grădinţa nr. 22, la şcoala nr. 23, iar la şcoala nr. 2 sa realizat un sistem şi un zid antiincendiu. La grădiniţa nr. 29 va fi executată izolarea termică, sistemul pluvial şi va fi reabilitat gardul. La Liceul O. Ghibu au fost realizate recompartimentări ale grupurilor sanitare, iar la şcoala gimnazială nr. 21 grupurile sanitare au fost reabilitate. La Colegiul Tehnic Energetic a fost instalat un termosistem pe faţada atelierelor, iar la Colegiul Naţional Pedagogic s-a instalat termosistem pe faţada sălii de sport. La şcoala gimnazială nr. 10 a fost refăcută învelitoarea. Rampe pentru persoane cu handicap au fost amenajate la Colegiul Tehnic Terezianum, iar la Liceul Costantin Noica au fost amenjate atât rampe cât şi grupuri sanitare pentru persoanele cu handicap.
În 2014 a demarat un proiect în domeniul învăţământului dual. Municipiul Sibiu este partener în Asociaţia Româno-Germană de formare profesională în sistem dual, constituită la iniţiativa SC Brandl – Ro S.R.L., S.C. Marquardt Schaltsysteme S.C.S., Clubul Economic German Transilvania şi S.C. Wittenstein S.R.L. Scopul asocierii este acela de a pune accent şi de a sprijini învăţământul în sistem dual, sprijinind elevii să înveţe şi să deprindă o meserie în acelaşi timp. Contr

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim

Comentarii

comentarii

4 opinii

  1. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    @@@

    Să sperăm că este ultimul raport prezentat de Johannis în calitate de primar al Sibiului. Dacă peste 5 ani mai vrea să fie primar, poate căuta un municipiu prin Burkina Faso!

  2. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

  3. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    unu ,

    ai dreptate 10 ani scapam de ,johannis ,daca nu chiar mai mult ,s-a nu se schimbe constitutia la presiunea strazi din romania si s-a se voteze la presedentie mandate nelimitate precum la functia de primar ,dar mai avem etnicii germani asa ca nici o sansa la cascavalu lasat la primarie ,stiu ca aveti probleme cu joburile si criza financiara ,mai ales acum cind sunteti ascultati ,nu mai tine aua cu spagile ,fiecare banut dat socoteala ,s-a inchis la macelarie [primarie ] ca nu omfi prosti s-a votam stagnaresa in loc continuitate ,asa ca cautativa alte joburi ca la primarie este minat pentru voi rivnitori de spaji grase

  4. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    sibian

    Dna Astrid sa faca bine si sa puna in centrul giratoriilor cate un falus gigantic, sa ofteze sibiencele si sa aibe si ele la ce sa se inchine.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Turnul Sfatului Online
  • Sibiu
  • Contact