Nu a avut vreun rezultat nici cea de-a doua licitație organizată de CNAIR pentru întocmirea unei expertize care să indice ce e construit prost și care sunt soluțiile de reabilitare a lotului trei al autostrăzii Sibiu – Orăștie. În acest context, CNAIR pregătește o a treia licitație pentru expertize ”mai mici”.
Anunțată din mai, dar lansată abia în august anul acesta, procedura de atribuire publică a contractului pentru realizarea expertizei tehnice şi revizuirea proiectului tehnic pentru finalizarea execuţiei autostrăzii Sibiu-Orăştie, lotul 3, cuprins între km 43+855 – km 65+965, a fost declarată anulată. Beneficiara contractului, Compania națională de administrare a infrastructurii rutiere din România, a declarat procedura anulată în condițiile în care nicio firmă nu a depus vreo ofertă. Mai mult, procedura nu a trezit niciun interes din partea firmelor, chiar dacă CNAIR a decis să prelungească termenul de depunere a ofertelor cu mai bine de două luni – din 29 septembrie până în 29 noiembrie. Faptul că la procedură nu va fi depusă nicio ofertă putea fi intuit, având în vedere că nu a fost solicitată nici o clarificare.
Încă o șansă
”Contractul va fi scos din nou la licitație, dar într-o altă formă, adică pe loturi. Va fi spart în mai multe contracte cu alte cuvinte. Din câte știu se intenționează și creșterea sumei alocată acestui contract“, au declarat, pentru Turnul Sfatului, surse oficiale din cadrul CNAIR.Valoarea estimată a contractului pe care CNAIR spera să îl atribuie a fost de 3,02 milioane de lei, fără TVA. Pentru acești bani, Compania așteapta realizarea unei expertize tehnice a întregului lot de autostradă, dar și monitorizarea numeroaselor zone instabile. În urma acestor expertize, CNAIR solicita și elaborarea proiectului tehnic a lucrărilor ce rezultă a mai fi necesare, dar și realizarea documentației de licitație în vederea angajării unui constructor care să realizeze respectivele lucrări. Contractul urma să includă și partea de asistență tehnică pe perioada lucrărilor de remediere a deficiențelor ce vor fi înregistrate pe lotul amintit.
Eșec după eșec
Pentru elaborarea acelorași documente, CNAIR a mai lansat o procedură de achiziție în mai 2016, la care a participat o singură asociere formată din trei firme din Italia. Acestea solicitau pentru realizarea expertizei 1,66 de mil. de lei, fără TVA, dar oferta le-a fost respinsă din motive procedurale: garanția de participare la licitație era expirată (cei de la CNAIR au extins de trei ori termenul de depunere a ofertelor). În respectiva procedură, termenul de realizare a contractului era de 15 luni de la emiterea ordinului de începere a lucrărilor.Cât de praf e autostrada cu picioare de lut?
Informațiile despre numeroasele probleme recunoscute oficial pe tronsonul de autostradă cuprins între Cunța și Săliște (lotul 3 al autostrăzii Orăștie – Sibiu) apar în caietul de sarcini al licitației prin care CNADNR dorește realizarea unei expertize a calității lucrărilor. Și, eventual, propuneri de soluții pentru remedierea defectelor. Lotul de autostradă în discuție este închis circulației de șapte luni, nu mai are constructor de trei luni ( pe 27 ianuarie 2016 fost reziliat contractul celor de la Salini Impregilo Spa), iar pe o porțiune de 200 de metri este demolat.Un procent trecut să fie…
Stadiul fizic al lucrărilor este estimat de către CNADNR la 96%, conform proiectului tehnic inițial. Acest procent este unul nerealist, având în vedere că – după cum se arată și în documentația citată – nu au fost luate în considerare soluțiile adoptate ulterior pentru consolidarea zonelor cu instabilitate a terenului (nouă la număr). ”Antreprenorul a executat parte din lucrările de consolidare din zonele cu instabilitate a terenului, rezultate ca urmare a revizuirii soluțiilor tehnice adoptate pentru stabilirea versanților, fără a fi obținut autorizație de construire pentru acestea”, mai precizează cei de la CNADNR.Lista lungă a problemelor…
… pornește chiar de la pasajul peste calea ferată Deva – Sibiu, construit la începutul lotului, în zona haltei Băile Miercurea Sibiului. ”S-a constatat că printre rosturile dintre elementele prefabricate curge apa”. La doi kilometri de acest pasaj au mai apărut fisuri pe o porțiune cu o lungime de 500 de metri pe calea 1 (sensul de mers Sebeș – Sibiu), unde foștii constructori italieni nu au intervenit deloc. Astfel de fisuri asupra cărora nu s-a mai intervenit deloc și care au lungimi cuprinse între 50 și 100 de metri mai sunt enumerate în alte două porțiuni. Important de menționat că aceste fisuri sunt semnalate într-o zonă unde terenul este considerat stabil (înainte de dealurile de la Aciliu).Lista problemelor enumerate de CNADNR include și alte denivelări și fisuri, printre care și cea de zece metri (deocamdată) proaspăta apărută în decembrie anul trecut, când traficul era oprit pe autostradă. Fisura pornește de pe banda 1, a apărut concomitent cu tasarea benzii de urgență și este localizată imediat după viaductul de un kilometru de la Aciliu pe calea 2 (sensul de mers Sibiu – Sebeș). Nici asupra acestei defecțiuni nu au intervenit în vreun fel constructorii italieni.
Apele își fac de cap
Una din principalele surse de probleme apărute pe tronsonul de autostradă în discuție este sistemul de scurgere a apelor pluviale și subterane. Din datele CNADNR, sistemul nu este finalizat decât pe bucăți. Astfel, pe porțiunea cuprinsă între nodul rutier de la Cunța și pădurea de după nodul rutier de la Apoldu de Jos, sistemul de scurgere a apelor pluviale este realizat în proporție de 95%. ”Pe restul tronsonului , antreprenorul a lucrat la aceste amenajări, fără a asigura însă funcționalitatea sistemului de scurgere a apelor pluviale/subterane executat. Unele componente ale sistemului de scurgere a apelor prezintă fisuri și crăpături sau sunt colmatate și/sau inundate”. Restul tronsonului înseamnă aproape nouă kilometri și include și zona debleului de la Aciliu, unde terenul alunecă în continuare.Au demolat dealul și au creat noi probleme
Lista defecțiunilor include și depozitele de pământ pe care cei de la Salini Impregilo Spa le-au realizat de-a lungul lotului 3 al autostrăzii Orăștie – Sibiu. Dintre aceste depozite, cele mai mari probleme le ridică cel din apropierea haltei Aciliu, unde au fost mutate cantități imense de pământ, rezultate în urma îndulcirii pantelor din apropiere. ”Din analizele realizate până în prezent, acest depozit influențează comportarea autostrăzii”, susțin reprezentanții CNADNR, fără a oferi alte detalii.Și alte 30 de neconformități
Pe lângă această listă de probleme ale autostrăzii, autoritățile amintesc și de cele 296 de rapoarte de conformitate redactate de către consultanți pe parcursul construirii autostrăzii. ”Din acestea, la data rezilierii (ianuarie 2016) mai erau nesoluționate un număr de 30 de rapoarte de neconformitate. Spre exemplu: execuție necorespunzătoare a unor lucrări, nerespectarea prevederilor Legii 10/1995 – așternere asfalt în condiții atmosferice nefavorabile, neasigurarea funcționalității unor lucrări executate etc”.După cum precizează și cei de la CNADNR, lista problemelor nu este exhaustivă, fiind de așteptat ca pe parcursul realizării studiilor cerute în contractul licitat să fie identificate noi defecțiuni.
Citește și Autostrada de nisip a Sibiului. Dezastrul care va mai înghiți sute de milioane | Foto și video
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Tag-uri: aciliu , Orastie , Turnul Sfatului , cunta , Problemele Femeilor , autostrada A1 inchisa , CNAIR , Salini Impregilo Spa , Băile Miercurea Sibiului , Pentru Sibiu , expertiza , contract remediere , proiectare
Vizualizari: 18281
Ultimele comentarii
Acum 7 ore
Gigil sibianu forta
Acum 7 ore
Sorin Stoica
Acum 7 ore
Rădulescu
Acum 8 ore
Popa
Acum 8 ore
Dincă