Autobuzele electrice ar putea „salva“ proiectele europene ale Sibiului

Traian Deleanu

Strategia integrată de dezvoltare urbană (SIDU) a Sibiului are, dincolo de planurile cu lider regional în 2023 și alte povești din această gamă, un rol cât se poate de pragmatic: de a pregăti direcțiile în care municipalitatea va cheltui cele 33,5 milioane de euro din fonduri europene. Bani alocați direct Sibiului, ca pol de creștere urbană, în actualul exercițiu financiar european. „Doar“ să redacteze corect proiecte, să le depună și să absoarbă banii.

În lista pregătită de primăria condusă de Astrid Fodor pentru a absorbi cele 33,5 milioane de euro până la finele lui 2020 (perioadă care, cel mai probabil, va mai fi prelungită cu doi ani) se regăsesc 39 de proiecte. Pe cele care au deja ceva studii de fezabilitate sau documentații mai elaborate în spate le puteți recunoaște ușor: au estimarea valorilor mult mai precisă. Spre exemplu, este ușor de distins care proiect are documentația mai elaborată dacă e să comparăm între estimarea de 2.000.000 de euro pentru amenajarea unui „coridor favorabil deplasării nemotorizate pentru a face legătura între zona de vest cu funcțiuni de interes general, zona istorică“ și estimarea de 1.447.404 euro pentru ”extindere corp școală și construire sală de sport la Școala gimnazială «Nicolae Iorga» Sibiu“.

Doar că, exemplul dat mai sus, cel referitor la extinderea și construirea sălii de sport a Școlii „Nicolae Iorga“, este unul fericit. Pentru că implică sume relativ mari. Cele mai multe proiecte aflate în prima linie pentru a fi depuse par cele „mărunte“ ca valoare, de câte trei, patru sau cinci sute de mii de euro.

Iar problema cu proiectele multe și mărunte ca valoare este timpul. Că e un proiect de 300.000 de euro, că e un proiect de 20 de milioane de euro, birocrația care trebuie îndeplinită în accesarea de fonduri europene este relativ aceeași. În acest moment, termenul în care Sibiul ar trebui să semneze contractele de finanțare pentru a acoperi toată valoarea de 33,5 milioane de euro este sfârșitul anului viitor. Adică un termen extrem, extrem de scurt raportat la suma disponibilă. E adevărat, este de așteptat ca acest termen să fie prelungit, din cauză că autoritățile centrale nu și-au găsit timp să pregătească toate ghidurile pentru accesarea acestor bani, dar presiunea timpului rămâne.

Pe lângă timpul scurt în accesarea acestor bani, mai intervine un aspect: greutatea cu care Primăria Sibiu reușește în ultimii ani să țină pasul cu banii pe care îi are la dispoziție din fonduri proprii. Oficial, acest aspect este pus pe seama procedurilor greoaie pe care le implică achizițiile publice. Iar proiectele pe fonduri europene tot prin proceduri de achiziție publică se finalizează.

La modul în care Primăria Sibiu „s-a mișcat“ în ultimii ani, a implementa zece proiecte pe fonduri europene în decurs de patru ani este mult, din păcate. Iar dacă Primăria va începe să depună spre finanțare proiectele „mărunte“ aflate într-un stadiu mai avansat din punctul de vedere al documentației necesare, tare mi-e că ne vom trezi că mai sunt doar câteva luni până la momentul zero al contractării fondurilor europene, iar Sibiul tot va mai avea de absorbit zeci de milioane de euro.

Iar pentru a nu pierde respectivii bani europeni alocați orașului, cea mai la îndemână metodă va fi aceea a unui proiect pentru achiziția de bunuri, unele de mare valoare. Dacă vă uitați pe respectiva listă, există o astfel de „variantă de salvare“. Și anume, achiziția de autobuze electrice și ecologice, proiect pe care Primăria Sibiu l-a estimat la un maxim necesar de 44,2 milioane de euro. Interesant este faptul că primarul Astrid Fodor a anunțat că nu este o admiratoare a acestui mijloc de transport, pe care îl consideră insuficient testat pentru a-și dovedi fiabilitatea. Dar, decât să piardă orașul banii puși la dispoziție…

Comments

comments

O opinie

  1. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    Baba

    Administratia si-a dovedit deja incompetenta.Pe de alta parte,doamna Fodor nu crede,pe buna dreptate,in autobuzele electrice(poate au baterii Samsung si explodeaza).Propun o solutie de compromis:BMW i8 si/sau Tesla S.Nu-mi spuneti Toyota Prius sau Honda Civic Hibryd ca nu suntem saracii Europei:am fost Capitala Culturala Europeana!E drept,nu pare, da’ a fost acum o viata de ciine!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Turnul Sfatului Online
  • Contact