X
rafael-mahl-directorul-scolii-germane-din-sibiu1

”Asta n-am înțeles-o în România: școala e a elevilor sau a profesorilor?”

Născut și crescut în Germania, Rafael Mahl locuiește de aproape zece ani în Sibiu. Și-a cunoscut soția, sibiancă, la facultate lângă Munchen și au ales să-și crească copiii pe malul Cibinului. De câteva luni Rafel Mahl este directorul primei școli germane din Sibiu – Charlotte Dietrich Schule din Gușterița. Școala începe oficial activitatea săptămâna aceasta, ocazie cu care am stat de vorbă despre învățământul sibian.

Reporter: Săptămâna aceasta vedem în Sibiu deschiderea Școlii Germane, a Școlii Finlandeze, și avem de ceva timp și grădiniță Montessori. De unde credeți că vine nevoie aceasta a sibienilor pentru diversificarea învățământului? De ce se caută alternative la învățământul de stat?

Rafael Mahl: În primul rând cred că oamenii văd că în clasele școlilor de stat sunt foarte mulți copii și părinții simt că dascălii nu se pot ocupa de copiii lor așa cum ar trebui. Normal ar fi să ai aibă timp pentru fiecare copil în parte. Un sistem de învățământ particular clar are un colectiv mai mic și permite profesorilor să acorde atenție cuvenită fiecărui copil.

rafael-mahl-directorul-scolii-germane-din-sibiu

Rep.: Credeți că din punctul aceasta de vedere învățământul public din România și-a atins limitele.

R. M.: Cred că aceasta este în principiu o problemă de spațiu și de personal. Nu contest calitatea dascălilor, ci pur și simplu ar fi nevoie de mai multe clase, mai bine dotate, cu mai puțini copii, școli ceva mai mari… adică sunt prea mulți copiii înghesuiți. Această problemă poate s-ar fi rezolvat dacă dascălii din sistemul de stat ar fi avut niște perspective mai bune. În definitiv este o problemă de ordin financiar. Statul trebuia să investească mai mult în educație și în viitorul lui. Aceasta este hiba cea mai mare, statul nu are bani sau nu-i folosește cum trebuie.

Rep.: Văzând investițiile care s-au făcut vara aceasta la Școala Germană, la cea Finlandeză și chiar la cele publice, putem spune că Sibiul învestește în viitorul lui?

R. M.: Da, clar! Nu știu cum este în alte orașe din țară, dar aceste inițiative private nu fac decât să aducă un plus comunității. Eu sper să apară și altele. De exemplu, în Germania, într-un oraș de dimensiuni asemănătoare cu Sibiul, poți să alegi între mai multe școli, chiar dacă sunt de stat. Există o anumită diversificare în sistemul școlar, iar în Sibiu, până acum, aceasta diversificare pur și simplu nu exista. Păcat că această diversificare costă bani, bani mulți pe care puține familii și-i permit. Mai ales dacă au mai mulți copii. Trebuie gândită în fiecare an o sumă deloc de ignorat de bani. Noi, deocamdată, nu avem nici un sprijin din partea statului dar avem sprijin privat. Din 18 copiii înscriși la începutul acestui an școlar trei primesc burse de studiu, am găsit niște sponsori care susțin familiile lor. Dorința noastră este să mărim numărul de burse, astfel încât să existe și mai mulți copiii înscriși. Există inclusiv posibilitatea ca o societate să sprijine plătind jumătate din costurile anuale ale unui copil, iar familia să suporte restul. Suntem flexibili și deschiși la discuții. Proiectul nostru a început doar în luna martie a acestui an și am făcut progrese notabile, însă mai avem multe de făcut în continuare.

Rep.: Cam care este profilul familiilor care-și aduc copiii la dvs.?

R. M.: Avem și câțiva străini, respectiv nemți care lucrează la firme germane din Sibiu, dar avem și familii de români. Important este să existe o afinitate către limba germană și copiii să cunoască limba la un nivel decent. Aproape toți părinții care au copiii la noi vorbesc germana, unii vorbesc această limbă și acasă. La noi, chiar din clasa I, profesoara poate să vorbească numai în germană.

Rep.: Îi atrage faptul că limba germană oferă multe oportunități pentru viitor, cultura germană sau poate e doar un moft?

R. M.: Motivul principal pentru care vin aici este că noi predăm altfel. Folosim curriculum nemțesc din Landul Baden-Württemberg și avem inclusiv materialul didactic adus din Germania. Nu știu dacă este mai modern, dar cu siguranță este altfel, orientat către copil. Curriculum nu este atât de pufos și de strict, profesorul poate alege diferite teme, în funcție de copil. 80% din programă este fixă și restul rămâne la latitudinea profesorului. Se zice că acest curriculum, din Baden-Württemberg, ar fi cel mai avansat din Germania.

rafael-mahl-directorul-scolii-germane-din-sibiu-2

Rep.: Da, dar un profesor din Sibiu ar putea interveni acum și pe bună dreptate ar spune că are copii olimpici, cu rezultate foarte bune, chiar dacă predă românește. O fi cel mai avansat din Germania, dar poate nu-i pentru România?

R. M.: Eu nu am nicio emoție că dacă vreun elev va pleca din Școala Germană nu va fi pregătit să facă față rigorilor școlilor de stat din România. Scopul nostru este să învățăm copiii să crească independenți, să știe să gândească singuri, să știe să învețe, nu să memoreze. Un copil trebuie să știe să dezvolte un subiect, să poată prezenta o temă în fața unei clase, să știe să-și argumenteze și să-și susțină ideile. Noi punem accentul pe competența metodologică și pe competențele sociale. Școala este mai mult decât a avea informații multe la o materie. Aici se fac diferențele între sistemul românesc și ce propunem noi. Eu nu spun că doar așa ar fi în România, sunt sigur că există și foarte multe exemple pozitive, dar dacă facem o medie pe aici ajungem. Ca să dau un exemplu, sistemul german presupune ca elevii să lucreze în echipe, să facă parteneriate, pot să lucreze și singuri dar să urmărească un plan.

Rep.: Mai dați-mi câteva exemple de diferențe majore între o zi obișnuită de școală pentru un copil care vine la dvs. și învățământul clasic de stat.

R. M.: Ziua începe din start cu o diferență majoră. La noi nu există această concepție pe care nu am înțeles-o niciodată în România, profesorii intră pe intrarea principală și elevii, chiar dacă au clasa direct lângă intrare, trebuie să ocolească toată clădirea, să intre prin spate, să urce apoi un etaj, să traverseze tot holul și să ajungă unde putea intra normal, pe la profesori.

Rep.: E cât se poate de simplu. E o formă impusă de respect.

R. M.: Da, dar școala este făcută pentru elevi! Școala în România este a profesorilor sau a copiilor? Nu vreau să exagerez, dar în Germania ar putea fi interpretată situația și ca o formă de denigrare. Mi se pare foarte ciudat ca elevii să intre prin spate în școala lor. Ce le transmite lor asta la nivel psihologic? Noi punem elevii pe primul plan și intră în școală împreună cu noi, pe ușa principală. Foarte diferit este și că avem un număr mic de copii pe clasă. Numai la materiile secundare se vor preda împreună, unde vor fi 18 copii în clasă, materiile principale fiind separate, pe clase. Vom preda și limba română ca limbă străină, trebuie să ne gândim și la posibilitatea ca cineva să se întoarcă la stat sau pleacă în alt oraș. Copiii nu vor sta tot timpul pe scaune, iar în fața lor profesorul. Va fi doar o scurtă perioadă de predare frontală, apoi copiii lucrează individual, profesorul ocupându-se de fiecare în parte. Copiii când termină pot să facă altceva, avem multe săli de clasă, pot lucra la planul lor săptămânal dacă vor. Luăm prânzul aici, în școală, iar la ora 15:00 aproape se termină programul obligatoriu. Ultima oră este pentru teme, copiii fiind supravegheați. Copiii pot rămâne apoi până la ora 17:00 supravegheați. Când merge copilul acasă nu mai are teme. Și oricum temele vor fi adecvate vârstei. Ca meditator am văzut că mulți profesori din Sibiu dau teme la nesfârșit, inclusiv în vacanțe, week-end-uri… Parcă nu se mai termină scrisul.

Rep.: Nu-mi spuneți că nemții se joacă mai mult și sunt mai plini de viață.

R. M.: Nu scriu atât de mult, asta e clar. Nu aș zice nici că învață mai puțin, învață altfel. Și nu numai prin scris și memorat. Adevărul este că și în Germania și în România ai profesori buni și profesori mai puțin buni. Și ca să revin la programul zilnic, avem sală de sport, sală de mese, spațiu verde foarte generos, o grădină cu legume și dotări moderne aduse din Germania. Un copil altfel înțelege ceva folosind toate simțurile, testând și punând în practică ce i se spune, nu obligându-l să memoreze și arătându-i la tablă. Școlile de stat din Germania folosesc foarte mult tehnicile de predare Montessori, sunt integrate în programă. Copilul învață cu toate simțurile.

Rep.: Ce rezultate vă propuneți în următorii ani? Unde vreți să ajungeți?

R. M.: În următorii ani vom avea clase pline, va trebui să ne extindem și la etaj și văd elevi harnici, care vin bucuroși la școală, care învață mult și care vor ajunge la Bacalaureat tot la Școala Germană.

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim

Comentarii

comentarii

14 opinii

  1. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

  2. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

  3. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    Vicent

    N-ai inteles-o pentru ca in Romania nu ai fi in stare sa treci bac-ul trancalau de neamt obtuz. Fluturi curiculum din landul X care scoate doar negri muncitori pe plantatiile industriale?! Lasa macanitul si i-a pozitia piticului mufa! Lectii sa dai lu…….ata!

    • Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

      • Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

        @@@

        Da, analfabeți ca tine,! Să nu crezi că în Germania e școala parfum de tuberoze. La colegiu, treapta superioară de învățământ după clasele primare se face carte, sunt pretenții. Probabil acest domn o fi predat la Haupschule, școala de arte și meserii, de unde nu ieși decât in pălmaș…

        • Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

          scoala de “arta si meserii” in Germania e o scoala f. grea, cu pretentii si punctul de greutate pe practica, , absolventii pot castiga chiar mai mult decat un absolvent de facultate, iar posibilitatea de a avea o firma cu angajati daca esti “Meister” iti deschide orizontul spre o bunastare si un respect social care in Romania numai hotii le pot obtine in scurt timp. Dispretul din Romania pentru tot ce nu este diploma de facultate ( pe drept, furata, cumparata, nu conteaza) a creat o armata de imbecili aroganti si frustrati , incapabili sa se adapteze intr-o ierarhie profesionala , sa se subordoneze temporar pentru a invata meseria care nu se invata la facultate. Un sef de firma vine de regula pe santier cu o masina mai dihai decat a inginerului, chiar daca instructiunile le da inginerul, meseriasul le aplica si are grija sa le fie amndurora bine.

          • Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

            hop

            Bravo,Dle. Marginean,in tara asta nu se pune pret pe scoala,aveti mare dreptate,ma bucur ca nu au disparut oamenii de bun simt,care respecta ,scoala,pregatirea,cariera

    • Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

      hop

      te-ai trezit din betie???mai amaritu-le,improsti cu c….t,tu….. unde ai dat bac.?ce dracului de educatie ai?daca-i dupa felul in care te exprimi esti departe de ce se cheama om educat din pacate indivizi ca tine datorita internetului au ocazia sa-si verse frustrarile public ! te simti bine ? bravo !

  4. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    Ali din Stuttgart

    Nici eu nu am inteles nimic din programa landului Baden-Wurttemberg da’ am avut noroc la testul grila de absolvire si am trecut. Salam aleikum!

  5. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    gigi contra

    Școlile astea costă bani grei. Discutăm peste câțiva ani de rezultate. Unii părinți plătesc aceste școli ca să nu mai aibă ei bătaie de cap. Într-un cuvânt își cumpără libertatea …

  6. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

  7. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

  8. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    Penultimul sas

    O discutie despre orgolii nationale ca si cele profesionale ar trebui purtata bazata pe fapte si rezultate concrete. In atentia d-nului jurnalist Dobre: prima scoala germana din Sibiu a fost infiintata acum mai bine de 600 de ani…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Turnul Sfatului Online
  • Sibiu
  • Interviu
  • Contact