La aproape jumătate de oră după zece seara, în mijlocul străzii Rahovei, banda de mers către piața cu același nume e blocată de unul din autobuzele cu burduf ale Tursib. Presemnalizată cu un triunghi reflectorizant plantat cu zece metri mai în spate, măgăoaia de autobuz zace exact acolo unde s-a stricat: în mijlocul drumului, blocând mașinile parcate pe dreapta și singura bandă a sensului de mers. Șoferul a scos călătorii din autobuz, i-a trimis să se descurce cum pot și a dispărut din peisaj și el, în așteptarea unei tractări.
Transportul în comun se desfășoară la cote de avarie. Cu șoferi prea puțini, insuficient de bine plătiți și – în parte – enervați zilnic de turele suplimentare, lipsa de zile libere, de recompense. La cotă de avarie e și situația parcului auto. În fiecare zi, hârburile Tursib cedează pe traseu, așteptând tractarea. În stații, călătorilor nu le mai rămâne decât să se roage ca, de data asta, nu se va strica taman autobuzul pe care îl așteaptă.
Din păcate, situația Tursib începe să se generalizeze la nivelul întregii administrații locale. Mai sunt două luni până când Sibiului îi va expira contractul de deszăpezire. Iar la licitația pentru încredințarea unui nou contract nu a depus ofertă nimeni, din cauza unui caiet de sarcini și a unor estimări de costuri considerate nerealiste de către firmele din domeniu. Până pe 8 decembrie 2017 nu mai este timp pentru o nouă procedură, noi termene, noi evaluări de oferte. Prin urmare, cel mai probabil, se va merge pe o procedură de urgență care să asigure, la o oarecare cotă de avarie, deszăpezirea Sibiului. Să ne rugăm să nu fie vreo iarnă ”deosebită”.
Curățenia. Tot cu două luni înainte de expirarea contractului de salubrizare a domeniului public al orașului (străzi, trotuare, piețe etc), procedura de atribuire a unui nou contract este suspendată de Consiliul național de soluționare a contestațiilor. Care a fost sesizat că Primăria Sibiu a pregătit un caiet de sarcini care se abate de la legislație. Nu-i bai, până pe 8 decembrie 2017, când expiră actualul contract de salubrizare, Primăria poate iarăși organiza o procedură de urgență, ceva, acolo, care să încropească un sistem de a menține cât de cât o oarecare curățenie.
Procedura de atribuire a contractului de reparații și întreținere a străzilor, însă, a decurs bine, iar Primăria a semnat contractul – cadru pe patru ani încă de la începutul lui august, continuându-l fără întrerupere pe cel de dinainte. Vi se pare, însă, că străzile sunt ”întreținute corespunzător”? Sunt ani deja de când pe bulevardul Vasile Milea, înainte de sensul giratoriu de la intersecția cu Calea Dumbrăvii, valurile de asfalt îți fac volanul să danseze din cauza valurilor de asfalt. Iar situația se repetă în tot mai multe intersecții. Apare deja aproape ca un moft dorința de a vedea refăcut în mod decent stratul de asfalt, după ce acesta a fost spart pentru diferite intervenții la rețelele subterane.
Ar mai fi exemple. Dar ideea nu este de a înșira, ci de a atrage atenția asupra faptului că deja se conturează tabloul unei administrații locale incapabilă să mai asigure funcționarea orașului. Funcționarea, nu dezvoltarea. Ce să mai vorbim de centre de expoziții, un nou teatru, parc acvatic ori îndestulătoare parcări subterane cu mai multe niveluri? Cum să speri la proiecte vizionare și ambițioase când administrația Sibiului se poticnește la atribuirea contractelor de marcaje rutiere, la curățenie ori deszăpezire?
Mai mult, Sibiul se pregătește să piardă bani care îi sunt puși pe tavă. Teoretic, până la finele anului viitor ar trebui semnate contractele de finanțare pentru cele peste 33 de milioane de euro alocate Sibiului în actualul exercițiu financiar european. Cu chiu, cu vai, în chiar ultima lună în care mai avea rost, Consiliul local a adoptat Strategia și Planul de mobilitate, ca documente strategice necesare accesării milioanelor de euro. Dar, deocamdată, nu există nici măcar un studiu de fezabilitate pentru vreunul din proiectele pentru care pot fi atrase aceste sume. Nici unul, măcar. Nu ne mai rămâne decât să sperăm că, în cele din urmă, termenul de 31 decembrie 2018 pentru contractarea tuturor celor 33 de milioane de euro va fi prelungit.
Primarul Astrid Fodor și majoritatea FDGR nu mai au timp de povești și de scuze că legislația e de vină, că procedurile sunt greoaie, că oamenii sunt greu de găsit. Ei conduc administrația orașului care se dorește a fi vârf de lance în programul Sibiu – Regiune Gastronomică Europeană 2019, an în care se pregătește și un unic și neașteptat de plin de oportunități summit european. Și un summit cu o importanță aproape covârșitoare, din moment ce se conturează tocmai o reformare a modului de funcționare a Uniunii Europene. Aici, la noi, în Sibiu. Acel Sibiu care, deocamdată, nu mai are autobuze cu care să transporte oamenii care și-au plătit deja abonamentul pentru a merge la serviciu ori la școală, orașul care cu două luni înainte de venirea iernii caută soluții de avarie pentru deszăpezire, orașul în care excedentul bugetar crește de la o lună la alta din lipsă de proiecte. Administrația Sibiului nu va fi, administrația Sibiului este deja la cotă de avarie.
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Tag-uri: Uniunii Europene , Primăria Sibiu , Calea Dumbrăvii , Curățenie Națională , Ministrul Transporturilor , vasile milea , Primăriei Sibiu , Conform Administrației Naționa , Regiune Gastronomică Europeană , Administrația Sibiului , Pentru Sibiu , Acel Sibiu , Primarul Astrid Fodor , Soma Salubrizare Sibiu
Vizualizari: 5940
Ultimele comentarii
Acum 36 minute
Pastor marginas
Acum 38 minute
Ghita
Acum 39 minute
Sibianul
Acum 40 minute
Alta Persoana
Acum 52 minute
Văsălie Noroi