X
inter

Vocile stinse ale supravieţuitorilor şi 24 de ani de la tragicul accident al Interului: “Era cu un cauciuc mare presat pe piept…”

“Bănuţă era pe sub maşină, i se vedea numai bazinul, şi Năstase era cu un cauciuc de acela mare presat pe piept. Se auzeau ţipete peste tot. Se urla. Eram nebuni”. Descrierea pare desprinsă dintr-un scenariu de film horror la care nici cel mai tare de înger nu ar avea puterea de a se uita. Însă nimic din această macabră scenă nu poartă nici măcar o doză de ficţiune. Este o realitate crudă care conturează cea mai mare dramă din istoria sportului sibian. Se întâmpla fix azi, la 24 de ani distanţă, pe 18 aprilie 1992, când jucătorii echipei de fotbal FC Inter Sibiu se deplasau cu autocarul la Bistriţa, unde aveau meci în etapa a 24 din Divizia A contra celor de la Gloria Bistriţa. Între Sibiu şi Mediaş, la Șeica Mare, a avut loc tragicul accident, în care doi dintre cei mai talentaţi fotbalişti ai sibienilor şi-au pierdut viaţa: Bogdan Bănuţă şi Radu Gabriel Năstase.

La 24 de ani distanţă, la capătul unui fir telefonic, o voce dă se stingă în timp ce un nod îi gâtuieşte fiecare cuvânt: “Cred că ne răscolimp prea tare… Orice amintire de acolo doare. Au murit doi colegi… Erau tineri şi nici nu au putut să-şi trăiască viaţa. Eu mă aflam în faţă şi, la un moment dat, am auzit că cineva striga: ţineţi-vă de scaun. Am avut un mare noroc, eu şi Luci Cotora. Deaspura era acea trapă, şi când s-a lăsat maşina într-o parte a ras capul acelei turele şi pe acolo am fost proiectat afară. Abia când ne-am întors spre maşină, buimăciţi de cap, atunci am văzut nenorocirea. Bănuţă era pe sub maşină, i se vedea numai bazinul, şi Năstase era cu un cauciuc de acela mare presat pe piept. Se auzeau ţipete peste tot. Se urla. Eram nebuni. Norocul meu a fost că, cum maşina s-a lăsat pe o parte, ducându-se lateral 10 metri, copacii au ras turela de la aerisire, dacă nu dădeam cu capul şi puteam să am şi eu un sfârşit tragic”, îşi aminteşte Marian Mărgărit, unul dintre jucătorii Interului, care se aflau în autocar. Timp de 3-4 luni de la acel moment fatidic îi treceau prin minte frânturi din acel episod, tatuat pe suflet pentru toată viaţă. Cu feţele împietrite ale colegilor, cu lacrimile care secau şi cu amintirea unor colegi alături de care au trimis mingi peste apărări întregi: “Traumele au rămas o perioadă de timp, mereu ne stătea gândul acolo. 3-4 luni de zile ne tot gândeam pe unde am ieşit fiecare şi la cum s-a răsturnat maşina”.

2014_08_13_0_9_nasterea-unie-echipe-mari_1083

Un episod care e imposibil să nu te facă să nu te gândeşti la un destin implacabil a avut loc chiar înainte cu 1-2 ani de tragicul accident. Interul se întorcea de la Craiova, iar pe Valea Oltului era zăpadă şi se circula cu o viteză destul de mare pentru asemenea condiţii. Autocarul a derapat pe contrasens, a trecut cu botul milimetric de o maşină, dar a lovit-o cu spatele şi autocarul s-a redresat. În caz contrar, s-ar fi produs o dramă şi mai mare: autocarul ar fi fost proiectat în Valea Oltului.

Bănuţă juca cărţi în spate

Înaintea momentului tragic, în autocar era o atmosferă destinsă: unii făceau glume, alţii citeau ziarele, unii ascultau muzică, în timp ce Bănuţă juca cărţi cu colegii pe bancheta din spate. Pentru Cristi Lazăr, unul dintre colegii săi, acel moment parcă s-ar derula acum pe repede înapoi, cu încetinitorul. Oftează şi parcă şi acum îi mai susură-n timpan vocea plină de viaţă a lui Bănuţă:

“<Hai, Cristi, nu vii să jucăm o carte?>. Dacă mergeam şi eu, cred că aveam acelaşi destin. Doamne fereşte. Eu n-am vrut să mă duc că citeam ziarul şi eram pe la jumătatea autocarului. I-am zis: Nu vin că citesc ziarele acum. N-a trecut jumate de oră şi s-a întâmplat ce s-a întâmplat. Vai de mama noastră. Asta a fost şansa vieţii mele”.

Echipa plecase spre Bistriţa în jurul prânzului, a doua zi avea meci cu Gloria. Pentru această deplasare, şoferul de casă al echipei avea permisul suspendat, iar echipa a făcut deplasarea cu un şofer ieşit la pensie. Tragedia a avut loc între Sibiu şi Mediaş, în Șeica Mare. Afară era o vreme mohorâtă, iar carosabilul era ud. “Ploua, s-a intrat într-o curbă, în derapaj, şi ne-am lovit de un cap de pod. Norocul meu a fost că am stat la mijlocul autocarului, că dacă eram în faţă sau în spate eram lovit rău. În spate doi morţi, Cotora a ieşit prin parbriz”.

“Lui Bănuţă i se vedeau picioarele pe afară”

Și filmul tragic se derulează.  “Am ieşit afară, nu ne venea să credem. Lui Bănuţă i se vedeau picioarele pe afară. Din autocar se ţipa, se urla. Eram nebuni. Nimeni nu mai judeca. Au murit pe loc, toată greutatea autocarului s-a dus peste ei, cum motorul e în spate, li se mai vedeau doar picioarele. Mamă, mamă… Am oprit, au intervenit salvările. Nu mai ştiam nimic. Eram terminaţi. Ţipam, urlam. Păcat de Bănuţă şi Năstase,  care era căsătorit, nevasta gravidă. Am fost la înmormântare la Năstase, după două zile am fost la Bănuţă, la Piteşti… A fost groaznic”.

O lună n-au mai jucat: “La orice frână a şoferului tremuram toţi”

Timp de aproape o lună, toate meciurile Interului au fost suspendate, iar la fiecare antrenament al echipei plana o stare de nelinişte apăsătore. Fiecare încerca să treacă peste moment, dar nimic nu mai era la fel.

 “Nouă ne-a fost întrerupt campionatul vreo 2-3 etape şi când ne-am urcat în autocar, la prima deplasare, la orice frână tremuram tot. Am trecut prin momente grele. 2-3 luni eram terminaţi, la orice frână a şoferului tremuram toţi, toţi. A fost ceva…”, repetă obsesiv Cristi Lazăr de parcă ar retrăi acele momente.

inter-sibiu-se-afla-la-debutul-pe-prima-scena-18376612

Fostul fotbalist şi actual antrenor de juniori la CSM Râmnicu Vâlcea mărturiseşte că “de fiecare dată, de Sâmbăta lui Lazăr, dau de pomană. Sunt un om credincios. Pentru mine a fost o şansă la viaţă.  Condoleanţe familiilor. Păcat de ei, fotbalişti foarte buni. Acum, după ce îmbătrâneşti, îţi dai seama că prin ce am trecut e foarte gravă situaţia. Când erai mai tânăr, nu prea realizai… Aveam şi noi 20 şi ceva de ani. Ne gândeam doar la meciul care urma”.

Jean Gavrilă: “Noroc că s-a oprit autobuzul într-un copac”

Jean Gavrilă, antrenorul secund al Interului de atunci, se afla pe al doilea scaun din faţă, în momentul impactului. Actualul antrenor al lui FC Hermannstadt îşi aduce şi el aminte perfect cum s-a întâmplat tragicul accident: “Eram în partea dreaptă, al doilea scaun, după antrenorul principal. Mergeam mai pe mijlocul drumului, a venit o maşină din faţă, el a tras dreapta. Soferul care o trebuit să conducă, dar care avea permisul suspendat, stătea acolo în picioare, în uşă, şi vorbea cu şoferul. Şi era carosabilul umed, a venit o maşină din faţă, a tras, a luat scarpa, şi ne-am lovit de un cap de pod. Ne-a întors lateral şi am trecut peste un şanţ. Noroc că s-a oprit autobuzul într-un copac, era un autobuz de ăla greu, vechi românesc, şi de se întorcea cu roţile în sus era nenorocirea şi mai mare. E o durere mare. Doi băieţi tineri, talentaţi. Năstase proaspăt căsătorit, Bănuţă îşi revenise ca fotbalist la Sibiu. Era un grup frumos. În acele momente, am încercat să vedem cine e sub autobuz, să încercăm să mişcăm autobuzul. Rămâi blocat în asemenea situaţii. Era disperare mare”.

Preşedintele Interului, proiectat prin parbriz

Gelu Leicu, preşedintele echipei din acea vreme, se afla tot pe scaunele din faţă. Acesta a fost proiectat prin parbriz, unde a ajuns la vreo 5 metri de autocar, pe câmp:

“Nu mă ţineam de nimic. Eu m-am trezit direct afară. Norocul meu a fost că am ieşit în diagonală şi autobuzul nu putea să cadă pe mine, că am mers puţin mai departe din zona aceea. Păcat că viaţa asta este aşa cum este. Eu nu mi-am dat seama că există morţi, în primele momente. Am aflat doar la spital ce s-a întâmplat cu cei doi. Doar cei care au fost în preajma lor au văzut ce s-a întâmplat cu Bănuţă şi Năstase, că au fost prinşi sub autocar. După catastrofă nu am stat acolo mai mult de 15-20 de minute, că au început să vină salvările. Accidentări prea mari nu au fost la ceilalţi, toată lumea a fost controlată la urgenţe, mai mult tumefieri, lovituri, care se produc într-un accident. A fost acea clipă nenorocită care a generat acest tragic accident”.

Bărbatul cernit, ajuns la 75 de ani, mărturiseşte că, de fiecare dată, când are drum spre Targu Mureş sau Mediaş, se opreşte în acel loc şi aprinde o lumânare pentru sufletele celor doi.

inter-sibiu

“Îmi trecea prin minte doar faptul că a murit soţul meu”

Soţia acestuia a trăit clipe cu adevărat traumatizante. Anica Leicu oftează şi i se pune un nod în gât şi acum, când începe să răsfoiască filă cu filă dintr-un album alb-negru: ”A fost dramatic. Am trăit un coşmar…  toată lumea mă suna să vadă ce s-a întâmplat şi eu nu ştiam. Toată lumea ştia despre accident şi eu nu ştiam nimic. A fost dramatic. O pagină neagră din viaţa noastră. Îmi trecea prin minte doar faptul că a murit soţul meu. Tremuram toată. Mă gândeam la o nenorocire.  Noi mereu când trecem pe acolo ne oprim şi aprindem lumânări şi ne rugăm pentru ei. Noi am trăit atât de intens acest sentiment pentru fotbal, pentru tot ceea ce a însemnat echipa, încât toată familia noastră a fost marcată direct”.

Preşedintele lui Brescia le-a oferit un autocar

După acele săptămâni în care toate meciurile echipei au fost suspendate, Interul avea meci la Piteşti, însă nu dispunea de autocar, pentru că a fost distrus în urma impactului. Fostul preşedinte al Bolognei, din Italia, Gino Corioni, le-a oferit sibienilor un autocar. “La Piteşti nu ne-am dus cu un autocar nostru, pentru că era distrus. Atunci un gest de mare nobleţe sufletească l-a făcut Gino Corioni, m-a sunat, mi-a transmis condoleanţe, şi mi-a zis că o să primesc un autocar Mercedes Benz”, susţine Gelu Leicu.

În continuare, preşedintele lui Inter povesteşte despre forţa echipei din acea perioadă care se bătea de la egal la egal cu granzii Steaua şi Dinamo. “Aveam o echipă bună. Era o perioadă grea. Nu mai aveam finanţare, interprinderea care ne susţinea a intrat în declin. Lupta era din ce în ce mai acerbă în cadrul campionatului. Erau echipe puternice, Dinamo, Steaua. Chiar şi Bistriţa, unde jucam atunci, îl avea pe Tata Jean. La acel final de campionat ţin minte că el s-a calificat pentru un campionat gen european, cum era Cupa UEFA. Interul era o echipă care punea mari probleme echipelor de atunci, deşi nu o mai susţinea nimeni din Sibiu echipa a rămas puternică. Aveam o susţinere mare din partea fostului preşedinte al Bresciei, Gino Corioni, Dumnezeul să-l ierte, care ne mai asigura turnee şi echipamente. Echipa dispunea de jucători foarte buni, atunci. vremea aceea”.

20-sport-1_5669

După drama din `92, Interul nu a mai avut puterea să se mai ridice, pentru ca în 2000 să se desfiinţeze.  Azi, la 24 de ani distanţă, Interul trăieşte doar din poveşti. Crucile reci de la Șeica Mare, pe care sunt imprimate numele lui Bănuţă şi Năstase, arată că poveştile frumoase au mereu un final tragic.

foto: jurnalul.ro, libertatea.ro, tribuna.ro

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim

Comentarii

comentarii

16 opinii

  1. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

  2. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

  3. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

  4. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    anonim

    dumnezeu sa ii ierte pacat fotbalisti tineri cu viitorul in fata dar au avut o soarta nefericita si au parasit lumea fotbalului prea devreme despre gabriel nastase nu stiu prea multe dar de bogdan banuta stiu ca jucase inainte de a veni la inter sibiu jucase la fc arges pitesti

  5. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    anonim

    oricum fotbalisti care au murit in accidente rutiere s-a mai intamplat pe langa acest incident din 18 aprilie 1992 dar la o alta echipa chindia targoviste echipa blestemata si aceasta patru jucatori au murit la ei doi pe data de 2 noiembrie 1996 bogdan lita si cristian igescu voiau sa se duca la o discoteca sa sarbatoreasca la nunta lui dan mielusica sau a lui remus galmencea oricum ei nu au mai apucat sa ajunga masina in care erau ei s-a lovit violent de un copac si luand foc cei doi fotbalisti fiind carbonizati apoi a urmat catalin haldan care a murit pe teren pe 8 octombrie 2000 iar pe 16 martie 2003 ionut botezatu impreuna cu cezar dinu conducea masina si a intrat in viteza cu masina in zidul unui supermarket si cezar dinu fusese zdrobit de fiarele contorsionate sigur ca legat de echipa asta ar mai fi si ovidiu iacov care a condus beat la volan si nu avea permis auto pe 22 decembrie 2001 avea si cativa fotbalisti de la chindia targoviste in spate care au au scapat cu rani usoare plus prietena sa care era in fata si a decedat atunci un ultim accident rutier i se intamplase lui calin zanc fost fotbalist oricum trist cu decesele astea din fotbal in special fie ele in afara terenului de fotbal fie pe terenul de fotbal nu trebuie uitati nici mario bugeanu stefan vrabioru mihai serbanoiu gelu dascalu mihai serbanoiu mihai baicu alin paicu daniel orbeanu ioan alb gabriel talpos ferenc biro michael klein constantin tabarcea aurel radulescu petea valcov dumnezeu sa ii ierte si pe ei nu au murit in accidente rutiere ci pe terenul fotbal unii altii in afara terenului de fotbal

  6. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    Clau

    Eu sunt sau mai bine zis am fost cumnatul lui Nastase. Odihneasca-se in pace. Vestea a cazut peste familia noastra ca un traznet la acel moment. Am fugit atunci rapid acolo. Ii ridicase salarile pana am ajuns eu dar am inteles de la jucatori ca au urlat vreo 10 minute dupa accident si se rugau sa-i scoata de acolo, pana au murit si nimeni nu a avut posibilitatea sa ridice autocarul de pe ei in timp util ca era prea mult prea greu. Daca autocarul putea fi ridicat cumva mai rapid poate ii salva. Dar pana a venit un tractor din zona au murit amandoi.

  7. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    anonim

    trist ce s-a intamplat cu ei atunci si putea sa fie oricine in locul lor dar asta este sunt totusi aproape 25 de ani de atunci nu cred totusi ca din cauza lor a disparut Inter Sibiu inca o data dumnezeu sa ii odihneasca in pace asta a fost soarta lor nenorocita atunci oricum e bine ca Inter Sibiu a mai existat atat ca a putut au mai fost pe urma Fc Sibiu respectiv Vointa Sibiu si cam atat ca Soimii Sibiu numai ca a pierdut concurenta in fata lui Inter Sibiu care ajunsese populara spre deosebire de Soimii Sibiu care a fost ocolita de autoritati oricum dumnezeu sa ii ierte si sa ii odihneasca in pace asta este puteau fi salvati atunci dar s-a intervenit destul de tarziu cand nu s-a mai putut face nimic pentru ei pentru Bogdan Banuta nu era problema dar pentru Radu Gabriel Nastase da pentru ca avea familie nevasta sotia sa era insarcinata nu stia cum sa reactioneze decat plangand si rugandu-se sa fie salvati la fel ca si cei de la Inter Sibiu aflati acolo totusi niste imagini video ceva cu acel eveniment nefericit nu se gasesc pe nicaieri in fine nu conteaza cred ca a fost dureros atunci pentru cei doi la unul statea roata pe pieptul lui adica la Radu Gabriel Nastase iar la celalalt Bogdan Banuta era pe sub masina si i se vedea numai bazinul in fine ce a fost a fost bine ca s-a terminat cosmarul calvarul dar cand te gandesti ce s-a intamplat atunci parca ar fi fost ieri oricum durere mare in suflet pentru toti cei aflati la fata locului dar si rudelor lor asa ceva nu uiti cat traiesti asta este clar sigur asta este viata oricum atunci meciurile echipei Inter Sibiu au fost reprogramate ca numai puteau face fata prin ce au trecut e bine ca din respect presedintele lui Brescia Gino Corioni le-a oferit autocar sa poata sa se intoarca acasa dar si la stadion un gest de mare noblete asta intradevar el stie cum s-a inteles cu astia dar numai conteaza ca autocarul echipei era distrus astazi unde au murit cei doi sunt mormintele lor care nu vor fi uitate e bine ca sunt si zile cand sunt comemorati adica sambata lui Lazar de exemplu foarte bine ei nu trebuie uitati sub nici o forma

  8. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    anonim

    probabil daca nu avea permisul suspendat soferul adevarat al autocarului si nu ala iesit la pensie alta ar fi fost colo situatia dar asa asta este s-a intamplat ce a fost a fost bine ca s-a terminat toata povestea asta tot cosmarul calvarul

  9. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    anonim

    iata totusi lotul lui inter sibiu din acel sezon 1991-1992

    portari: florin cotora zoltan ritli adrian blid
    fundasi: lucian cotora ovidiu talvan victor glavan florin cioroianu adrian vasii nicolae laurentiu mihaita stanescu alexandru boar
    mijlocasi: ionel fulga robert kilin mihail majearu dorin zotinca bogdan banuta marian margarit cristian lazar marius raduta iosif kocsisan
    atacanti: viorel jurca radu niculescu lucian burchel catalin popa gabriel nastase
    antrenor principal era viorel hizo stefan coidum
    antrenor secund jean gavrila
    presedinte gelu leicu
    conducator mircea dancu
    majoritatea jucatorilor de atunci au continuat si in sezoanele urmatoare 1992-1993 1993-1994 1994-1995 1995-1996 1996-1997 1997-1998 1998-1999 1999-2000 dar au aparut si jucatori noi antrenori noi in acele sezoane vorbesc aici de marius seghedi cornel seghedi ovidiu maier tudor chioar cristian sava flavius pogacean ioan andreicut silvian dobre daniel terchila e drept au mai plecat florin cioroianu iosif kocsisan sau din antrenori viorel hizo stefan coidum a venit florin halagian oricum si in anii 80 avea echipa ca lumea cu dorinel munteanu victor sisoe ionel dobrota benone popescu marcel vasile gheorghe soarece emil birsan lucian ciobanu constantin cosma vasile armenean si multi altii si tot viorel hizo era antrenor frumoase vremuri intradevar nu stiu cand va mai fi o asa echipa pacat

  10. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    anonim

    din cate am inteles si adrian blid portarul de atunci al echipei astazi este el este frizer acum a lasat fotbalul pentru frizerie dar isi aminteste perfect acele vremuri si ce s-a intamplat cu cei doi bogdan banuta si gabriel nastase care au murit a fost o potriveala stramba un destin crud epava de la autocar fusese depozitata la stadionul municipal din sibiu al echipei adica dar foarte rau au facut ca au depozitat-o acolo ca jucatorii de atunci ai echipei nu s-au mai putut concentra la meciuri si astfel trebuiau tot timpul sa planga si sa se gandeasca la ce s-a intamplat atunci dar asta este au mers mai
    departe cumva nu puteau sa se gandeasca tot timpul la ce a fost atunci dar na cand se intampla nu ai ce sa mai faci ei de bine de rau puteau fi salvati dar a fost prea tarziu oricum acolo am inteles ca au incremenit pai da cine sa ii scoata de acolo oricum multi nu ii vor uita niciodata mai ales pe bogdan banuta care avea o voce plina de viata inainte de a pati accidentul zicea spunea nu vrei sa jucam o carte si apoi s-a intamplat ce s-a intamplat era o atmosfera destinsa in autocar se radea glumea se asculta muzica canta dansa in fine anul acesta se vor implini 26 de ani de la acest accident groaznic de neinchipuit pentru o echipa asa valoroasa cum a fost inter sibiu

  11. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    anonim

    tot adrian blid a afirmat ca bogdan banuta avea o tehnica remarcabila si o placere extraordinara de a juca si nu stia sa il fi vazut vreodata suparat sau nervos

  12. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    anonim

    de altfel si pe sorin colceag l-a admirat era un portar bun echilibrat sobru si atent in poarta tot timpul au stat de altfel si amandoi in camera cand dezbatea un subiect anume avea vorbele la el

  13. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

  14. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    • Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Turnul Sfatului Online
  • Sport
  • Contact