X
dumitru stelea 3

3100 de km și 24 de județe pe bicicletă. Interviu cu cisnădianul care a traversat țara în lung și lat pe două roți

Un cisnădian în vârstă de 48 de ani, lăcătuș de meserie, și-a făcut concediul vara aceasta parcurgând peste 3100 de kilometri pe bicicletă, timp în care a văzut 24 de județe. Dumitru Stelea a plecat din Cisnădie și a mers până în Constanța, apoi s-a întors spre vest, unde a văzut Cazanele Dunării, de acolo a urcat înspre Maramureș, a vizitat mănăstirile din nordul Moldovei și s-a întors la Sibiu. Totul în 22 de zile, grele și foarte frumoase în același timp. Dumitru Stelea spune că nu se compară o astfel de excursie pe bicicletă cu niciun drum cu mașina, pentru că pe bicicletă ai posibilitatea de a trăi și simți fiecare moment.

 

Rep.: Ce v-a făcut să plecați la drum? De ce o excursie atât de lungă pe bicicletă?

D. S.: Pur și simplu. Fiind concediu, am zis să mă relaxez după un an de muncă și să ies din rutină, din starea de zi cu zi. Cel mai bun mijloc mi s-a părut mersul pe bicicletă.

Rep.: Înțeleg că sunteți pasionat de ciclism.

D. S.: Da, de la zece ani merg pe bicicletă. Am avut tot timpul numai cursiere și am fost de mai multe ori la mare, de trei ori în afara turei aceasta. Plus de vreo 17-18 ori am fost în Moldova. Nu a fost prima mea ieșire.

Rep.: Dar a fost cea mai lungă.

D. S.: Da, de departe. În acest an am vrut să folosesc concediul în întregime și chiar l-am folosit timp de 22 de zile.

dumitru stelea 1

Rep.: Cât de mult v-ați pregătit înainte de plecare?

D. S.: Bicicleta am cumpărat-o cu circa o lună și jumătate înainte. Am făcut două curse, o dată Transfăgărășan dus-întors, Mănăstirea Sâmbăta de două ori și de două ori la Blaj. Asta a fost pregătirea, să văd rezistența bicicletei și cum se comportă la drumuri mai lungi, peste 150 de km pe zi. Și m-am testat și pe mine.

Rep.: Ați făcut ciclism de performanță sau doar sunteți pasionat? Nu e la îndemâna oricui să facă o plimbare până pe Transfăgărășan și înapoi…

D. S.: Nu am făcut ciclism de performanță. Zilnic merg câțiva km până la serviciu. În week-end-uri nu există să nu fac minim 50 de km.

dumitru stelea 7

Rep.: Cum a fost plimbarea în sine? A fost cum vă imaginați?

D. S.: Anterior planificasem un traseu în care să includ marea, asta îmi doream neapărat, după care îmi doream să ajung la munte, să traversez Transfăgărășanul și Transalpina. Eu estimam pentru asta până în două săptămâni. Pe trecerea peste Transfăgărășan m-am întâlnit cu un grup de 42 de bicicliști – Tribul Bicicliștilor, din București, așa se numesc ei. O zi și jumătate am petrecut-o cu ei. Mi-am planificat traseul în așa fel încât să mă întâlnesc cu ei pe drum. În rest programul mi l-am făcut după cum am vrut eu. Când am plecat am mers Sibiu-Pitești-București, 270 de km, într-o singură zi. A fost cea mai lungă zi, plecând de la ora 4:30 din Cisnădie și ajungând la 23:30 în București, după mai bine de 110 km cu vânt din față, de la Bascov aproximativ. Plus Titu și Găești cu un drum foarte greu.

Rep.: Deci ați ocolit autostrada.

D. S.: Da, am mers pe drumul vechi, fără autostradă. Eu nu mers niciodată pe autostradă. Deși, ca o mică paranteză, între Fetești și Cernavodă am mers câteva sute de metri pe autostradă, că nu aveam pe unde, după care m-am retras pe un câmp pe care am mers paralel cu autostrada până am trecut podul de la Cernavodă, pe partea pietonală. După care a revenit pe drumul vechi. Ca să revin la întrebarea inițială, cea mai lungă zi a fost prima, Cisnădie-București, iar cea mai scurtă a fost la Constanța, doar vreo 30 de km.

dumitru stelea 5

Rep.: Cam care a fost media, câți km ați făcut pe zi? Și aveați să și vizitați sau să vedeți ceva, ori numai vă odihneați după drum?

D. S.: Media mi-am fixat-o la aproximativ 120-150 de km pe zi, asta însemnând circa 10 ore de mers cu o viteză medie de aproape 15 km/h. Mi s-a părut omenesc așa, deși să mergi peste 20 de zile câte zece ore pe zi nu e ușor. Recunosc. În această perioadă am vizitat toate orașele mari, zonele centrale, punctele de atracție, monumentele, vreo biserică și cam asta era. Îmi vedeam de drum mai departe.

Rep.: Probleme neprevăzute ați avut?

D. S.: Normal că am avut. O mulțime chiar. Spre exemplu nu era prevăzut să merg 13 km pe un drum de balastieră, plin de bălării și cu niște șanțuri enorme de la utilaje. Mă dădeam jos la un moment dat și puneam piciorul în față că nu vedeam pe unde merg. În ultima zi a fost o altă aventură, după patru ore de furtună, la Sighișoara și Dumbrăveni am avut două pene, așa ca de final. Plus că am evitat Mediaș-Sibiu pe lângă Agnita și prin Nocrich. Am fost alergat pe acolo de vreo trei ori de câini. Țin minte că am văzut atunci doi câini deosebiți, uriași, nu știu rasa însă erau foarte, foarte mari. Era și întuneric, au venit foarte fioroși cu viteză. Mă gândeam că dacă mă ajung și sar la mine pot sări lejer peste mine. Și dacă mă mușcă mă prinde direct de genunchi, atât de mari erau. Este o problemă mare aceasta cu câinii care atacă bicicliștii în județul Sibiu, ar trebui făcut ceva.

dumitru stelea

Rep.: Ce vedeți de pe bicicletă, într-o excursie de genul acesta, și nu poți vedea din mașină?

D. S.: Diferența este enormă. Absolut tot ce vezi altfel îl trăiești de pe bicicletă. Poți să oprești în orice secundă, poți să mai pedalezi zece metri și să te oprești să admiri ceva din alt unghi. Viteza pe bicicletă este mult mai mică și asta faci, te uiți în stânga, dreaptă, oriunde. Vezi tot peisajul, absolut tot. Am mii de imagini și amintiri infinite. Și față de mașină se aude altfel, auzi ce-i în jurul tău, simți mirosurile, florile, copacii… E cu totul și cu totul altă trăire. Eu am făcut majoritatea drumului pe drumuri europene și drumuri naționale. Prin sate am fost doar pe la mănăstiri și prin Moldova.

Rep.: Apropo, cât de periculos este să traversezi România pe bicicletă?

D. S.: Foarte periculos. Și starea drumurilor este așa cum este, chiar dacă partea carosabilă pare cât de cât bună, marginile drumurilor sunt deplorabile. Pentru un biciclist este enorm de greu. Eu am făcut nouă pene și numai din cauza gropilor.

Rep.: Ce zone ale țării au drumuri mai bune?

D. S.: Într-adevăr, venind de la Cazane, pe partea de vest, am constat că drumurile sunt mai bune. Deși între Lugoj și Timișoara era pusă criblură, nu am avut probleme. Am mers de la Cazane până la Satu-Mare fără nicio pană și nicio problemă. În Moldova am făcut trei pene în trei zile. Foarte proaste drumurile acolo, în general.

dumitru stelea 4

Rep.: Ca o concluzie, v-ați îndeplinit visul? Veți mai merge și la anul?

D. S.: Cu siguranță aș mai face-o. În cazul în care îmi găsesc un partener de drum, ca să-i zic așa, aș vrea să fac 5000 de km, față de 3150 de m anul acesta. În afara țării voi ieși doar cu un partener. Dacă nu găsesc vreau să fac o tură tot de 5000 de km în țară străbătând toate județe țării, plus Capitala. Eu m-aș bucura să mă contacteze cineva, pot fi și două persoane, și trei, facem un grup și plecăm la anul. Fie în afara țării, fie în interior, cu am zis, prin toate județele.

Rep.: După ce ați văzut aproape toată țara, cum vi se par acum pistele de biciclete din Sibiu și Cisnădie?

D. S.: Pistele din Sibiu sunt ok. Sunt mulțumit de ele, sunt făcute pe marginea drumului, rezonabile și practicabile. Așa-zisa pistă din Cisnădie nu este ok. Pe acea pistă, la orice oră e plin de pietoni, între Cisnădie-Cisnădioara. Nu poate fi folosită în scopul în care a fost creată. E foarte greu de mers pe ea. Ar trebui făcut ceva. Cea mai impresionantă pistă de biciclete am văzut-o în Arad. Este pistă cu adevărat aceea. La fiecare colț de stradă principală există semafor pentru biciclete, pe lângă cel pentru mașini. Pista este prevăzută cu locuri de odihnă pentru bicicliști, câte două băncuțe, plus suportul pentru bicicletă. Plus că din loc în loc există compresor pentru umflarea roților. E singurul loc din România unde am văzut chestia asta.

dumitru stelea 6

Întreg traseul parcurs: Cisnădie-Pitești-București-Constanța-Hârșova-Ploiești-Brașov-Făgăraș-Transfăgărășan-Rm. Vâlcea-Tg. Jiu-Drobeta Turnu Severin-Orșova-Cazane-Herculane-Timișoara-Arad-Oradea-Satu Mare-Săpânța-Vatra Dornei-Suceava-Botoșani-Pașcani-Tg. Neamț-Piatra Neamț-Cheile Bicazului-Gheorghieni-Praid-Sighișoara-Sibiu-Cisnădie.

Foto: Pagina personală de facebook

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim

Comentarii

comentarii

O opinie

  1. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Turnul Sfatului Online
  • Contact