Joi,
28.03.2024
Innorat
Acum
11°C

Necula despre Pomohaci: „S-ar înțelege foarte bine cu cei care atacă coaliția pentru familie”

Necula despre Pomohaci: „S-ar înțelege foarte bine cu cei care atacă coaliția pentru familie”

 În cadrul unei dezbateri, organizate la Sibiu, preotul Constantin Necula a spus că Pomohaci s-ar înțelege foarte bine cu cei care boicotează coaliția pentru familie. 

Necula crede că Mitropolia Ardealului a fost ispitită, dar ceea ce nu au înțeles oamenii este că Biserica nu agrează circul. „Știți că Mitropolia Ardealului a fost ispitită de săptămâni cu un preot care cred că s-ar înțelege foarte bine cu cei care atacă coaliția pentru familie din punct de vedere al orientării. Ieri, mi-a sărit toată lumea în cap că una dintre acțiunile justiției i-a acordat o pedeapsă care, în mintea unora, este sub nivelul celei de aplicare. Ce n-au înțeles bine este că Biserica nu agrează circul. Că hotărârea dată, nefiind posibilă să o mai contești undeva nu mai merge circul de la Sibiu la București. Este, de fapt, o hotărâre împotriva șocului pe strada bisericii. Nu mă bucură când un lider bisericesc din România cade în capcană pentru că este hulită întreaga biserică”, a spune Necula.

Despre dezbaterea la care a participat Constantin Necula, Turnul Sfatului a scris aici. 

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Comentarii

30 comentarii

h.r.

Acum 6 ani

Parintele Necula e in toate, in cele ce sunt si-n cele ce nu sunt! Nicio bashina, niciun viol, fara acest vorbitoriu de vorbe. Altfel, vorba aghezmuitului cu limba dulce, previzibila: "Biserica nu agrează circul." Aferim!
Raspunde

cine,ce?

Acum 6 ani

umbla vorba prin mitopolie ca si Necula "s-ar înțelege foarte bine cu cei care atacă coaliția pentru familie din punct de vedere al orientării".....
Raspunde

Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Dacă totuși doriți să citiți comentariul, click aici.

ioan

Acum 6 ani

Nu cred ca este bine sa il judeci pe colegul de breasla. Mai cugeta inainte da a face acest lucru.
Raspunde

///

Acum 6 ani

Bine zis! Aceste vorbe nu-i fac cinste parintelui Necula... Am crezut intotdeauna ca este un adevarat crestin> nu arunca cu piatra si nu judeca pe nimeni... dar..
Raspunde

PaceFacatorul de la Varsovia

Acum 6 ani

Portarii nu s-or inteles bine cu fundasii niciodata!
Raspunde

Olingpia Gafosdea

Acum 6 ani

Uai, Iar crești barabule-n balcon? Tu nu stii ca (c)orb la (c)orb nu au ce-si scoate, uai?...
Raspunde

m

Acum 6 ani

wow, adica ne face pedofili? pai nu noi suntem
Raspunde

Octavian

Acum 6 ani

Mare ipocrit! Smerienie zero, plin de vanitate, bine ca s-a trezit sa discute despre familie cu aceasta Kim Davis si in conferinte cu unii care au cel putin 3 copii in afara casatoriei. Ne-am ajuns, ce mai... Dar din toate una buna: BOR se uneste mai intai cu cultele protestante. Bravo!!! Sa facem si o hora.
Raspunde

m

Acum 6 ani

@octavian Pai nu-i bine ca se împacă nu alte culte crestine? Nu stiu ce e kim davis, dar in caz ca e neo protestanta, bravo ortodocsilor, ca nu-i mai fac sectanti si eretici pe pocaiti. Era atâta ura...:) Dl.Necula a cam devenit vedeta. Numai de el si de maradona al ortodoxiei, arsenie Boca, mai auzi. Dl.Necula probabil crede ca e o datorie a lui sa fie vedeta, ca sa imprastie cuvântul (care zic ei ca e al) domnului.ce sacrificiu, probabil.
Raspunde

Analizatorii de minoritati absurde

Acum 6 ani

Si acum rugam respectuos sa ridice manutele sus cine a iesit pe cur in lume asta? Biologic anusul este folosit doar pentru parturi si fecale! Eu iar va rog respectuos sa "analizati" situatia in care oameniii ar iesi pe lume pe anus si s-ar numi ... cacati si ar fii urat mirositori si scarbosi :))) Cat despre familie incercati sa va imaginati un viitor fara copii ! Biserica ortodoxa romana e coloana vertebrala a neamului cand nu mai e biserica nu mai sunt romani. E plina tara asta de fel si fel de minoritati care vor drepturi mai multe, fratilor sunteti tolerati si preferintele voastre sexuale sunt tolerate nu e ilegal ce faceti asa ca nu inteleg ideea de drepturi extra ? Cum sa modifice o minoritate constitutia unei tari ? ? ? HA HA HA Ce chestiune absurda ataci celula societatii si anume familia si tu te astepti sa traiesti perfect sanatos intr-o societate profund bolnava. Puterea vorbei si vorba puterii, sunt prosti dar multi !
Raspunde

un_cititor

Acum 6 ani

Mai du-te ba in p_ _a mea cu biserica ta cu tot !
Raspunde

Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Dacă totuși doriți să citiți comentariul, click aici.

Analizatorii de minoritati absurde

Acum 6 ani

Laoreatul premiului Nobel pentru economie, Friedrich von Hayek, referindu-se la sistemele sociale spunea că ordinea socială cum ar fi legea, limba şi pieţele sunt nişte „rezultate ale acţiunii umane, ci nu un proiect uman”[1]. Această afirmaţie ne duce la ideia că în spatele tuturor fenomenelor sociale nu stă un individ sau un grup social, ci o totalitate de acţiuni care au loc în cadrul unui sistem extrem de complex. Această complexitate de acţiuni sociale, după cum susţine şi filosoful Immanuel Kant, nu poate fi explicată la justa valoare de către teoria mecanică a lui Newton sau teoria clasică, deoarece această interpretare a fenomenelor complexe nu acceptă criza şi emergenţa evenimentelor, ci totul poate fi explicat reieşind din cauză şi efect, totul poate fi reversibil şi prevăzut în timp. Avantajul abordării sinergetice în cercetarea fenomenelor sociale constă în faptul că ea studiază evenimentele sociale reieşind din nivelul microsocial, şi invers, prezentînd, de asemenea, care este corelaţia acestor nivele de organizare[2]. Unele noţiuni şi concepţii ca parametru de ordine, entropia, informaţia socială, aliniaritatea, autoorganizarea sistemelor neliniar deschise şi ordinea sau dezordinea acestor sisteme, ne ajută să înţelegem la o scară mai înaltă complexitatea acţiunilor şi a fenomenelor sociale. Dacă, concretizăm ce este complexitatea unui sistem, trebuie să spunem că complicatul spre deosebire de complexitate exprimă numărul, tipurile şi felurile de corelaţie a elementelor sistemului. Însă complexitatea semnifică ceva mai mult decît complicatul prin faptul că această noţiune îmbină şi capacitatea sistemului neliniar deschis de a evolua în timp cînd are loc o schimbare atît a corelaţiilor elementelor, cît şi o schimbare a parametrilor de ordine şi a structurilor acestuia[3]. Anume, sinergetica, care mai este denumită şi teoria complexităţii, este în stare să ne ofere o abordare mai profundă a sistemelor care porneşte de la nivel micro şi ajunge la nivel macro, stabilind principiile universale pentru oricare sistem neliniar deschis, unul din care este cel social. Conform interpretării fondatorului sinergeticii, Hermann Haken, problema principală a teoriei autoorganizării sistemelor sociale este de a demonstra că acţiunile individuale duc la o regulă a sistemului, sau la un set de valori, norme şi idealuri[4]. Această regulă a sistemului este denumită parametru de ordine ce guvernează corelaţia tuturor elementelor. Nici-odată o acţiune localizată nu va ieşi din limitele parametrului de ordine. Referindu-ne la sistemele politice unul din care este sistemul democratic, parametrul de ordine este opinia publică.[5] Anume opinia publică într-un astfel de sistem alege structura de conducere. Opinia publică determină starea lucrurilor în societate şi anume ea este funcţia sistemului social. Orice acţiune a decidenţilor sau a acelor reformatori este sortită eşecului dacă intenţionează să construiască în mediul social ceva ce nu corespunde opiniei publice, a naturii societăţii civile, care se străduie să impună calea de dezvoltare a sistemului şi nu ia în consideraţie starea naturală de autoorganizare a sistemului social[6]. De aceea, prioritate în orice acţiune îndreptată spre societate trebuie să corespundă funcţiei sau opiniei publice, să corespundă tendinţelor şi valorilor ei, care, universal, este denumit de sinergetică ca parametru de ordine. Starea naturală a fenomenelor sociale este interacţiunea haosului şi a ordinii, a dezechilibrului şi a echilibrului, spontaneitate şi previzibilitate. Instituţiile sociale reprezintă acel mediu disipativ, care cauzează comportamentul neliniar al individului ca element social primar, în particular, şi al grupurilor sociale, în general. Structurile sociale apărute spontan sunt cele mai acceptabile pentru indivizi[7]. Ele asigură coexistenţa paşnică a indivizilor cu interese şi scopuri absolut diferite, deoarece regulile de organizare a lor nu presupun orientarea spre un anumit grup social, nu servesc anumitor scopuri sau sarcini sociale înguste. Astfel, potrivit afirmaţiilor cercetătorului moldovean, Teodor Ţîrdea, putem spune că „sistemele simple pot fi dirijate, pe cînd în sistemele sociale, care au un grad înalt de complexitate, se poate de menţinut doar ordinea, conştientizînd spontaneitatea şi recunoscînd autoreproducerea lor ca fiind pozitivă şi constructivă”[8]. O încercare de a da o abordare complexă procesului de autoorganizare a sistemelor sociale şi de a explica cum are loc alegerea căii naturale sau proprii sistemului, este înaintată de specialistul Branskii V. introducînd termenii de tezaurus, detector şi selector [9]. Tezaurusul concepe totalitatea căilor de evoluţie posibile pentru un asemenea sistem. Cu cît este mai bogată această multitudine de căi, cu atît este mai mare probabilitatea ca sistemul să aleagă în punctul de bifurcaţie ceva mult mai valoros. Detectorul reprezintă acea configuraţie de interacţiune a elementelor care determină sistemul să ia doar o singură cale de evoluţie. În timp ce selectorul reprezintă acel principiu care determină sistemul în momentul de bifurcaţie să formeze o asemenea configuraţie de corelaţie a elementelor. În general, selectorul reprezintă legea stabilităţii. Astfel, procesul de selecţie sau de transformare a sistemului începe cu nişte schimbări cantitative întîmplătoare care se acumulează atingînd pragul critic şi creează pentru selecţie un material calitativ nou de relaţii (structuri bifurcaţionale); interacţiunea (ciocnirea, lupta) cauzelor contrare creează însuşi procedura selecţiei a unor elemente concrete din acest material; pe cînd legea stabilităţii, căruia această interacţiune i se supune, produce o selecţie prealabilă a acestui material, jucînd un rol de filtru selecţional. Rezultatul selecţiei este mutaţia, sau fluctuaţia, adică realizarea unei (singure) structuri bifurcaţionale. Ca rezultat, mecanismul fin de selecţie este o conlucrare a factorilor de selecţie – tezaurusul, detectorul şi selectorul. Cînd vorbim despre societate, căile de dezvoltare sau tezaurusul, apare în momentul de criză al sistemului. Specificul detectorului social constă în aceea, că funcţia lui joacă, în rezultatul final, rolul de luptă (interacţiune) a variate idealuri sociale. Anume ciocnirea acestor idealuri determină acea configuraţie a structurii sociale care va fi aleasă şi realizată. Aici trebuie de luat în consideraţie 3 momente: – În primul rînd, lupta idealurilor nu se reduce la nişte ciocniri pur şi simplu mintale ale unor imagini subiective, dar presupune o confruntare socială a purtătorilor ei în forma oamenilor vii, care sunt gata de a obţine idealurile lor chiar jertfindu-se pe ei înşişi; – În al doilea rînd, rezultatul selecţiei sociale şi a posibilităţilor bifurcaţionale depind şi de configuraţia puterii celor care poartă aceste idealuri; – În al treilea rînd, selecţia socială se realizează continuu pe baza luptei idealurilor, şi spre deosebire de selecţia biologică, care se reduce la lupta pentru supraviețuire, selecţia socială se reduce la lupta pentru transformare şi de schimbare a mediului; În ceea ce priveşte selectorul social, în calitate de acest rol poate fi: 1) principiul fundamentalismului (de reconciliere); 2) principiul compromisului; 3) principiul arbitrajului (neutralizare); 4) principiul convergenţei ( de sinteză); Ideea precum că sistemul neliniar deschis face schimb de energie, substanţă şi informaţie cu mediul, ne poate ajuta să analizăm mai profund nivelul micro al sistemelor sociale. Potrivit sinergeticii şi a teoriei informaţionale, interacţiunea elementelor în cadrul sistemelor sociale are loc prin schimbul de informație atît cu mediul extern, cît şi între elementele sistemului. Orice interacţiune de acest gen poate fi redusă la schimbul de informaţie prin mesaj verbal sau mesaj scris, prin comportament sau atitudine, prin acţiune intenţionată sau neintenţionată, prin ordonare sau supunere – totul poate fi redus la schimb de informaţie. Comunicarea interpersonală este o transmitere de informaţie, deciziile autorităţilor şi punerea în acţiune a acestora este o transmitere de informaţie, opinia publică se manifestă prin transmitere de informaţie, legislaţia statului, care reglementează relaţiile sociale, este şi ea o informaţie ce funcţionează în sistemul social. Pentru a înţelege mai bine această interacţiune informaţională, trebuie să definim ce reprezintă noţiunea de informaţie. Informaţia este o reflecţie a lucrurilor, sau cum afirmă Ashby este o reflecţie a diversităţilor[10]. Din punct de vedere energetico-funcţional, informaţia reprezintă funcţia sistemului social sau informaţional. Contrariul informaţiei este entropia informaţională care reprezintă gradul de dezorganizare a informaţie şi gradul de degradare a informaţiei. Conform teoriei informaţionale, gradul de entropie este estimat după cantitatea de informaţie care o putem obţine dintr-un mesaj[11]. Norbert Wiener, fondatorul ciberneticii, susţine că: „După cum cantitatea de informaţie în sistem este măsura ordinii, exact la fel, entropia în sistem, este măsura dezorganizării sistemului: ele sunt egale luate ca semn matematic invers”[12]. După cum este cunoscut, entropia oricărui sistem ( în natură, tehnică, societate), permanent are o tendinţă maximă. Anume „creşterea informaţiei” în sistem semnifică descreşterea entropiei. Informaţia şi entropia sistemului se află în relaţia de „luptă” a contrariilor care se exclud reciproc , dar în acelaşi moment se consideră reciproc. Referindu-ne în mod direct la societate sau la sistemele sociale, dezordinea are loc atunci cînd lipseşte informaţie sau nu are loc transmitere de informaţie atît pe verticală, cît şi pe orizontală. Un asemenea exemplu ar servi sistemul socialist sovietic care s-a prăbuşit ca rezultat al închiderii acestuia faţă de alte sisteme, şi care a avut la baza interacţionării elementelor întreruperea informaţiei sociale adecvate şi naturale. Astfel, din lipsa transmiterii de informaţie desfăşurată pe o cale proprie sistemului social, entropia sau dezordinea a crescut la un prag atît de înalt, încît sistemul a fost nevoit să aleagă o altă cale de dezvoltare, calea democraţiei. Sistemul democrat este mult mai stabil ca rezultat al circulaţiei informaţionale mai transparente şi mai libere de la politic la societatea civilă, de la societatea civilă la politic, de la sistemul politic intern la cel internaţional, etc. Dezordinea şi entropia în sistemele sociale poate creşte ca rezultat al interacţiunii complexe a elementelor avînd loc degradarea informaţiei la nivel micro. Informaţia schimbată şi transmisă între structurile societăţii civile şi cele politice este distorsionată şi chiar neutralizată dacă aceste structuri transmit informaţie opusă ca sens, astfel apare dezordine în sistem şi informaţia descreşte. Informaţia poate fi menţinută la nivel dacă structurile transmit informaţie orientată în aceeaşi direcţie, adică dacă este o relaţiei de cooperare între structurile sociale. În asemenea caz, la atingerea pragului maxim a lipsei de informaţie, sistemul va alege în punctul de bifurcaţie, ca rezultat al unei fluctuaţii, o nouă cale de evoluţie. Entropia într-un sistem poate fi micşorată prin intermediul unei conexiuni cu un alt sistem în care entropia acestuia este mai mică, care, în literatura de specialitate, este denumit ca şi entrostat [13]. Această legitate poate fi interpretată dînd exemple sociale şi politice cum ar fi: organizaţiile, alianţele, uniunile, instituţiile sociale care servesc drept exemple de entrostat pentru unele sisteme sociale ce se află într-o stare de creştere a entropiei. În cazul sistemului statal al Republicii Moldova, acest fapt îl serveşte integrarea sa în Uniunea Europeană, şi trecerea la un alt nivel de dezvoltare socială. Chiar dacă entropia este concepută ca gradul de dezordine pentru sistem, ea prezintă un rol deosebit pentru sistemele sociale. Anume în condiţiile unei entropii înalte apare autoorganizarea ce impune autoaccelerarea catalitică a ciclurilor de creativitate a sistemului[14]. Acest fapt, ne argumentează din nou că entropia şi dezordinea în sistemele sociale are un rol deosebit, deoarece, dacă dorim să trecem la un nivel de dezvoltare mai superior şi mai ordonat, trebuie să trecem mai întîi prin dezordine care determină sistemul la schimbare. Acest fapt, trebuie să fie acceptat de societatea Republicii Moldova care trece prin reforme de toate genurile şi se află în starea de tranziţie, combinată cu o entropie economică crescîndă în ceea ce priveşte relaţiile sale economice cu Rusia, stat ca şi el suferă de o criză de identitate şi afectat de corupţiei. Pentru ca reformele efectuate în Republica Moldova să se bucure de succes, trebuie de întreprins un dialog puternic între societatea civilă şi conducere ca astfel să fie redusă entropia informaţiei transmisă de aceste reforme. Pentru a rezolva criza financiară şi cea economică este nevoie de o cooperare cît mai strînsă cu instituţiile financiare internaţionale şi de atras cît mai multe investiţii străine în ţară care servesc drept entrostat pentru sistemul nostru economic. Dacă facem o concluzie la cele spuse anterior, putem spune că abordarea sinergetică are capacitatea de a analiza fenomenele sociale nu numai la macronivel, fapt ce este caracteristic abordării clasice, ci prin principiile şi limbajul ei specific tratează sistemele sociale începînd de la micronivel străbate pînă la cel macro-. Ea nu se limitează la întrebările „Ce?”, „De ce?”, dar răspunde şi la întrebarea „Cum?”, adică care trebuie să fie cea mai potrivită atitudine a subiecţilor sociali reieşind din imprevizibilitatea şi aliniaritatea evoluţiei sistemelor sociale. (Teză ştiinţifică la conferinţa organizată în cadrul Academiei de Ştiinţe a Moldovei cu genericul “Filosofia şi perspectiva umană”, 16 noiembrie, 2006)
Raspunde

...

Acum 6 ani

Ce este acesta? A;t articol???
Raspunde

...

Acum 6 ani

nu crezi ca era mai usor sa pui un link la toata povestea asta?
Raspunde

Carcotasu'

Acum 6 ani

Hopaaaaa... https://www.facebook.com/vladviski/posts/10214617867299265
Raspunde

analizatorii de minoritati absurde

Acum 6 ani

Un neam de profanatori, cand şi dacã o sã întelegeţi sacrul o sa scapaţi de prostie. E dificil ... Succes!
Raspunde

Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Dacă totuși doriți să citiți comentariul, click aici.

e-manuela

Acum 6 ani

Buna! Nenea, îmi plac jocurile de cuvinte pe care le folosești, desi, ma scuzi ca ma bag si eu in vorba, sacra e doar prostia ta!....
Raspunde

analizatorii de minoritati absurde

Acum 6 ani

„Mai mult decât orice altă disciplină umanistă (psihologia, antropologia, sociologia etc.), istoria religiilor poate deschide calea către o antropologie filosofică, căci sacrul este o dimensiune universală, iar (…) începuturile culturii își au originea în experiențele și credințele religioase (…). Istoricul religiilor este astfel în măsură să sesizeze permanența a ceea ce s-a numit situația existențială specifică omului de «ființă în lume», căci experiența religioasă este corelativul său; în fapt, pentru om, a deveni conștient de propriul său mod de a fi și a-și asuma prezența sa în lume constituie experiența religioasă” (Mircea Eliade, La nostalgie des origines, op. cit., p. 29). dupa calitatea scrisului esti doar un provocator mediocru din acest mic orasel de munte. Banal, minuscul efemer .... adio In armata lui Satan esti tu doar ca nu realizezi .... :-)
Raspunde

Ovidiu

Acum 6 ani

Cica, "biserica nu agreeaza circul"!!! O sa rad aproximativ 14 secunde! :))))))))))) Gata, am ras! Pai, cum vine asta, parinte? Biserica ortodoxa romana si religia ortodoxa insemna chiar circul, la superlativ absolut! E de ajuns sa te uiti la "Festivalul de circ Paraschieva", "Festivalul de circ Arsenie Boca" sau la soboarele de preoti care fac dansul ploii pe campul secetos, dupa ce consulta rubrica meteo, evident! Asta in timp ce, tot evident, tarile mai putin ortodoxe (sau deloc ortodoxe), investesc in sisteme de irigatii laice!
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus