X
mocanita foto Radu Tompa

Mocănița. Un proiect eșuat din pix

Ludovic Orban, Radu Berceanu, Anca Boagiu, Alexandru Nazare, Ovidiu Silaghi, Relu Fenechiu, Ramona Mănescu, Dan Șova, Ioan Rus, Iulian Matache, Dan Marian Costescu, Petru Sorin Bușe, Alexandru Răzvan Cuc. Dacă se va face vreodată un pomelnic pentru Mocăniță, atunci toți acești miniștri ai Transporturilor ar trebui pomeniți.

Din 2008 de când există Consorțiul pentru Dezvoltarea Interregională Sibiu – Agnita nici un ministru al Transporturilor nu a găsit răgazul timp de câteva minute pentru a stabili un plan concret pentru a repune un funcțiune un proiect pe care oricine a fost în conducerea Consiliului Județean Sibiu l-a considerat ca un pilon principal în promovarea turistică a județului.

După nouă ani de funcționare a Consorțiului, acesta și-a întrerupt activitatea, liniile de cale ferată aparțin în continuare de Societatea de Administrare Active Feroviare, iar terenul de sub linii ține de Compania Națională de Căi Ferate CFR SA. Voluntarii din Asociația Prietenii Mocăniței sunt cei care au ținut proiectul în picioare. Prin munca și banii lor au reușit să oprească jafurile, au recondiționat câteva vagoane și chiar au închiriat o locomotivă pentru a le arăta celor din administrație cum ar fi dacă.

Un contract fabulos

Primarii care făceau parte din Consorțiul pentru Dezvoltarea Interregională Sibiu – Agnita și-au dat demisia din cauza felului cum a fost făcut contractul de cesionare pentru liniile Mocăniței.

”Despre mocăniță vă pot spune că concesionarea liniei a fost făcută la un preț foarte mare. Acum nu știu exact suma, oricum vreo 20 de mii de euro pe lună. Rămânând ca în decurs de câțiva ani, conform protocolului să se plătească doar 1% din chirie, iar după expirarea termenului să se treacă la plata integrală. O perioadă, până când a ieșit din perioada de grație s-a plătit 1%. Pe urmă ei au început să factureze undeva la 20 de mii de euro, lunar. Le-am făcut adresă prin care le-am explicat să nu se poate plăti acea sumă, pentru că nu avem de unde și pe urmă ne-au băgat debite. Înainte de a ajunge în această situație, împreună cu ceilalți primari noi ne-am dat demisia pentru că am zis că nu putem face nimic. Acolo terenurile de sub linie a unora, gările a altora, liniile ale altora. Toate actele au rămas la primărie la Nocrich și ei au tot trimis aceste sume infernale. Le-am trimis înainte că reziliem contractul cu ei. A rămas așa, nu ne-au trimis nici facturi. Prietenii Mocăniței au lucrat la linii, au făcut linia funcționabilă. A rămas așa, nicicum, în coadă de pește. Am tot încercat când era domnul Cindrea la Consiliul Județean, dar au zis că nu-s bani, nu e timp pentru așa ceva”, povestește primarul comunei Nocrich, Ionel Vișa.

SAAF are toată bunăvoința. Doar că…

Deputatul Constantin Șovăială a chestionat Societatea de Administrare Active Feroviare (SAAF SA) printr-o interpelare parlamentară cu privire la planurile de viitor ale Mocăniței. Răspunsul a fost extrem de politicos, însă total neproductiv.

”Din punctul de vedere al SAAF SA, există toate condițiile pentru includerea Mocăniței în planul de dezvoltare județeană a turismului și printre obiectivele culturale și turistice naționale, dar nu este ordonator de credite și în consecință nu poate dispune de alocarea de fonduri privind activitatea trenului Mocănița”, se arată în răspunsul transmis de SAAF SA.

”Asociația Consorțiul pentru Dezvoltarea Interregională Sibiu – Agnita, datorită lipsei banilor necesari nu și-a îndeplinit niciuna din clauzele contractuale în cei 10 ani de la semnarea contractului de concesiune cu SAAF SA”, se mai arată în răspuns.

CJ Sibiu dă vina pe Ministerul Transporturilor

Președinta Consiliului Județean Sibiu, Daniela Cîmpean și-a trecut în promisiunile din campania electorală pentru alegerile locale ca țintă și ”renașterea” Mocăniței. Susține că este deocamdată blocată în acest demers, din cauza necunoscutelor din acte.

”În cazul Mocăniței, tocmai situația proprietății este neclară, iar clarificarea depinde de Ministerul Transporturilor. Consiliul Județean Sibiu a susținut demersurile Asociației Prietenii Mocăniței pentru predarea liniei de la Ministerul Transporturilor către Consiliului Județean Sibiu, dar predarea nu se poate efectua dacă Ministerul Transporturilor nu clarifică situația juridică a terenurilor aferente. Prin urmare, deși Consiliul Județean Sibiu consideră proiectul Mocăniței prioritar, situația neclară privind proprietatea a făcut imposibilă includerea sa în lista de proiecte comunicată Ministerului Turismului pentru 2017. Consiliul Județean Sibiu continuă demersurile pentru clarificarea situației juridice a terenurilor, făcând apel la toți cei care pot ajuta în acest sens”, susține Daniela Cîmpean.

Fără a avea în administrare terenul, CJ Sibiu nu poate face nici un proiect pentru reabilitarea Mocăniței. În răspunsul transmis de SAAF SA către deputatul Constantin Șovăială se arată că ”terenul aferent liniei de cale ferată îngustă Sibiu – Agnita a fost concesionat de Ministerul Transporturilor  către Compania Națională de Căi Ferate CFR SA în anul 2002, prin contractul de cesiune nr. 224/2002”, iar ”linia de cale ferată se află în administrarea Societății de Administrare Active Feroviare (SAAF SA) din anul 2008, în urma reorganizării Societății Naționale a Căilor Ferate Române”.

Vise

Situația Mocăniței este exact în aceeași situație ca acum nouă ani. Deși atunci totul părea posibil, acum nu se poate face nimic. “De acum încolo putem obține finanțările pentru reabilitarea căii ferate, a materialului rulant, a stațiilor de pe traseu”, anunța în 2008 primarul de atunci al Agnitei, Radu Curcean.

Agnita era orașul fondator al Consorțiului amintit. “Avem nevoie de aproximativ 100.000 de euro, pentru un nou studiu de fezabilitate. Din acești bani avem, deocamdată, 20.000 de dolari, obținuți de Trustul Mihai Eminescu. Daca vom obține restul de bani de la Ministerul Dezvoltării Durabile, în cel mult patru-cinci luni depunem cererea de finanțare la ADR Centru. În 120 de zile vom primi răspunsul, iar la finele anului 2009, cel târziu, ar putea începe lucrările de reabilitare”, calcula Radu Curcean.

Mihai Blotor, președintele Asociației Prietenii Mocăniței susține că singura șansă pentru renașterea proiectului este un proiect de lege prin care toate aceste trasee din țară să fie transmise autorităților județene.

”Aceasta este singura șansă. Doar administrația locală are interesul direct pentru a se reabilita aceste trasee, și nu vorbesc aici doar de județul Sibiu. Cu un singur deținător al drepturilor asupra terenurilor și materialului rulant se pot face proiecte de finanțare, până atunci…”, spune Mihai Blotor.

Istorie întreruptă în 2001

2001 – mocănița încetează să mai circule

2003 – o societate americană face investigații preliminare asupra traseului

2004 – Ministerul Transporturilor organizează prima întrunire care are drept subiect calea ferată Sibiu-Agnita

2006 – linia este declarată de interes european de Federația europeană a căilor ferate de patrimoniu

2007 – calea ferată este declarată monument istoric

2008 – Traseul este concesionat pe 25 de ani, cu drept de preempțiune, Consorțiului interregional

Foto: Radu Tompa

Cauți un loc de muncă sau vrei un job mai bun? Pe turnulsfatului.ro/locuridemunca ai de unde alege. Starbucks, Continental, Stefanini, Wenglor, Takata, Compa, RSK Development, Dream Personal Logistik GmbH, CGS, Trigo Industry Services, Fântânița Haiducului, Harting, Compa, Soma, Kulinarium, Expertarom, Astra Film, Visma, Schunn Service, RUD, Euroconf, DISTRIB SRL, Hilton, Flaro, SmileCredit, Carrefour, Marquardt, GLS, Marlex Duo Company, Standard 8, Einstein și alții angajează acum.

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim

Comentarii

comentarii

24 opinii

  1. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    Ionut Vl

    Pe mine nu ma antrebat nimenea daca vreau sa dau bani pentru acest tren vechi si depasit ca a-si fii raspuns clar ca nu.Nu ma intereseaza sa se duca bani populatiei pe prosti cat timp nu avem drumuri sa ne deplasam masinile pe care am dat bani.Eu am bmw si chiar nu m-ai vreau sa bag bani an reparati aiurea

  2. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

  3. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

  4. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

  5. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    MC.D

    Din pacate in tara noastra trebuie ca ceva sa fie distrus complet pentru a atrage atentia autoritatilor…nimeni nu se gandeste sa intretina ceva atata timp cat este inca functionabil…toti cei care se perinda in institutiile statului nu se gandesc decat la scaunul caldut si la cat mai putine probleme…asa ca din pacate…uitati totul!

  6. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    Brian Loman

    Tren turistic? Cam ce-ar fi de vizitat pe Valea Hârtibaciului? Vreo biserică săsească? Dacă vezi una, le-ai văzut pe toate. Mai bine investiți în trenuri moderne ultrarapide, autostrăzi și linii aeriene.

  7. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    mecanic locomotiva

    lipsa de viziune in a atrage turisti !!! va intreb cu ce ati vrea sa atrageti turisti in tara ? cu malluri? jumatate din istoria sibiului a fost distrusa prin demolarea caselor vechi, data tencuiala jos care avea inscriiptii isorice . deci ce vreti sa vada un turist in judetul acesta? da infrastructura rutiera, nu avem, trenuri nu avem, nui bai, vin sa vada o tara cu 50 de ani in urma. ati vazut cum arata cetatea alba iulia ?? sunt dezamagit de cum este condus orasul acesta !!! sa podit centru si gata, sibiul este un oras frumos.dar nu este destul !!! trebuie mai mult si lasate deoparte micile prieteni intre oameni de afaceri cu consiliu care nu aduc un bine pentru sibiu !!! mai putin locuri de munca, dar turisti nu vin pentru asta !!!

  8. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    Gyuntar dela Ooy

    Pai si “ciocănitoarea” Woody….vorba cântecului:
    Draga Ilie, mi-am luat blugi
    Mi-am luat si IE, “păsărica” e piftie.
    Din cinci lei, mai am o mie.
    Pa, Ilie?!

  9. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    AZR- 1918

    În epoca post TGV noi ne împiedicăm și de mocănița .
    S – au demolat depozitele de la Manutanță , vechi de 250 de ani și nu sunt – a auzit un glas din lumea ” culturii ” .

  10. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    Insider

    De ce la in Maramures un astfel de proiect poate funcționa f bine? Poate ar trebui cei care sunt in functie de decizie sa meargă sa vada cum s-a realizat.

    • Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

      ptr. Insider

      Dem Schweizer Verein „Hilfe für die Wassertalbahn“ ist es jedoch gelungen, eine Fortführung des Dampfbetriebs sicherzustellen – wenn auch primär für touristische Zwecke. Von Mai bis Juni und Mitte September bis Ende Oktober verkehrt der Touristenzug Donnerstag, Freitag, Samstag und Sonntag. Im Juli, August und der ersten Hälfte des Septembers verkehren die Touristenzüge täglich.
      Die Abfahrtstelle ist am Bahnhof CFF Viseu de Sus (Beschilderung „Mocănița“)

  11. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    un cititor

    Un alt titlu: “CFR reduce viteza trenurilor cu 20-30 de km/h din cauza caniculei”. Infrastructura CFR pentru calatori / marfuri este “varza” iar pe noi vrem sa cheltuim pe o vechitura !
    O fi frumos sa avem si Mocanita, dar prioritatile sunt cu totul altele.
    Prefer sa traiesc intr-o tara civilizata, decat intr-una “cu 50 de ani in urma”, unde sa vina turistii si sa se mire cat de inapoiati suntem.

    • Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

      mecanic locomotiva

      prietene daca vrei o tara civilazata trebuie sa avem conducatori civilizatii, presedinte, paralament, ministri, consili judetene, prefecturi ….., cum avem conducatori asa vom avea o tara, cu 50 de ani in urma, ei sunt singuri care pot face o tara civilizata, pentru ca ei fac legile si toate invartelile care influenteaza populatia unei tarii. imi pare rau pentru tine nu vei trai in romania ca intro tara civilizata asa cum vrei tu, doar daca vei pleca in alta tara, dar aia nu este civilizata pentru tine este doar pentru cetatenii ei !!

  12. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

  13. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

  14. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    dancp2

    in pomelnic rog sa adaugati CINDREA si DANIELA CIMPAN(pres CJ Sibiu)
    2. mocanita si junii ar trebui sa fie brand al jud Sibiu
    da tanti Cimpan nu stie ce e aia brand(sa ii traduca din rusa frau Turcan pdl/pnl)iar junele rezvan de la Primariea uitat de mocanita!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  15. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    Lotrian Rm. Valcea

    Da, si eu sunt un tanar din Valcea, mandru de originile mele! Platesc o suma mare de bani ca impozite in Sibiu. Si eu am masina, rate la ea si nu sunt de acord ca banii nostri s-a mearga in asa proiecte urate si fara vitor. Trebuie mai mult respect pentru bani nostrii ai oamenilor care aduc plus valoare in Sibiu!

    • Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

  16. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    Anonymus

    atunci dute in VL si plateste acolo si lasa-ne pe noi ca ne faci un bine… toti cei de dincolo de carpati au venit in Sibiu dar in loc sa se civilizeze au adus cu ei comportamentul de 2 bani pe care il au cu succes aplicat in locul lor de bastina.
    pana sa se umple orasul de astfel de parveniti se circula bine in oras si era mai multa civilizatie si bun simt in trafic dar acum este dezastru… de prostie nu mai vorbim, exemplu este troll-ul cu BMW – Baiat-Mocan-Walcean

  17. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    Vlad mocanitzar

    Nu pierde nimeni la bani daca se reabiliteaza un monument istoric. Dimpotriva, banii se intorc inapoi prin consum turistic. Va dau dreptate ca doriti autostrazi si trenuri rapide, dar banii de la Transporturi sunt una, cei de la Cultura, Patrimoniu, Turism sunt alta si ORICUM TREBUIE INVESTITI IN DOMENIU. Stiti cum se voluntariaza la Mocanita Hartibaciului? O mana de oameni se deplaseaza din Sibiu dupa serviciu sau in week-end si lucreaza fiecare metru patrat. Cati dintre cei care tuna si fulgera si-ar folosi energia pentru a construi ceva? E simplu sa zici “pe mine nu ma priveste”, dar cand se da gata un proiect frumos sa fii primul care te bagi in poza. FIECARE PIERDERE A COMUMITATII NE PRIVESTE PE TOTI. In timpul asta, desi se organizeaza trenuri turistice pe cativa kilometri reabilitati din traseul Mocanitei, eventualii turisti trebuie dusi cu masina pana la Cornatel din cauza ca CFR cere bani pentru tranzitarea caii ferate care porneste din Gara Sibiu, bani mai multi decat cei platiti de turisti pentru mersul cu Mocanita. Intre timp CFR pierde cu trenul Bucuresti-Viena 45 de minute din Gara Sibiu si pana la iesirea din oras FIINDCA CIRCULA CU 5 KM LA ORA, tren international. Intre timp, CFR nu a electrificat linia dintre Cluj si Brasov si toata regionala Sibiu circula pe motorina cu viteze din epoca de piatra. Asta in vreme ce proiecte in folosul comunitatii, precum Mocanita, au fost sistematic blocate de … modelul de succes numit CFR!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Turnul Sfatului Online
  • Contact