Viitorul mobilității în Sibiu presupune regândirea sistemului de parcări, atât în zona centrală, cât și la marginea Sibiului și în zonele rezidențiale. Pentru zona centrală este propusă reducerea locurilor de parcare de pe marginea străzilor și din piețe și înlocuirea acestora cu unele subterane sau supraetajate. Iar la marginea orașului sunt propuse parcări de tipul ”park&ride”.
Denumite ”parcări intermodale”, cele patru puncte din jurul zonei centrale în care ar urma amenajate parcări pe mai multe niveluri (supra- sau subterane) au fost alese atât pentru spațiul liber existent, cât și pentru accesul la transportul în comun. Cele patru parcări centrale sunt propuse a fi înființate la Piața Cibin (zona parcării PIM), Gara Sibiu, Piața Unirii – zona Casei de cultură a sindicatelor – și str. Ocnei – N. Teclu (zona fostei fabrici Independența). Toate parcările intermodale sunt propuse a avea niveluri subterane, cu excepția celei din zona străzii Ocnei.
Propunerile sunt cuprinse în draftul Planului de mobilitate urbană a Sibiului, plan realizat la comanda Primăriei municipiului Sibiu.
42,6 milioane de euro
Singurele două propuneri pentru care, deocamdată, există o amplasare definită clar sunt cele de la Piața Cibin și cea din Piața Gării. În primul caz, este propusă o parcare cu o amprentă la sol de 1.000 de mp, cu unul – posibil două – niveluri subterane, destinate și locuitorilor din zonă. Parcarea ar urma să aibă și locuri pentru biciclete, dar și puncte de încărcare a vehiculelor electrice. Costurile de realizare a acestei parcări sunt estimate la zece milioane de euro (în varianta cu un nivel subteran).
În ceea ce privește parcarea de la Gara Sibiu, aceasta este propusă pentru a avea o suprafață de 5.000 de mp și cu două niveluri subterane. Bugetul estimat pentru această parcare este de 12,5 milioane de euro.
Pentru parcarea din zona Pieței Unirii, locul de amplasare nu este tocmai clar definit, fiind unul care va trebui să țină cont de intențiile de ridicare a unui nou sediu de teatru și a unui centru de conferințe și expoziții. Consultanții recomandă însă că aici ar putea fi amenajată o parcare subterană cu o amprentă la sol de aproximativ 8.000 de mp, cu două niveluri. Locul recomandat de consultanți ar fi cel de la Cazarma 90, propunere dificil de luat în calcul, având în vedere clasificarea drept monument istoric a pivnițelor fostei clădiri militare, demolată în regimul comunist. ”Se recomandă amplasarea parcării de transfer în relație directă cu centrul istoric, evitându-se traversarea unei artere mari (str. Șaguna sau Bd. Corneliu Coposu)”, este justificarea consultanților. Costurile acestei parcări sunt estimate la 16,6 milioane de euro.
În fine, pentru zona Ocnei – Nicolae Teclu (platformele fostelor fabrici din zonă), realizarea de parcări intermodale ține de achiziția de terenuri de către administrația locală. Consultanții au în vedere ridicarea – în această zonă – a unei parcări supraterane, cu trei niveluri. 3,5 milioane de euro este valoarea aproximată a unei astfel de investiții.
Parcări eliminate din Piața Mică și Huet
Propunerea consultanților este ca cel puțin unele din aceste proiecte să fie realizate în parteneriat public-privat. Iar în urma realizării acestor locuri de parcare, consultanții propun eliminarea sau reducerea locurilor de parcare amenajate în prezent pe străzile din centrul istoric. Este propusă, totodată, reducerea numărului de locuri de parcare din Piața Mică și eliminarea celor amenajate în prezent în Piața Huet, în special pentru angajații Primăriei Sibiu.
Pentru zonele de blocuri: subterane și ”smart”
Într-un termen mult mai scurt (mediu) decât cel propus pentru realizarea parcărilor intermodale trebuie rezolvată problema parcărilor din zonele de blocuri ale Sibiului, sunt de părere consultanții pe partea de mobilitate.
Planul realizat prevede crearea de patru parcări subterane și a cinci parcări de tip ”smart-parking” (module supraetajate care ocupă spațiul a două locuri de parcare, dar unde pot fi ”depozitate” 12 mașini).
Cele patru parcări subterane sunt propuse pentru cartierele Hipodrom, Vasile Aaron și cartierul Ștrand (zonele Maramureșului – Hațegului și Maramureșului - Cârlova). Pentru cartierul Hipodrom este luat în considerare terenul dintre străzile Siretului, Calea Cisnădiei, Arieșului și Intrarea Arieșului. În Vasile Aaron, o parcare subterană ar putea fi amenajată sub parcarea din zona străzii Muncel, cu păstrarea funcțiunilor supraterane actuale. În Ștrand, o parcare subterană este propusă pentru zona de pe strada Poet V. Cârlova, unde acum sunt programate examenele auto. Totodată, mai este avut în vedere terenurile dintre străzile Maramureșului, Hațegului, Vrancei și Bucovinei.
În ceea ce privește modulele ”smart-park”, locurile în care să fie acestea amplasate nu au fost stabilite. Ci doar numărul acestora: cinci. ”Propunerile nu sunt limitative, pot fi aplicate și în alte zone rezidențiale în funcție de rezervele de teren disponibile și necesitatea de locuri de parcare”, se arată, însă, în draftul Planului de mobilitate urbană.
Bugetul necesar realizării acestor parcări este estimat la 16 milioane de euro.
Parcări la marginea orașului
Pentru zonele de la marginea orașului este propusă amenajarea de parcări de tip ”park&ride”, destinate în special celor care vin în Sibiu din alte localități. ”Prin realizarea unor parcări la extremităţile oraşului, conectate la sistemul public de transport şi care să ofere posibilităţi de acces dar şi amenajări specifice pentru toate tipurile de vehicule (electrice, nemotoriate, etc.) va conduce la descurajarea deplasărilor utilizând autovehiculul privat în interiorul oraşului şi implicit la reducerea impactului negativ datorat traficului auto şi încurajarea utilizării sistemului de transport public”, susțin cei care au realizat planul.
Au fost identificate nu mai puțin de șapte zone în care pot fi amplasate astfel de parcări, dintre care într-o primă fază (până în 2030) ar trebui realizate trei. Prima – în vecinătatea centrului comercial din Șelimbăr. Proiectul acestei parcări cu 125 de locuri ar trebui corelat cu cel al centurii de sud a orașului. Tot în aceeași zonă, dar mai aproape de actualul magazin Dedeman, este propusă o parcare cu aceeași capacitate. În fine, tot pentru prima etapă mai este propusă o parcare în zona industrială vest, aproape de zona depoului propus pentru trenul interurban și proiectul tramvaiului. Această parcare este prevăzută a avea 80 de locuri. Valoarea aproximată a costurilor pentru aceste parcări este de 1,62 de milioane de euro
Alte posibile locații (dar pentru o fază ulterioară anului 2030) pentru parcări de tip ”park&ride” sunt zona Aeroportului, a Căii Șurii Mici (Hornbach) și a Zonei industriale est (strada Henri Coandă și Ștefan cel Mare).
Proiecte în consultare publicăProiectele propuse în cadrul Planului de mobilitate urbană pot fi consultate aici. Aceste propuneri au fost prezentate joi, în urma unui contract în care Primăria Sibiu a plătit asocierii mai sus amintite suma de 250.000 de euro. Proiectele din plan sunt supuse consultării publice, iar termenul de transmitere a eventualelor sugestii sau propuneri a fost extins până pe 30 decembrie 2016 (inițial era 15 decembrie 2016). ”Consultantul angajat pentru realizarea Planului așteaptă aceste sugestii în scris pe adresa de email [email protected] sau pe adresa Primăriei Sibiu, strada Samuel Brukenthal, nr. 2, Sibiu”, arată reprezentanții Primăriei Sibiu.
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Tag-uri: În Vasile Aaron , Piaţa Gării , Piața Huet , vasile aaron , Primăria Sibiu , Piața Mică , gara sibiu , Henri Coandă , Centrului Creștin , Calea Cisnadiei , Piaţa Cibin , Nicolae Teclu , Primăriei Sibiu , În Ștrand , Pieței Unirii , Corneliu Coposu , parcari , Samuel Brukenthal , Pentru Sibiu , plan de mobilitate urbana , Căii Șurii Mici , Piaţa Unirii , Intrarea Arieşului , parcari subterane , parcari supraetajate
Vizualizari: 3009
Ultimele comentarii
Acum 28 minute
Alex
Acum 44 minute
Florin
Acum 45 minute
Sandrino Arhitecti
Acum 1 oră
Till Eulenspiegel
Acum 1 oră
Ionutz Vl