Vineri,
29.03.2024
Cer Senin
Acum
15°C

E oficial. CNADNR caută alt constructor pentru autostrada demolată. Să salveze bani, nu vieți

E oficial. CNADNR caută alt constructor pentru autostrada demolată. Să salveze bani, nu vieți

La mai bine de doi ani peste termenul inițial de finalizare (aprilie 2013) a lotului de autostradă dintre Săliște și Cunța, autoritățile centrale au ajuns la concluzia că, cel mai bine, este să rezilieze contractul cu antreprenorul lucrării, italienii de la Salini Impregilo SpA. Decizia nu vine ca urmare a lucrărilor prost executate de italieni sau a proiectului care nu respectă condițiile din teren ori a faptului că autostrada a fost închisă la nici zece luni de la deschidere, ci ca urmare a interesului CNADNR de a folosi bani europeni pentru finalizarea lucrărilor. De câți bani mai e nevoie? Asta CNADNR-ul nu o știe. ”Analizele” autorităților au loc în condițiile în care, de la închiderea autostrăzii, două persoane și-au pierdut viața în accidente grave. Cât timp era circulată, pe tronsoanele de drum dintre Săliște și limita județului Alba nu a fost înregistrat niciun accident mortal.

”FA-ZA-RE”

În cadrul unei ședințe a Comitetului de Monitorizare a Programului Operațional Sectorial Transport (POST) 2007 – 2013, ședință care a avut loc la începutul acestei luni, autoritățile responsabile de construirea autostrăzii Orăștie – Sibiu au prezentat stadiul lotului 3 (cel dintre Săliște și Cunța). În tot acest context, cei de la CNADNR arată că neterminarea lucrărilor până la finele acestui an (când expiră perioada de eligibilitate a cheltuielilor efectuate în cadrul POST 2007 – 2013, din care este finanțată construirea autostrăzii) îi obligă la rezilierea contractului cu Salini Impregilo SpA. Obligația apare ca necesară în condițiile în care autoritățile române doresc să folosească tot fonduri europene pentru a termina lucrările la ”ciotul” de 22,11 km de autostradă din lotul 3. Iar fonduri europene mai pot fi folosite doar dacă proiectul autostrăzii Săliște – Cunța (județul Alba) este ”fazat”. Mai pe românește, autoritățile române susțin în fața celor europene că nu au fost în stare să construiască cei 82 de km ai autostrăzii Orăștie – Sibiu (proiect din care face parte și lotul în discuție) în cei nouă ani alocați în acest sens (2007 - 2015). Și cer voie acelorași autorități europene să utilizeze fonduri pentru finalizarea acestui proiect din cele asigurate pe noul exercițiu bugetar, 2014 – 2020. Urmând ca fondurile nefolosite în perioada 2007 – 2015 să fie ”pierdute”.

harta autostrada fara legenda

”Avantaje”: să facă o autostradă utilizabilă

”În cazul în care Antreprenorul actual de pe Lotul 3 al autostrăzii nu își manifestă, imediat, intenția de a finaliza lucrările rămase de executat în cadrul contractului «Proiectare și execuție autostrada Orăștie - Sibiu, lot 3: km 43+855 - km 65+965» în perioada de eligibilitate aferentă POS Transport 2007-2013, se impune rezilierea contractului cu acesta și contractarea unui alt Antreprenor care să finalizeze aceste lucrări. Riscul unei astfel de abordări îl reprezintă o perioada mare de achiziție publică pentru atribuirea noului contract care ar conduce la imposibilitatea demarării și executării lucrărilor rămase de executat în perioada de eligibilitate aferentă POS Transport 2007-2013”, se arată în prezentarea CNADNR făcută în fața Autorității de management pe POS Transport 2007 – 2013. În aceste condiții, CNADNR ”glorifică” avantajele fazării proiectului. ”Fazarea proiectului va permite obținerea următoarelor beneficii: un proiect funcțional, deplin operațional, cu minimizarea riscului de pierdere a finanțării, cu îndeplinirea integrală a indicatorilor fizici aprobați prin contractul de finanțare”, se mai arată în prezentarea CNADNR.

Cât ar mai fi de lucru? De la 81 de milioane de lei în sus

Potrivit Companiei, în acest moment mai trebuie efectuate lucrări de consolidare a zonelor unde terenul este instabil, finalizate spațiile de servicii, executat sistemul ITS (Sistemul Inteligent de Transport) și readus solul la forma inițială. ”Alte elemente de calcul sunt readucerea zonei la relieful inițial, identificarea și promovarea unor măsuri compensatorii și a unor soluții tehnice adecvate pentru depozitul de pământ”, se mai arată în prezentarea CNADNR. Aceste lucrări fac parte din seria celor ”cunoscute”, în sensul că sunt deja negociate și cuprinse în contractul actual cu Salini Impregilo SpA. Lucrările ar urma să fie executate în ”faza 2” a proiectului, adică cea finanțată din exercițiul bugetar 2014 – 2020. În această ”fază 2” necesarul financiar pentru lucrările existente este de 81.066.465,06 lei, fără TVA, se mai arată în prezentarea CNADNR făcută în cadrul Comitetului de monitorizare POST 2007 – 2013. Suma de peste 81 de milioane de lei trebuie pusă în comparație cu cele 523,7 milioane de lei, fără TVA, cheltuite până acum pentru cei 22 de km de autostradă (în această sumă nu intră și sumele aflate în discuție la CAD). De unde vor veni acești 81 de milioane de lei? Răspund tot cei de la CNADNR, dar cam vag. ”În cazul în care intervine rezilierea contractului de lucrări aferent lotului 3, sumele necesare realizării lucrărilor suplimentare, precum și lucrărilor de remediere a defectelor din Șantier vor fi suportate parțial din garanția de bună execuție și parțial din bugetul de stat, până când o instanță de judecată nu va hotărî în alt mod”.

autostrada 1 an inaugurare (10)

Cât de sus mai pot urca cheltuielile?

Ceea este mai dureros este faptul că CNADNR recunoaște că lotul de autostradă are în continuare probleme serioase generate de alunecările de teren. Care probleme au nevoie de o nouă expertiză, una care să stabilească modul în care pot fi înlăturate efectele alunecărilor de teren asupra căii de rulare. ”Modalități de abordare a lucrărilor neexecutate în cadrul contractului: realizarea unor expertize tehnice pentru soluționarea alunecărilor de teren, a consolidărilor și de determinare a costurilor necesare pentru finalizarea lucrărilor. Ulterior, se va lua o decizie în vederea lansării licitației pentru implementarea soluțiilor tehnice rezultate în cadrul expertizei”, se mai arată în prezentarea CNADNR.

Vorbim de aproape o treime din autostradă

Potrivit aceleiași surse, sunt afectate de alunecări de teren șapte zone ale lotului de autostradă, zone cu lungimi cuprinse între 40 și 1.490 de metri (care cumulat au o lungime de 5,78 km). Aceste zone cu probleme sunt cuprinse între nodul rutier de la Apoldu de Jos și debleul de la Aciliu. Iar cea mai lungă zonă cu probleme este chiar cea din apropierea nodului rutier de la Apoldu de Jos. 1,49 de km e lungimea ”zonei 6”, iar pentru stabilizarea acestei porțiuni, reprezentanții Impregilo SpA declarau în trecut pentru Turnul Sfatului că este nevoie de ”răzuirea” dealului din apropiere, acoperit în prezent cu pădure. Deocamdată, nicio lucrare de consolidare a dealului nu a fost făcută în zona respectivă.

autostrada 1 an inaugurare (17)

Zone unde autostrada este afectată de alunecări de teren Sursa: CNADNR

Zona 1: km 61+520 – km 62+480 (40 de metri) Zona 2: km 61+040 – km 61+520 (480 de metri) Zona 3: km 60+540 – km 61+040 (500 de metri) Zona 4: km 59+640 – km 60+540 (900 de metri) Zona 5: km 59+000 – km 59+640 (640 de metri) Zona 6: km 57+510 – km 59+000 (1490 metri) Zona 7b: km 63+770 – km 64+850 (1080 metri) Zona 6bis: km 57+160 – km 57+560 (400 de metri) Zona 7a: km 63+520 – km 63+770 (250 de metri)

În loc de epilog...

Reprezentanții Companiei naționale de autostrăzi și drumuri naționale din România recunosc faptul că cei de la Salini Impregilo au tot dreptul să suspende lucrările pe autostradă. Și asta chiar din 18 iunie anul acesta, când a expirat termenul de plată pentru suma de 26,5 milioane de lei. Această sumă a fost încuviințată spre plată de către Comisia de adjudecare a disputelor (CAD), decizie pe care CNADNR o contestă. De altfel, și cei de la Salini Impregilo SpA contestă această decizie care – alături de celelalte numeroase probleme – va duce la un proces de lungă durată.

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Traian Deleanu

de Traian Deleanu

Investigații, Administrație
Telefon:
0740 039 148
E-mail: traian[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

8 comentarii

alzara

Acum 8 ani

In timpulacesta Narcis Neaga câștiga 28.000 lei lunar !
Raspunde

Gogu`

Acum 8 ani

Ha Ha Ha....Asta e o gluma......Iti inchipui ca mafiotul asta de Neaga a fost plantat pe 6.000 de euro ca sa gestioneze bugetul CNADNR de 1-1,5 miliarde de euro anual ?? Un manager adevarat castiga undeva la 500.000-1.000.000 euro anual (cu tot cu bonusuri) dar face treaba adevarata. Neaga "castiga" 6.000 euro/ luna si sifoneaza impreuna cu mafia politico-securista (care l-a plantat acolo) zeci sau sute de milioane anual. CNADNR are peste 6.000 de angajati care au buget de salarii +50 milioane de euro si fac o treaba "excelenta": sifoneaza banii si isi bat joc de milioane de romani !
Raspunde

allex66

Acum 8 ani

spanzurati pe nemernicul
Raspunde

m

Acum 8 ani

si tot in timpul asta Sova e bine mersi ( nu pt mult timp , dar legat de alte dosare ) ....la fel si plagiatorul ( sper ca nici el pt mult timp ).....la fel si cretinu de Ioan Rus , care a insistat sa mergem la vot pe autostrada/.......aici sunt banii dumneavoastra
Raspunde

cristy

Acum 8 ani

Sunt convins ca acum cu tehnocratii si Iohanis in frunte sute ....daca nu mii de kilometrii de autostrada se vor inaugura anual...cum sa intamplat dealtfel si in perioada liberala sau pdelista..itrebatii pe Ludovic Orban si Traian Basescu cati kilometrii au facut?
Raspunde

Crisan Tiberiu

Acum 8 ani

Sa plătească corupți de la CNADR ,adunatura de Hoți si incompetenti.Oare de ce nu sunt luați la întrebări de cei care au aceasta sarcina?
Raspunde

allex66

Acum 8 ani

In teapa cu iei mafioti imputiti.
Raspunde

BANATEANUL

Acum 8 ani

Poate nu stiti dar CNADNR acuma are 12000 de angajati....e demential ce sa intimpla in aceasta tara...Haideti sa facem o petie sa se desfiinteze acest CNADNR gretos si plini de paraziti....
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus