Vineri,
29.03.2024
Cer Senin
Acum
19°C

Fostul procuror general Tiberiu Nițu, urmărit penal pentru complicitate la abuz în serviciu

Fostul procuror general Tiberiu Nițu, urmărit penal pentru complicitate la abuz în serviciu

Fostul procuror general al României Tiberiu Nițu este urmărit penal de procurorii Direcției Naționale Anticorupție pentru complicitate la abuz în serviciu în dosarul privind folosirea coloanelor oficiale, potrivit Agerpres.

Tiberiu Nițu s-a prezentat marți la DNA pentru a i se aduce la cunoștință calitatea procesuală și acuzația de complicitate la abuz în serviciu.

DNA precizează, într-un comunicat transmis Agerpres, că în aprilie 2014 la Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție s-a înregistrat un protocol privind cooperarea în domeniul circulației rutiere, încheiat cu Ministerul Afacerilor Interne. PÎCCJ a fost reprezentat la încheierea protocolului de Tiberiu Nițu, iar obiectul a fost cooperarea dintre cele două instituții în scopul însoțirii autovehiculului utilizat de către procurorul general cu echipaje ale poliției rutiere.

Sursa citată menționează că temeiurile legale invocate în fundamentarea protocolului au fost OUG 195/2002 privind circulația pe drumurile publice și Regulamentul de aplicare, aprobat prin HG 1391/2006, deși niciunul din cele două acte normative nu include procurorul general printre persoanele care pot beneficia de însoțire cu echipaje ale poliției rutiere.

"Oricum, și fără încheierea acestui protocol, procurorul general al PÎCCJ beneficiază, în virtutea funcției, de protecție asigurată de Serviciul de Protecție și Pază, deplasările fiind realizate cu un autovehicul al acestei instituții care are un regim de circulație prioritară. Protocolul semnat de Nițu a reprezentat temeiul în baza căruia, începând cu aprilie 2014, Brigada Rutieră din cadrul DGPMB, aflată în subordinea ministrului, a asigurat, cu caracter permanent, însoțirea deplasărilor efectuate de acesta pe raza municipiului București", susțin procurorii.

DNA arată că misiunea era realizată în două schimburi, de un agent de poliție din cadrul Serviciului Operativ Special, folosind o motocicletă.

"Zilnic, echipajul aștepta sosirea procurorului general în București și îl însoțea la sediul PÎCCJ, facilitându-i deplasarea cu ajutorul dispozitivului de agenți de poliție din teren. Ulterior, agentul de poliție rămânea în apropierea unității de parchet și însoțea eventualele deplasări pe parcursul zilei, iar la finalul programului însoțea procurorul general până la ieșirea din București. În condițiile în care procurorul general nu era îndreptățit să beneficieze de însoțire cu echipaje ale poliției rutiere potrivit prevederilor HG 1391/2006, fapta ministrului a produs o vătămare a intereselor legitime și un prejudiciu material DGPMB, precum și un folos necuvenit procurorului general", au reținut anchetatorii.

În 3 iulie 2015, DGPMB a adoptat un plan-cadru care cuprinde o prezentare detaliată a modalității în care se desfășura activitatea de însoțire a demnitarilor pe raza municipiului București.

"Din documentul menționat rezultă că dintre categoriile de persoane îndreptățite legal singurii demnitari care beneficiau de însoțire permanentă erau președintele României și primul ministru. De asemenea, de însoțire permanentă beneficiau și ministrul de interne și procurorul general, care însă nu ar fi trebuit să aibă acces la acest privilegiu. Astfel, prin faptele descrise, numărul persoanelor pentru care a fost asigurată activitatea de însoțire a fost dublat, cu perturbarea inerentă a circulației rutiere în municipiul București. Prevederile referitoare la circulația pe drumurile publice reglementează în mod limitativ sfera demnitarilor care pot fi însoțiți de echipaje de poliție rutieră pe parcursul deplasărilor. Rațiunea acestor prevederi ține atât de nevoia de a gestiona în mod eficient resursele limitate de care dispune Poliția Română, cât și de a garanta desfășurarea în bune condiții a circulației rutiere", se arată în comunicat.

În acest sens, potrivit DNA, trebuie avut în vedere că însoțirea unui demnitar de către poliția rutieră presupune atât asigurarea echipajului de însoțire și a vehiculului corespunzător, cât și instalarea în teren a unui dispozitiv de dirijare și siguranță a traficului format din posturi fixe, posturi mobile și patrule auto-moto, atât pe traseul care urmează a fi parcurs, cât și pe traseele alternative care ar putea fi folosite de coloana oficială.

"Fiecare deplasare presupune, așadar, redirecționarea unui număr semnificativ de agenți de poliție de la posturile unde își desfășoară în mod obișnuit activitatea către traseele pe care se deplasează demnitarul, cu consecința perturbării modului în care se realizează activitatea de supraveghere, îndrumare și control al traficului. Astfel, în aceste situații, intersecțiile unde acționează agenții de poliție nu sunt alese în funcție de valorile de trafic, iar manevrele de dirijare nu urmăresc optimizarea circulației, ci reducerea timpului de deplasare a demnitarului. Conform art. 21 din Procedura privind asigurarea deplasării pe drumurile publice a coloanelor oficiale, la apropierea coloanei, agenții de poliție rutieră aflați în posturile fixe opresc circulația celorlalte vehicule, asigurând deplasarea nestingherită a coloanei oficiale", se spune în comunicat.

Procurorii au constatat că, în condițiile în care numărul de agenți de poliție care desfășoară la un anumit moment activități de dirijare a traficului pe raza întregului municipiu București variază între 60 și 80, asigurarea dispozitivului de siguranță pentru fiecare demnitar presupune că o parte importantă din resursele Brigăzii de Poliție Rutieră este alocată exclusiv activității de însoțire, cu afectarea celorlalte responsabilități.

"Drept urmare, un număr important de intersecții cu valori mari de trafic nu pot fi dirijate de către agenții de poliție care trebuie să se deplaseze pentru a asigura traseul coloanelor oficiale. Având în vedere aceste argumente, art. 223 alin. 2 din Regulamentul de aplicare a OUG 195/2002 privind circulația pe drumurile publice, aprobat prin HG 1391/2006, prevede că beneficiază de însoțire cu echipaje ale poliției rutiere președintele României, președinții celor două camere ale Parlamentului și primul ministru. În considerarea importanței acestor funcții în stat, legiuitorul a instituit o prezumție legală absolută cu privire la caracterul justificat al resurselor suplimentare alocate și al inconvenientelor cauzate traficului, prevăzând că demnitarii menționați pot fi însoțiți în toate deplasările pe care le efectuează", mai subliniază DNA.

Același act normativ prevede, în dispozițiile art. 223 alin. 3, că miniștrii pot beneficia de însoțire cu echipaje ale poliției rutiere doar în situații deosebite, care impun deplasarea în regim de urgență.

"Spre deosebire de ipoteza anterioară, beneficiul poate fi invocat de ministru numai dacă sunt îndeplinite în mod simultan două condiții: existența unei împrejurări neuzuale, precum și a unor motive obiective care impun ca demnitarul să ajungă la o anumită destinație într-un interval scurt. În acest sens, trebuie avut în vedere că procurorul general beneficiază de protecție asigurată de SPP conform Legii 191/1998, care presupune asigurarea unui echipaj format din doi lucrători și a unui autovehicul autorizat să folosească semnale speciale de avertizare sonore și luminoase și să încalce regimul legal de viteză potrivit art. 61 din OUG 195/2002. Legiuitorul a prezumat că acest regim de circulație prioritară este suficient pentru deplasările demnitarilor, așa cum este suficient pentru deplasarea ambulanțelor și a autoturismelor de intervenție ale poliției, iar suplimentarea cu echipaje de poliție rutieră și închiderea intersecțiilor de pe traseu se justifică doar în situații excepționale", mai arată anchetatorii.

DNA mai precizează că, în cazul în care un ministru sau, în cazul de față procurorul general, consideră că se găsește într-o asemenea situație excepțională, SPP transmite o solicitare scrisă MAI, care emite o dispoziție cu privire la însoțirea acelei deplasări.

"Trebuie menționat și că Poliția Română nu are competențe în asigurarea protecției demnitarilor, putând coopera cu SPP doar în limitele competențelor legale. Totodată, art. 223 din Regulamentul de aplicare a OUG 195/2002 prevede, în mod limitativ, celelalte categorii de persoane îndreptățite să beneficieze de însoțire cu echipaje ale poliției rutiere, respectiv foștii președinți ai României, candidații la funcția de președinte pe durata activităților electorale, șefii misiunilor diplomatice cu ocazia depunerii scrisorilor de acreditare și omologii străini ai demnitarilor români", mai spune DNA.

Sursă: Agerpres

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Comentarii

0 comentarii

Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus