Geanina Suditu dezbatere-mobilitate-15

Manager de proiect al Planului de Mobilitate al Sibiului: ”Foarte multe probleme s-ar rezolva cu un management bun al traficului”

Geanina Suditu lucrează la Metroul SA și este managerul de proiect al Planului de Mobilitate Urbană Durabilă al Sibiului. De munca ei vor depinde, într-o oarecare măsură, timpul petrecut de noi în trafic în viitor și nervii mâncați la volan.

Reporter: Din ce am înțeles eu în urma dezbaterii privind noul Plan de Mobilitate Urbană, putem spune că se încheie o epocă, în care mașina personală a fost în centrul atenției?

G. S.: Așa cum și doamna primar a enunțat încă de la momentul lansării proiectului, se va merge pe o schimbare de concepție, o apropiere către transportul sustenabil – bicicletă și mersul pe jos, și favorizarea cetățeanului și a pietonului în relație cu orașul. Punem oamenii pe primul plan, înaintea mașinilor. Această schimbare de mentalitate nu este doar pentru sibieni, ci chiar la nivel național. Dacă în alte țări s-a ajuns deja la a doua sau a treia ediție a Planului de Mobilitate, noi suntem abia la început.

Rep.: Măcar suntem vizionari, din punctul acesta de vedere.

G. S.: Da, suntem vizionari, există deschidere la nivelul primăriei și al doamnei primar pentru adoptarea acestor măsuri, drept pentru care nu putem decât să mergem înainte.

Rep.: Zilele acestea prin Sibiu circulă o vorbă: am ajuns cu traficul ca-n București. Dumneavoastră știți mai bine, e adevărat?

G. S.: (râde n. r.) N-aș putea să fac o comparație, fiecare oraș are problemele lui, specificitatea lui și eu cred că problemele Sibiului sunt de rezolvat. Cum și ale Bucureștiului se pot rezolva în timp, totul ține de voință și de comunicare cu cetățeanul, să înțeleagă că toate aceste schimbări sunt în favoarea lui. Chiar dacă el este posesor de mașină, în primul rând este pieton.

Rep.: Cam câte ore ați petrecut în ultimele luni prin traficul din Sibiu? Ați mers de mână cu sibienii să vă arate unde sunt problemele în cartiere?

G. S.: În ultimele luni în jur de două, trei zile pe săptămână am stat în Sibiu. E adevărat, mai mult pe jos sau în mijloacele de transport public. Am stat de vorbă cu sibienii din autobuze, cu taximetriști, i-am întrebat și care sunt soluțiile pe care ei le văd la problemele lor. Până la urmă comunicarea cu omul de pe stradă, chiar dacă nu neapărat într-un cadru organizat, face parte din activitatea noastră zilnică.

dezbatere-mobilitate-6

Rep.: Ce studii de trafic ați făcut, ați numărat mașinile care trec printr-un punct la o anumită oră de vârf?

G. S.: Da, în cadrul proiectului s-au făcut mai multe tipuri de sondaje. Pe lângă cele din gospodării, unde practic s-a stabilit care este cererea de deplasare a oamenilor de toate felurile, au fost anchetate 642 de gospodării, în care am avut peste o mie de respondenți. Chestionarul a fost aplicat în patru fișe și a tratat și transportul nemotorizat, și problematica parcărilor, și problematica deplasărilor zilnice. Pe lângă acestea au existat anchete origine-destinație în trafic, au existat 422 de participanți la trafic care au fost intervievați în patru intersecții majore din oraș. În general sunt cele care creează probleme frecvente și se află la intrările în oraș. Au mai fost realizate contorizări ale volumului de trafic în 15 intersecții majore, acest lucru având ca scop verificarea concluziilor pe care noi le-am realizat și a modelului de transport. Am vrut să vedem că ceea ce ne-au spus oamenii se verifică în practică. Nu în ultimul rând au fost sondaje în zece stații de transport public, circa 700 de persoane au fost intervievate și bineînțeles problematica parcărilor de asemenea a fost analizată. Au fost anchete în 12 zone din oraș și cam 35 de km de străzi în care s-au făcut numărători de parcări și s-a analizat gradul de încărcare al acestora. Deci concluziile pe care le-am tras în urma tuturor cestor analize și a documentelor pe care le-am studiat, a întâlnirilor pe care le-am avut inclusiv cu reprezentanți ai localităților limitrofe, ne-au asigurat un fundament bune pentru proiectele pe care noi le-am prezentat.

Rep.: Cât de realiste sunt propunerile cu care ați venit? Unele, precum parcările supraetajate în cartierul Vasile Aaron sunt destul de SF pentru realitățile din Sibiu, iar pentru altele, precum ceea ce se întâmplă zilnic pe Calea Cisnădiei, practic nu ați venit cu nicio soluție realizabilă în viitorul apropiat.

G. S.: Trebuie să înțelegem că Planul de Mobilitate este un document strategic și soluții concrete se realizează în etapele viitoare. Multe dintre propunerile noastre au caracter demonstrativ, tocmai din acest motiv pe care l-ați enunțat, sunt soluții care se adoptă cu teamă de cetățeni, oamenii trebuie învățați cum anume să facă ceva. Toate sunt evaluate în perioada de implementare, urmând ca proiectele să poată fi extinse de la nivel de proiect pilot și să fie generalizate, sau nu, dacă cetățenii sunt reticenți. Noi avem și o serie de măsuri de politică sau de creștere a gradului de conștientizare, toate acestea fac parte din măsurile pe care noi le propunem, astfel încât ele să-și găsească cumva și componenta aceasta educațională. Adică ele trebuie să fie și acceptate.

Rep.: Ca sibian, participant și producător de trafic, trebuie să vă întreb și ce e nou în tot acest plan? Din ce am văzut sunt probleme și idei despre care se vorbește în oraș de vreo zece ani, se știa că ne trebuie o centură în sud, de trenul interurban discutăm de prin 2006, de parcări subterane la fel, în afară de faptul că le-ați adunat pe toate la un loc ce e nou?

G. S.: Două lucruri sunt foarte importante. În primul rând este viziunea strategică, viziunea de dezvoltare. Că se face sau nu un proiect e mai puțin important, important este să știm în ce direcție mergem. Aceasta este viziunea, spre asta tindem. Proiectele se mai pot reprograma, se mai pot prioritiza, dar trebuie să știm că acolo vrem să ajungem. Și în al doilea rând vorbim despre o gândire integrată, comună pentru toate instituțiile de la nivelul localității, cu toți factorii de decizie implicați, inclusiv cu zona periurbană. Acestea sunt cele mai importante lucruri în Planul de Mobilitate, caracterul strategic și integrat.

dezbatere-mobilitate-7

Rep.: Citez din ce ați spus dumneavoastră, în timpul prezentării: problema esențială este de management și nu de infrastructură. Vă refereați la sistemul inteligent de monitorizare și management al traficului. Nu s-ar rezolva foarte multe dintre problemele pe care le avem astăzi cu un management bun?

G. S.: Acest proiect de management al traficului, să-i spunem așa, este unul tehnic. Dar, da, este adevărat, se rezolvă foarte multe probleme cu un management bun.

Rep.: Ca să tragem o concluzie, ziceți-mi trei soluții clare, pe înțelesul tuturor, pe care le-ați identificat după toate aceste luni de studiu.

G. S.: Cele mai importante din punctul meu de vedere se referă la întărirea transportului public, diversificarea și ieșirea lui în zona periurbană, promovarea transportului nemotorizat și crearea de facilități cu puncte intermodale și parcări de transfer pentru a crea posibilitatea oamenilor să aibă variante de transport, să poată să-și lase mașina și să meargă cu altceva, cu o bicicletă, pe jos dacă distanța nu e foarte mare sau cu transportul public. Și oamenii să-și poată planifica călătoria de acasă, este un aspect foarte important, componenta aceasta informațională este decisivă în modul de alegere al transportului.

Rep.: Adică ne întoarcem la ce spuneam la început, este vorba despre o schimbare de mentalitate, nu mai trebuie să punem mașina pe primul plan.

G. S.: E adevărat și trebuie să ne schimbăm noi înșine. Așa cum eu vreau să ajung mai repede într-un loc, toată lumea vrea. Trebuie să facem ce-i mai bine pentru toată lumea. Nu interesul meu primează.

Geanina Suditu dezbatere-mobilitate-13

Rep.: Sunteți conștientă că dacă se rezolvă unele probleme nimeni nu o să vină să vă mulțumească, dar de înjurat mulți vă înjură?

G. S.: Bineînțeles, dar acesta este rolul nostru, să promovăm lucrurile bune. E greu, e un proces care abia a început și e foarte mult de lucru.

21 opinii

  1. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    A

    Concluzia: Vorba multa si degeaba, despre lucruri care oricum se stiau.
    Imi place urmatorul citat: “Că se face sau nu un proiect e mai puțin important, important este să știm în ce direcție mergem”. Pai in ce directie mergem, daca e mai putin importat ca se face ceva sau nu?
    Din ce partid face parte doamna?

  2. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    Turmentati cu apa rece

    “Măcar suntem vizionari, din punctul acesta de vedere.” Ne imbatam cu apa rece? Urbanismul de cumetrie din Sibiu si abuzurile primarilor din localitatile limitrofe (tolerati in mod miraculos) au adus Sibiul in situatia de a nu mai avea alta iesire din aceasta situatie. Pur si simplu in Sibiu nu se va mai putea circula decent cu masina din cauza felului defectuos in care s-a “dezvoltat”. Asta e tristul adevar. Dar preferam sa ne spunem unul altuia ca suntem de fapt vizionari. Suntem legati la ochi de fapt. Nimeni nu vede cum o mana de oameni s-au imbogatit porceste calcand in picioare regulamente si legi. De fapt aceia sunt marii “vizionari” carora ar trebui sa le pupati picioarele pentru ca in ziua de azi nu se mai poate face mare lucru ca sa indreptam situatia…

  3. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    dd

    Daca persoana aceasta a fost platita din banii mei sa vina si sa-mi spuna ca trebuie sa ma schimb eu si nu orasul care este sufocat, imi pare rau! Ma gandesc ca tot ea a facut studiul orasului Bucuresti de este atata de usor traficul acolo! Pur si simplu trist!

  4. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

  5. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    hai-hui

    Pentru Calea Cisnadiei planul e o ineptie… Nu au venit cu nici o solutie. Nici macar un banal transport public nu au gandit, in conditiile in care Tursibul merge bine mersi sa duca sibienii sa isi toace banii in Selimbar la mall. Dar sa duca pe cei de pe Calea Cisnadiei la munca sau la scoli se pare ca nu s-au gandit…

    • Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

      alex

      Pai aia de la mall or stiut ca tre sa dea spaga dar ‘cisnadieni’ din camp se prind mai greu, ei asteapta ca cineva sa le rezolve problemele, ca ei saracii cand s-o mutat o gandit ca leviteaza pana la scoala sau pana la Conti :) Iar despre studiu de trafic facut de-o baba din autobuz ce sa mai zici :))))

  6. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    Ion Concretu

    Habarnista care nu stie ca e habarnista.. tara lu habar nam. Daca nar fi trafic ar fi mai bine. Inchide traficu cucoana pune filtre dimineata si dupa circula cu autobuzu sa vezi ce drum liber ai.

  7. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

  8. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    Ridichie

    Din pacate orasul a ajuns un sat fara caini,autoritatile au inchis ochii la toate abuzurile urbanistice,iar acum arata cu degetul pe altii.Dezvoltarea in oras si in jurul orasului este HAOTICA,nu au respectat planul urbanistic,asta daca au avut asa ceva. Sibiul a ramas de caruta cu niste birjari incompetenti!!!!!

  9. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    Cl. Anul Politic

    Trebuia să vină cineva din București ca să ne spună care sunt problemele traficului din Sibiu…E drept că responsabilii locali nu au stat de vorbă niciodată cu taximetriștii. Nu au avut timp. Iar problemele durează de multă vreme, nu de un an sau doi.

  10. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

  11. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

  12. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    K.Samuel

    Si voi trebuie sa veniti sa ne spuneti cum se face. Dar ati reiterat niste chestii care sunt deja in PUG si ne-ati spus ca mai bine mergem pe jos sau cu bicicleta! Din nou, cetateanul este de vina, nu lipsa de orice strategie in acest sens a administratiei publice!

  13. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    siby

    Ar trebui sa se faca un studiu referitor la cetatenii care se deplaseaza din localitatile apropiate orasului de pe o raza de 20-25 km, ptr. ca din aceste localitati majoritatea vin cu masinile personale spre servici…de ce nu s-ar folosi reteaua de cale ferata ptr. transportul cetatenilor la max. 20-25km distanta, dar cu o ritmicitate a trenurilor locale de 20-30 min. la orele de varf si 60 min in restul zilei…acolo unde nu ajunge trenul se pot folosi desigur autobuze…ar fi un inceput realizabil si folosind infrastructura deja existenta…de ex. pe rutele Sibiu-Avrig, Sibiu-Saliste, Sibiu-Loamnes, Sibiu- -Turnu Rosu

  14. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

  15. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    hai-hui

    Apropo, cica au facut niste chestionare ca sa determine ce e de facut. Daca nu cumva au completat ei formularele ca sa economiseasca baniii… Banui ca au intrebat ce e de facut doar strict pe cei din Sibu , de parca aici nu ar fi mai mare comunitatea care circula in si prin Sibiu…

    Problema cu traficul aiurea e in egala masura si a sibienilor cu buletin: poulare (eu unul simt gazele de esapament pe foarte multe din strazi), aglomeratie, nervi, etc… Oras dat peste cap nu de cei care bine mersi pun osul la economia Sibiului (si isi educa copii aici) ci de incompetenta Primariei…

  16. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

  17. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    s

    Ce bine ca se ocupa doar de strategie. Tot bucuresteni au proiectat si trotuarul de pe Calea dumbravii, intre M. Viteazu si Dioda …
    Oare cati din primarie sunt in proiect si pe ce sume ?
    Si da, daca vreti strazi mai putin aglomerate mergeti pe jos sau cu bicicleta, da aveti grija ca bicicletele se cam fura si politia oricum doarme.

  18. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    Vidrighin

    Sibiul unul dintre cele mai nordice orașe din Africa ! Pe banii nostrii ăștia ne fac și prosti ( de parca nu-am fi ) și ne scot și vinovați , dacă am picheta primăriile precum în alte țări poate nu ne-ar mai fura intenționat, ca de făcut oricum habar nu au ce să facă, incompetenți în gașca puși pe criterii politice !

  19. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Turnul Sfatului Online
  • Interviu
  • Contact