X
primari-zona-metropolitana

Proiectul Zonei Metropolitane Sibiu, blocat într-o discuție. Despre un vot la 20.000 de locuitori

16 primari din jurul municipiului Sibiu au semnat, în septembrie 2016, o declarație de intenție care ar fi trebuit să preceadă înființarea Zonei metropolitane Sibiu. A mai fost nevoie de un an ca un statut al acestei zone să fie redactat și transmis celor 16 primari. Și… atât. Acum, primarul Sibiului spune că nu va mai trage de ceilalți, pe când ceilalți spun că așteptau o nouă invitație. În care să discute inclusiv despre câtă putere de decizie va avea fiecare localitate în viitoarea asociație Zona metropolitană Sibiu. În aceste condiții, primarului Șelimbărului propune restrângerea cercului.

“Draftul de asociere l-am trimis, nu am primit niciun fel de reacție. Sau cel puțin nu știu eu să fi primit vreuna. Acum, nu mai trag nici eu de ei. Noi ne-am făcut partea noastră, am venit cu un proiect de statut care a fost trimis”, declara zilele trecute primarul Sibiului, Astrid Fodor, întrebată despre stadiul proiectului Zonei metropolitane Sibiu. Zonă în cadrul căreia primul proiect ar urma să fie cel al transportului public în comun.

Draftul statutului Asociației Zona metropolitană Sibiu a fost trimis reprezentanților orașelor Avrig, Cisnădie, Ocna Sibiului, Săliște și Tălmaciu și ai comunelor Cristian, Gura Rîului, Orlat, Poplaca, Rășinari, Roșia, Sadu, Șelimbăr, Șura Mare și Șura Mică. Primarii (sau reprezentanții) acestor localități sunt cei care, în septembrie 2016, semnau la Sibiu declarația de intenție privind înființarea zonei metropolitane (vezi foto principală). Respectivul document în lucru a fost trimis primarilor în dimineața zilei de luni, 28 august 2017. “Vă retransmit varianta draft a statutului și actului constitutiv pentru zona metropolitană. Dacă acest proiect mai este de interes pentru dumneavoastră, am rugămintea de a-mi da un feedback asupra documentelor până în data de 11 septembrie 2017”, este e-mailul transmis primarilor și reprezentanților acestora. E-mail care nu a mai primit niciun răspuns.

“Problema” nr. 1: un vot la 20.000 de locuitori. Dar nu și pentru transport

Întrebată dacă crede că în respectiva variantă de statut de asociere ar exista vreo prevedere care ar fi mai sensibilă în ochii celorlalți primari, Astrid Fodor s-a referit la chestiunea reprezentativității fiecărei localități în viitoarea Zonă metropolitană Sibiu. “Nu intru în detalii, dar prin acel proiect noi am propus ca – nefiind vorba de o asociere de dezvoltare – votul să nu fie egal, ci proporțional cu numărul de cetățeni. Cred că asta a fost descurajant”, este de părere Astrid Fodor.

Potrivit documentului întocmit de reprezentanții Primăriei Sibiu, fiecare localitate va fi reprezentată în Adunarea generală a asociaților de un anumit număr de membri, proporțional cu populația respective localități, așa cum este aceasta comunicată de către Institutul național de statistică. Proporția propusă este cea de un membru (deci un vot în Adunarea generală) pentru fiecare 20.000 de locuitori, dar nu mai puțin de un membru pentru fiecare asociat. Raportat la actualele date, ar rezulta că într-o viitoare asociere a celor 16 localități care s-au întâlnit în 2016, municipiul Sibiu ar avea șapte voturi, în timp ce toate celelalte unități administrative ar avea câte un singur vor.

Statutul prevede, însă, că în chestiunile legate de transportul public, toate localitățile au vot egal. “Pentru toate hotărârile care privesc serviciul de transport de persoane are drept de vor un singur reprezentant al fiecărui asociat. Dintre membrii desemnați în adunarea generală se va stabili reprezentantul cu drept de vot în ceea ce privește transportul public, prin hotărâre a consiliului local. Pentru deciziile care privesc numai anumiți asociați, au dreptul de a participa și de a vota în cadrul ședinței adunării generale doar reprezentanții acestora”, se mai arată în proiectul de statut al Zonei Metropolitane Sibiu.

zona metropolitana sibiu

Legislația permite extinderea unei eventuale zone metropolitane pe o rază de 30 de km în jurul Sibiului

De fapt, nu s-au mai întâlnit

Primarii din imediata apropiere a Sibiului admit doar parțial că blocajul în implementarea Zonei metropolitane ține de prevederea referitoare la reprezentativitate.
Primarul comunei Sadu, Valentin Ivan, este și președintele Asociației comunelor din județul Sibiu, for cu o prezență publică destul de consistentă. “Inițial, așa a fost ideea, ca fiecare membru să aibă un singur vot. Și ar trebui foarte serios discutat pentru că de aici vine blocajul în cazul Zonei metropolitane. Nu aș avansa eu acum un raport de participațiune, dar cu siguranță toți colegii au deschidere față de discuția pe acest coeficient, să-i zicem. Dacă e să analizăm corect, Sibiul ar merita mai mult de un vot într-o astfel de asociere, având în vedere ponderea pe care o are în serviciile publice”, arată Valentin Ivan.

La fel, pentru primarul Șelimbărului, Marius Grecu, este – la fel – o chestiune de normalitate ca ponderea Sibiului să fie mai mare când vine vorba de deciziile din viitoarea Zonă metropolitană. “Mi se pare și normal să aibă o pondere mai mare. E municipiul reședință de județ”, spune primarul Șelimbărului. Iar pentru primarul din Rășinari, Bucur Bogdan, chestiunea reprezentativității nu a fost niciodată una în zona “problemelor”. “Eu nu știam să fie un blocaj în această zonă, a reprezentativității. Eu știam că problemele au apărut în urma discuțiilor dintre Sibiu și Cisnădie pe tema transportului în Cartierul Arhitecților”, afirmă Bucur Bogdan.

De fapt, din discuțiile cu primarii zonelor învecinate, altul este motivul blocajului proiectului Zonei metropolitane: faptul că nu s-au mai întâlnit. “După discuțiile pe care le-am avut în 2016 ar mai fi trebuit să avem o întâlnire informală pentru a discuta inclusiv acest aspect. Acesta ar fi motivul pentru care nu s-a mai primit niciun răspuns referitor la draftul de contract. Acesta doar și nu vreun alt motiv”, arată primarul comunei Sadu. Când vine vorba despre cine ar fi trebuit să convoace această întâlnire, primarul care conduce Asociația comunelor din județul Sibiu, Valentin Ivan, crede că tot din municipiul reședință de județ ar trebui să vină această inițiativă. “Consider că așa ar fi fost normal, ca această întâlnire să fie convocată de Primăria Sibiu. Oricum, pentru noi există același interes, dar blocajul de aici provine”, este de părere Valentin Ivan. Întrebat dacă această întâlnire pe care nimeni nu o mai propune nu ar putea fi o inițiativă a asociației pe care o conduce, primarul spune că și-a luat notițe. “Situația se poate debloca doar așezându-ne la aceeași masă. Așteptăm un semnal, putem să avem și noi inițiativa, nu aceasta este problema. O iau ca o temă și în cel mai scurt timp vom avea un punct de vedere”.

Cine nu vrea, să spună

Primarul comunei Rășinari, Bucur Bogdan, spune că din punctul lui de vedere și administrațiile învecinate municipiului Sibiu s-au implicat în pașii făcuți până acum. “Noi am avut o persoană care a ținut direct legătura cu secretarul Primăriei Sibiu în elaborarea acestui draft de statut. Ne-am implicat în această etapă. În momentul de față cred că ar trebui să se mai stabilească o întâlnire cu primarii sau cu cei desemnați pe acest proiect, iar la întâlnirea respectivă să vină fiecare cu propriile opinii pe draftul respectiv. Dacă nu a mai fost convocată nicio întâlnire, nimeni nu și-a mai expus punctul de vedere”, mai spune Bucur Bogdan.

Din Șelimbăr, primarul Marius Grecu mai aduce în discuție un aspect: al primarilor care, de fapt, nu prea doresc să își aducă – cel puțin deocamdată – localitățile într-un astfel de proiect. “În primul rând, să ne strângem toți la o masă. Să discutăm o dată pentru totdeauna. Din 2016 nu a mai fost nicio întâlnire. Chiar dacă începem într-un număr mai mic, dar să începem o dată. Cu Sibiul pilon principal și celelalte localități din jur. Ar trebui plecat de la ideea inițială, dar dacă sunt unii care nu doresc ar trebui să spună lucrurilor pe nume. Atunci nu ne vom mai încurca unii pe alții. Să fim sinceri unii cu alți”, cere Marius Grecu.

Prioritate: transportul în comun

Draftul de statut al asociației prin intermediul căreia să funcționeze viitoarea Zonă metropolitană pune accent pe ideea de corelare a sistemului public de transport. Obiectivul general al asociației, potrivit draftului în discuție, ar fi “dezvoltarea durabilă a unităţilor administrativ-teritoriale care alcătuiesc asociaţia, prin realizarea în comun a unor proiecte de dezvoltare de interes zonal sau regional şi prin furnizarea în comun cu localitățile limitrofe a serviciului de transport public de călători”.

Necesitatea acestui sistem comun de transport este pusă pe primul loc și de primarii cu care Turnul Sfatului a discutat despre blocajul în care a ajuns zona metropolitană. “Transportul public ar fi un prim obiectiv și relativ ușor realizabil. Ar avea efecte pozitive asupra întregului areal. Și din punct de vedere economic. Nu mergem mai departe decât de zona Cartierului Arhitecților pentru a vedea efectele pozitive ale unui astfel de sistem de transport integrat”, arată Valentin Ivan.
Marius Grecu este de acord. “Primul obiectiv? Transportul public în primul și dezvoltarea infrastructurii rutiere”. Iar primarul comunei Rășinari plusează cu un proiect de mari dimensiuni, din aceeași zonă. “Din punctul meu de vedere, un prim proiect major al Zonei Metropolitane ar trebui să fie o centură de sud a orașului Sibiu. Cred că ar ajuta mult dacă ar deservi și localitățile Poplaca, Rășinari, Cisnădie și Șelimbărul. Într-adevăr, este un proiect mare, dar cred că ar ajuta foarte mult întreaga zonă”, declară Bucur Bogdan.

La alții

La Brașov, în zona metropolitană au început discuțiile despre transportul zonal încă din 2010, discuții concretizate în 2012 prin realizarea unui proiect pilot între municipiile Brașov și Săcele. Un an mai târziu, mai multe localități din zonă au înființat Asociația metropolitană pentru dezvoltare durabilă a transportului public Brașov.

La Oradea – probabil cea mai activă asociație metropolitană, cu proiecte pe fonduri europene de zeci de milioane de euro – nu s-a ținut cont de numărul locuitorilor, astfel că în Adunarea generală a Zonei metropolitane municipiul Oradea are nouă reprezentanți, iar comunele au câte trei. În ceea ce privește cotizația membrilor, aceasta este de 0,1 lei pentru fiecare locuitor (în draftul de asociere propus la Sibiu, cotizația anuală este propusă a fi 0,5 lei pentru fiecare locuitor).

Extinderea și restrângerea Zonei metropolitane Sibiu

Noii membri ar urma acceptați prin votul majorității din adunarea generală a asociației, în prezența a minim două treimi dintre membrii Consiliului Metropolitan, rezultă din statutul propus pentru Asociația Zona metropolitană Sibiu. Orice membru se poate retrage oricând, pe baza hotărârii Consiliului local pe care îl reprezintă. Totodată, un membru poate fi exclus din asociație cu votul majorității și în urma unor situații clar descrise, de genul încălcării disciplinei financiare impusă de legislația în vigoare sau a unor atitudini și comportamente care aduc “atingere morală Zonei metropolitane Sibiu”.
Una din situațiile interesante avute în vedere pentru excluderea unui membru este cea în care una dintre localități va refuza delegarea gestiunea unui serviciu public (de genul transportului în comun, spre exemplu), din alte motive decât votul negativ dat în consiliul local al localității respective.
Odată exclusă din asociere o localitate, aceasta va trebui să achite și despăgubirile prevăzute în contractele de delegare.

Extrase din draftul de asociere propus pentru Zona Metropolitană Sibiu

 Obiective specifice privind realizarea în comun a unor proiecte de dezvoltare de interes zonal sau regional:
– Dezvoltarea economică și socială a unităților administrative teritoriale în mod unitar la nivel de zonă metropolitană, îngrijind în același timp caracterul unic și distinct al fiecărei comunități
– Punerea în valoare a potențialului turistic și cultural al zonei
– Elaborarea unor strategii de planificare şi dezvoltare zonală și implementarea acestora
– Dezvoltarea infrastructurii zonei într-un mod unitar, în beneficiul comunităților pe care le reprezentăm, dar și pentru a asigura funcționalitatea regiunii
– Dezvoltarea urbanistică sănătoasă, coerentă, care să crească calitatea locuirii pentru comunitățile învecinate care fac parte din această zonă metropolitană
– Utilizarea în mod responsabil a resurselor zonei metropolitane, în beneficiul comunităților
– Promovarea intereselor Zonei Metropolitane

Obiective specifice privind furnizarea în comun cu localitățile limitrofe a serviciului de transport public de călători:
– Înființarea, organizarea, reglementarea, finanţarea, exploatarea, monitorizarea şi gestionarea în comun a serviciului public de transport pe raza de competenţă a unităţilor administrativ-teritoriale membre;
– Realizarea în comun a unor proiecte de investiţii publice de interes zonal sau regional, destinate înfiinţării, modernizării şi/sau dezvoltării, după caz, a sistemelor de utilităţi publice aferente serviciului de transport pe baza strategiei de dezvoltare a acestuia.
– Elaborarea şi aprobarea strategiei de dezvoltare a serviciului de transport public de persoane;
– Monitorizarea derulării proiectelor de investiţii în infrastructura tehnico-edilitară aferentă serviciului de transport;
– Să constituie interfaţa pentru discuţii şi să fie un partener activ pentru autorităţile administraţiei publice locale în ceea ce priveşte aspectele de dezvoltare şi de gestiune a serviciului de transport, în scopul de a coordona politicile şi acţiunile de interes general;
– Elaborarea și aprobarea caietului/caietelor de sarcini şi regulamentului/regulamentelor serviciului de transport public de călători;
– Elaborarea și aprobarea documentaţiilor de atribuire a contractului/contractelor de delegare şi stabilirea condițiilor de participare şi criteriilor de selecţie a operatorilor, cu excepţia situaţiei atribuirii directe conform prevederilor art. 31^1 din Legea nr. 51/2006, cu modificările şi completările ulterioare;
– Încheierea contractului/contractelor de delegare cu operatorii, în numele şi pe seama unităţilor administrativ-teritoriale membre implicate, care vor avea împreună calitatea de delegatar, astfel cum este prevăzut de art. 30 din Legea nr. 51/2006, cu modificările şi completările ulterioare.
– Monitorizarea executării contractului/contractelor de delegare şi informarea regulată a membrilor săi despre aceasta, urmărirea îndeplinirii obligaţiilor asumate de operatori (îndeosebi în ceea ce priveşte realizarea indicatorilor de performanţă, executarea lucrărilor încredinţate operatorilor şi calitatea serviciului de transport furnizat utilizatorilor) şi, în conformitate cu mandatul primit şi cu prevederile contractuale, aplicarea penalităţilor contractuale;
-Identificarea și propunerea oricăror acţiuni vizând creşterea oportunităţilor de finanţare a proiectelor de investiţii în infrastructura tehnico-edilitară aferentă serviciului de transport;
– Îmbunătățirea planificării investiţiilor în infrastructura tehnico-edilitară aferentă serviciului de transport public de călători.

Activităţi ale Asociaţiei
Asocierea se direcţionează către următoarele principale activităţi:
– elaborarea, menţinerea şi implementarea unui concept strategic coerent de dezvoltare a Zonei Metropolitane;
– promovarea strategiei de dezvoltare economică a Zonei şi realizarea marketingului acesteia în relaţiile cu investitorii;
– elaborarea de proiecte de interes pentru Zonă;
– obţinerea de fonduri de finanţare nerambursabilă şi elaborarea de documentaţii tehnicoeconomice pentru dezvoltarea Zonei;
elaborarea, pe baza Planurilor Urbanistice Generale ale fiecărei unităţi administrativ teritoriale ale Zonei, a Planului Urbanistic General al Zonei Metropolitane Sibiu;
– elaborarea Planului de Amenajare a Zonei Metropolitane Sibiu, pe baza Planurilor de Amenajare ale fiecărei unităţi administrative membre;
– atragerea de investiţii directe pentru Zonă, atât din categoria celor străine, cât şi a celor autohtone;
promovarea şi susţinerea activităţii sectorului de întreprinderi mici şi mijlocii, incluzând facilitarea acestora de a accede la finanţări de pe pieţele de capital sau din surse provenite din fonduri internaţionale;
– iniţierea şi derularea unor programe si proiecte menite să conducă la dezvoltarea Zonei Metropolitane Sibiu;
– organizarea și furnizarea in comun de către Sibiu și localitățile limitrofe interesate a serviciului de transport public de călători;
– alte activităţi relevante pentru dezvoltarea Zonei Metropolitane Sibiu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim

Comentarii

comentarii

9 opinii

  1. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

  2. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    Baba fodor si fuego

    O besinoasa, mincinoasa si perversa. Cand 5 oameni spun ca esti beata meri la somn cand restul ti au zis ca esti proasta gramada meri la groapa ftmm. Daca apuci si gati mandatul, sper sa hie o atomica tocmai in ziua aia. Si pt pufuletul fuego, sa mai cumpere sapun si Sa-l si uzeze.

  3. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    Un cetatean

    Tipic romanilor, dezbinați, mândri și fiecaruia pasandu-i doar de interesul lui meschin.
    E anul centenarului iar baba fodor face (și) din subiectul acesta o chestiune de mândrie personala și instituțională. Cucoana ești acolo sa ne reprezinți, NU sa te dai importanta!

  4. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    Nevian Trofin

    Sibiu, eternul sat cu aere de mare metropola! Un mare kkt cu oameni de kkt! Ifose de hipsteri sinistri si fete cochete rupte la fofo pe o shaorma.

  5. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

  6. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

  7. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    Eclerul utacios

    Mizeria tipica romanilor margineni din prezent mana in mana cu prostia si retardul sasilor actuali rromanizati! Centenarul unirii intre tigani!

  8. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    Daca d-na primar Fodor ar fi fost cu adevarat interesata de proiect, insista nu astepta. Probabil si asta a fost o “fumigena” electorala de tipul vedeti, noi am avut idei, dar n-am avut sustinere.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Turnul Sfatului Online
  • Sibiu
  • Contact