Vineri,
29.03.2024
Partial Noros
Acum
18°C

Trei ofertanți pentru noile autobuze ale Sibiului: japonezii, germanii și turco-românii

Trei ofertanți pentru noile autobuze ale Sibiului: japonezii, germanii și turco-românii

În cadrul primei proceduri de achiziție publică lansată de administrația locală pentru primenirea flotei auto a Tursib s-au înscris trei companii sau asocieri de companii.

Producătorul japonez de autovehicule Isuzu (reprezentat de Andolu Automobil Rom în România), producătorul german de autobuze MAN (reprezentat de MHS Truck&Bus AG) și BMC Truck & Bus (distribuitor unic al autobuzelor turcești BMC, dar și producător de astfel de vehicule în România, la Ciorogârla, lângă București) reprezintă cei trei producători care s-au înscris la prima licitație organizată de administrația sibiană pentru înnoirea flotei de autobuze pentru transportul în comun.

Zece autobuze Euro6 urmează a fi achiziționate în cadrul acestei proceduri publice, a cărei valoare estimată este de 11,5 milioane de lei, fără TVA. Potrivit graficului asumat de Primăria Sibiu la lansarea licitației, desemnarea câștigătorului urmează a fi făcută la finele acestei luni. Ulterior (în cazul în care atribuirea nu este contestată), cele zece noi autobuze urmează a fi livrate în termen de patru luni de la semnarea contractului.

Departajarea celor trei oferte va fi realizată în funcție de patru criterii, după cum se arată în caietul de sarcini. Prețul contează în proporție de 70%, consumul de combustibil – 15%, iar perioada de garanție – 10%. Al patrulea criteriu este costul cu poluanții, care contează în proporție de 5%. Algoritmul de calcul al costurilor cu poluanții include nu mai puțin de 29 de variabile, de la consumul de carburant, la emisiile de CO2, emisiile de CO2 pe pasager, distanța duratei de exploatare etc.

Minim 92 de persoane capacitate

Potrivit caietului de sarcini, autobuzele vor avea o capacitate totală de transport de minim 92 de persoane, din care minim 20 vor putea avea loc pe scaune (în afară de șofer) și trebuie să respecte normele în domeniu aplicate la nivelul Uniunii Europene. Lungimea viitoarelor mijloace de transport trebuie să fie de 12 metri, înălțimea maximă de 3,4 metri, iar lățimea – maxim 2,5 metri.

Autobuzele solicitate sunt nearticulate, cu podeaua joasă și cu minim trei uși de acces, fiecare cu câte două foi, iar toate inscripțiile din interior trebuie realizate în limba română. Podeaua viitoarelor mijloace de deplasare trebuie să fie coborâtă, fără niciun fel de trepte, iar pentru persoanele care se deplasează în cărucior trebuie asigurată rampă de acces. În zona rampei de acces va trebui să existe și un spațiu destinat căruciorului.

Persoanele cu mobilitate redusă vor trebui să aibă și locuri special amenajate. În total, în fiecare autobuz vor trebui amenajate patru locuri pentru pasagerii cu nevoi speciale, bătrâni, invalizi, femei însărcinate ori femei cu copii în brațe. „Suspensia (autobuzelor – n.r.) va fi integral pneumatică, gestionată electronic, cu posibilitatea ajustării gărzii la sol atât pe o singură parte pentru accesul pasagerilor care se deplasează cu căruciorul rulant (funcția de kneeling), cât și integral în situațiile de drum cu denivelări cu limitarea vitezei de deplasare“, se mai arată în documentația de atribuire a contractului.

 În interior: între 15 și 27 de grade Celsius

„Scaunele pentru pasageri vor fi realizate din material armat cu fibră de sticlă sau mase plastice cu tratament antistatic, proprietăți antigrafitti, vopsea înglobată, antivandalism cu tapițeria rezistentă la uzură și murdărie“.

Referitor la instalația de climatizare solicitată, aceasta ar trebui să asigure o temperatură de cel mult 27 de grade Celsius, atunci când temperaturile exterioare sunt de 35 de grade Celsius.

În ce privește încălzirea, instalația va trebui să asigure o temperatură de minim 15 grade Celsius, atunci când afară sunt înregistrate minus 15 grade Celsius.

La fiecare ușă trebuie amplasate sisteme de numărare a călătorilor, care să asigure o precizie reală de măsurare de cel puțin 95%. Sistemul de supraveghere video va avea minim șase camere: una pe stânga pentru eventualele accidente, una pe lateral dreapta pentru a supravegherea urcarea și coborârea călătorilor, una orientată pe direcția de mers și una în spatele autobuzului. Spațiul destinat călătorilor va fi monitorizat de două camere, iar imaginile trebuie să rămână disponibile cel puțin șapte zile. „Camerele trebuie să detecteze și să avertizeze în mod automat acoperirea intenționată cu obiecte sau vopsea (…). În cazul activării sistemului de alarmă, înregistrarea video va fi salvată și blocată pe hard disk și nu va fi suprascrisă, pentru o perioadă de zece minute înainte și zece minute după alarmare”.

 Reclame video în autobuze

Sistemul audio-video solicitat viitoarelor autobuze va deveni complet funcțional în momentul în care compania va pune în funcțiune un sistem de management al traficului (autobuzele vor fi dotate cu GPS, WiFi și comunicare on-line). Acest sistem va furniza celor două ecrane din zona călătorilor informațiile despre traseu, despre următoarea stație (informații furnizate prin iluminarea numelui respective stații), timpul până la următoarea stație, numărul liniei, legături cu alte linii etc. Pe aceste ecrane cu o rezoluție de minim 1920×1080 px trebuie să poată fi rulate și spoturi publicitare. Stația următoare va fi anunțată și prin sistemul audio.

În fiecare autobuz trebuie amplasate minim trei validatoare duale, care să permită atât plata cu cardul contactless a călătoriei, cât și validarea biletelor achiziționate de călători.

 Alte aproximativ 80 de autobuze

În afara celor zece autobuze care urmează a fi achiziționate în cadrul actualei licitații, Tursib va mai achiziționa alte 50 de autobuze tot diesel, din creditul de peste 67 de milioane de lei accesat la finele lui 2017 de la BERD. Procedura pentru achiziția acestor autobuze nu a fost lansată, deocamdată.

Totodată, Primăria preconizează să mai cumpere alte aproximativ 30 de autobuze electrice sau hibrid, cu 22 de milioane de euro fonduri europene nerambursabile.

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Traian Deleanu

de Traian Deleanu

Investigații, Administrație
Telefon:
0740 039 148
E-mail: traian[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

47 comentarii

Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Dacă totuși doriți să citiți comentariul, click aici.

Alina Vecerzan

Acum 6 ani

In anul centenarului avem datoria de a cumpara produse romanesti si astfel, de a incuraja firmele romanesti serioase si muncitoare in detrimentul multinationalelor care asupresc poporul roman!
Raspunde

Zumz

Acum 6 ani

Ok, cumpara tu niste autobuze Rocar. In anul centenarului avem datoria de a fi competitivi fata de restul Europei, macar cum era Transilvania atunci cand s-a unit cu Romania.
Raspunde

x

Acum 6 ani

Mercedes, Iveco, Solaris, MAN! cam astea sunt firmele consacrate, restul...nu comentez
Raspunde

Zexe

Acum 6 ani

Punem pariu că vor câștiga germanii?
Raspunde

Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Dacă totuși doriți să citiți comentariul, click aici.

hobbitul

Acum 6 ani

Da, si ce pacat ca nu turcii, astia fac treaba buna!
Raspunde

x

Acum 6 ani

Dintre astea 3 da Doamne sa castige germanii...restul...pfff...Ottokare schrott!!!
Raspunde

Che

Acum 6 ani

https://goo.gl/images/eTocX7 The King of street
Raspunde

SKODAN

Acum 6 ani

Autobuzele SKODA sunt cele mai bune - probabbil si mai ieftine. Cautati pe google/youtube despre ele
Raspunde

barbu marius

Acum 6 ani

Daca tot se intentioneaza schimbarea flotei ar trebui sa fie un furnizor unic care sa poata asigura si perioada post garantie
Raspunde

Oare

Acum 6 ani

Oare celelalte 80 de autobuze vor fi noi?prețul nu e chiar mic fata de pretul celor electrice...mai ales dacă vor fi 70 si nu 80 in suma data...
Raspunde

Cristian

Acum 6 ani

Daca pretul cel mai mic reprezinta 70% din suma criteriilor, e clar cine castiga: turcii, BMC. Asta inseamna si calitate turceasca, despre care numai "de bine "se vorbeste si se stie!!! Insa, in Romania, mai exista un criteriu mai important decit toate: MITA! Cine da mita mai mare va castiga licitatia! Pina la urma, si Isuzu si MAN au fabrici in Turcia, asa ca oricare va cistiga, vor putea fi autobuze turcesti. MAN mai are insa fabrici si in Polonia, iar Solaris-ul polonez este practic o colaborare polono-germana , de mare succes. Nu ar fi rau MAN-uri poloneze.
Raspunde

Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Dacă totuși doriți să citiți comentariul, click aici.

Zexe

Acum 6 ani

Pentru bastarzii care visează la secesiune prin dezmembrarea României! Sunteți atât de imbecili încât nici să citiți cărți de istorie nu puteți, cu atât mai puțin să și înțelegeți ceva dacă chiar ați citi! În așa hal vi s-au spălat creierii. Aici mă refer strict la ardelenii români cu slană pe creier, vocație de trădători și complexe ereditare de iobagi, slugi veșnici la bozgori și săsălăi. Fac abstracție de puzderia de analfabeți sași care postează pe site-ul acesta pentru așa-zisa „Transilvanie independentă” tocmai din Jermănica. Lor le transmit: Sictir, alogenilor!
Raspunde

NZ

Acum 6 ani

Cu o borâtură țigănească sudistă cum eşti tu nu merită să ne pierdem vremea .
Raspunde

Nicu

Acum 6 ani

"Prețul contează în proporție de 70%, consumul de combustibil – 15%, iar perioada de garanție – 10%. Al patrulea criteriu este costul cu poluanții, care contează în proporție de 5%. Algoritmul de calcul al costurilor cu poluanții include nu mai puțin de 29 de variabile, de la consumul de carburant, la emisiile de CO2, emisiile de CO2 pe pasager, distanța duratei de exploatare etc." Pai consumul de combustibil este luat odata ca si criteriu separat 15% si apoi mai este luat odata ca si subcriteriu in algoritmul de calcul al criteriului - costul cu poluantii - ? Imbarligate sunt mintile din Primaria Sibiu.
Raspunde

lex_al

Acum 6 ani

o alta mica mare prostie. cum sa achizitionezi intr-un an 80 de autobuze??? voi inca nu ati invatat inca sa faceti ceva cu cap? seriosss. pai iara ii gindita ca si o treaba romanesca toata timpenia asta. + ai autobuze noi vreo 5 ani sa spunem + pasagerii sunt multumiti pt un interval scurt de timp + se inoieste parcul auto -cind autobuzele noi intra pe piata cele vechi iasa si nu mai necesita personal de intretinere -oamenii vor fi disponibilizati-probabil - invechirea parcului auto va fi brusca -cind se vor strica, costurile cu reparatiile vor creste vertiginos -pesonalul tehnic nu va face fata problemelor -trebuie angajat personal (calificat sau necalificat) -in urmatorii 10 ani probabil nu se vor achizitiona unele noi - vechimea parcului auto nu poate fi constanta. De ex: cumperi 20 de bucati acum, anul viitor alte 20 dupa care poti scadea nr lor. Va exista o mentenanta continua cu acceasi oameni care sunt si se vor specializa pe reparatia autobuzelor. vechimea parcului auto este constanta la fel si cheltuielile aferente. Dupa trecerea aniilor ai o flota de autobuze cu o vechime medie de viata poate relativ noi. ai intotdeuan autobuze de ultima tehnologie sa spunem. acuma ai 80 de autobuze cu tehnica de azi...poate in urmatorii 5 ani tehnica va avansa destul de mult incait sa trecem la elecrice astfel incit sa fie si rentabile. dar asa tu ramii cu 80 de autobuze vechi...buna gindirea asta. o zi buna
Raspunde

Cristian

Acum 6 ani

Nu e nici o prostie cu achizitionarea de 80 autobuze odata.( Nici nu o sa cumpere atitea.Nu au atitia bani. ) Prostia apare atunci cind nu sunt corespunzator intretinute si atunci cind stiind ca se apropie perioada de casare a lor , nu sunt pregatiti financiar sa le inlocuiasaca. Aflindu-ne insa in Romania, sunt aproape sigur (din pacate), ca mentenanta autobuzelor nu se va face la timp si cum trebuie, iar cind le va venii vremea de casare , o sa traga Tursib-ul de ele mai departe, pentru ca nu o sa fie pregatiti sa cumpere altele noi in timp util.
Raspunde

Cristian

Acum 6 ani

Sasii nu au nici o treaba cu Transilvania independenta, iar daca te referi la Johannis, el a spus inca de cind era primar in Sibiu si cind a aparut manifestul lui Sabin Gherman, ca Transilvania independenta este o utopie si ca nu se justifica. Asa ca, las-o mai usor cu sasii, care si-au vazut si isi vad de treaba, oriunde si in orice fel de sistem politic si administrativ, fara sa deranjeze pe nimeni! Vezi ca agitatorii sunt in alta parte si confunzi sasii cu o parte dintre maghiari si liderii lor!
Raspunde

dancp2

Acum 6 ani

de autobuze electrice scania...................nimic!sint printre cele mai fiabile si circula nu numai in berlin!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! cele 80 de buzuri diesel nu pot fi inlocuite cu 50 troleibuze /electrice/ ?ca iricum cu diesleul e cam naspa din 2020, e drept ca echipamentul de stilp inclusiv fire/DE CUPRU/au fost distruse de fosta conducere fdgr primarie tursib-fostul director adrian-de minune-pupincurist la kiwi cind era primar
Raspunde

Cristian

Acum 6 ani

In berllin NU circula autobuze ELECTRICE, nici Scania si nici alta marca. sunt autobuze normale.
Raspunde

sibianca

Acum 6 ani

Intrebati-l pe Emil Boc de unde a cumparat autobuzele din Cluj care sunt foarte performante. Au aer conditionat, te anunta ce statie urmeaza si anunta si graphic in autobus ce statie urmeaza si felul de automate de a cumpara bilete. Va rog sa faceti in statia de autobus de la Hilton copertina si banci, Puteti lua din bancile de pe Dumbravii vizavi de cimitir pe partea de padure.
Raspunde

Cristian

Acum 6 ani

Boc a cumparat autobuze Solaris
Raspunde

Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Dacă totuși doriți să citiți comentariul, click aici.

Valcea de Sus

Acum 6 ani

Sibiul fata de Cluj e ca Marpod fata de Dubai! Satuc mic si ponosit.
Raspunde

Cristian

Acum 6 ani

Stii din proprie experienta? :) Si Valcea fata de Sibiu e tot ca Marpod fata de Dubai! : )))
Raspunde

Cata

Acum 6 ani

Mie mi-e frica sa nu ramanem tot cu BMC-uri si care in 2 ani de zile vor fi la fel de poluante ca cele existente. Chiar astazi am vazut un autobuz pe M. Viteazu, e adevarat, din cele galbene mai vechi, care, stand pe loc la semafor, scoatea un fum ca o locomotiva cu aburi. De-ar fi fost aburi...
Raspunde

Cristian

Acum 6 ani

Daca nu sunt intrtinute, nu li se fac reviziile la timp si de calitate, nu se folosesc uleiuiri bune, ete, etc si MAN , Mercedes etc vor scoate fum !
Raspunde

Stoica marius

Acum 6 ani

Motoare ca JAPONEZELE...nu o sa aibe nicio nemțească...indiferent de domeniu...prefer made in japan
Raspunde

McD

Acum 6 ani

Spaniolii produc autobuze foarte performante, mai ales hibrid...
Raspunde

Nicoleta din Valea Aurie

Acum 6 ani

pentru sibieni ajunge trasura si diligenta !! ce ne trebuie noua autobuze diezel ???
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus