mihaela dragomir

Interviu cu Mihaela Dragomir, Elite Art Club UNESCO: „Am respectat întotdeauna bunul gust al Sibiului“

Doamna Mihaela Dragomir este președinta Asociației Elite Art Club UNESCO, care de șapte ani organizează în Piața Mare unul dintre cele mai frumoase evenimente pe care Sibiul le găzduiește peste an. Am stat de vorbă cu Mihaela Dragomir atât despre latura frumoasă a unui concert de muzică clasică în centrul istoric, cât și despre partea nevăzută, cea organizatorică.

Reporter.: Cum a ajuns Asociația Elite Art Club UNESCO la un parteneriat de lungă durată cu Sibiul? Cum vedeți viitorul acestui parteneriat?
Mihaela Dragomir: Festivalul „Classics for Pleasure” a intrat pe agenda culturală a Sibiului în 2010, când Elite Art Club Unesco își făcuse deja un renume în organizarea de concerte clasice în România. Atât noi, cât și autoritățile din Sibiu am considerat că un festival clasic în aer liber ar aduce valoare agendei culturale și astfel a început acest parteneriat care se dovedește de lungă durată. Am ales Sibiul pentru publicul foarte deschis către cultură de calitate. În plus, concertele PROMS of Delight, brand exclusiv Elite Art Club Unesco, care încheie fiecare festival, sunt dovadă vie că muzica clasică poate fi accesibilă publicului larg. Sibienii au primit foarte bine acest demers și iată-ne, acum, în al 7-lea an de Classics for Pleasure și cu intenția de a rămâne mulți ani pe agenda culturală a orașului. Obiectivul festivalului este de a atrage cât mai mulți oameni către cultura de calitate și, de ce nu, de a crea melomanii de mâine. Ediția din 2016 a festivalului a adus un plus de valoare datorită faptului că a beneficiat de două finanțări: EEA Grants – prin Programul „Promovarea diversității în cultură și artă în cadrul patrimoniului cultural european” și Primăria Sibiu. Astfel, Sibiul a avut și avantaje economice prin acest festival pentru că majoritatea furnizorilor sunt locali.

Rep.: Câtă deschidere găsiți la Sibiu când veniți de la București cu un proiect cultural pentru sibieni?
M. D.: Am găsit foarte multe deschidere la Sibiu și includ aici atât publicul, cât și autoritățile. Suntem o echipă de profesioniști foarte bine închegată și mentalitatea noastră este setată pe comunicare și depășirea oricărui obstacol ce poate apărea pe perioada de implementare. Știm că regulile casei trebuie respectate. Dacă ar trebui să amintesc un aspect mai puțin plăcut legat de partea de implementare ar fi condițiile din ce în ce mai multe și complicate în utilizarea spațiului public din Sibiu.

Rep.: Cum ați elaborat programul artistic din acest an? Vă așteptați la o Piață Mare plină?
M. D.: Bineînțeles. Ca întotdeauna așteptăm publicul să umple Piața Mare și să fie parte din sufletul spectacolelor. Programul pe care l-am pregătit pentru anul acesta este foarte diversificat, cu artiști ce merită aplaudați la scenă deschisă, cu multă atenție la detalii și surprize pentru public. Programul Classics for Pleasure se face cu un an înainte de desfășurarea evenimentului cu ajutorul unor consultanți artistici talentați ce urmăresc să satisfacă toate genurile și gusturile. Festivalul se deschide pe 14 august, la ora 20.00, în Piața Mare, cu Mariachi Magic, un spectacol plin de energie ce va aduce mult entuziasm. Pe 15 august, la ora 16.00, muzica divină a Corului Național Madrigal va marca așa cum se cuvine sărbătoarea Sfintei Maria în Biserica Ursulinelor, iar seara, în Piața Mare, vom avea o manifestare muzicală plină de inspirație în interpretarea Cameratei Regale, sub bagheta dirijorului Wojciech Rodek. Solistă este încântătoarea Adela Liculescu. Pe 16 august, de la ora 11.00, vom avea un spectacol de muzică clasică pentru copii la Sala Thalia iar seara, de la 20.00, festivalul se încheia cu un spectacol PROMS of Delight în care Orchestra de Stat a Filarmonicii din Sibiu va aduce publicului multe surprize sub bagheta maestrului Ilarion Ionescu Galați, care împlinește anul acesta 80 de ani.

Rep.: Scopul declarat al festivalului este să promovați tineri talentați cu sprijinul unor maeștri consacrați. Dați-ne câteva exemple din istoria festivalului…
M. D.: Elite Art Club Unesco este unic reprezentant Jeunesses Musicales International în România – cea mai mare organizație din lume dedicată tinerilor muzicieni. Ne luăm așadar foarte în serios misiunea de a promova tinerii artiști în toate proiectele noastre. În cadrul festivalului Classics for Pelasure sunt invitate să performeze unele dintre cele mai bune filarmonici din țară. Tradiția acestor orchestre admirate susține carierele tinerilor artiști care performează împreună cu ele. Printre ei îi pot aminti pe Teodor Ilincăi, care în prezent este unul dintre cei mai mari tenori ai lumii, Andrei Ioniță, Ștefan Pop, talentatul pianist Andrei Licareț, mezzosporana Ema Pascu sau tinerii dirijori Hyun-Jin Yun și Kah Chun Wong, care au câștigat Concursul Internațional Jeunesses Musicales pe care Elite îl organizează la București.

Rep.: Ce reacții aveți din partea invitaților din străinătate, după ce concertează la Sibiu?
M. D.: Cu toții pleacă impresionați de energia locului și a oamenilor. Acest mix care se creează în timpul festivalului, clădiri istorice, piață deschisă plină de oameni, muzică – este irepetabil și cu toții își doresc să se reîntoarcă la Sibiu. În plus, Classics for Pleasure a devenit „o scenă” interesantă pentru portofoliile muzicale ale artiștilor din România și nu numai.

Rep.: Cum trăiți concertele din Piața Mare? Unde vă aflați de obicei, urmăriți reacțiile publicului, aveți emoții?
M. D.: Aș vrea să spun că sunt peste tot, emoțional sau fizic. Urmăresc concertele din primul rând cu entuziasm și emoții pentru că vreau că totul să iasă bine. Dar sunt și în culise, alături de artiști, lângă scenă, alături de echipa mea de la Elite Art Club Unesco, alături de publicul căruia îi urmăresc reacția pentru că vreau să fiu sigură că este mulțumit și că a primit chiar mai mult decât se aștepta.

Rep.: Ce amintiri vă leagă de Sibiu?
M. D.: De Sibiu mă leagă șapte ani de proiect, cu multe povești profesionale, oameni interesanți, provocări și nu în ultimul rând reușite. Mă leagă amintirea sutelor de artiști care au concertat pe scenă festivalului, miile de oameni care s-au aflat în public, primele concerte pe care le-am experimentat cu fetița mea cea mică, eforturile de dinainte de eveniment și bucuria aplauzelor și finalurilor grandioase.

Rep.: A atins România un nivel suficient de înalt încât dezvoltarea unor proiecte culturale, nu doar muzicale, să poate fi susținută financiar? Se poate trăi bine din asta?
M. D.: Când este vorba despre proiecte culturale, problema nu se poate pune așa. În cazul proiectelor mari, de înalta ținută artistică, costurile sunt foarte mari. Eforturile de a susține financiar astfel de evenimente sunt și ele pe măsură. Oamenii care se alătură ONG-urilor din motive mai degrabă emoționale, decât financiare, sunt cei care susțin proiectele. Ei găsesc resurse, bani, parteneriate, voluntariat, surse proprii, care determine ca proiectul să se întâmple indiferent de minusul sau plusul de pe buget. „The show must go on” este în cazul ONG-urilor o lege a firii. Sper însă ca nu numai mediul public, dar și cel privat să devină din ce în ce mai activ în susținerea proiectelor culturale, pentru că ele croiesc societatea de azi și viitorul culturii noastre. Îmi doresc ca oamenii din ONG-uri să fie plătiți corect, asemenea organizațiilor din străinătate, pentru că efortul și entuziasmul lor merită acest lucru.

Rep.: Din acest punct de vedere, cum e văzut Sibiul de la București?
M. D.: Sibiul are un program coerent de finanțare a proiectelor culturale, ceea ce i-a adus un avantaj evident, economic, turistic, social, educativ față de alte orașe din România. Însă nivelul proiectelor crește în fiecare an și odată cu acesta crește și nevoia resurselor financiare. Finanțările sibiene nu acoperă decât o parte a proiectelor dezvoltate acolo. Stă în determinarea și efortul nostru să atragem alte resurse pentru a oferi Sibiului calitatea la care se așteaptă. Ne bazăm aici pe deschiderea companiilor private, al căror suport este esențial pentru continuitatea acestor proiecte.

Rep.: În încheiere, vreau să vă întreb cum cuantificați rezultatele asociației de-a lungul anilor în societate? Mai exact, dacă acum șapte sau zece ani era o raritate să vezi un concert de muzică clasică într-un spațiu public, în România, astăzi nu este doar o obișnuință, ci există chiar interes din partea unor oameni din diferite sectoare sociale. Cum simțiți evoluția societății românești?
M. D.: Kant spunea că un popor fără cultură e ușor de manipulat. Rolul societății civile și implicit al Elite este să atragă cât mai mulți oameni către cunoaștere. Un festival clasic nu este doar o manifestare elevată de muzică, ci un proces de educare, de cizelare și cultivare a bunului gust. Am respectat întotdeauna bunul gust al Sibiului. Toate proiectele noastre au o componentă de educare, de înfrumusețare a sufletului. De la București am plecat cu misiunea noastră la Sibiu, Albă Iulia, Cluj, anul acesta la Iași și nu ne vom opri aici. Eu și întreagă mea echipa credem încă în deviza „Viitorul înseamnă cultură”- motto-ul Elite Art Club Unesco.

Comments

comments

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Turnul Sfatului Online
  • Interviu
  • Contact