DSC_0354

Dan Căprariu, noul director al Tursib: ”așa ne-am gândit. Ca linia 5 să fie deservită în totalitate de autobuze electrice”

Are 50 de ani, este născut în Sibiu și a absolvit Facultatea de Inginerie a Universității ”Lucian Blaga”. Lucrează în cadrul Tursib din 1995, unde s-a angajat ca inginer. Mai apoi, din 2000 până în 2015, a condus Departamentul transport al societății. A devenit, mai apoi, director tehnic. De două zile este noul director general al Tursib. Dan Căprariu a devenit director al Tursib la zece ani de la ultima achiziție de autobuze noi. Și în anul în care societatea se mută într-un nou sediu: de pe Calea Dumbrăvii, în Zona Industrială Vest.

Reporter: Cât de mult e nevoie și cât credeți că poate fi schimbat Tursib în viitorii ani?
Dan Căprariu: Cred că momentul în care ne vom începe activitatea în acest nou sediu poate fi considerat un nou punct de plecare, un moment zero, să zicem. În primul rând e nevoie de înlocuirea parcului de autobuze. Peste 14 ani și jumătate este durata medie de exploatare a actualelor autobuze.

R.: Înlocuire s-a mai făcut, dar cu autobuze rulate.
D.C.: Eu îmi doresc modernizarea flotei cu autobuze noi. Bineînțeles, asta nu se poate face de azi pe mâine și nici nu este indicat. Ci să iei pe rând autobuze pentru ca durata de utilizare să nu expire la toate în același timp. Oricum, ar fi necesară o sumă mare pentru a înlocui 107 de autobuze o dată. Cele mai noi autobuze sunt cele 35 cumpărate de Tursib în 2007, printr-un credit BERD.

R.: Care ar fi sursa de finanțare pentru achiziția de noi autobuze?
D.C.: Valorificarea terenului de pe Calea Dumbrăvii.

R.: E fezabil ca anul acesta acel teren să fie vândut?
D.C.: Metoda de vânzare care va fi aplicată trebuie stabilită de Adunarea generală a acționarilor (Consiliul local – n.r.). Există mai multe variante în discuție: să fie scos la vânzare așa cum e acum, să fie demolate construcțiile și apoi să fie vândut terenul, de exemplu. Intenția noastră este să obținem un preț cât mai mare, să putem înlocui cât mai multe autobuze. Eu sper să se poată vinde acel teren anul acesta.

R.: Primenirea flotei înseamnă și extinderea acesteia?
D.C.: Numai dacă se va constitui o asociația de dezvoltare pe partea de transport, care să deservească o eventuală viitoare zonă metropolitană în jurul Sibiului.

R.: Eu mă refeream la o extindere a flotei și cu acele autobuze de capacitate mai mică, dar care să intre pe străzi pe care Tursib nu are trasee în acest moment.
D.C.: Dacă e vorba de cele zece minibuze pentru zona centrală, cele electrice, eu zic că ar putea fi o variantă bună. Traseul propus acolo este destul de bun, cred eu, poate fi implementat și cred că poate fi util. Atât pentru turiști, cât și pentru cei care locuiesc în acele zone.

Dan Caprariu director tursib (2)

Despre transportul electric

R.: În studiul de mobilitate urbană comandat de primărie au fost incluse scenarii cu linii de tramvai, care să traverseze tot orașul. Dumneavoastră vedeți un viitor electric al transportului în comun în Sibiu?
D.C.: Dacă proiectele din cadrul planului de mobilitate vor fi aprobate, cred că pot fi accesate fonduri europene de către municipalitate, nu de către Tursib. Iar, din ce se prefigurează, astfel de fonduri pot fi accesate numai pentru cumpărarea de autobuze electrice sau hibrid. Există un proiect de achiziție a cinci autobuze electrice. Și noi așa ne-am gândit, ca acestea să funcționeze pe linia 5, care face legătura între Valea Aurie și Gară. Și să fie deservită, astfel, în totalitate de autobuze electrice.

R.: Tursibul ar putea prelua și proiectul acelui tren interurban?
D.C.: Să vedem dacă se va face un studiu de fezabilitate și ce va indica acesta. Poate e un proiect bun, dacă se poate obține o viteză de deplasare convenabilă pentru călători.

R.: Credeți că troleibuze sau tramvai vom mai putea avea în Sibiu?
D.C.: Există acea idee cuprinsă în planul de mobilitate. Iarăși, acolo trebuie să vedem ce spune un eventual studiu de fezabilitate. Dar tramvaiul e un mijloc de transport modern. Dacă vor fi suficiente unități de transport pentru a putea susține o anumită frecvență, traseul propus este lung, străbate tot orașul…

R.: Veți merge la Primăria Sibiu pentru a cere ca printre studiile comandate să fie cuprins și cel referitor la tramvai, spre exemplu?
D.C.: Da. Să vedem acum ce se va întâmpla cu acel plan de mobilitate. Din câte știu trebuie aprobat și de Consiliul local.

Dan Caprariu director tursib (6)

Curățenie în autobuzele actuale

R.: Cum veți putea convinge sibienii să își lase mașina acasă și să folosească Tursib-ul în drum spre serviciu sau când își duce copilul la școală?
D.C.: Prin autobuze noi, care să creeze o imagine mai bună, un confort sporit oferit călătorilor. Trebuie să creștem frecvența de circulație pe anumite trasee, deci putem atrage noi călători prin programele de circulație pe care le putem aplica. Eu așa văd lucrurile.

R.: Vorbiți de confort. Dar, deocamdată, niciun autobuz nu are aer condiționat.
D.C.: Noile autobuze pe care le vom condiționa îmi doresc să aibă toate dotările. Inclusiv aer condiționat.

R.: În cât timp credeți că vom vedea schimbări semnificative la Tursib? Doi ani, trei ani?
D.C.: Eu sper că mai repede. În primul rând vreau să ne ocupăm de autobuzele pe care le avem, să iasă în trafic mai curate, mai îngrijite. În cazul în care vom avea și șoferi suficienți, vrem să ajungem la o calitate cât mai bună a transportului mult mai repede. Până vor veni noile autobuze, tot cu acestea va trebui să lucrăm. Și pentru a menține călătorii pe care îi avem acum trebuie să menținem și să îmbunătățim calitatea la exterior și la interior a autobuzelor.

R.: Dar frecvențe noi, autobuze noi, cam pe când?
D.C.: Nu depinde strict de voința noastră. Trebuie să ne gândim și la o sursă alternativă de finanțare, până când vom reuși să vindem terenul de pe Calea Dumbrăvii. Spun asta pentru că intenția noastră este să îl vindem la un preț cât mai bun, nu doar să îl vindem repede pentru a cumpăra autobuze noi. La asta lucrăm acum, să vedem ce posibilități există, pentru a cumpăra 10 – 20 de autobuze noi până la vânzarea terenului.

Dan Caprariu director tursib (3)

Salarii mai mari pentru șoferi

R.: Tursibul avea în ultima perioadă o problemă cu numărul de angajați.
D.C.: Și este o problemă la fel de mare ca și vechimea parcului auto. Nu este doar o problemă a Tursib, ci a ofertei de pe piața muncii în acest domeniu. Intenționăm să oferim șoferilor salarii mai atractive decât acum.

R.: Cât câștigă acum un șofer Tursib?
D.C.: Dacă lucrează și maximul de ore suplimentare, dacă are vechimea maximă, ajunge undeva la 1.800 de lei, net. E destul de puțin. E o problemă care trebuie rezolvată în primul rând. Căci degeaba vom avea autobuze noi, dacă nu este cine să le conducă.

R.: De câți șoferi are nevoie societatea?
D.C.: Minim 170 de șoferi, zic eu. Acum mai sunt unu sau doi în curs de angajare, dar în total sunt 147 de șoferi. Avem programați la lucru câți trebuie, dar problemele apar când unii trebuie înlocuiți din diferite motive.

R.: Prețul unei călătorii, de doi lei, credeți că ar trebui modificat?
D.C.: Nu. Nu mă gândesc să cerem măriri de tarife.

R.: Când ați mers ultima dată cu un autobuz Tursib?
D.C.: Ce e astăzi? A, da, ieri. Am plecat de aici, din autobază, până la stația de pe Alba Iulia, din apropierea sensului giratoriu cu strada Bieltz.

R.: Ce nu v-a plăcut?
D.C.: Nu pot să zic că nu mi-a plăcut ceva. Cel puțin în autobuzul cu care am mers eu. Da, e adevărat, m-a văzut și șoferul că am urcat.

Comments

comments

16 opinii

  1. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

  2. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    Dan jr.

    Tatal sau a fost cel ce s-a luptat pt. introducerea si extinderea transportului cu troleibuze. Dupa cum vad, fiul sau bate campii, vorbind de autobuze hibrid sau electrice (probabil ca asa-i la moda, politrucii vorbesc despre ele ca-s “trendy”).
    Desigur, cele mai bune autobuze electrice ar fi cele cu incarcare dinamica, numite in trecut troleibuze. Ce sa aiba baterii mai mici, pt. functionarea in regim autonom. Si tramvaiul reintrodus, dar in oras (pe actualul traseu 2, eventual 5 si 11).
    Si sa demolam o minciuna: durata de viata a unui autobuz, conform legii, este de 8 (opt) ani, nu de 14 ani!!! Asta, ca sa va faceti o idee a ceea ce inseamna transportul public in Sibiu.

    • Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

      Cristian

      Problema nu e neaparat durata de viata ci modul de exploatare si intretinere.

      La Tursib, dupa citiva ani autobuzele arata ca dupa 10 ani .

      In Germania circula si autobuze vechi de 15 ani, dar arata inca bine , nu sunt ruginite, nu cade tabla de pe ele, nu zdrangane, nu scot nori de fum negru sau albastru, etc.

  3. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    Mia

    Mult succes! Mihai Capraru a mutat sediul unitatii de pe stada Uzinei in actuala locatie. A batut aolo tarusii si a trasat perimetrul actualelor cladiri. Daca el va face cel putzin cat a facut tatal lui, va fi foarte bine. Nu de putzine ori Mihai Capraru era in unitate la 10 seara sau 4 diminatza!

  4. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    siby

    Cu tramvaiul lasati-o asa…moarta. orasul este foarte inghesuit, arterele sunt inguste si doar cele 4-5 artere principale sunt oricum sufocate de trafic. Luati exemplu de la Brasov, unde sunt multe bulevarde mari si late si totusi s-a renuntat la tramvai…da, troleibuzele sunt o investitie buna dar mult mai scumpa decat autobuzele si nu intotdeauna justificata daca traseele sunt singulare si prea lungi…ar fi interesant daca Tursib s-ar implica in transportul de persoane pe o raza de max.10km in jurul orasului, dar cu o ritmicitate mult mai buna decat ceea ce avem acum…

  5. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    marius

    Durata de viata a unui autobuz ar trebui evaluata prin nr. de km nu ani,indiferent de producatot.Tursibul va trebui sa devina alternativa viabila a transportului local printr-o cadenta si acoperire completa a tuturor cartierelor iar mijloacele de transport sa fie dimensionate dupa trasee.Inca sunt autobuze lungi cu articulatie care se chinuie sa circule pe strazi inguste,intortochiate.Si da prioritatea sa fie autobuze cu propulsie electrica sau hibrida care sa aiba acces la statii de incarcare la capetele de linie.

  6. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    hohoho

    “Cât câștigă acum un șofer Tursib?” Cat castigi daca nu faci nr. maxim de ore suplimentare si nu ai “maximum” de vechime? Minimul pe economie?

  7. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    andrii

    las ca ia directorul 11.000 de lei plus prime (care au ajuns in trecut si la 10.000 de euro), pensionarii se plimba pe banii celor care platesc bilete si restul banilor o sa se duca rapid pe schimbarea acumulatorilor la autobuzele electrice

  8. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    Tram

    Nu, autobuzele cu baterii nu sunt viabile. La ce bun sa care tonele bateriilor pe care sa le schimbi dupa 2-3 ani??? Nemaivorbind de costurile cu eliminarea acestor deseuri, cu statiile de incarcare, cu dotarile suplimentare din depou (sa fie cald, sa nu se descarce bateriile).

  9. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    Robu Enulescu Elfride Melania

    Aveti in vadere si rezolvarea transportului pentru locuitorii din Doamna Stanca catre scolile din Sibiu ,catre locurile de munca din Sibiu, catre gradinitele din Sibiu,catre spitalele din Sibiu, etc..Va dorim succes in rezolvarea acestor probleme si mii de multumiri.

  10. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    xxxx

    Pe cand un traseu Gara Sibiu – Aeroport (Turnisor)?
    Ca sa ajungi in Turnisor sau la Aeroport din Gara ori schimbi doua autobuze sau iei un taxi .
    Nu se gandeste nimeni oare ?

  11. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

  12. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    X

    Troleibuzul!! Pentru tramvai ai nevoie de cel puțin jumătate din trasee cu bulevarde largi unde sa ți poți permite sa introduci linie dubla! Sibiul nu dispune din arhitectura lui la asa ceva! Troleibuze pe actualele trasee 1, 2, 5 și 11

  13. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    Razvan

    Fiți mai puternic decat consiliul Sibian si ce-l al Cisnadiei și băgați o rută sa treacă prin Calea Cisnadiei (prelungirea). Dimineață ne înecăm in fum si aglomerație! Este un cartier nou si cu oameni tineri care cumpara bilete.. vad un castig dar nu egzista interes? Sau care este buba?

  14. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    ac

    Daca acum schimbi flota cu vanzarea terenului, peste 8 ani cu ce mai schimbi flota? Nu cred ca este o buna idee ca toti banii de pe vanzarea terenului sa fie investiti in innoirea flotei.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Turnul Sfatului Online
  • Sibiu
  • Interviu
  • Contact