Pe lângă lotul de autostradă care va lega Sibiul de Boița și cel care va lega Piteștiul de Curtea de Argeș (”capetele” autostrăzii Sibiu - Pitești), autoritățile centrale vor scoate la licitație în acest an și celelalte trei loturi. Cu ”norocul” unor antreprenori serioși și a lipsei de bariere birocratice, șeful Companiei naționale de administrare a infrastructurii consideră că, până la finele lui 2020, toată autostrada ar putea fi finalizată.
Potrivit lui Ștefan Ioniță, directorul CNAIR, din cele trei loturi care încă nu au fost scoase la licitație, luna aceasta vor fi publicate prin Sistemul electronic al achizițiilor publice procedurile de atribuire pentru alte două loturi de autostradă. Cele două loturi la care face Ioniță referire sunt cel dintre Curtea de Argeș și Văleni (pe Valea Topologului, 18 km lungime, lot nr. 4) și cel dintre Văleni și Racovița (face legătura dintre Valea Topologului și Valea Oltului, 29 de km, lot nr. 3).
Pentru lotul cu numărul 2, cel care înaintează pe Valea Oltului între Boița și Racovița (28 de km), încă nu există clarificările solicitate de reprezentanții Comisiei Europene, clarificări care ar fi trebuit aduse în urma contractului de actualizare a studiului de fezabilitate din 2008. ”Va mai rămâne doar de clarificat sectorul paralel cu DN7, cuprins între Boița și Cornetu. Acesta, până la finalul anului, cred că va fi ridicat în Sistemul electronic de achiziții, pe acest procedeu, proiectare și execuție. Studiul există, noi facem completări pentru clarificările solicitate”, a declarat Ioniță, într-o conferință de presă transmisă de CNAIR prin intermediul paginii de Facebook.
Clarificările la care face referire directorul CNAIR ar fi trebuit rezolvate în cadrul contractului de actualizare a SF-ului autostrăzii, contract care s-a încheiat la jumătatea lunii august, fără ca toate documentațiile cerute să fie și livrate. În aceste condiții, CNAIR a anunțat că va finaliza completarea SF-ului în colaborare cu Institutul geologic român. ”Noi trebuie să demonstrăm în fața Comunității Europene că obiectivul este construibil, prietenos cu mediul”, a precizat Ioniță.
Termene
În a doua jumătate a acestei luni este programată deschiderea ofertelor ce urmează a fi depuse în cadrul procedurii de atribuire a contractelor de proiectare și execuție pentru loturile 5 (Pitești - Curtea de Argeș, 30 de km) și, respectiv, 1 (Sibiu – Boița, 14 km). Directorul CNAIR crede că – având în vedere numărul mare de solicitări de clarificare – vor fi multe oferte depuse. ”Eu sper că până în primăvară vom avea antreprenori pentru toată autostrada. Primele două loturi sper să fie atribuite prin ianuarie – februarie. Asta depinde și de contestații”, a apreciat Ioniță. Tot el a mai lansat și un termen de finalizare a întregii autostrăzi: sfârșitul lui 2020. Pentru a fi respectat acest termen, Ioniță a invocat două condiții: ”antreprenori serioși” și ”lipsa piedicilor birocratice”.
Costurile totale ale autostrăzii sunt incluse în estimări care indică sume de peste trei miliarde de euro, cu tot cu TVA. CNAIR speră să poată acoperi aceste sume din fonduri europene.
Critici: ”cum poate un constructor să liciteze dacă nu știe compoziția solului?”
Faptul că studiul de fezabilitate nu a fost actualizat cu datele solicitate de reprezentanții Comisiei Europene poate duce la o nouă ”autostradă Bechtel”, adică una ale căror costuri depășesc cu mult sumele inițial estimate, iar termenele de finalizare se prelungesc proporțional, atrag atenția reprezentanții Asociației Pro Infrastructura. Criticile lor vizează faptul că studiului de fezabilitate din 2008, insuficient completat anul acesta, îi lipsesc o serie de studii geotehnice. ” Nu poate fi numit «matur» un studiu în care investigațiile geotehnice pentru tuneluri se rezumă la câte un foraj la fiecare capăt al tunelurilor, cum este cazul Tunelului Poiana lung de 1,7 km. Cum poate un constructor să liciteze fără să știe care este compoziția solului în acest tunel și ce soluții tehnice trebuie să aleagă pentru construcția lui? Este imposibil de prevăzut dacă acest tunel va costa 50 de milioane de euro sau 200 de milioane de euro”, susțin cei de la Asociația Pro Infrastructura. În acest scenariu, constructorii serioși vor participa cu prețuri mari la licitație, pentru a acoperi eventualele riscuri. Însă, cei care vor câștiga vor fi constructorii mai puțin serioși, care nu vor ține cont de riscurile lipsei de informații despre stabilitatea terenurilor și care, astfel, vor oferta prețuri mai mici.
Sursa foto: Asociația Pro Infrastructura
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Tag-uri: valea oltului , Comisiei Europene , Activag Pitești , Comunităţii Europene , autostrada A1 inchisa , Asociația Pro Infrastructura , Valea Topologului , Asociației Pro Infrastructura , Ștefan Ioniţă , termene , Pentru Sibiu , cand va fi gata autostrada , Tunelului Poiana
Vizualizari: 4835
Ultimele comentarii
Acum 59 minute
Matei
Acum 1 oră
Emil
Acum 1 oră
John
Acum 1 oră
John
Acum 1 oră
Adina