Sistemul public de transport din Sibiu are nevoie de investiții aproximate la 3,2 milioane de euro, potrivit draftului Planului de mobilitate urbană comandat de Primărie. În termen scurt, potrivit planului, trebuie modernizate stațiile de transport, sistemul automat de taxare, managementul flotei și creat un ”sistem de informare dinamică a călătărorilor”.
Planul de mobilitate urbană urmărește mutarea sibienilor din mașinile personale în mijloacele de transport Tursib. Însă pentru a îndeplinirea acestui deziderat, Primăria trebuie să investească mai multe milioane de euro în sisteme deloc revoluționare, ci doar normale acestui secol, este concluzia respectivului plan.
Lista lungă a deficiențelor
Potrivit consultanților care au realizat planul de mobilitate urbană, sistemul de transport public în Sibiu înregistrează o listă lungă de deficiențe. Sistemul de taxare (vânzare, validare și control) este realizat ”fără un proiect unitar și având furnizori diferiți și necoordonați”. ”Rezultatul este reunirea unor elemente utile și funcționale, dar neomogene și în mare parte depășite tehnologic. Această situație determină atât dificultăți în operare, cât și lacune în oferta tarifară pusă la dispoziția călătorilor”, apreciază consultanții de la Metroul SA.
Faptul că în autobuze sunt două tipuri de validatoare de bilete, dar ”fără nici o legătură funcțională între ele, având furnizori, proprietate și gestiuni diferite”, duce la date inexacte referitoare la numărul real de călători. ”Numărul de călătorii este estimat și raportat de către Tursib exclusiv pe baza datelor de vânzare. În cazul biletelor, validatoarele nu memorează și nu transmit datele de validare, ceea ce face imposibilă urmărirea și analiza modului real de utilizare a vehiculelor de către călători. Singurele echipamente îmbarcate inteligente aparțin unei bănci comerciale, care asigură și raportarea tranzacțiilor, cu rezultatul pierderii unei părți importante din autonomia operatorului”.
Nici automatele de bilete existente nu sunt în pas cu realitatea. ”Și în acest caz, aplicația de management/raportare este deținută exclusiv de către furnizor, pe serverul căruia rulează, cu același efect negativ asupra independenței operaționale a operatorului de transport public”.
Urmărirea flotei de autobuze, abandonată
Sistemul de management al flotei Tursib are echipamente depășite și necorespunzătoare, mai ales în ceea ce privește receptoarele și antenele GPS, au constatat cei de la Metroul SA. ”Din această cauză, una dintre funcțiile sale esențiale - raportarea automată a prestației șoferilor și a vehiculelor - este compromisă și a fost practic abandonată. Sistemului trebuie să-i fie adăugate funcționalități și facilități de operare: comunicații dispecer-șoferi prin mesaje, proceduri de alarmare etc. Trebuie analizată, de asemenea, posibilitatea de obținere și în acest caz a independenței operaționale, prin preluarea de către Tursib a serverului și a aplicației software”.
Ce trebuie făcut de două milioane de euro
Planul de mobilitate urbană propune investirea în termen scurt a sumei de aproximativ două milioane de euro, în special în echipamente electronice. Primele pe listă sunt 250 de validatoare contactless pentru flota de aproximativ 100 de autobuze a Tursib. Aceste validatoare sunt destinate pentru utilizarea ”cardurilor de transport contactless, a cardurilor bancare și, eventual, a biletelor de hârtie”. Pentru aceleași autobuze, planul de mobilitate propune achiziționarea a 110 receptoare GPS și antene duale GPS – GPRS, pentru înlocuirea celor existente. ”Echipamentul va servi în comun Sistemul automat de taxare și Sistemul de management al flotei, ambele modernizate, precum și Sistemul de informare dinamică a călătorilor”, propune planul de mobilitate.
Sistemul de taxare va fi primenit cu 20 de automate ”moderne” de bilete, unde pot fi încărcate și cardurile de transport. Aceste 20 de automate urmează a fi amplasate în stațiile cu cele mai mari volume de vânzări. În paralel, mai este propusă amplasarea a zece chioșcuri pentru vânzarea de bilete, amenajarea unei casierii centrale, dar și achiziționarea de echipament specific pentru controlori.
Un sistem de informare a călătărilor
Planul de mobilitate pune accent pe informarea în timp real a călătorilor printr-un Sistem de informare dinamică, inexistent în prezent. Sunt propuse achiziționarea a 110 sisteme de afișare interioară în autobuze și tot atâtea pentru afișajul exterior, precum și a 110 calculatoare de bord ”pentru pilotarea validatoarelor, pentru asigurarea comunicațiilor și pentru informarea călătorilor”. În zece stații ar trebui amplasate 20 de panouri de afișaj exterior. ”Panourile de afișaj dinamic din stații se justifică doar în cele cu trafic intens (centru, coridoarele majore de transport) și/sau în cele cu caracter deosebit (gară feroviară, aeroport). Au prioritate stațiile care deservesc mai multe linii de transport public, din motive de eficiență a informării călătorilor. Pentru stațiile cu trafic redus de călători, cu o singură linie și cu frecvență redusă, este mai rațională informarea statică sau cea în timp real prin Internet”, se mai arată în planul citat.
Stații de un milion de euro
”Unele stații de transport public existente nu asigură utilizatorilor condiții adecvate de așteptare și accesibilitate. Acest fapt are implicaţii asupra alegerii modale a utilizatorilor, aceştia fiind descurajaţi în alegerea transportului public ca mod de deplasare. Prin modernizarea stațiilor de transport public se va îmbunătăţi atractivitatea sistemului de transport public cu efecte pozitive în ceea ce priveşte alegerea modala, în favoarea transportului public”, se arată în planul de mobilitate urbană, prezentat public săptămâna trecută. Planul aproximează că pentru stațiile Tursib din Sibiu sunt necesare investiții de aproximativ un milion de euro pentru creșterea confortului și securității pasagerilor. Modernizările recomandate prin plan sunt acoperirea stațiilor, amenajarea de locuri de odihnă, a iluminatului, corelarea cu trecerile de pietoni și cu diferite puncte de interes, precum și accesibilizarea acestor stații persoanelor cu handicap.
Anul acesta, Primăria Sibiu a montat 14 copertine în stațiile Tursib (detalii aici).
Proiecte în consultare publicăProiectele propuse în cadrul Planului de mobilitate urbană pot fi consultate aici. Aceste propuneri au fost prezentate joi, în urma unui contract în care Primăria Sibiu a plătit asocierii SC Metroul SA – SC Traffix GmbH suma de 250.000 de euro. Proiectele din plan sunt supuse consultării publice, iar termenul de transmitere a eventualelor sugestii sau propuneri a fost extins până pe 30 decembrie 2016 (inițial era 15 decembrie 2016). ”Consultantul angajat pentru realizarea Planului așteaptă aceste sugestii în scris pe adresa de email [email protected] sau pe adresa Primăriei Sibiu, strada Samuel Brukenthal, nr. 2, Sibiu”, arată reprezentanții Primăriei Sibiu.
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Tag-uri: Primăria Sibiu , Primăriei Sibiu , director nou. transport public , Replica Tursib , Samuel Brukenthal , Pentru Sibiu , plan de mobilitate urbana , Călătorie Neaşteptată , Traffix Gmb
Vizualizari: 3212
Ultimele comentarii
Acum 4 minute
Hans Dieter von Broscărie
Acum 6 minute
@Andrei
Acum 7 minute
Echipa castigatoare
Acum 9 minute
AMN114
Acum 12 minute
B