Vineri,
29.03.2024
Parțial Noros
Acum
15°C

Autostrada dintre Săliște și Cunța intră din nou în reparații. „Cârpeli ridicole“

Autostrada dintre Săliște și Cunța intră din nou în reparații. „Cârpeli ridicole“

Cu alunecări ample de teren pe mai mulți kilometri, culminând cu valurile de pământ care curg de pe dealul Bucium, cei 22,11 km ai lotului 3 al autostrăzii Orăștie – Sibiu vor intra din nou în lucrări. Doar că aceste intervenții menite să mențină calea de rulare deschisă sunt de mică amploare, comparativ cu lista lungă a defecțiunilor. Expertiza pe baza căreia ar trebui efectuate amplele lucrări de intervenție care să reducă lista defecțiunilor se lasă așteptată de mai bine de un an. Așteptată în sensul de a fi scoasă la licitație.

Lotul de autostradă dintre Orăștie și Sibiu a fost deschis circulației în noiembrie 2014, reînchis zece luni mai târziu pentru lucrări de reabilitare și redat traficului rutier în octombrie 2016. Doar că cele 8,8 milioane de lei investite atunci în eliminarea unor defecțiuni nu sunt suficiente, astfel că reprezentanții Companiei Naționale pentru Administrarea Infrastructurii Rutiere (CNAIR) au mai lansat o procedură de achiziție pentru noi lucrări de remediere a altor defecțiuni. 7,3 milioane de lei, fără TVA, este valoarea noilor lucrări de remediere, apreciate de specialiști drept insuficiente în fața amplorii problemelor de pe respectivul tronson: de la alunecările masive de teren din zona Dealului Bucium, la lipsa gardurilor de protecție, a semnalizării rutiere electronice, a telefoanelor de urgență ori a spațiilor de servicii.

Până acum, pentru construirea celor 22,11 km de autostradă s-au cheltuit mai bine de 610 milioane de lei.

Pe 26 mai 2017, conducerea CNAIR a deschis ofertele celor patru firme interesate de lucrările propuse pentru respectivul lot. Compania nu a reușit să atribuie deocamdată contractul, ofertele fiind în continuare în curs de evaluare.
”Cârpeli”

În caietul de sarcini din documentația de atribuire a contractului de execuție a lucrărilor, reprezentanții CNAIR lasă de înțeles că, fără efectuarea acestor minime intervenții, circulația pe bucata de autostradă cuprinsă între Cunța (județul Alba) și Săliște (județul Sibiu) ar putea fi restricționată. „Obiectivul general și scopul lucrărilor de remediere sunt de a pune în siguranță și de a aduce autostrada la un nivel corespunzător de viabilitate în vederea preîntâmpinării unor evenimente care să conducă la restricționarea traficului rutier pe autostradă“, se arată în caietul de sarcini citat.

deschidere autostradaÎn acest document sunt descrise și lucrările de executat în opt puncte ale autostrăzii. Printre acestea se numără unele precum refacerea drenajului pe o lungime de 110 metri sau îndepărtarea unor tasări apărute în zona unor podețe, prin așternerea unui nou strat de uzură cu o grosime de cinci centimetri. Un alt exemplu de lucrare prevăzută este în zona unui zid de sprijin pentru terasament, cu o înălțime de patru metri, care a început să se miște de la loc. Pentru a remedia această problemă, cei de la CNAIR cer amplasarea unui rând de micropiloți (un fel de stâlpi) în față. „Se pune problema remedierii unor defecte considerate minore, în unele cazuri. Sau, dacă sunt grave, CNAIR încearcă să le dreagă cu cârpeli, cum ar fi exemplul zidului de sprijin care se rotește“, arată Mihai Alexandru Crăciun, membru fondator al Asociației Construim România. Reprezentanții acestei asociații au documentat constant evoluția deficiențelor de pe tronsonul în discuție.

autostrada aici ar fi trebuit sa fie spatii de parcare si servicii (7)

Viaductul de la Aciliu are din nou probleme

Printre lucrările cerute de CNAIR în noul contract sunt și unele care vizează culeea (picior de pod) dinspre Orăștie a viaductului lung de un kilometru și cu o înălțime maximă de 74 de metri, aflat în dreptul localității Aciliu. Culeea în discuție a mai cedat și în 2015, remedierile fiind executate de italienii de la Salini Impregilo, al căror contract a fost reziliat un an mai târziu. „În spatele culeei 1 a viaductului Aciliu, placa de racordare s-a taxat cu circa 15 – 20 de cm pe calea 2 și 5 – 7 cm pe calea 1. A apărut o fisură cu o lungime de opt metri în banda de staționare de urgență, care este în strânsă legătură cu bombarea taluzului rampei, prefigurând posibilitatea de cedare locală a taluzului“, descriu situația de acum reprezentanții CNAIR, în documentația de atribuire a contractului de lucrări. În aceste deficiențe, Mihai Alexandru Crăciun vede semnele unor probleme mult mai grave, minimizate de fiecare dată de reprezentanții autorităților. „Exact ceea ce spuneam de acum doi ani și ce se știe din construcție: culeea 1 se mișcă. Și nu fisurile de acum din autostradă sunt problema, ci riscul de cedare a viaductului. Acolo trebuia prelungit viaductul înspre Orăștie cu încă cel puțin două deschideri, soluție discutată încă din timpul construcție. Dar CNAIR alege, din nou, cârpeala“, apreciază Crăciun.

Pământul din alunecări, dat la o parte

Una din cele mai mari probleme ale respectivului lot de autostradă este zona km 64+380 – 64 + 440, adică cea de la baza dealului Bucium. După cum arăta „Turnul Sfatului“ în urma unui experiment realizat la începutul acestui an, valuri de pământ înalte de peste un metru și cu o deschidere de peste 150 de metri se apropie cu câțiva zeci de centimetri pe lună de calea de rulare. În unele zone, distanța până la asfalt a scăzut sub zece metri. Și aici sunt prevăzute lucrări, doar că pe cealaltă parte a autostrăzii, unde amploarea alunecărilor de teren a fost redusă prin executarea unor ziduri de sprijin la linia CFR din zonă. Printre lucrările cerute sunt cele de îndepărtare a pământului care a alunecat până în șanțul de la marginea autostrăzii. „Va fi o cârpeală ridicolă, care va ceda din nou peste unu-doi ani. Concluzia e că CNAIR nu e în stare să rezolve problema de la Aciliu, pentru că habar nu are cum să o abordeze. Cât despre dealul Bucium, alunecarea e continuă, sunt cel puțin cinci metri de deplasare numai anul acesta. La ruptura principală, terenul care inițial avea panta de 1:5 este, acum aproape orizontal“, mai arată Alexandru Crăciun. Termenul de realizare a lucrărilor de remediere din contractul în discuție este de trei luni, garanția solicitată fiind de minim cinci ani.

alunecare autostrada 1 martie (31) (Copy)

Cu ochii după o expertiză tehnică

Costurile cu remedierile punctuale din noul contract vor fi acoperite din garanția executată în numele foștilor constructori italieni de la Salini Impregilo, garanție totală de peste 60 de milioane de lei. Cu toate acestea, amploarea deficiențelor de pe cei 22 de km de autostradă și estimarea costurilor necesare pentru remediere nu sunt cunoscute, deoarece CNAIR nu are nicio expertiză tehnică a întregului lot. O astfel de lucrare a fost scoasă la licitație în primăvara anului trecut, pentru suma de 1,66 milioane de lei, fără TVA. Și deși la licitație s-a prezentat o societate, procedura a fost în cele din urmă anulată din cauza unor probleme birocratice. Fix un an mai târziu, în mai 2017, CNAIR a emis un nou comunicat de presă în care anunța că documentația pentru o nouă licitație care să ducă la expertizarea întregului lot a fost transmisă către Autoritatea națională pentru achiziții publice (ANAP). Până în prezent, ANAP nu a emis aviz favorabil respective documentații, astfel că licitația pentru realizarea expertizei nu a fost re-lansată nici în ziua de azi. La prima licitație, cea din 2016, termenul de realizare a expertizei prevăzut în caietul de sarcini era de 15 luni de la emiterea ordinului de începere a lucrărilor.

 

Cauți un loc de muncă sau vrei un job mai bun? Pe turnulsfatului.ro/locuridemunca ai de unde alege. Starbucks, Continental, Stefanini, Wenglor, Takata, Compa, RSK Development, Dream Personal Logistik GmbH, CGS, Trigo Industry Services, Fântânița Haiducului, Harting, Compa, Soma, Kulinarium, Expertarom, Astra Film, Visma, Schunn Service, RUD, Euroconf, DISTRIB SRL, Hilton, Flaro, SmileCredit, Carrefour, Marquardt, GLS, Marlex Duo Company, Standard 8, Einstein și alții angajează acum.

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Traian Deleanu

de Traian Deleanu

Investigații, Administrație
Telefon:
0740 039 148
E-mail: traian[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

8 comentarii

a

Acum 6 ani

nu era mai bine sa se construiasca si o varianta decat sa se carpeasca?
Raspunde

raspandache

Acum 6 ani

Sa va ia dracii-n primire nenorocitilor de basisti, voi ar trebui sa platiti din buzunarul propriu toate reparatiile acestei autostrazi proiectate ca p**a. 'mnezăii mamii voastre de tâlhari!
Raspunde

HOP

Acum 6 ani

HOTI ORDINARI,GAINARI DE POLITICIENI VA VINE VREMEA SA DATI SOCOTEALA, DNA SA VA IA !
Raspunde

...

Acum 6 ani

Nu e din vina politicienilor. Nu au gasit-o pe Ana sa o zideasca si din cauza asta se tot darama. Pe bune
Raspunde

sa vin Ceasca

Acum 6 ani

chiar nu mai avem specialisti in tara asta ? tre sa vina Ceausescu inapoi sa bata cu pumnu-n masa ca sa se gaseasca o solutie? se pare ca da...
Raspunde

MC.D

Acum 6 ani

...toata tara este petecita...nu gasesti nicaieri o felie intreaga...egal la ce facem referire...la mai multe si marunte...
Raspunde

Eu

Acum 6 ani

Pune umarul si primarul Racuciu care a dat unda verde la taierea padurii de pe dealul Bucium. A taiat deja jumatate. Cand o sa termine de taiat dispare atat autostrada cat si satul Aciliu.
Raspunde

...

Acum 6 ani

la cat a furat racuciu, trebuie dus sa muinceasca la autostrada imbracat in haine dungate si pazit de gardieni
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus