Toate autobuzele Tursib au norma de casare depășită și cele mai noi mașini din flotă au zece ani vechime. Șoferii simt că își pun viața în pericol, precum și pe cea a pasagerilor, de fiecare dată când ies pe traseu. În plus, majoritatea șoferilor sunt surmenați din cauza faptului că lucrează 12 ore pe zi pentru că nu există suficienți angajați. Iar orele suplimentare nu le-au fost plătite nici pe anul 2016.
Dacă ați circulat recent cu autobuzul în Sibiu și v-ați plâns de starea foarte proastă a mașinilor, ori de modul în care conduce șoferul, aflați că în Turisb sunt numeroase probleme. Și ceea ce se vede atunci când sosește autobuzul în stație este doar vârful aisbergului.
”Munca de conducător auto în Tursib este o muncă ingrată. Sibianul de rând nu știe că autobuzul care întârzie în stație poate are alte probleme decât șoferul. Conductorul auto încearcă pe cât posibil să se încadreze și să respecte programul, dar uneori e imposibil având în vedere că toate au norma de casare depășită. Apoi sunt mici defecte care apar în fiecare zi, ba în timpul lucrului, ba la plecarea din garaj, unde ești nevoit să pleci cu întârziere”, a declarat pentru Turnul Sfatului Alin Poabar, lider de sindicat în cadrul Tursib.Poabar spune există două mari nemulțumiri în societatea de transport public a Sibiului. Prima o reprezintă remunerația șoferilor.
”Nu există suficienți șoferi și cei angajați muncesc până la limita puterilor. Avem șoferi foarte obosiți, de aceea și apar probleme sau nemulțumiri în trafic. Sunt în jur de 14.000 de ore suplimentare neplătite, avem șoferi care au în jur de 400 de ore lucrate și neplătite. Și totul pornește de la faptul că salarizarea nu a fost una corespunzătoare, salariile sunt mici. Un șofer are 1785 de lei, acesta este salariul unui conducător auto. Un salariu mult sub media salarizării în județul Sibiu și mult sub media în domeniu. Salariul care se practică acum la un șofer de autobuz, în județul Sibiu, este de 2500 de lei. Vorbim de mediul privat. Un privat dă 2500 de lei unui șofer care face trei curse pe zi. La Tursib cine să vină să lucreze într-un schimb de 12 sau 14 ore, cursă după cursă, pe 1700 de lei? Nu-i convine nimănui! Șoferii sunt extenuați! Să vii să lucrezi în fiecare zi 12-14 ore, de dimineața de la 4:00, nu-i totuna. Nu se respectă schimburile de tură, legea spune că trebuie să avem opt ore pauză între schimburile de lucru, ori aici se fac schimburi după trei ore de pauză. Gândiți-vă, trei ore de pauza, să dormi trei ore într-o noapte și să te urci iar la volan?! Nu e deloc ușor…”, explică Alin Poabar.Cea de-a doua mare problemă în Tursib vizează starea foarte proastă a autobuzelor. Este adevărat că primăria Sibiu a anunțat la sfârșitul săptămânii trecute că în perioada următoare flota Tursib se va moderniza cu 90 de autobuze noi, însă grija mare a angajaților este cum vor trece iarna.
”Autobuzele s-au aprobat în ședința Consiliului Local, dar stați să vedeți până intră pe poartă. Noi ne așteptăm acum la probleme grave pentru că vine iarna. Iarna trecută autobuzele au fost mai bune ca anul acesta din punct de vedere tehnic. În această clipă sunt în jur de 35 de autobuze defecte în garaj. Acum, vara, când e cald! După ce vine frigul cred că vor mai îngheța vreo 50. Din 107 autobuze cât este toată flota Tursib în acest moment. Faceți un calcul simplu, cu ce o să mai iasă pe traseu la iarnă? Pe noi ne încălzea dacă veneau autobuzele acestea până în decembrie, pentru că iarna aceasta va fi cea mai urâtă pentru călători. Iar călătorii trebuie să înțeleagă un singur lucru: șoferul acela care se urcă la volan în primul rând își pune viața în pericol el, fiindcă autobuzul acela are norma de casare și nu știu ce încredere mai poți avea în el. Absolut toate au norma de casare depășită și sunt autobuze cumpărate la mâna a doua care au poate două norme depășite. Cele mai noi autobuze au zece ani vechime, în rest avem autobuze și din anii 1990”, a mai declarat Alin Poabar.Pentru a acoperi necesarul, Tursib ar trebui să angajeze aproape 40 de șoferi, însă este foarte greu să convingi pe cineva să vină să se angajeze pe un salariu sub media pieței și în condiții grele. ”Vara șoferii stau și 12 ore în căldură ce ajunge până la 60 de grade Celsius în cabină, iar iarna conduc cu pătura pe picioare să nu înghețe de frig. Așa arată transportul într-un oraș european?”, se întreabă liderul de sindicat.
Acestea sunt doar câteva dintre motivele pentru care șoferii au început să demisioneze și să plece către alte companii, întrucât contextul economic este de așa natură încât șoferii sunt la mare căutare pe piață.
”E imposibil să fie altfel. Nu poți să plătești un șofer de autobuz, care răspunde de o sută și ceva de vieți, cu 1700 de lei pe lună! Când știi că ai plecat din bază cu frânele reglate la autobuz și după două curbe simți că s-au dereglat la loc pentru că e vechi și nu mai ține! Stresul este foarte mare!”.Media de vârstă a șoferilor angajați la Tursib depășește 50 de ani, majoritatea au experiență mare în domeniu. ”Mulți și-ar dori să-i aibă ca șoferi”.
Toate problemele enunțate mai sus sunt cunoscute de conducerea societății și cele mai multe pleacă de la modul în care a fost stabilit bugetul pe anul în curs. ”Domnul Căprariu, directorul general, a fost dorit de majoritatea dintre noi să ajungă în această funcție. Este un om deosebit, un om deschis și care chiar vrea să facă treabă. Nu vreau să intru în politică, dar i se mai pun piedici din partea unora. Noi sperăm doar că va fi lăsat să facă treabă pentru că este un om capabil”, spune Poabar.
Pe de altă parte, liderul de sindicat recunoaște zicala ”pădure fără uscături nu există”, prin urmare mai există și cazuri răzlețe de șoferi care greșesc. Unii au fost filmați fumând în cabină, alții mai bruschează pasagerii. Alin Poabar recomandă oricărui sibian care vede vreo neregulă să o semnaleze conducerii Tursib întrucât fiecare caz în parte este analizat. Dacă observați o problemă o puteți transmite pe adresa de mail: [email protected].
Alin Poabar este lider în Sindicatul Dumbrava Transport Public Local Sibiu și reprezintă aproape 80% dintre angajați.
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Tag-uri: soferi , Primăria Sibiu , Consiliului Local Sibiu , angajati , elevii sibieni , Mircea Baniciu , Alin Poabar , director nou. transport public , Turnul Sfatului Alin Poabar , Replica Tursib , Pasagerii Hondei Accord , Domnul Căprariu , stiri sibiu , La Tursib , Călătorie Neaşteptată
Vizualizari: 6580
Ultimele comentarii
Acum 10 ore
MB
Acum 10 ore
Claudiu
Acum 10 ore
Liberal autentic
Acum 10 ore
Neli Oproiu
Acum 11 ore
Bobo