X
paltinis primavara ceata martie schi arena partie (8)

Cerințele Sibiului către București: 5 stațiuni de schi în județ. ”Ca și când ai face un centru SPA în Vurpăr”

Ministerul Turismului a cerut autorităților locale și asociațiilor unităților administrativ-teritoriale propuneri pentru a întocmi masterplanul pe turism pe anul în curs. Consiliul Județean Sibiu a trimis la București o listă cu 23 de proiecte. Șapte dintre acestea se referă la sporturile de iarnă, propunându-se autorităților centrale nu mai puțin de cinci domenii schiabile noi. În total, s-ar putea vorbi de investiții ce se apropie de câteva zeci de milioane de euro, doar pentru studii de fezabilitate și proiecte.

În perioada ianuarie – februarie 2017, Ministerul Turismului a solicitat propuneri pentru proiecte de investiții în infrastructura de turism de la aproximativ 200 de unități administrativ-teritoriale, Asociația Comunelor din România, Asociația Orașelor din România, Asociația Municipiilor din România, Uniunea Națională a Consiliilor Județene, considerate relevante din punct de vedere al potențialului turistic și incluse în Planul de Amenajare a Teritoriului Național, cu termen pentru răspunsuri data de 3 martie.

Consiliul Județean Sibiu a transmis la București o listă cu 23 de proiecte, insistându-se foarte tare pe sporturile de iarnă. Concret, autoritățile județene cer finanțare pentru dezvoltarea domeniului schiabil Bâlea; pentru dezvoltarea turismului pentru practicarea schiului și a altor sporturi de iarnă în orașul Avrig, pentru dezvoltarea integrată a turismului în zona Prejba – Valea Sadului, pentru zona schiabilă Valea Ștezii și pentru domeniul schiabil Șerbota – Puha.

Schi peste tot

Dacă despre proiectul de la Bâlea s-a discutat încă din anii 70, aici fiind în plan construcția a peste 12 pârtii, cu cinci instalații teleferice, șapte telescaune și patru

teleschiuri, în total fiind vorba de 22.857 de metri de instalații de transport, despre celelalte proiecte se cunoaște mai puțin.

În Avrig, la finalul anului 2015, Consiliul Local a decis comandarea unui studiu de prefezabilitate pentru o pârtie de schi de 2.350 metri, la o altitudine la plecare pârtie de 1.450 metri şi o altitudine la sosire pârtie de 750 metri. Ar fi fost nevoie de o instalație de transport pe cablu de 2.150 metri, iar costul estimat al studiului de prefezabilitate era de 15 milioane de euro (inclusiv TVA).

Pentru stațiunea de schi Prejba – Valea Sadului, primarul din Sadu vedea încă din 2012 posibilitatea construirii aici a cinci pârtii de schi. Acesta a calculat atunci că valoarea proiectului s-ar ridica la 5,7 milioane de euro, însă era luată în calcul suma de 6,3 milioane de euro, în cazul în care vor mai fi necesare studii sau alte documente neprevăzute. Stațiunea cuprindea în plan construcția unei instalații pentru un telescaun de schi pe 915 metri, un lac de acumulare și aproape 4 km de pârtii şi trasee turistice spre Prejba.

La Rășinari, proiectul este și mai vechi. În 2007, primarul de atunci al comunei, Ioan Băra, dorea construcția unei pârtii de schi pe Valea Ștezii.  Pârtia era un proiect comun al autorităților locale și al unui investitor privat din Elveția. Lungimea pârtiei urma să aibă numai 400 de metri.

Propunerile Consiliului Județean sunt considerate total nerealiste de către Andy Fazekas, unul dintre acționarii resortului Arena Platoș din Păltiniș. ”Orice investiție în turism e binevenită, dar trebuie făcută cu cap. Nu poți investi în zone atât de joase. Trebuie să pleci de undeva. Trebuie să pleci de la o tradiție, există infrastructură. În Păltiniș există tot. De acolo trebuie început. Păltinișul e cunoscut în toată România. Ne apucăm în altă zonă de o investiție extrem de grea și de anevoioasă, când aici avem 2000 de metri pe vârful Bătrâna, avem infrastructură, avem un know-how. Am făcut ceva. Bâlea nu se va putea transforma în domeniu schiabil decât cu niște costuri extrem de uriașe. Oamenii ăștia nu știu ce înseamnă securizarea unei zone expuse riscului de avalanșe. Există o singură vale, extrem de expusă, ori din dreapta, ori din stânga, de oriunde îți poate pleca o avalanșă. Ca să faci acolo o pârtie de schi, trebuie să tai tot ce înseamnă Transfăgărășan, e o cantitate enormă de zăpadă. Iar sus, în căldare nu se poate pune problema, că este aceeași situație. Bâlea mi se pare una din cele mai proaste idei. Valea Ștezii este exclusă, pentru că este la o altitudine mult prea joasă. Și noi suntem la limită cu Arena Platoș. Valea Sadului este la fel. La Șerbota – Puha nu există nimic. E ca și când ai face un centru SPA în Vurpăr. Când deja aici, în Sibiu, ai avea deja locul. Cel mai bun contra-exemplu e pârtia de la Jina. Sunt multe investiții sortite eșecului, ridicate doar din ambiții”, a declarat Andy Fazekas pentru Turnul Sfatului.

jina-2

Pârtia de la Jina

 

La sfârșitul anului 2015, Consiliul Județean Sibiu a prezentat Planul de Amenajare a Teritoriului Zonal Intercomunitar (PATZIC) Păltiniş-Cindrel. După ce a costat peste o sută de mii de euro și a fost elaborat în doi ani, planul care teoretic stă la baza dezvoltării viitoare a infrastructurii turistice în zona munţilor Cindrel a fost ignorat. Acesta prevedea posibilitatea construirii a 18 kilometri de pârtie la o altitudine ce permitea schiatul o perioadă lungă de timp.

”Alba – Neagra” cu Mocănița

”Învierea” mocăniței a fost unul din proiectele propuse de președintele Consiliului Județean Sibiu, Daniela Cîmpean în campania electorală, însă acesta nu figurează pe lista propusă la Ministerul Turismului.

La o interpelare parlamentară depusă de deputatul Raluca Turcan, referitoare la situația mocăniței, ministrul Turismului, Mircea Titus Dobre a răspuns că administrația județului nu a inclus proiectul pe lista scurtă cerută la finanțare. Președinta CJ Sibiu, Daniela Cîmpean, a explicat motivul: terenul pe care este instalata șina pentru Mocăniță nu este în proprietatea Consiliului Județean. ”În cazul Mocăniței, tocmai situația proprietății este neclară, iar clarificarea depinde de Ministerul Transporturilor. Consiliul Județean Sibiu a susținut demersurile Asociației Prietenii Mocăniței pentru predarea liniei de la Ministerul Transporturilor către Consiliului Județean Sibiu, dar predarea nu se poate efectua dacă Ministerul Transporturilor nu clarifică situația juridică a terenurilor aferente. Prin urmare, deși Consiliul Județean Sibiu consideră proiectul Mocăniței prioritar, situația neclară privind proprietatea a făcut imposibilă includerea sa în lista de proiecte comunicată Ministerului Turismului pentru 2017. Consiliul Județean Sibiu continuă demersurile pentru clarificarea situației juridice a terenurilor, făcând apel la toți cei care pot ajuta în acest sens”, susține Daniela Cîmpean.

Președintele interimar al PNL, Raluca Turcan, a solicitat ministerelor Transporturilor, Culturii și Turismului un parteneriat în care să implice și autoritățile locale pentru pornirea Mocăniței, de la Sibiu până în Brădeni. ”Grație implicării și efortului unor tineri voluntari ai Asociației Prietenii Mocăniței, acesta are posibilitatea de a reînvia. Ei au făcut din ea un brand turistic al Văii Hârtibaciului. Pentru a-i plimba pe turiști cu Mocănița, membrii asociației au închiriat o locomotivă și un vagon. Din această cauză, Mocănița nu circulă cu regularitate. (…) Din păcate, asociația care încearcă să pună în valoare acest obiectiv întâmpină foarte multe probleme, mai ales juridic și birocratic. O altă problemă este situația proprietății terenurilor care nu este clarificată. O rezolvare ar fi trecerea întregii infrastructuri a Mocăniței, linia ferată, poduri, halte în administrarea Consiliului Județean”, solicită Raluca Turcan.

În concluzie, deputatul de Sibiu le solicită miniștrilor să ia în calcul posibilitatea ”inițierii unui parteneriat inter-ministerial cu autoritățile publice locale din Sibiu pentru ca acest monument turistic să fie inclus într-un circuit turistic și cultural”.

Ministerul Transporturilor a răspuns spunând că se va face acest masterplan pe turism, iar Mocănița Sibiu – Agnita nu apare printre priorități…

 

Lista de proiecte prioritare transmisă de Consiliul Județean Sibiu:

Bază de salvare Salvamont în stațiunea Păltiniș

Dezvoltarea domeniului schiabil Bâlea,

Dezvoltarea turismului pentru practicarea schiului și a altor sporturi de iarnă în orașul Avrig,

Dezvoltarea integrată a turismului în zona Prejba – Valea Sadului,

Zona schiabilă Valea Ștezii;

Domeniul schiabil Șerbota – Puha;

Traseu turistic – gastronomic pentru programul Sibiu Regiune Gastronomică Europeană 2019,

Pistă de biciclete Cisnădie – Sibiu

Refugiu montan zona Măgura Cisnădiei, refugiu montan Prejba

Centrul de Informare Turistică

Restaurarea și valorificarea turistică a Bisericii Azilului din Sibiu

Restaurarea și refuncționalizarea sediului istoric al Bibliotecii ASTRA pentru creșterea accesibilității publicului la patrimoniul cultural

Restaurare și punere în valoare clădire nr. 12 Piața Mică

Reabilitare, modernizare și doare Casa Artelor,

Amenajare pistă de biciclete Sibiu – Ocna Sibiului

Dezvoltarea unei infrastructuri de turism activ în Muzeul ASTRA – scenă, amfiteatru

Valorificarea patrimoniului gastronomic prin Târgul de Țară din cadrul Muzeului ASTRA

Restaurarea imobilului din Piața Mică nr. 12

Dezvoltarea stațiunii Ocna Sibiului

Consolidări, extindere și amenajări la Casa de Cultură Avrig

Deszvoltarea stațiunii balneo-climaterice Bazna

Amenajarea de trasee tematice, realizarea centrului de vizitare exponate din Situl Natural frumoasa

 

 

 

 

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim

Comentarii

comentarii

12 opinii

  1. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    Simion

    Nimic nu e bun pentru Fazekas. Toate sunt potentiale concurente pentru faimoasa zona Platos, care dispune de partii de nivel mondial.Daca doriti pareri , voi, cei mai buni ziaristi de pe mapamond, faceti-o profesionist, cu impresii neutre si nu cu unul, care, fara bun simt si rusine are interventii partizane si departe de adevar.

    • Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

      Dan

      Exact! In Austria se pot face partii in toate zonele cu pericol de avalansa, la noi se vor investitii in statiuni la sub 2000 de metri unde zapada se duce in martie. Arena platos este strict pt. copii si incepatori.

      Balea are tot ce trebuie pt. o statiune cu zapada pana in aprilie-mai. Mai jos sunt doar glume proaste.

  2. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    sibian100%

    Arena Platos este deosebita doar pentru ca nu este altceva mai bun in zona.In ceea ce priveste Mocanita parca Daniela Campean zicea ca se va bate cu toate fortele sa devina un brand de necontestat al judetului.Acum nici macar nu o trece pe o lista.Acestia sunt papagalii de la conducerea judetului.

  3. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    iulia

    Ar fi bine sa ținem cont pe cine am ales ca reprezentanți ai noștri in forurile locale de conducere, si sa ne aducem aminte de o veche vorba românească ” Cum e turcu-i si pistolu”…

  4. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    Ioji

    Din pacate asa cum au fost prezentate aceste proiecte se poate vedea clar ca nu exista o viziune de viitor de dezvoltare turistica si sportiva. Se cer fonduri pentru finantarea unor proiecte …. mici si multe care nu vor avea cum sa atraga turisti de afara. Fiecare cu gradina lui si satul lui…. Suntem pentru un turism de masa care mai devreme sau mai tirziu va avea din ce in ce mai putini amatori. Cei care practica sporturile de iarna prefera sa mearga in Austria sau Germania, sau mai ieftin in Croatia, o saptamana sau mai mult dar sa aiba posibilitatea sa schieze pe pirtii bine intretinute si cit mai lungi. Oare chiar nu are nimeni la noi idei de dezvoltare strategica?

  5. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

  6. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    cipi

    pista de schi de la tocile de ce nu se reamenajeaza sunt o gramada de case construite, straini care locuiesc permanent si este si accesul usor.

  7. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

  8. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

  9. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

  10. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    Zona vest

    Normal că Fazekas are obsesia cu Păltinişul, el a băgat bani în arena Platoş care are pârtii bune pentru copii şi începători.Ghinionul lui e că domeniul schiabil Bâlea se va face şi va avea în jur de 100km, pe ambii versați ai munților Făgăraşului.Numărul de pârtii şi km aferenți acestora, menționați în material fac referire la ce s-a proiectat şi detaliat la fază de execuție în vremea lui Ceauşescu.Acum, în baza unor studii preliminare, folosind şi versantul argeşean, într-o zonă cuprinsa între vârfurile Lespezi şi Arpaşu Mic, domeniul schiabil creşte considerabil.Câ despre costuri şi probleme cu avalanşe, acestea vor fi mai mici decât la Ischgl sau Soelden, ca să amintesc doar două stațiuni de top.Şi încă ceva, investiția se face printr-un parteneriat public- privat.Normal că îi e frică dar, de regulă, de ce ți-e frică nu scapi!

  11. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    Pavel

    In Cehia sunt in jur de 25 de statiuni , la 600- 800- max 1200 si sunt ok . 3-4 lifturi , cu lacuri , cu pensiuni si tot ce este necesar .
    Balea ar fi o statiune extraordinara !!! Investitie mica , zona deosebita ! Doar sa se tina cont si de parcare :-)

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Turnul Sfatului Online
  • Sibiu
  • Contact