Taxi, o specie pe cale de dispariție

Alin Bratu

Acum vreo 15 ani, fiecare lider de partid mai șmecher își spăla banii cumpărând mașini de taxi. Mai apoi, la truc au apelat inclusiv polițiști și procurori, de nici nu aveai habar în mașina cui te urcai. La fel cum în Columbia, Pablo Escobar justifica o sută de milioane de euro prin profitul scos din trei taxiuri, la noi, niște Pablito mai mici scoteau venit justificat din două-trei cazane din care curgea rugina.

Taximetria e, pentru mulți, un fel de societate cu acțiuni la purtător. Licența e cumpărată pe o firmă, mașina pe alta, iar șoferul e doar o rotiță în sistem. Un sistem care a funcționat foarte bine până acum.

Dar…

De puținele dăți în care am mers cu taxiul prin oraș, mi-a venit rău la propriu. Oameni care put. Mașini care troncăne din toate încheieturile. Uși care nu se închid. Manele. Umor grobian. Teribiliști care se cred Schumacher în anii de glorie. Tupeu. Nu spun că sunt toți așa, dar chiar și cei care lucrează în branșă îmi vor susține afirmațiile. Asta e atmosfera din taxiurile sibiene în ultimii ani. Și nimic nu se schimbă, deși nici primarul și nici cei doi viceprimari nu au carnet de conducere și mă gândesc că au avut nevoie, la un moment dat, de o altă mașină decât de cea oficială sau a vreunui prieten. Or fi văzut și ei atmosfera.

Nimic nu se schimbă, deși e evident pentru toată lumea că timpurile pe care le trăim nu mai prea au nicio legătură cu vechile mașini care merg pe gaz lichefiat. Până și la diligențe s-a renunțat, la un moment dat. Până și caleștile au fost băgate prin muzee. Cred că e timpul și pentru taxiuri, așa cum le știam noi și părinții noștri.

Nu vi se pare stupid și învechit sistemul? Cu cineva care stă într-un birou și care așteaptă telefoane de la cetățenii care vor să fie transportați? Cu vreo câteva zeci de oameni care stau chirciți sub volan și așteaptă o cursă? Cu aparate vechi, care-s tot ălea de pe vremea studenției mele? Cu mașini trase-n țiplă galbenă, vechi, alimentate prin furtun de la un butoi cu gaz?

Îmi aduc aminte de vechile autobuze, în care biletul îl cumpărai de la o doamnă care stătea într-o cușcă, undeva la mijlocul mastodontului. Ea ți-l vindea și tot ea îl composta.

În orașele importante din țară, a început de ceva vreme războiul taximetriștilor cu uberiștii. Unii au plătit licențe, și-au vopsit mașinile, dau bani doamnei care îi anunță pe unde îi așteaptă clienții. Ceilalți plătesc și ei taxe, doar că în rest nu există nimic, decât o aplicație pe mobil. De acolo se scot banii direct de pe card și se transferă șoferului. Dacă ți-a plăcut îi dai calificativ, astfel că vor avea habar despre cine e vorba ceilalți care vor urma după tine. Nu există licențe emise de primărie, există doar concurență. Nu există cartel al prețurilor, ci doar cerere și ofertă. Cumva în ton cu vremurile pe care le trăim.

Desigur că sunt mulți dintre noi care regretă tramvaiul. Sunt unii care cred că trăsurile din fața gării aveau farmecul lor. Dar pentru asta nu cred că e cazul să le ținem în viață în mod artificial.

Comments

comments

12 opinii

  1. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    vasile

    Taximetria trebuie reglementată în orice țară civilizată se face asta, oriunde exista licențe taxi, șoferii sunt atestati, nu se poate face lucrul acesta doar cu o aplicație. Întradevăr taxiurile de la noi lasă de dorit (unele) dar asta nu înseamnă că, în loc să aplicăm legea actuală care este suficient de bună, schimbăm din temelii sistemul actual cu unul care are, totuși o grămadă de lacune (verificarea obligatorie a mașinilor, verificarea medicală a șoferilor și altele).

  2. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

  3. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    client de taxi

    Merg de muult timp cu taxilul si am incercat sa sugerez ca poate se face un fel de abonament cu discount pentru clientii fideli. Nu!s-a zis….Am intrebat de ce nu se asociaza cateva comenzi pe acelasi traseu, e ciudat sa fie utilizata toata masina numai ptr mine, ar iesi si mai rezonabil pretul desi castigul s-ar mentine….Nu, nici asa…..Ceva, ceva trebuie facut ptr ca soferii de taxi se plang ca sunt cursele scumpe si nu au clienti in mod constant, castigurile nu mai sunt ce au fost…

  4. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    Eu taxi

    Asa ceva e aiurea sa investesc undeva la 25 de mii de euro într-o mașină nouă și o licență,, cumpărată,, doar sa ai tu confort pt cei 5 lei pentru un serviciu pe care ți-l ofer ma chelule și din aia 5 lei mai dau și la impozit și mai plătesc și contabila 200 lei pe luna plus dispecerat 300 lei plus asigurare 1000 pe an plus itp anual 80 lei plus agreere taxi 80 lei și lista poate continua asa ca nu vorbi de taximetriști vorbește de oamenii care te înconjoară pe tine

    • Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

      Marius Enescu

      Mi-l oferi? Ce gluma buna! Pai fa-te astronaut sau neurochirurg daca nu iti convine. Aaaah, esti prea prost pentru orice si tot ce iti ramane e sa ragai mustar cat timp iti freci bucile in mizeria aia de Logan cu 470000 de km… Inteleg!

  5. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    Dany

    Adica tu un vajnic luptator #rezist sustii un lucru nelegal: transportul persoanelor fara aurorizatie de tranport pentru ca acelasi lucru or sa vrea si un detinator de autocar sau de tir sa umble asa creanga dupa clienti. I- mi pari cam frustrat

    • Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    • Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

      Erlkonig

      nelegal la mintea proasta a ciumei rosii care ne conduce inca fo juma de an, ca in tarile unde conteaza si cetateanul e cat se poate de legal.

  6. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    Ciprian

    Uberul funcționează la aceleași tarifuri cu cartelul că dacă nu, nu merge lumea cu ei.. (deci fac parte din cartel) au aceiași șoferi frati cu schumaher, au aceleași cazane de mașini.. iar o mare parte din bani ce români îi plătesc pentru acest serviciu zboară din țară să îi îmbogățească pe unii care au inventat o aplicatie de muls bani de la fraieri din românia și din toată lumea fără prea mari eforturi..
    Si aplicatii au acum si firmele de taxi dacă dorești să comanzi prin aplicație..

    • Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Turnul Sfatului Online
  • Contact