Joi,
28.03.2024
Partial Noros
Acum
16°C

Pe ce (nu) a cheltuit banii Primăria Sibiu într-un an întreg

Pe ce (nu) a cheltuit banii Primăria Sibiu într-un an întreg

Din cele 271 de milioane de lei excedent bugetar înregistrat la nivelul municipiului Sibiu, cea mai mare parte (230 de milioane de lei) provine din conturile instituției Primăriei Sibiu. Adică instituția locală care ar trebui să se ocupe de marile investiții din oraș. Din datele prezentate ANAF-ului, instituția Primăriei Sibiu a avut cinci direcții principale în care a cheltuit mai mult de zece milioane de lei: străzile, cultura, creditele, curățenia și subvențiile Tursib.

187,2 milioane de lei reprezintă cheltuielile totale pe care Primăria municipiului Sibiu le-a efectuat în 2016 dintr-un total de 416,7 milioane de lei, cât i-au reprezentat veniturile. Trebuie precizat de la bun început că în cele 187,2 milioane de lei intră doar cheltuielile efectuate de Primărie, nu și de serviciile subordonate cu personalitate juridică distinctă, precum Direcția Fiscală sau instituțiile de învățământ din oraș (asta pentru a elimina confuzia cheltuielilor mici care apar în execuția bugetară în direcția Învățământului).

Ce bani au fost de cheltuit

Mai bine de două treimi din veniturile Primăriei Sibiu sunt constituite din cotele defalcate din impozitul pe venit aplicat firmelor din oraș și din sumele defalcate din TVA încasată de Fisc în municipiul Sibiu. Vorbim de 284 de milioane de lei, un total al acestor cote și sume defalcate (inclusiv cele alocate pentru echilibrarea bugetului). A doua mare categorie de venituri la buget (aproape 54 de milioane de lei) o constituie impozitele pe clădirile, terenurile și mașinile deținute de persoane juridice. De la sibienii persoane fizice, impozitele pe proprietate (imobile, mașini) au reprezentat un total de 25 de milioane de lei.

structura veniturilor primariei sibiu

În fine, restul până la totalul de 417 milioane de lei (cât au reprezentat veniturile Primăriei Sibiu în 2016) reprezintă tot felul de taxe, impozite și venituri: impozite pe spectacole, venituri din concesiuni și închirieri, din prestări de servicii, din amenzi aplicate de alte instituții (șase milioane de lei, totalul amenzilor) etc.

Structura veniturilor Primăriei, în 2016

Cote defalcate (TVA, venit) 284,841,380 lei
Impozite proprietăți persoane fizice 24,973,571 lei
Impozite proprietăți persoane juridice 53,711,440 lei
Alte venituri 53,445,224 lei
Top trei cheltuieli

De cealaltă parte, pe primele trei poziții în topul cheltuielilor efectuate de Primăria intră străzile, cultura și rambursarea de credite.

Potrivit datelor din raportul de execuție bugetară aferent datei de 30 decembrie 2016, Primăria Sibiu a cheltuit anul trecut 44,3 milioane de lei pentru străzi. Din acești bani, investițiile în noi străzi și poduri însumează sub 20 de milioane de lei. Pentru reparații curente și capitale ale străzilor s-au cheltuit peste zece milioane de lei.

Cultura este al doilea mare domeniu în care Primăria a reușit să cheltuiască banii în 2016. Din cele peste 34 de milioane de lei cheltuite în acest domeniu, aproximativ 26 de milioane de lei reprezintă transferurile către instituțiile publice din subordine, inclusiv Casa de cultură a municipiului.

cheltuieli primarie

În fine, al treilea domeniu în care Primăria Sibiu a cheltuit cele mai mari sume anul trecut îl reprezintă rambursarea de credite. Din totalul de peste 25,5 milioane de lei, cea mai mare parte a mers pentru rambursările de credite externe accesate pentru străzi (18,4 milioane de lei), urmate de rambursările de credite externe accesate pentru modernizarea aeroportului (4,5 milioane de lei). Dobânzile și comisioanele aferente acestor credite au însumat, anul trecut, aproximativ 2,5 milioane de lei.

”Nu putem ține ritmul. În fiecare an s-au adunat bani. Nu putem ține ritmul cu câți bani se strâng”, primarul Astrid Fodor
Subvențiile Tursib, printre cele mai mari cheltuieli

Pentru a ”citi” mai ușor modul în care Primăria a reușit să cheltuiască banii care i-au fost încredințați, în aceeași ”oală” a curățeniei am pus atât cheltuielile efectuate la capitolul salubritate, cât și cele din efectuate pentru serviciile și dezvoltarea comunală sau cele pentru amenajarea platformelor pentru deșeuri. Prin urmare, a reieșit un domeniu destul de generos, deși mai puțin omogen, cu un total al cheltuielilor de 21,5 milioane de lei.

Mult mai clară este, însă, situația în ceea ce privește subvențiile pe care Primăria le-a plătit către Tursib pentru ”acoperirea diferențelor de preț și tarif”. Este vorba de 21,1 milioane de lei, cea mai mare cheltuială efectuată de Primăria Sibiu pe un singur cod de clasificație economică (ca exemplu, pentru construcții noi în domeniul străzilor, suma cheltuită de Primăria Sibiu în 2016 este de 18,3 milioane de lei).

Tot pentru a percepe mai ușor modul de cheltuire a banilor de către Primărie, într-un capitol denumit ”Iluminat public” am grupat și liniile bugetare aferente plății iluminatului public, dar și a plății altor bunuri și servicii din acest domeniu. Totalul rezultat a fost de 6,2 milioane de lei.

Această sumă este aproape egală cu cea cheltuită de Primăria Sibiu pentru salarii și contribuțiile aferente. Din cele 6,5 milioane de lei de la acest capitol, 5,1 milioane de lei reprezintă salariile de bază.

Pentru funcționarea Primăriei Sibiu au mai fost cheltuite alte șase milioane de lei: carburanți, deplasări, cheltuieli de reprezentare juridică (861.000 de lei), mașini, internet, electricitate etc.

Și altele

Pentru asigurarea ordinii și liniștii publice, Primăria Sibiu a mai transferat direct către Poliția locală suma de 4,4 milioane de lei, alte câteva sute de mii de lei reprezentând transferurile de capital către aceeași instituție.

Și tot cu titlul de cheltuieli de capital, au mai fost virate către Spitalul de pediatrie 2,8 milioane de lei, pe lângă alte aproximativ 300.000 de lei, virate către același spital pentru finanțarea cheltuielilor curente.

Susținerea activităților sportive a însemnat, anul trecut, Agenda sportivă a orașului. Prin intermediul acesteia s-a reușit cheltuirea a 2,6 milioane de lei.

Cele 1,5 milioane de lei care apar în raportul de execuție bugetară în domeniul Învățământului reprezintă doar finanțarea cheltuielilor neeligibile din proiectele implementate de grădinițele, școlile și liceele din oraș.

Structura cheltuielilor Primăriei Sibiu, 2016:

Sursa: Raportul de execuție bugetară aferent datei de 30 dec. 2016

Străzi                                     44,389,302 lei

Cultură                                 34,372,357 lei

Credite                                 25,542,459 lei

Salubritate, dezvoltare  21,540,674 lei

Subvenții Tursib 21,139,889 lei

Spații verzi, agrement    7,917,809 lei

Salarii și contribuții          6,528,203 lei

Iluminat public                  6,264,032 lei

Dotări, funcționare          6,070,487 lei

Politia locală                       4,815,650 lei

Sănătate                              3,097,427 lei

Sport                                     2,645,435 lei

Învățământ                         1,559,696 lei

Altele                                    1,403,845 lei

Avertisment: excedentul va tot crește

După ce acum niciun an, primarul Astrid Fodor anunța că, de fapt, excedentul bugetar al orașului reprezintă economii care vor fi folosite pentru marile proiecte ce nu pot fi finanțate din fonduri europene (spital, aqua park, centru de conferințe și spectacole), discursul primarului Sibiului s-a schimbat la începutul acestui an.

La prezentarea structurii bugetare pe anul în curs, Astrid Fodor a recunoscut că există probleme în demararea marilor proiecte.

”M-aș fi bucurat și eu ca excedentul să fie mai mic. Principala cauză este faptul că nu putem face față, deja de câțiva ani, la procedurile de achiziție. Acestea sunt atât de lungi și este și o problemă de personal. Căci oricât personal am avea la Serviciul Investiții, până la urmă fiecare procedură trece prin mâna celor care conduc acest serviciu. Vă dați seama, la fiecare procedură trebuie să te uiți, căci nimeni nu își asumă responsabilitatea să semneze niște documente fără să le cunoască. Noi avem sute de proceduri la Direcția Investiții și nu se face față. În acest condiții, dacă legislația nu devine mai flexibilă…”, a declarat Astrid Fodor.
Potrivit ei, varianta creșterii numărului de angajați ai Serviciului de investiții și achiziții publice nu va rezolva situația. ”La aceste servicii vin să lucreze persoane care nu au experiență. Este unul din cele mai grele servicii, ai cea mai mare răspundere și noi avem persoane care acum învață. Normal, cei care știu trebuie să verifice tot, își pierd timpul explicând și își pierd timpul verificând. Procedura, din punctul meu de vedere, ar trebui mult simplificată. Este atât de greoaie, încât pune tot ceea ce înseamnă investiții în România să nu spun pe butuci, dar pe o viteză foarte înceată”, a mai completat Astrid Fodor. Ea a și anunțat faptul că, la excedentul bugetar pe anul în curs, se pot adăuga cele aproximativ 50 de milioane de lei alocate în bugetul pe 2017 aqua-parcului. Pentru acest proiect nu numai că nu există studiu de fezabilitate actualizat, dar nici măcar terenul nu este al administrației locale (Primăria intenționează acum să implementeze acest proiect la ieșirea din Sibiu înspre Poplaca, pe terenul folosit de structurile militare drept poligon).

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Traian Deleanu

de Traian Deleanu

Investigații, Administrație
Telefon:
0740 039 148
E-mail: traian[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

13 comentarii

e-manuela

Acum 7 ani

Buna! Nenea, avand in vedere ca majoritaea veniturilor Primariei vin din "cote defalcate" adica dinspre activitatile desfasurate de catre firme, ar putea onor Primaria, sa ne spuna si ce "face" aceasta pentru ele?...Si cand spun aceasta ma refer, pentru firmele cu capital autohton, ca celelalte stim, sunt "sufocate" de facilitati...
Raspunde

sorosica

Acum 7 ani

Face multe proiecte si studii de fezabilitate pentru viitorul indepartat, spitale, mall-uri, aqua parkuri, elicoptere, avioane, submarine, floricele pe campii....
Raspunde

ss

Acum 7 ani

este din pacate CEA MAI MARE PROBLEMA a Romaniei anului 2017 - BIROCRATIA EXCESIVA.....de abia apoi coruptia si celelalte...in nici un caz lipsa de bani...si sa nu uitam lipsa de oameni bine pregatiti,dar mai ales bine intentionati
Raspunde

bogo

Acum 7 ani

Fata d-nei primar din fotografie este mai mult decat graitoare...este depasita totalmente de situatie...NO COMMENT!
Raspunde

e-manuela

Acum 7 ani

Buna! Nenea, nu inteleg ce ai cu doamna!? Vreau sa te asigur ca asa arata fizionomia fetei unui "telectual rasat" cu vagi origini saxone. Stai sa-i vezi pe "maharii" companiilor din zona industiala vest, de "origine hundert procent"...
Raspunde

Alzara

Acum 7 ani

Am rămas Capitală Culturală .A cheltuielilor .Pentru un jurnalist autentic e interesant de aflat procentul din buget cheltuit de altre oraşe ( Iaşi,Cluj ,Oradea ,Tg Mureş ,etc) sau metropole europene cu pondere culturală . Casa de cultură cu baletul său bugetar nu rupe ...ochii Târgului !
Raspunde

Ridichie Iglesias

Acum 7 ani

Noxele emise de autobuzele cursib sint cele mai bine platite!
Raspunde

Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Dacă totuși doriți să citiți comentariul, click aici.

Debandada

Acum 7 ani

Sa le fie rusine, stau pe gramada aia de bani si nu au fost in stare sa dezapezeasca orasul azi iarna ! Autobuzele TurSIB sunt niste relicve poluante, strazile sunt murdare, salubritatera si colectarea selectiva e un esec total, avem atatea strazi de panant in oras si primarita sta pe bani ca gaina pe oua.
Raspunde

Virgil Robescu

Acum 7 ani

De ani de zile dorim locuri special amenajate pentru gratare si nimic! Bine ca aruncam bani pe cultura de hipsteri in loc sa facem ceva pentru familiile noastre sa petrecem timp frumos impreuna!!!
Raspunde

Forseti

Acum 7 ani

Stimata doamna primar poate nu ar strica mai multe investitii in scoli. Se construiesc o gramada de blocuri noi dar scoli zero. Asteptati sa fie cate 40 de copii intr-o sala de clasa? Politia locala - 4,8 mil Invatamant + sanatate - 4,7 mil. Felicitari!!!!
Raspunde

Sile

Acum 7 ani

Spitalul ar fi trebuit sa fie o prioritate absoluta nu cred ca noi avem nevoie de aqua park sau centru de conferințe și spectacole. Inca mai avem problem de infrastructura care trebuie rezolvate. Bazele sportive si sportul sunt la pamant. Excedentul va creste pentru ca dna. primar nu are curaj sa semneze nimic. Vrea doar sa isi duca la "bun sfarsit" mandatul. CV-ul dansei nu a recomandat-o pentru pozitia de primar al Sibiului. A fost o economist mediocre la fabrica Libertatea! Noroc cu romanii fraieri care inca cred in mitul sasesc si au pus stampila pe Forumul German. Este trist...dar ne meritam soarta...sunt oameni slab pregatiti, care in decursul anilor au mai invatat cate ceva in functii...slaba treaba
Raspunde

Ineficienta..si ineficienta

Acum 7 ani

Desi stau cu inca vreo 10 locatari pe o strada asfaltata de vreo 4 ani de primarie tot timpul am zis ca sunt bani aruncati. Cum sa dai 400.000 euro pe o strada de vreo 400 ml?! DAca asa le astfaltam pe toate Sibiul va intra in datorii pana in gat "deja e pana la umeri". Ceva investitii cu cap in Sibiu nu vom avea nu? Cu strazi asfaltate si reasfaltate si bani de evenimente unele nu prea reusite ne ducem sigur in CAP! Ca sa fim in ton cu altii nu de alta. Ai cu ce, n ai cu cine... :P
Raspunde

WAUWAU

Acum 7 ani

Fodor go home - si ia-l si pe KWJ ! :)
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus