Prima adunare generală a acționarilor societății de transport public din Sibiu în urma desemnării noii conduceri a adus în discuție situația achiziționării altor zece autobuze noi, pe lângă cele planificate de Primărie, demararea procesului de demolare a fostei autobaze de pe Calea Dumbrăvii, riscul de a pierde din buget 4,8 milioane de lei – imputate de Camera de conturi -, dar și un proiect pentru elevi.
Ședința AGA a Tursib – adunare reprezentată de Consiliul local Sibiu, unicul acționar al societății – a evidențiat că, în continuare, principala problemă a societății o reprezintă lipsa de personal, mai ales în rândul șoferilor.
„Sibiul este un oraș cu o dezvoltare excepțională și noi trebuie să ținem pasul și cu salariile. Acum avem o criză de șoferi, dar mâine putem avea una de mecanici sau de economiști. Sindicatele, cu care suntem în negocieri foarte tensionate, nu sunt mulțumite, vor un buget mult mai mare pentru salarii, dar și alte facilități de Ziua transportatorului sau prime de Crăciun, de exemplu. Dar creșterile salariale trebuie corelate cu productivitatea muncii“, a declarat Ion Smedoiu, directorul economic al societății.
Acesta a arătat că propunerea conducerii executive a societății este ca venitul net să fie de aproximativ 2.200 de lei (creștere de la aproximativ 1.800 de lei), valoare în care să intre și tichetele de masă acordate. „Această creștere ar însemna una de 23% în cazul șoferilor și de 20% pentru electricieni. Personalul TESA va beneficia de creșteri mai mici“, a declarat directorul economic al societății. În acest moment, numărul șoferilor angajați la Tursib este de aproximativ 150, dintr-un necesar de 170.
„Să nu se mai compare cu șoferii din construcții“
Criza șoferilor în societatea de transport public local nu este un fenomen întâlnit doar la Sibiu. La Timișoara, de exemplu, pentru a rezolva aceeași criză – în lipsa instrumentelor de a mări și mai mult salariile – administrația locală intenționează să ridice mai multe blocuri de locuințe, care să fie oferite șoferilor din transportul public de pe Bega.
Mariana Brunchea, consilier local al Sibiu din partea PNL, este însă de părere că șoferii Tursib ar trebui să fie mulțumiți de salariile care li se oferă.
„Am făcut un calcul și rezultă că la Tursib salariul mediu brut este de 3.400 de lei. Dar șoferii de la Tursib nu se încadrează în rândul celor de pe mașini grele, de pe șantiere. Șoferii Tursib merg în cămașă cu cravată la serviciu. Dacă ei vor salarii la nivelul celor din construcții, ne pare rău, dar nici în Primărie nu sunt salarii de 3.000 de lei“, s-a adresat Mariana Brunchea conducerii Tursib.„Sibiul nu este un oraș de second-hand“
În discuție a fost adus și raportul întocmit de Camera de conturi anul trecut, prin care se impută Tursib-ului încasarea nejustificată a 4,8 milioane de lei, de la Primăria Sibiu, sumă folosită pentru achitarea unor rate către BERD. O astfel de speță a mai existat și în trecut, când – la fel – Curtea de conturi Sibiu a imputat această sumă, cerând Tursib să returneze banii către Primăria Sibiu. Doar că, atunci, o contestație depusă la Comisia de soluționare a contestațiilor din cadrul Curții de conturi a României, a dat dreptate autorităților de la Sibiu. Într-o astfel de contestație își pune nădejdea și actuala conducere a Tursib. „Altfel, nu vom avea bani de salarii“, arată reprezentanții societății.
Care și-au bugetat ca – în cazul în care contestația va fi admisă de către Curtea de la București – să achiziționeze alte zece autobuze Euro 6. Acestea ar urma să dubleze numărul autobuzelor noi pe care Tursib le-ar avea de anul acesta: Primăria Sibiu a bugetat zece milioane de lei pentru cumpărarea a zece noi autobuze, care să fie oferite Tursibului în concesiune.
Cele zece noi autobuze prevăzute de Tursib ar urma achiziționate în sistem de leasing operațional în ultima parte a acestui an.Studiu: autobuze speciale pentru elevi„Eu îmi doresc ca după șase ani să înlocuim autobuzele tot cu unele noi. Sibiul nu mai este un oraș de second hand“, a declarat directorul economic al societății.
Consilierul local Paul Mezei a cerut conducerii Tursib să realizeze un studiu în vederea introducerii unui proiect pilot prin care anumite școli din Sibiu să aibă un autobuz dedicat elevilor proprii în fiecare dimineață. „Să fie alese, mai întâi, una sau două școli mari din Sibiu, care să fie deservite de autobuze în care doar elevii pot urca. Așa ar fi și părinții mai liniștiți, dar cred că și traficul din Sibiu ar fi mai ușor dimineața. Am văzut această practică în Germania“, a spus Paul Mezei.
Deși conducerea Tursib s-a arătat sceptică pe tema unui astfel de proiect, primarul Astrid Fodor le-a cerut să realizeze cel puțin studiul.
„Nu mai spuneți din prima că «nu se poate». Vă rog să analizați această idee deoarece are o logică. Poate orarul elevilor nu se suprapune total cu cel al întreprinderilor din Zona industrială vest“, a replicat Astrid Fodor la susținerea potrivit căreia, dimineața, cea mai mare solicitare vine dinspre sibienii care lucrează în zona industrială vest.
Un milion de lei pentru demolare
Bugetul de venituri și cheltuieli al Tursib prevede pe anul în curs o creștere a veniturilor cu 21% față de anul trecut. Această creștere se datorează, însă, creșterii tarifului tichetelor de călătorie, creștere aprobată la finele anului trecut. Numărul de pasageri în plus pe care conducerea Tursib își propune să îl atragă este de 1%. „Vrem să îmbunătățim relația dintre personalul de bord și călători inclusiv prin curățenie“, a declarat Mircea Ovidiu, președintele consiliului de administrație al Tursib. În bugetul pe anul în curs, Tursib a prevăzut 200.000 de lei pentru igienizarea autobuzelor existente.
Un alt milion de lei a fost alocat lucrărilor de demolare a construcțiilor aflate în prezent pe locul fostei autobaze de pe Calea Dumbrăvii. Cei aproximativ 60.000 de mp de aici ar urma vânduți pentru a acoperi cheltuielile de construire a noii autobaze din Zona industrială vest, dar și pentru achiziția altor autobuze.
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Tag-uri: Astrid Fodor , Primăria Sibiu , Calea Dumbrăvii , La Timișoara , Ministrul Transporturilor , Mircea Ovidiu , Mariana Brunchea , turisb , Pentru Sibiu , Ion Smedoiu , autobuze , Baza Hipica Sibiu , Șoferii Tursib , Paul Mezei
Vizualizari: 4879
Ultimele comentarii
Acum 1 oră
MB
Acum 1 oră
Claudiu
Acum 1 oră
Liberal autentic
Acum 1 oră
Neli Oproiu
Acum 1 oră
Bobo