RDX_4377_1

Prietenii Mocăniței rezistă: Nu ne dăm bătuți!

59 de alergători, care au parcurs în total aproape 600 de km la Maratonul International Sibiu de la sfârșitul lunii mai, alături de alți 161 de susținători, au adunat o mare parte din banii necesari achiziționării unui aparat de compactat piatra de sub calea ferată. Aparatul produs de firma Robel din Austria, o companie aflată în topul mondial al producătorilor de tehnică pentru întreținerea și construcția căilor ferată, a costat aproximativ 4000 de euro.  Acesta compactează balastului sub traversele unei linii de cale ferată și este considerat absolut necesar de voluntarii care fac parte din Prietenii Mocăniței. ”Modelul achiziționat de noi se află pe piață doar de anul trecut și reprezintă o inovație în domeniu, diferențiându-se față de modelele anterioare prin faptul că nu lovește piatra ci o vibrează, ceea ce îi permite o compactare optimă sub traversă fără a zdrobi piatra sau traversa. Prin această achiziție asociația Prietenii Mocăniței a intrat în rândul profesioniștilor din domeniul burării căii ferate și s-a aliniat celei mai noi tehnologii. O muncă istovitoare, de durată și pe care nimeni n-o făcea cu plăcere a devenit brusc o joacă de copil la care toți ne înghesuim. Târnăcoapele de burat pe care le foloseam înainte erau obositoare pentru spatele nostru, iar eficiența burării era minimă. Am testat aseară ciocanul de burat pe traversele schimbate sâmbăta trecută și, chiar fără experiență în mânuirea lui, am reușit să burăm de patru ori mai multe traverse în același interval de timp, calitatea lucrării fiind mult peste ce reușeam cu târnăcoapele. Și totul cu efort fizic minim și fără dureri de spate”, susține Mihai Blotor, președintele asociației Prietenii Mocăniței.

RDX_4391_1

Ciocanul de burat este a doua unealtă specializată pe care Prietenii Mocăniței au achiziționat-o anul acesta, după mașina de înșurubat cu impact produsă tot de Robel. ”Dotarea cu scule performante va continua, țelul nostru fiind să ne specializăm în reparația liniei de mocăniță și să facem un lucru de calitate astfel încât să putem rula trenuri în siguranță”, spune Mihai Blotor.

RDX_4375_1

Blocați de birocrație

Deși de zece ani voluntarii investesc aici bani, timp și energie, nu se poate face nimic la un nivel mai înalt, din cauza birocrației. Șinele de cale ferată au un proprietar, Societatea de Administrare Active Feroviare (SAAF SA), iar terenul de sub ele, un altul, Compania Națională de Căi Ferate CFR SA, fapt ce duce la imposibilitatea Asociației de a accesa bani europeni pentru a dezvolta aici un proiect turistic. ”ADR Centru ne îndeamnă deja din anul 2010 să accesăm finanțări europene pentru mocăniță, în exercițiul financiar curent sunt disponibili peste 200.000 de euro special pentru mocăniță prin GAL Microregiunea Hârtibaciu, dar toate aceste finanțări sunt condiționate de proprietatea activelor mocăniței, mai exact nimeni nu ne dă bani dacă nu potem dovedi că suntem stăpâni peste ceea în ce vrem să-i investim. Într-un răspuns oficial noul ministru al Transporturilor spune că din punctul de vedere al Ministerului totul este în regulă și că nu înțelege de ce nu se accesează fonduri europene pentru mocăniță, dar subalternii dânsului recunosc oficial că terenul de sub linie este în dispută între două companii din cadrul Minsterului, motiv pentru care nu se pot accesa finanțări, iar situația tărăgănează încă din anul 1998. În această situație atragerea de finanțări pentru mocăniță este mult îngreunată, iar efortul financiar necesar achiziționării ciocanului de burat a fost unul considerabil pentru noi. Nu ne dăm bătuți însă și continuăm să lucrăm bucuroși la mocăniță, în speranța că și guvernanții noștri vor găsi de cuviință să deblocheze problemele mocăniței pentru a permite cele mai importante investiții în turism și patrimoniu pentru valea Hârtibaciului”, concluzionează Mihai Blotor.

RDX_4370_1

Foto: Radu Tompa

Despre acest subiect s-a mai scris aici.

Mocănița. Un proiect eșuat din pix

Comments

comments

4 opinii

  1. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    dancp2

    toti aplauda
    dar nicio institutie nu se implica
    cimpan nu,prefectul nu,primaria nu,cfr nu
    junele rezvan cund nu era vice facea mare tamtam pe subiectul ELECTORAL mocanita
    acum tace si NU FACE
    mocanita,tramvaiul de rasinari……………………etc
    de acolo nu iese ciubuc ca de la gunoaie!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

  2. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    altanareanu

    Adevaru din Benesti!
    Adevaru e ca nimeni nu-si doreste refacerea liniei.
    Pretinii Mocanitzei sunt mandri ca toaca banii sponsorilor, institutiile publice se fac ca ajuta si campaniile de imagine sunt binevenite. Daca intrebi pe cineva ce se intampla nime nu poa sa spuna nimic. A cu e linia?
    A cu e utilaju? Este autorizat ala care a cumparat utilaju sa faca reparatii, au nu?
    Apa trece, pietrele raman. De la Altina, cu Vaida si fara el noi suntem bine, stim ca nu se poa te nimic face. Toti promit si toti se fac doar ca rezolva. Degeaba se pling toti ca tot la Bucuresti trebe rezolvat. Ei spun ca vor salva. Ce? Linia lor de la Hosman? Bravo COTARU, Bravo VAIDA.
    Astra da stire, m-o linistit. Cred ca in toamna merem cu ghezasu la Agnita, cu primaru Visa.

  3. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    Cool cat

    Altanareanu, lucrezi la stat de te plangi atat? N-ai vrea sa iesi cu Prietenii Mocanitei la reparat linia in loc sa te plangi? Poate in felul asta ti se clarifica cine toaca bani aiurea si cine face treaba..

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Turnul Sfatului Online
  • Sibiu
  • Contact