lucian todea_ironman (5)

Interviu cu Lucian Todea: ”Am devenit ”dependent” de mișcare. Odată ce sportul intră în rutina zilnică renunți la TV, la culcatul târziu”

Sibianul Lucian Todea este cunoscut în mediul de afaceri din România ca fondator al companiei ITNT și producător al Soft32. În 2014 compania lui era inclusă în topul firmelor cu cea mai mare creștere din Europa. Ca majoritatea antreprenorilor, o perioadă foarte lungă de timp s-a dedicat afacerilor, neglijând mișcarea și sportul. Până acum doi ani, când s-a produs o schimbare fundamentală. O schimbare atât de mare încât acum Lucian participă la competiții de Ironman, dedicate celor mai puternici oameni din lume. Despre asta am stat de vorbă cu el.

Din ce țin eu minte, din anii trecuți, când te-am văzut pe la diverse evenimente în Sibiu, nu aveai tocmai fizicul unui zeu grec. Care a fost momentul în care te-ai decis să faci mai mult sport? Sper că nu ai avut probleme medicale…

După 20 de ani în care nu am mai făcut mişcare aproape deloc, acum doi ani de zile, în 2015, am participat la o cursa de aproximativ cinci km de alergare unde cu greu am reuşit să termin. Imediat după cursă, dezamăgit fiind de cum am alergat şi cât de greu mi s-a părut o cursă care era scurtă şi ar fi trebuit să fie relativ uşoară, m-am înscris la o cursa de semi-maraton, de 21km, în Bucureşti, ce urmă să aibă loc peste șase săptămâni. Acum 20 de ani eu am practicat pentru câţiva ani atât înotul cât şi atletismul, la atletism reușind să fiu campion naţional şi vice-campion naţional la 60 şi 100 de metri plat, şi la fel la săritura în lungime. De aceea, pentru mine cele doar șase săptămâni de antrenament pentru primul semi-maraton a fost o provocare în principal pentru mine şi pentru “trecutul” meu sportiv de mult apus. Am reuşit să termin cu succes acel semi-maraton şi în proces am reuşit în șase săptămâni să pierd aproape șase kilograme. Am devenit “dependent” de mişcare şi sport din nou şi imediat după acest semi-maraton, mi-am propus să termin un Half-Ironman în anul următor, adică în 2016, apoi un full Ironman în 2017. Ceea ce am şi făcut.

lucian todea_ironman (3)

Presupun că ai un program zilnic foarte încărcat, cum găsești timp pentru a face sport?

Odată ce mişcarea şi sportul intră în rutina ta zilnică şi ajungi să îţi placă ceea ce faci, să găseşti timp nu mai e o problema aşa mare, priorităţile se schimbă mult mai uşor dacă vrem cu adevărat să găsim timp. Renunţi de multe ori la anumite activităţi irelevante, ca uitatul de la televizor, culcatul târziu, etc. De multe ori programul meu zilnic, mai ales în perioada de pregătire pentru Ironman, s-a învârtit mai degrabă în jurul antrenamentelor de înot, bicicletă sau alergare, ele devenind punctul central al programului meu zilnic.

Pe de altă parte, una e să faci mișcare și alta e să participi la competiții tip Ironman. Cum ai ”căzut” în extrema cealaltă?

Pentru mine a fost foarte clar odată ce am terminat primul semi-maraton că am nevoie şi vreau să continui să fac mişcare, dar în plus am nevoie de o nouă provocare, mai mare, mai greu de atins şi mai ales care să îmi pară “imposibilă” la acel moment. Ideea de a te pregăti pentru ceva greu, ce pare “imposibil” era suficient pentru a mă motiva să încep antrenamentele pentru Half-Ironman şi apoi pentru Ironman.

lucian todea_ironman (2)

Competiția din Austria e prima de acest gen la care participi? De ce te-ai înscris și cu ce concluzii?

Da, în Austria am participat la primul meu Ironman. Cu un an înainte am mai participat în Barcelona la un Half-Ironman, adică jumătate din distanţa unui Ironman. M-am înscris pentru că în viaţă sunt două tipuri de oameni, cei care spun “eu pot” şi cei care spun “eu nu pot”. Am vrut să îmi dovedesc mie în primul rând că pot. De asemenea, există o formulă “magică”: 19-27-65. În general, deși poate diferi însă la anumite sporturi, potenţialul condiţiei fizice între 19 şi 27 ani este în creştere, având punctul maxim în jurul vârstei de 27 de ani. Ceea ce este foarte interesant că partea aşa zisă de regres – vorbim de potenţialul maxim şi de sportivii de perfomanţă care încearcă să îl atingă; în plus există numeroase excepţii -, ce apare după 27 ani, este mult mai înceată ca perioada 19-27 de ani, în sensul că la 65 de ani revenim la formă de la 19 ani. Mie personal mi-a plăcut mult această formulă 19-27-65 şi mi-am propus că la 65 de ani să fiu ca la 19.

Cât timp îți petreci în Sibiu pe lună? Când ești în Sibiu pe unde faci sport? Cum ți se par facilitățile din Sibiu, poți da câteva exemple?

Majoritatea timpului o petrec în Sibiu şi sport din fericire, mai ales dacă vorbim despre alergare şi mers cu bicicletă, avem unde face, existând multe opţiuni de traseu, Sibiul având noroc să fie înconjurat de unele din cele mai populare trasee de bicicletă şi alergare din România. Mă refer la Parcul Sub Arini, Păltiniş, Poplaca, Răşinari, Răul Sadului, Agnita, Bâlea, etc). Înot avem unde să facem, eu merg la Bazinul Olimpia şi la Aria, aici existând loc de îmbunătățire mai ales ca număr de opţiuni.

lucian todea_ironman (1)

Cum arată un antrenament obișnuit pentru tine?

Deşi nu am avut un antrenor personal, am urmărit un plan de antrenament creat în mod special pentru cei care doresc să termine primul Ironman. În perioada de aproximativ șase luni, de dinainte de Ironman-ul din Austria, făceam în general două antrenamente pe zi, în care combinăm un antrenament de bicicletă cu unul de înot, sau unul de alergare cu unul de bicicletă sau de înot. Existau şi zile în care le combinam pe toate trei. O dată sau de două ori pe săptămâna mergeam şi la sală pentru o sesiune scurtă de forţă sau core training. Existau din când în când şi zile de pauză, pentru recuperare şi din trei în trei săptămâni, câte o săptămână mai uşoară în care volumul de antrenament scădea cu 20%-30%. Weekend-urile, în funcţie de vreme, erau de obicei alocate unor alergări mai lungi de două, trei ore şi unor ture cu bicicletă de patru până la șase ore.

Ești atent acum la ce mănânci și ce bei? Ce detalii urmărești?

Pentru a putea susţine acest volum de antrenament, am început să fiu mult mai atent la ce mănânc şi la cât. Am început să mănânc mult mai multe legume şi fructe, mult mai puţin zahăr, carne mai rar, în special doar pește. Am testat de asemenea diferite strategii de nutriţie pentru cursa în sine, unde trebuie să îţi obișnuiești corpul cu o hrană sub formă lichidă, precum geluri sau băuturi isotnonice sau cu carbohidraţi în diferite forme. Am mai fost atent la raportul de apă consumată în funcție de efort şi vreme, la minerale, în special sare și sodiu.

lucian todea_ironman (4)

De ce susții Duatlonul din toamnă de la Sibiu? Crezi că sibienii ar trebui să facă mai mult sport, să fie mai sănătoși?

Se spune că nu “Nu te opreşti să alergi pentru că îmbătrâneşti, ci îmbătrâneşti pentru că te opreşti să alergi”. De aceea cred că orice formă de mişcare trebuie susţinută în orice mod, prin participare, voluntariat, sponsorizări, fonduri, etc.

foto arhiva personală

4 opinii

  1. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

  2. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    blabla

    Da, bravo Lucian !!
    Poate o intrebare interesanta ar fi fost: cati bani a chectuit in ultimii ai pentru sport.
    A uitat sa aminteasca de “sala de sport” de acasa, bicicleta care costa mai mult decat o masina sh, echipamentul ,….. etc ….

    Nu uitati de acest aspect minor :)

  3. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    Eka

    Eu cred ca domnul Todea isi pregateste o intrare in viata publica , probabil ca politician. Astfel se explica avalansa de articole care fac referire la performantele economice si sportive ale d-lui Todea.
    Mai cred ca acest articol ar trebui sa fie sub sigla “PUBLIREPORTAJ” altfel nu se explica interesul subit al acestei gazete intr-in personaj care nu intereseaza pe nimeni.

  4. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    iulia

    Lucica, dragule, mai degrabă-mi vine-a crede ca, tu ai renunțat, fortuit i-adevărat, la “sculatu” devreme…Adevaru-i ca rutina te “omoară”!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Turnul Sfatului Online
  • Interviu
  • Contact