Joi,
28.03.2024
Cer Senin
Acum
8°C

Călin, maramureșeanul zburător care produce la Sibiu singurele elice românești pentru “parapantiștii cu motor“

Călin, maramureșeanul zburător care produce la Sibiu singurele elice românești pentru “parapantiștii cu motor“

Călin Pașca este sibian de doar câțiva ani. Născut în Maramureș, unde i s-a aprins pofta de a zbura, plecat în Spania, unde a învățat să folosească parapanta și a devenit, mai apoi, pilot de încercări, Călin s-a reîntors după ”verdele de acasă” la Sibiu, unde și-a găsit jumătatea. A pus pe picioare un club pentru cei pasionați de zbor și, cu laptopul în față, a învățat ce înseamnă un profil aerodinamic. Acum, printre multe altele, este singurul român care produce elice pentru paramotoare (parapantă cu motor) sau deltaplane.

Pe Călin îl recunoști ca fiind venit din alte părți, după cum rostește „no, așe”. Și îl „citești” ca fiind altfel, de cum îi ceri să îți vorbească despre pasiunea lui pentru zbor. Aceea care i s-a ițit în suflet cam în același timp în care a început să citească. Iar cartea „Sfârlează cu fofează” - publicată în 1936, de Victor Ion Popa – avea să îi alimenteze și mai mult năzuința de a zbura. Aveau să treacă, însă, mai mulți ani până când Călin să apuce să zboare. „Eram tânăr, sub 20 de ani, și vedeam parapantiștii pe dealurile din jurul Lăpușului. De cum îi vedeam de acasă că se pregătesc cu parapantele o rupeam la fugă după ei. Și până alergam eu cei șapte – opt kilometri și urcam dealurile, ăia plecau. Dar există o vorbă între noi, ăștia care zburăm. O vorbă care zice că nu tu alegi să zbori, ci zborul te alege pe tine“, își amintește acum Călin.

Prima parapantă. Și prima nebunie

Primul zbor al tânărului maramureșean avea să se consume, însă, când Călin avea 23 de ani și plătea 350 de euro pentru prima sa parapantă. Cumpărată de la un fost coleg de armată, care l-a pus în temă cu elementele de bază. ”De aici tragi, de acolo împingi, așa se ridică și așa mai departe. Și eu, cu el acolo, de la sol, am ridicat parapanta și nu am mai vrut să o las jos. Am fugit cred că vreo 500 de metri. Când am văzut că am aripa umflată deasupra capului m-am tăăăăăt dus, nu m-am mai oprit“, amintește Călin. Care a decis să se și desprindă de sol în aceeași zi. Ceea ce a fost cam nebunesc, după cum recunoaște acum. „Am cam fost kamikaze, nu se face așa ceva. De obicei, într-o săptămână poți să fi apt să zbori cu parapanta. Să zbori, așa, cam la vreo 200 – 300 de metri în linie dreaptă“, socotește acum bărbatul de 39 de ani. Doar că nebunia a meritat, la prima desprindere de sol. „Nimic nu se compară cu momentul acela. E, bucurie, bucurie maximă. Eși drogat, pur și simplu. Țin minte că la chiar primul zbor, când să aterizez, era doar o găurică între spini și am reușit, am reușit să aterizez acolo“, povestește Călin Pașca.

calin pasca 1

Electromecanicul ajuns pilot de teste

Pe diploma care atestă profesia lui Călin scrie „electromecanic rețele telecomunicații“. N-a apucat să-și mai profeseze meseria, căci în 2001 a părăsit țara cu destinația Spania, pentru a munci în construcții. A luat și parapanta cu el, iar acolo a mers la prima școală dedicată celor care vor să practice acest sport. După ce și-a obținut toate licențele în domeniu, pasionat de acest sport, Călin s-a angajat la școala care l-a format, de Madrid al Cielo, ca instructor și pilot de tandem (zbor în dublu). Iar de aici a ajuns la primul paramotor, la sugestia celor de la școală. În scurt timp, avea să descopere că – spre diferență de parapantă – cu paramotorul te poți înălța și de pe câmpul din apropierea casei și chiar și în condiții meteo mai puțin prietenoase. „Instructorul de la școala unde lucram era prieten foarte bun cu șeful de la HE Paramotores din Spania, una din cele mai importante fabrici de paramotoare din lume. Iar paramotorul cumpărat de mine avea probleme. Așa că eu eram tot la fabrică: aia nu e bună, aia nu merge cum trebuie și tot așa. La un moment dat a venit șeful fabricii la mine și mi-a spus că eu sunt cel mai prost client pe care l-au avut vreodată. Că la mine nu exista, dacă se strica motorul dimineața, în trei ore eram la fabrică și trebuia reparat până seara să zbor“, arată Călin. După numeroase drumuri la fabrica de paramotoare din apropiere de capitala Spaniei, cu tot felul de idei și cerințe pentru aparatul cumpărat, producătorii i-au propus un târg: să le devină pilotul de teste al prototipurilor. „Și mi-au dat toate prototipurile să le testez. Nu am fost plătit, dar toate prototipurile, după cele 100 de ore de testat, rămâneau ale mele. Așa am ajuns ca, la un moment dat, să am cinci paramotoare“, socotește Călin. Colaborarea cu fabrica din Spania s-a întins pe șase ani, maramureșeanul intervenind cu sugestii de modificare a prototipurilor, astfel că unele din modele poartă numele alese de el. De modelul Airmax este cel mai mândru, deoarece susține că la ora actuală este cel mai bun motor al spaniolilor.

Înapoi, acasă

Călin Pașca s-a reîntors în România după 12 ani în care a trăit în Spania ”cele mai colorate momente ale vieții”. „Am venit acasă pentru verde. Îmi lipsea. Cum stăteam în zona Madridului, acolo după 15 mai totul e ca în deșert. Iar eu aveam nevoie de natură… pământul unde te-ai născut, glia strămoșească te cere“, vorbește molcom Călin. Doar că nu s-a mai întors în Maramureș, ci a ajuns la Sibiu, locul de naștere al proaspetei sale soții. S-a întors cu gândul clar de a produce paramotoare, profitând de relația pe care o avea cu fabrica din Spania, care îi furnizează motoarele. Începuturile au fost grele, deoarece spune că nu era cunoscut de nimeni. „Aici, lumea zborului e o comunitate. Toată lumea se știe cu toată lumea, cu mici excepții“, descrie Călin. I-a luat cam un an să vândă primul paramotor, pe lângă cel produs pentru distracția proprie. În paralel, lucra și la clubul sportiv pe care l-a înființat – Paramotor Sport -, club care tocmai a fost recunoscut de Guvern drept școală de instrucție pentru sportivii din această categorie.

elice de paltin

”Am studiat profiluri aerodinamice până mi-au ieșit pe gât”

Ca meșteșug, Călin se baza pe ce a învățat cât a lucrat alături de tatăl său în atelierul de tâmplărie și alături de unchiul său, în atelierul de fierărie. Mai apoi, un accident produs la întoarcerea în țară în urma căruia era să își piardă câteva degete de la o mână, l-a țintuit într-un pat de spital aproape jumătate de an. Pe care l-a folosit pentru a învăța despre elice. „De la începutul zborului cu paramotorul m-am tot gândit că trebuie să fac ceva cu elicele, deoarece rupeam foarte multe. Cum am stat în spital așa mult la întoarcere, am studiat profiluri aerodinamice până mi-a ieșit pe gât. Găsești pe internet o sumedenie de informație, trebuie numai să ai timp. Eu, cum eram internat, timp aveam. Și am tot citit și studiat, iar la întoarcere acasă, primul lucru ce l-am făcut a fost să construiesc o mașină de copiat. Apoi am construit o presă, iar acum am ajuns sunt în faza în care vreau să construiesc o hală să mă apuc de o afacere cum trebuie“, descrie Călin parcursul său de unic producător de elice pentru paramotoare și deltaplane din România. Elicele pot fi făcute din lemn sau din fibră de carbon. Călin le produce din mai multe straturi de lemn, lipite cu un clei special. „Au fost multe teste, multe elice aruncate. Dar pot spune că prima pe care am făcut-o, cu aceea am zburat”, spune mândru maramureșeanul.

Paramotoare de la A la Z

Elicele lui Călin sunt cumpărate acum și de fabrica din Spania, pentru care în urmă cu câțiva ani făcea teste. Totodată, Călin produce în atelierul de acasă și paramotoare, de la A la Z, cum ține să sublinieze. „La un paramotor cele mai importante lucruri sunt poziția de zbor și modul în care ești prins de motor. Adică, e important cum construiești șasiul și protecția. Șasiul e cel pe care stă motorul și care elimină celelalte probleme de stabilitate cu un pendul, iar protecția e cea care te ferește să nu îți prinzi mâinile la elice“, descrie foarte pe scurt Călin din treaba sa.

elice de paltin Un paramotor construit de Călin în aproximativ două săptămâni costă aproximativ 3.000 de euro. Prețurile sunt mai mici decât la alți producători deoarece Călin are altă strategie. „Fiind vorba și de o asociație, de un club, mă interesează nu atât să vând paramotorul, ci să am clienți cărora să le schimb piese mai apoi, să le asigur mentenanță, elice și așa mai departe“, lămurește maramureșeanul stabilit la Sibiu.

În zbor, 400 de kilometri

Dintre cei doi copii ai săi, a început să zboare cu fiul care acum are 12 ani. Soția lui nu vrea să îi încerce, deocamdată pasiunea. „Dar ea este ca și turnul de control. După ce aterizez trebuie să o sun“, râde Călin. Cel care, nu demult, a decis să lege cu paramotorul Timișoara de Sighetul Marmației. Cei 400 de km ai raidului „Maramureș, plai cu zbor”, după cum a fost botezat, i-a parcurs alături de 14 prieteni în cinci zile. Anul acesta, până acum, a stat mai bine de 100 de ore în zbor, ore care se adaugă miilor petrecute în aer de când s-a apucat de acest sport. De care spune că nu are cum să se plictisească. „Primul lucru pe care l-am vrut când am început să zbor a fost să fiu sus. La școală, mai apoi, instructorul meu a început să mă învețe tehnici diferite. Acum, eu am ajuns să fac acrobație și aici, tot timpul mergi mai mult, descoperi noi limite pe care să le depășești. Și apoi, mai gândește-te: vine primăvara, zbori peste tot felul de câmpuri și livezi înflorite, apoi ai rapița în floare, apoi zbori peste floarea soarelui ori, toamna, peste pădurea care se veștejește. Iar iarna e totul alb. Nu ai cum să te plictisești“, descrie Călin peisajele de sub picioare.

paramotor Sursa foto: pagina de Facebook a Paramotor Club

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Traian Deleanu

de Traian Deleanu

Investigații, Administrație
Telefon:
0740 039 148
E-mail: traian[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

2 comentarii

e-manuela

Acum 6 ani

Buna! Nenea, se pot folosi si la "parașute"?...
Raspunde

Ion Ion ot Ionești

Acum 6 ani

Bă Traiane, tu ai trecut prin școală ca gâsca prin apă? Când a scris mă Victor Ion Popa Sfârlează cu popează?
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus