Joi,
28.03.2024
Partial Noros
Acum
17°C

Cu prietenii, în curtea socrului. Cum îşi pregăteşte maşina un pilot fără sponsori: “Golf-ul nu o să arate ca un R5 sau Ferrari, dar e muncit de mine”

Cu prietenii, în curtea socrului. Cum îşi pregăteşte maşina un pilot fără sponsori: “Golf-ul nu o să arate ca un R5 sau Ferrari, dar e muncit de mine”

La 15 ani meşterea la o Dacie 1310, într-o şură la bunica sa, ajutat de alţi prieteni pasionaţi până în vârful degetelor de automobilism. Mintea îi era invadată cu tot felul de idei sofisticate şi i se aprindeau şi călcâiele când auzea glasul incins al motoarelor de la Raliul Sibiului. Visa cu ochii larg deschişi că într-o bună zi va deveni şi el un pilot de raliuri, în poate cel mai costisitor sport din lume, şi că va concura cândva la Raliul pe care l-a purtat în minte şi în suflet, încă de pe vremea când sărea gardul şcolii doar pentru a-şi clăti ochii cu imaginile în viteză.

 La zece ani distanţă, Alexandru Cărbune a rămas cu acelaşi vis clasic al unui puşti fermecat de un sport în care banul conduce destine. Chiar şi aşa, nu a renunţat nicio clipă, iar acum l-am găsit în curtea socrului său, tot alături de nişte prieteni, unde îşi pregătea un Golf 3 pentru a participa la Sibiu Rally Challenge din acest an. În urmă cu câteva săptămâni, s-a întors din Anglia, ţara unde acum un an decidea să ia viaţa în piept pentru o pâine mai albă şi pentru a-şi împlini visul de a deveni pilot de raliuri. Din toate economiile, adunate cu trudă zi de zi, a reuşit să-şi achiziţioneze un Golf 3, pe care a reuşit să-l transforme într-o maşină de raliuri. Fără niciun fel de sponsor, ci doar cu sprijinul prietenilor cu suflet mare şi al familiei, care îi este alături.

1

“Aici contează cât de arzătoare e pasiunea. Când te gândeşti că sportul e foarte scump şi tu îţi doreşti să-ţi faci o maşină de raliuri, dar te gândeşti că nu o să reuşeşti niciodată… treaba aceasta te dărâmă. Nu încurajez pe nimeni să facă ca mine. E o nebunie, dar dacă pasiunea e arzătoare faci orice pentru ea. Totul se pleacă de jos, nimeni nu poate pleca de sus, cum încearcă mulţi. Pleci de jos şi faci pe propria ta piele, proprii tăi bani munciţi. În felul acesta, parcă ai satisfacţii mult mai mari. Chiar dacă, în Piaţa Mare, la Raliu Sibiului, Golf-ul meu nu o să arate ca un R5 sau ca un Ferrari de epocă, eu ştiu că acesta e muncit. Nu a venit sponsorul şi a zis ok, asta e maşina ta, du-te la Raliul Sibiului. Nu, asta e maşina mea, muncită de mine, şi mă duc la Raliul Sibiului. Acesta e raliul meu de suflet, de acasă”, mărturiseşte Alex, care a investit 3.500 de lire în maşina sa.

“My sponsor is my wife”

Azi l-am găsit în curtea casei socrului său, unde punea la punct ultimele detalii tehnice din pregătirea maşinii, alături de fratele său Răzvan şi Sergiu Stan, unul dintre cei mai buni prieteni. “E foarte greu să participi pe banii proprii, având în vedere că totul e foarte scump. E considerat cel mai scump sport din lume. Cauciucurile acestea sunt de asfalt, în Anglia am dat 200 lire pe ele. Vreau să scriu pe spate “My sponsor is my wife”. Eu cu nevasta mea. Mai mult de atât nimeni. Aştept un contract în Anglia şi sper să fie ok”, ne întâmpină Alex, mândru de maşina sa.

2

Eu am făcut-o de la zero, alături de prieteni, am pregătit-o de competiţii. Pasiunea mea a început de când aveam zece ani, la karting, şi nu e prima maşină. Am mai avut o Dacie 1310, cu ea am început, era Dacia unchiului. După ce am pregătit-o de concurs cu prietenii, am făcut teste cu ea şi am răsturnat-o. Îţi dai seama, fiind Dacie, i-a ieşit motorul afară. A fost praf. După care am mai mers cu un Kadett, mi-am mai cumpărat apoi şi un Audi 80, l-am avut chiar şi anul trecut. A fost o competiţie la Balota, în care ne-a ajutat şi Sergiu şi fratele meu Răzvan. Am terminat pe un loc patru, nu prea meritat, pentru că nu prea au fost concurenţi”, rememorează Alex Cărbune.

Toate economiile sale pentru maşina de raliuri

Nu mai puţin de 3.500 de lire, din economiile din Anglia, le-a investit într-un Golf 3 cu motor de 2 litri şi volan pe dreapta, de care îi este atât de drag. Alex spune că îţi trebuie un pic de nebunie să investeşti într-o maşină de concurs banii pe care i-ai muncit din greu, însă dă ca exemplu vorba unui pilot cu care a discutat în urmă cu câteva zile: “Dacă nu eşti nebun, nu poţi face sportul acesta extrem de costisitor”.  “Acum lucrăm la partea estetică a maşinii, partea tehnică e în mare parte gata. Unii oameni cred că pe o maşină normală îi pui un rollbar şi poţi face curse, dar nu e chiar aşa. E foarte multă muncă”, explică sibianul, povestindu-ne în detaliu modul în care se pregăteşte o maşină de curse, de la A la Z.

6

Pregătirea Golf-ului 3 pentru curse, de la A la Z

“De la zero, maşina automat se uşurează. Scaunele şi bancheta sunt vechi. Totul e o greutate în plus. Maşina asta normală are la 1,4 tone, iar acum are undeva la 900 kg. După ce înlăturăm această greutate, se montează rollcage-ul, care e siguranţa în cazul în care te răstorni. Preţul pleacă de la 400-500 de lire la 2000. Acesta e unul normal, făcut pentru circuit. Costă undeva la 800 de lire. Cauciucurile, jantele schimbate, iar suspensiile depind în funcţie de suprafaţă, macadam, asfalt. Acum are suspensii de asfalt, e un pic mai joasă. Când voi participa pe macadam o să o mai ridic un pic, pentru  că dacă e joasă pe macadam se rupe totul sub ea. Pentru siguranţă, scaunele sunt tip scoică, centuri în cinci puncte. Centura are o prindere, iar dacă o ridici, în cazul în care mergi într-o apă sau te răstorni undeva, poţi să ieşi repede din maşină. Sau chiar în caz de explozie”, susţine Alex, care este completat de prietenul său Sergiu Stan.  “Preţurile pot varia în funcţie de centuri, scaune, tot ce ţine de siguranţă, clemele de la capotă, extinctor. Asta la nivel de securitate. Există pe unele maşini şi computer sau sisteme de incendiu automat. Aici, la noi, nu este cazul”, precizează acesta.

3

Când vine vorba de motorul Golf-ului de 2 litri, Alex spune că s-a făcut ceva modificări. “Motorul este unul destul de normal, motor de GTI, căruia i-am pus noi un filtru sport să ne ajute. Toba nu e cea originală. Tobele sunt fără filtru, fără carburatoarele acelea mici normale din tobă, şi astfel dă ceva căluţi în plus. Acesta, care dă ceva căluţi în plus, e un filtru sport. Maşina stoc a avut undeva la 140-150 de cai, iar cu toate modificările pe care le-am făcut noi, am adus-o undeva la 165 cai”, explică pilotul.

5

Fără bani de service autorizat. Dar cu prieteni

Pentru că nu-şi permite să-şi ducă maşina la un service autorizat, Alex mai primeşte o mână de ajutor şi de la vărul său care este mecanic: “Mă mai ajută cu frâna de mână hidraulică şi cu contactul general, care fiecare are scopul lui. Dacă vorbim despre un contact general în caz de pericol, trebuie să apeşi doar un buton şi ai luat tot curentul din ea. Nu mai există risc de explozie”. Alex susţine că l-ar fi costat o avere să-şi pregătească maşina la un service autorizat, în condiţiile în care nu are niciun sponsor, în afara de el. “Am înţeles că, la Cluj, rollbar-ul e între 1500-2500 euro, doar ţevile. O maşină pregătită pentru campionatul naţional al României, pleacă undeva de la 15.000 şi poate să ajungă până la 200.000. Noi suntem la început şi aşteptăm un contract. Nu ne permitem aşa ceva. Facem cum putem, cu prietenii ne ajutăm. Până şi Golf-ul acesta a fost destul de scump pentru mine. La care adăugăm transportul din Anglia şi pregătirea”, mărturiseşte sibianul, în timp ce fratele său, Răzvan, îl îmbărbătează scurt: “Haide că o să reuşeşti, sunt sigur. Stai liniştit”.

4

“Casca nu e profi. Nu-mi permit deocamdată”

Până când Răzvan şi Sergiu schimbă volanul şi ne arată cum funcţionează centurile de siguranţă, Alex face un sprint până în casă şi se întoarce îmbrăcat într-un echipament negru, roşi şi alb de raliu, în timp ce ţine casca în mână. “Casca asta nu e profi, nu-mi permit deocamdată. Combinezonul este unul de circuit, nu unul special de raliuri. Nu e o mare diferenţă, dar totuşi se pune accent pe combinezon de competiţie pentru că e ignifug. Rezistă nouă secunde la foc. Mănuşile sunt ignifuge, au un material special pe palmă, pentru ca aderenţa să fie mult mai mare pe volan. Volanul este unul special, în combinaţie cu mănuşile este unul destul de safe”, ne explică, în timp ce îşi ţinteşte privirea spre ghetele speciale de condus.

9

8

Papucii sunt cu prindere pe glezne, special de condus. Toate aceste lucruri pentru un pilot de curse sunt foarte importante. Pentru că fiecare are rolul ei, fiecare te ajută cu ceva. Sub combinezon mai vine un rând de haine, pentru protecţie. De asemenea, pe cască vine montat o comunicaţie, trebuie ţinută mereu legătura cu  copilotul pentru că  maşina e foarte zgomotoasă”. Pentru a ne convinge, fratele său Răzvan se urcă repede la volanul maşinii şi accelerează. Sunetul e exact ca ce-l din descriere. Unul care îţi ridică părul de pe mâini. Foarte zgomotos.

Soţia, copilotul de încredere

După zgomotul motorului, în curte se aşterne liniştea, în momentul în care Alex începe să ne povestească despre cine va fi omul său de încredere, copilotul. Vizibil emoţionat, Alex ne spune că soţia va fi cea care îl va ajuta cu traseul: “Ea, fiind însărcinată, o să am doi copiloţi. E vorba despre Andreea Cărbune şi Sofia, fiica mea. Va fi primul raliu din burtica mamei şi sper să aibă şi ea aceeaşi pasiune. Soţiei mele îi plac raliurile, aşa m-a cunoscut, şi mă susţine foarte mult. Trebuie să zic că la început i-a fost frică, când a văzut câteva video-uri cu raliuri, cât şi cu mine la volan. Acum nu mai are treabă”. Între timp apare şi Andreea, care îl îmbrăţişează pe Alex, mărturisind că “mai mult suntem emoţionaţi. Sper să ne meargă foarte bine, suntem optimişti şi mergem cu mult curaj înainte. Şi sperăm ca fiica noastră să-şi urmeze tatăl”.

10

Alexandru Cărbune va participa la Sibiul Rally Challenge, de pe 18-20 august, la clasa Young Timer Sport. “Sper să ne descurcăm. Însă de la anul am oportunitatea să particip în campionatul de la Silverstone, de pe unul dintre cele mai mari circuite din lume. Îmi pare rău că în România am făcut toate… şi chiar m-aş fi gândit să particip doar aici şi să fac ceva în ţara în care m-am născut, dar nefiind oportunităţi trebuie să rămân în Anglia”, conchide Alexandru Cărbune.

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Adrian Stoinea

de Adrian Stoinea

Sport
Telefon:
0764 614 986

Comentarii

8 comentarii

Ma dor ochii de la textul asta

Acum 7 ani

Te rog mult, corecteaza articolul. Nu sunt "papuci de condus", sunt ghete. Nu sunt "genti", ci jante. In toba nu sunt "carburatoare", ci site. Mai sunt cateva probleme in articol, dar nu sunt corectorul vostru. Daca nu aveti unul, ar fi o idee sa face-ti o angajare. Urgent.
Raspunde

Corectura la corectura

Acum 7 ani

Faceti de scrie legat
Raspunde

Ma dor ochii de la textul asta

Acum 7 ani

1. Nu am scris "face-ti" in comentariul meu original. Presupun ca ati modificat ulterior, pentru ca am salvat textul intr-un fisier word in pc-ul meu si nu apare greseala acolo. Nicio problema, pot si eu sa fiu jegos. 2. E absolut ilar ca te-ai gandit sa imi corectezi comentariul si n-ai fost in stare sa scrii o propozitie corect. "Faceti de scrie legat" Radeti voi de "mitici" dar nu sunteti cu nimic mai prejos. Din contra. Jenant, Adrian Stoinea.
Raspunde

HaterX

Acum 7 ani

De la 150 de cai la 215 e cale lunga atat timp cat motorul ramane simplu aspirat, cam greu de crezut...oricum bafta si toate cele bune!
Raspunde

HaterX

Acum 7 ani

Scuze, acum am vazut 165cp, plauzibila treaba.
Raspunde

Dor3l

Acum 7 ani

Ba esti nebun 200 lire cauciucurile. Wow. Cu banii astia abia iti iei niste anvelope de calitate medie la o masina normala. Oricum, ma bucur pentru el ca e pasionat dar sper ca isi tine cotetzul cu volan pe dreapta departe de drumurile publice.
Raspunde

Bogdan

Acum 7 ani

Aia cu carburatoarele din toba mi-a strucat increderea in oameni. Atat de grava a fost...
Raspunde

Golf 3 GT

Acum 6 ani

Motorul ala este cel de 115 cp 8 v.si ce spui tu acolo cu evacuare custom filtru sport nu scoti 5 cp in plus.Este un motor aspirat.Deabia am scos eu din 1.6 aft pe golf 3 101 cp din fabrica.lam dus la 120 cp cu evacuare custom si carburatoare moto.si asta din vazute asa zic ca nu am puso pe dyno.
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus