Vineri,
29.03.2024
Innorat
Acum
14°C

„Extratereștrii“ din Cartierul Arhitecților

Deja sunt mai bine de o mie de familii – majoritatea tinere – care locuiesc în Cartierul Arhitecților, după cum ironic a ajuns să fie botezată o dezvoltare destul de haotică din punct de vedere arhitectural și prea puțin funcțională din punct de vedere al mobilării urbanistice. Zona este încă în dezvoltare, una cât se poate de accelerată, deci problemele de trafic de la intrarea în Sibiu dinspre Cisnădie sunt de așteptat să se amplifice.

În fața unui astfel de viitor cât se poate de previzibil și apropiat, conducerea Primăriei Sibiu preferă, deocamdată, să joace cartea „altceva nu se poate face“. Că centura de sud a Sibiului este un proiect irealizabil (pe motiv de Pădurea Dumbrava – zonă protejată și Școala de câini care ar sta în calea traseului) și că, în definitiv, Cartierul Arhitecților e pe teritoriul administrativ al Cisnădiei, acolo plătesc cei de acolo impozite și taxe, ce vin să se plângă și să aștepte soluții de la Primăria Sibiu.

În primul rând, centura de sud a Sibiului este un proiect semi-abandonat mult prea ușor. Doar pentru că o „gășcuță de bucureștenași“ (da, e peiorativ apelativul având în vedere munca pe care au depus-o cei de la Metroul SA pentru Studiul de mobilitate urbană a Sibiului – lucrare de 250.000 de euro) a decretat că acea centură are o singură variantă de traseu, nu înseamnă că ideea se înfundă aici. Centura de sud poate ocoli Pădurea Dumbrava pe la Rășinari, de exemplu, cine spune că trebuie lipită neapărat de Sibiu? Da, este un proiect imens, deloc ușor, chiar foarte dificil. Dar dacă am alege lideri care să facă doar lucruri facile, apoi s-ar chema că nu ne-am ales liderii buni.

Apoi, că cei din Cartierul Arhitecților nu plătesc impozite și taxe la Sibiu. Acesta argument este invocat fie de cel care nu știe exact schema de venituri a municipiului Sibiu ori de cineva care n-are chef să caute soluții pentru a rezolva problema. Să explicăm. Anul trecut, toți sibienii persoane fizice au plătit impozite pe clădiri și terenuri în valoare totală de aproape 18,5 milioane de lei. O sumă importantă, e adevărat, dar mult mai mică decât cele peste 257 de milioane de lei care au intrat în bugetul aceluiași municipiu Sibiu din sumele defalcate din TVA și din impozitul pe venit. Iar la aceste sume defalcate din TVA-ul încasat de firmele din municipiul Sibiu și la acest venit impozitat în municipiu Sibiu contribuie și părinții din cele peste 1.000 de familii din Cartierul Arhitecților, dar și zecile de mii de părinți din Șelimbăr, Cristian, Șura Mare, Șura Mică și ce alte localități-satelit vor fi mai fi gravitând economic și social în jurul municipiului Sibiu. Nu poți să le închizi strada în nas sibienilor din aceste localități doar pentru că nu plătesc impozitul pe casă și teren în municipiul Sibiu sau pentru că au primari care nu insistă pe crearea de școli de prestigiu și creșe și grădinițe decente. Nu poți să râzi de ei că au căutat cea mai ieftină variantă imobiliară, când acești oameni tot de Sibiu sunt legați economic.

Sibiul trebuie să crească în continuare și poate să crească doar dacă toată zona aceasta se dezvoltă. Nevoia de colaborare între administrațiile locale este o prioritate pe care toți primarii din zona aceasta ar trebui să o aibă în vedere în fiecare ședință executivă. Iar acea zonă metropolitană să fie înființată cât mai degrabă. Astfel încât transportul în comun să devină accesibil pentru toți acești oameni din localitățile-satelit ale Sibiului. E incredibil cât de ”la îndemână” este o primă astfel de măsură, dar înspre care nu se poate înainta din cauza unor orgolii, căci altfel nu pot numi încăpățânarea tuturor (dar absolut tuturor) primarilor din această arie. Nu vorbim de ”avioane” cu rețele de tramvai de zeci de milioane de euro, ci de înființarea unei asociații metropolitane, care să angajeze un comitet executiv care să elaboreze mai apoi planul de transport urban metropolitan în care Tursib-ul (sau de va fi licitație, cel care câștigă) să lege toate aceste localități cu un orar satisfăcător. Evident, nu va fi suficient, dar va fi un prim pas înspre normalizarea traficului din întreaga zonă.

Dar atâta timp cât îi privim ca veniți de pe altă planetă pe cei din Cartierul Arhitecților, atâta timp cât urlăm împotriva ”vâlcenilor care ne invadează” (expresie a unei crunte lipse de contact cu realitatea din partea celor care susțin astfel de atitudini, extrem de răspândite, din păcate), atâta timp cât ne place să privim doar în fața blocului nostru, nu vom fi decât niște mărunți provinciali. Care ne vom înghesui în trafic, urlând unii la alții.

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Traian Deleanu

de Traian Deleanu

Investigații, Administrație
Telefon:
0740 039 148
E-mail: traian[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

38 comentarii

sibian100%

Acum 6 ani

Se face mereu referire la olteni si la faptul ca sibienii nu doresc sa convietuiasca cu acestia in Sibiu.Oare de ce niciodata nu s-a pus problema ca sasii sa plece din Sibiu sau eventual sa nu se intoarca?Morala:alti oameni,alte obicieiuri!
Raspunde

Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Dacă totuși doriți să citiți comentariul, click aici.

e-manuela

Acum 6 ani

Buna! Nenea, da' ti-ai pus vreodata problema de ce sasii nu cereau plecarea "ciobanilor" din burgul lor? Pentru ca erau mai educati, educatie implica printre altele si toleranta, cumva?...
Raspunde

hai-hui

Acum 6 ani

Ar fi bine sa dai un ochi pe CI-urile celor din Sibiu, ai fii uimit sa aflii cati "sibieni" sunt cu origini la S de Carpati... Altii aduc straini pt forta de munca, noi aducem tot romani...
Raspunde

Cisnadian fara acte

Acum 6 ani

Un articol pertinent, si la obiect, cu clarificari matematice in privinta cine si unde plateste de fapt. Respectele mele autorului.
Raspunde

Brad

Acum 6 ani

Salut -Valcenii mai ales dar si cei din sud ar trebui sa inteleaga un lucru - la trecerile de pietoni se pune frana nu se calca pedala de acceleratie - in oras trebuie respectata viteza legala - trebuie sa aiba o conduita preventiva. Zilele trecute - fiul meu era sa fie luat pe sus de un smecheras cu nr de Valcea - pustan care a incurcat pedalele. Trebuie sa inteleaga ca aici nu sunt pe tarla, sunt in oras. Le doresc sanatate si sa munceasca cu spor.
Raspunde

hai-hui

Acum 6 ani

Numarul de familii din zona este sub-estimat la 1000, cf calculelor per asociatii de proprietari + zonele de case vorbim de 2000-2500 de familii.
Raspunde

hai-hui

Acum 6 ani

Legat de centura Sudica incompetentii de la Metroul SA nu au luat in considerare o varianta - nu ieftina e drept - de a merge subteran in zona Padurii Dumbrava. De la zona de jos a strazii Ludos pot bine mersi sa iasa cu tunel pana dincolo de Scoala de Caini. Sau si mai simplu, sa faca o ramura spre V a actualei centuri a Sibiului, din S la Selimbar sa mearga catre limita intre Selimbar si Cisnadie, cu 2 noduri rutiere ar fi rezolvat problema. Mergea lumea in Zona Industriala V pe autostrada (inclusiv cu transport public ar fi mers).
Raspunde

Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Dacă totuși doriți să citiți comentariul, click aici.

Olingpia Gafosdea

Acum 6 ani

...mno ie,ie, "siobanu" dicat ulitza cu multi bienz ari-n cap, c-asie poa' sa miarg' cu oaiele mai rashirati, uai!...
Raspunde

Bicisnicia Pidosnică

Acum 6 ani

Accident genetic.
Raspunde

mic

Acum 6 ani

Mun. Cluj Napoca a elaborat Planul de Mobilitate pentru zona metropolitana formata din 18 comune. Ma intreb cu s-au inteles primarii si de ce la Sibiu nu se poate? Cu privire la valcenii care "au invadat" Sibiul, acestia furnizeaza forta de munca pe baza careia ne dezvoltam economic, dar cu ei am o singura problema, vreau sa-si plateasca impozitele pe masini in Sibiu.
Raspunde

Ciprian B.

Acum 6 ani

E simplu sa dai vina pe Primaria Sibiu, dar de ce de la Cisnatie sa te faci ca nu exista. Odata a fost in zona Arhitectilor un plan urbanistic cu tot ce trebuie inclusiv scoli si toate cele, dar Primaria din Cisnadie a renuntat prea usor la el. Toata infrastructura urbana a Sibiul in zona aceea a suprainghesuita de cand s-a construit si prea mult nu se poate face. Iar cand Primaria se cam spala pe maini, o face cam pe buna dreptate. si nu e vorba numai de impozite locale ci mai mult de administrare a dezvoltarii urbane. Mi-e la Sibiu primaria mi-a impus Procent de ocupare a terenului de 40%. In zona asthitectilor Ceausescu le-ar da un premiu dezvoltatorilor pentru economia de teren.
Raspunde

Bahama Mamas

Acum 6 ani

Intrebare pt. domnul (?) Deleanu: Multi cetateni de pe teritoriul Romaniei lucreaza in alte tari, sa dam exemplu o capitala, Roma. Bun ! Cei care lucreaza acolo si contribuie cu taxe etc in Roma, pot avea pretentii de la Primaria Romei sa le rezolve infrastructura in Poplaca, Viseu, Rm-Sarat, Braila, Bacau ?!? Si local, multi de exemplu din Alexandria, sau Voluntari sau Buftea, lucreaza in Bucuresti, sa astepte ca Bucurestiul sa le rezolve pavarea strazilor? Banuim ca exista vreun motiv, pe undeva, de exista Primaria Cisnadie, Primaria Selimbar, Primaria Rasinari, etc. Sa intelegem ca Primaria Sibiu tine loc de Consiliu Judetean, Prefectura ? In rest total de acord cu crearea o data a zonei metropolitane. Si da, nu poti bloca ACCESUL (cine il blocheaza???) celor din jur sau de oriunde ar fi, dar trebuie sa existe responsabilitate si din partea celor lipiti de oras, si din partea orasului (si nu doar).
Raspunde

NICOLAE

Acum 6 ani

Toata vina este a Consiliului Local si a Primarului din Cisnădie. Un primar impotent intelectual, fara perspective si obiective pe termen mediu si lung. Vede doar ce este langa el, face lucruri frumoase de altfel dar de mantuiala - voturi, populism, paine si circ. La cat abuz in serviciu, conflict de interese face omul acesta nu stiu de ce nu se sesizeaza parchetul din oficiu.
Raspunde

Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Dacă totuși doriți să citiți comentariul, click aici.

Debandada

Acum 6 ani

O tu Bahama Mamas, izvor nesecat de aberatii si tampenii. Bai leguma, strazile alea din Sibiu......Milea si Alba Iulia ? Pe acolo intra in fiecare ora in oras mii de masini, din alte judete si tari . Pai tu te astepti ca masina de la Alpin 57 cu inghetata din Sebes, sa rezolve problema de trafic din Sibiu ma ? Hai sa dam de exemplu, italieni din Roma, care vin in concediu la Sibiu, si nu pot sa intre in Sibiu ......ca primaria e incompeneta si nu e instare sa creeze artere de intrare in oras. Pai cine pierde ma ? Si cine e ma responsabil ....daca nu Sibiul, ca doar pe teritoriul mun SIBIU e problema!!!! Mai baiatule ...ai o atitudine extremista de izolare ma.....tu nu vrei autonomie cumva ca fratii tai din HG, MS si CV ?
Raspunde

Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Dacă totuși doriți să citiți comentariul, click aici.

e-manuela

Acum 6 ani

Buna! Nenea, ai "vazut"? Da' mai bine mai tarziu decat niciodata...Intreaba-l ce mai face "fratele" lui Folki... si joseph...s.a.m.d....
Raspunde

Bahama Mamas

Acum 6 ani

Ba, tu esti prost ! Asta stim demult....altceva baiatu' ? Plange-te la Huja, de Cisnadie apartii ! Ala a permis inghesuirea unui cartier in buza orasului, pe un fost si actual DJ intre terenuri agricole ! Cretinule ! Ba da' bou esti, ca Sb nu isi largeste arterele e problema PRIMARIEI LOCALE, vrei sa largeasca si la ALTE PRIMARII ??? Sa iti faca PRIMARIA CISNADIE ca pe teritoriul ei locuiesti, ca tu lucrezi in Sb, este strict problema ta personala, nu e obligata Primaria Sibiu sa-ti largeaca tie accesul pentru o optiune proprie ! Comunistu' dreacului, astepti sa iti faca altii toate ! Dar cand te-ai mutat de la tine de la tara, langa Sb, nu te-ai gandit cum ajungi la lucru ??? Hai mars, ca esti alienat mintal !
Raspunde

Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Dacă totuși doriți să citiți comentariul, click aici.

Debandada

Acum 6 ani

Asa ca sa fim intelesi cu aberatiile acestui individ suspect de mai sus, NU EXISTA NICI O PROBLEMA IN CISNADIE ! Drumul de acces e un drum judetea, si la fel ca drumul european care intra in Sibiu pe la Mall, totul se opreste in Sibiu . Se blocheaza orasul din cauze incompenetei Primariei Sibiu care viseaza tramvaie si troleibuze cu levitatie. Nu a lu' Huja, nu a Prefectului, nu a Selimberului.....doar a SIBIULUI! Pe drumul judetean diunstre Cisnadie se circula bine, in Sibiu e problema! Din aceasta cauza, pe anumite artere nu poti nici sa intrii da nici sa iesi din Sibiu. Incompententii de la Primaria Sibiu, au facut ditamai zona industriala pe Alba Iulia , si blocheaza in fiecare zi Turnisorul, iar o ruta ocolitoare de la Trident in Strand de ani de zile nu au putut sa o faca. E o situatie generala cu optimizarea traficului la Sibiu, si doar cu oameni noi putem rezolva ceva. De avut in vedere la urmatoarele alegeri !
Raspunde

m

Acum 6 ani

Da, cum sa nu, sa se faca pana la rasinari si sa strice natura si pe acolo... Nici nu trebuie pana la rasinari, ajunge sa se intersecteze cu drumul spre cisnadioara, pe la versailles, dupa ce trece pe campul dintre padurea dumbrava si padurea cealalta, de dupa rau. Numai ca nu mi-ar placea sa strice si sa aglomereze zona aia cu inca o sosea. Sa faca o sosea intre arhitectilor si selimbar si aia e. Si drum prin campsor intre cartierele tilisca/strand si turnisor.
Raspunde

Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Dacă totuși doriți să citiți comentariul, click aici.

Sibianul

Acum 6 ani

Nu conteaza ca esti valcean, sibian sau orice ai fi, conteaza sa fii om si sa l respecti pe celalalt!
Raspunde

Baba

Acum 6 ani

Ai -2 in clasamentul adevarului! Evident,bati cimpii.Vox populi!
Raspunde

George

Acum 6 ani

BICICLETE PUTORILOR!!!
Raspunde

Bahama Mamas

Acum 6 ani

Dragi soferi, asta va e viitorul, vreti-nu-vreti ;) Speram sa se implementeze in 10 ani in Sb ! http://www.automarket.ro/stiri/finlanda-da-tonul-unei-revolutii-fara-masini-personale-in-oras-dupa-2025-71993.html
Raspunde

Daniel

Acum 6 ani

Problema este impartita la Cisnadie, Selimbar cat si Sibiu. Cisnadia pentru ca a dat aiurea autorizatiile de constructie, Selimbarul la fel iar ele intre ele ca nu se pot pune de accord sa faca un nenorocit de drum care sa treaca pe teritoriul lor administrativ si sa se uneasca cu Mihai Viteazu, Dn 1. E drept sunt terenuri private dar sa fim seriosi...asa cum au bani de toate porcariile de investit, pot cumpara terenurile respective si gata...job done. Sibiul...offf Sibiul...si daca ar unii strada Cantemir cu Rozmarinului din turnisor ar scapa de jumatate din aglomeratia din turnisor. Iar oltenii...buni... rai, Sibiul se dezvolta si datorita lor...
Raspunde

Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Dacă totuși doriți să citiți comentariul, click aici.

Debandada

Acum 6 ani

@Bahama Mamas : Vezi...asta gandire de om sanatos la cap....nu tampeniile tale
Raspunde

hai-hui

Acum 6 ani

Problema e impartita pentru ca: * pe Primaria Sibiu ii doare in banana ca oamenii se blocheaza la intrarea in oras ca sa ajunga unde au de ajuns: cu copiii la vrese/gradi/scoala sau la munca (de unde se platesc bine mersi impozite la Primaria Sibiu) * Primaria Cisnadie e insa total vinovata pentru ca in cartier nu exista nici un fel de serviciu public: invatamant (cresa, gradi, scoala), nu s-a introdus transport public in comun cu Sibiul (tot din vina Primariei Cisnadie - pentru cine nu stie), nu exista un magazin mai maricel (un Lidl macar), nu exista dispensar, parc, etc
Raspunde

Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Dacă totuși doriți să citiți comentariul, click aici.

Mandru ca sunt din Valcea!

Acum 6 ani

Valcea si Sibiu se iubesc de cand se stiu!
Raspunde

sibian100%

Acum 6 ani

Tot aud ca Sibiul se dezvolta datorita celor din Sud.Mai mare tampenie nici ca exista.Si pana au venit ei unde naiba am locuit?Ca in orice zona mai bogata si in Sibiu vin sarantoci sa faca si ei un ban si sa faca muncile prost platite.
Raspunde

Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Dacă totuși doriți să citiți comentariul, click aici.

emma-noelle

Acum 6 ani

Salu' mana! Nenea, despre ce ''zone bogate'' vorbesti?...Sistematizare ioc, constructii alandala, case mici si fara nici-o estetica, utilitati sub orice critica, strazi peticite, cele care-au fost asfaltate in mileniu trecut, altele desfundate de parca n-am trai in mileniu trei. Rable luate cu cateva sute de euro si care au transformat "orasul" intr-un cimitir de masini al Europei civilizate. Suntem o copie palida a zonelor rurale ale Indiei..
Raspunde

Sib

Acum 6 ani

https://www.profit.ro/stiri/politic/inspectia-muncii-vs-anaf-importanta-similara-diferente-de-3-4-ori-la-salarii-angajatori-care-vor-dosar-la-parchet-si-chelneri-asezati-la-masa-pe-post-de-clienti-16910169 Sibianul vostru
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus