Procedurile de atribuire a contractelor de proiectare și execuție pentru mai multe loturi ale celei mai cerute autostrăzi din România au pus carul înaintea boilor. Chiar și cu firme angajate, lucrările nu vor începe până când studiul de fezabilitate nu va fi reactualizat. Iar această reactualizare înseamnă aproximativ 1.800 de noi foraje pentru studiul geotehnic și, în plus, obținerea acordului de mediu.
În timp ce săptămâna trecută Compania de administrare a infrastructurii rutiere (CNAIR) anunța că documentația pentru licitarea lotului 4 al autostrăzii Sibiu - Pitești este pregătită, termenul asumat pentru anunțarea câștigătorilor proiectării și execuției loturilor 1 și 5 din respectiva autostradă tocmai împlinea două săptămâni de când a expirat. Cele două loturi au fost scoase la licitație încă din luna iulie a anului trecut, iar faptul că lotul 1 - cel care ar urma traseul dintre Sibiu și Boița - a fost contestat nu este cea mai proastă veste. De departe, cel mai dezastruos detaliu al întregii autostrăzi Sibiu - Pitești este că nu are studiu de fezabilitate actualizat și, prin urmare, nici acord de mediu.
O poveste din 2015
Autostrada Sibiu - Pitești trebuie proiectată și executată în baza unui studiu de fezabilitate, iar cum cel realizat în 2008 a fost considerat unul insuficient de bine documentat de către Uniunea Europeană, autoritățile române au programat revizuirea și actualizarea acestuia. 29,07 milioane de lei, fără TVA, a fost valoarea contactului semnat în acest sens de CNAIR și asocierea Spea Engineering SA Roma sucursala București - Tecnic Consulting Engineering România. Contractul a fost semnat pe 16 iunie 2015 și avea termen de implementare de 17 luni. Prelungit în două rânduri, contractul respectiv s-a încheiat la termen în 15 august 2017, fără ca studiul de fezabilitate al autostrăzii Sibiu - Pitești să fie revizuit și reactualizat pe de-a întregul. Acest lucru rezultă și din sumele care au fost achitate asocierii mai sus numită. "Până în prezent, în cadrul contractului Revizuire/ Actualizare Studiu de Fezabilitate pentru "Autostrada Sibiu-Pitești" din 16.06.2015 s-a achitat suma de 779.406,64 cu TVA", se arată într-un răspuns transmis de CNAIR la solicitarea redacției Turnul Sfatului, la începutul acestui an.Din informațiile obținute de Turnul Sfatului din surse oficiale, cei de la Spea și Tecnic au apucat să predea celor de la CNAIR documentațiile necesare pentru loturile 1, 4 și 5, adică cele scoase la licitație sau anunțate că vor fi scoase la licitație. Pentru celelalte trei loturi, lucrurile sunt mult mai complicate.
Un acord de mediu și 1.800 de foraje
Una din principalele hibe ale vechiului SF al autostrăzii din 2008 a fost subliniată cu roșu de către experții de la Halcrow solicitați de UE prin intermediul Jaspers să analizeze respectiva documentație: lipsesc forajele geotehnice. Practic, după cum citau cei de la Hotnews din raportul amintit, din cele aproximativ 2.229 de foraje geotehnice necesare, vechiul SF se baza pe doar 307. Criticile referitoare la studiile geotehnice au fost luate - cel puțin pe moment. - în serios și de autoritățile române, având în vedere că veneau din partea principalului finanțator, adică Uniunea Europeană. Prin urmare, lipsa acestor foraje s-a încercat a fi suplinită prin reactualizarea SF-ului. "Din cele aproximativ 2.000 de noi foraje solicitate la reactualizare, au fost executate în realitate aproximativ 200", au arătat surse oficiale pentru Turnul Sfatului. În acest context, după încheierea contractului cu cei de la Spea și Tecnic, reprezentanții CNAIR au încercat finalizarea componentei geotehnice a studiului în parteneriat cu Institutul geologic român, fapt anunțat printr-un comunicat de presă. Dar cum diferența de foraje trebuia executată, s-a încercat varianta angajării unor specialiști (chiar de la Iptana, societatea care a realizat primul SF) care să lucreze astfel pentru CNAIR. Varianta a picat, prin urmare cele mai grele loturi ale autostrăzii - 2 și 3, între Boița și Văleni - mai au de așteptat după noi studii. Iar cum o problemă nu vine niciodată singură, una din cele mai grave deficiențe ale proiectului autostrăzii este cea a lipsei acordului de mediu. "Revizuirea și actualizarea SF-ului trebuia însoțită și de un studiu de impact, pe baza căruia să fie obținut acordul de mediu. Acest acord se obține pe întregul proiect al autostrăzii, deci nu poate fi obținut pe bucăți sau doar pe loturile scoase la licitație. Fără acord de mediu nu poți demara nici proiectarea lucrării. Prin urmare, autostrada este blocată la acest moment", au mai descris situația surse oficiale."Visele" autostrăzii Sibiu - Pitești Lungime totală: 133 de km Valoare aproximată: 3,3 miliarde de euro Lotul 1: Sibiu - Boița, 15 km Lotul 2 Boița - Racovița, 28 km Lotul 3, Racovița - Văleni, 29 km Lotul 4, Văleni - Curtea de Argeș, 28 km Lotul 5, Curtea de Argeș - Pitești, 33 km Lotul 6, Tigveni - Râmnicu Vâlcea, 17 km (această porțiune presupune reabilitarea unui drum național și construirea unuia nou pe o lungime de 2,5 km)
Hainele cele noi ale împăratului
Fără acord de mediu, autostrada Sibiu - Pitești devine un fel de erou din povestea "Hainelor celor noi ale împăratului". Chiar dacă CNAIR anunță câștigătorii loturilor 1 și 5 (potrivit unor surse neoficiale, pentru lotul 1 Sibiu - Boița, câștigătoarea este asocierea condusă de austriecii de la Porr Construct), aceștia nu vor putea începe nici măcar proiectarea, darmite execuția autostrăzii. În acest context, vom aștepta, după cum arată oficiali din cadrul CNAIR consultați de Turnul Sfatului. "Acordul de mediu trebuie obținut, într-adevăr, pe întregul tronson de autostradă. Dar, în acest caz, s-a procedat similar licitațiilor pentru autostrada dintre Lugoj și Deja. Adică, în documentație există un paragraf clar care arată că firmele interesate de lucrări trebuie să ia în calcul la momentul ofertării toate riscurile posibile care derivă din acest acord de mediu. În general, condiționările care ar putea fi impuse prin acest acord de mediu se cunosc. În plus, există o clauză suspensivă care prevede că până nu există toate documentele necesare nu va fi emis ordinul de începere a lucrărilor", explică respectivele surse oficiale - care nu au dorit a fi citate - pentru Turnul Sfatului. Cu alte cuvinte, CNAIR nu va da ordinul de începere a lucrărilor pentru proiectare până când reactualizarea SF-ului nu va fi finalizată cu studiile geotehnice lipsă executate și cu acordul de mediu obținut. "Da, urmează a fi scoasă din nou la licitație reactualizarea SF-ului și, astfel, obținerea acordului de mediu. Nu aș zice că mai durează chiar un an, dar va mai dura", mai arată sursele citate.Dincolo de speranțele oficialilor, experiențele trecute arată că - până la contractarea unei noi firme care să termine de actualizat SF-ul autostrăzii Sibiu - Pitești - vor mai trece cel puțin șase luni, în cazul în care licitația ar urma lansată zilele următoare. În plus, finalizarea forajelor geotehnice și obținerea restului de documentații necesare - inclusiv acordul de mediu - ar mai solicita cel puțin un an. Iar după aceste 18 luni, câștigătorilor licitației pentru loturile 1, 4 și 5, CNAIR le va putea emite ordinul de începere a proiectării. Proiectarea - conform contractului - ar urma să fie realizată în 12 luni, iar execuția - încă trei ani.
Nici exproprierile nu sunt făcute
Fără studii geotehnice complete și fără acord de mediu, faptul că autostrada Sibiu - Pitești nu are nici măcar exproprierile făcute nu mai pare "chiar atât de grav". "În luna octombrie 2017, CNAIR a recepționat volumul de ocupări terenuri, respectiv documentația suport pentru realizarea exproprierii imobilelor afectate de efectuarea lucrărilor la obiectivul de investiție "Autostrada Sibiu-Pitești", secțiunile 1 și 5. În prezent SETA/DN/VO-BS depune diligente în vederea obținerii tuturor aprobărilor pentru achiziționarea serviciilor de "întocmire documentații cadastrale, rapoarte de evaluare și asigurare servicii juridice de asistență și reprezentare în vederea dobândirii prin expropriere/transfer a imobilelor necesare proiectării și execuției obiectivului de investiții "Autostrada Sibiu-Pitești", secțiunile 1, secțiunea 3, secțiunea 4 și secțiunea 5", se arată într-un răspuns transmis de CNAIR ziarului Turnul Sfatului. Iar în toată terminologia folosită de CNAIR în chestiunea tehnică a exproprierilor, lipsește cel mai important detaliu: promovarea unei hotărâri de Guvern care să declanșeze exproprierile, fapt care ar crea în timp foarte scurt "front de lucru" (fapt irelevant, în cele din urmă, din cauzele mai sus expuse). "Până la data prezentei nu a fost înaintat un proiect de hotărâre de Guvern de declanșare a procedurilor de expropriere, întrucât documentele suport vor fi create de prestatorii care vor fi angajați în urma procedurilor de achiziție publică pentru care a fost întocmită documentația ante-menționată", se mai arată în răspunsul CNAIR, transmis la solicitarea Turnul Sfatului.Contestație la licitația pentru autostrada Sibiu-Pitești. Joi ar trebui anunțați primii constructori
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Tag-uri: Turnul Sfatului , Activag Pitești , Uniunea Europeană Guvernului P , Râmnicu Vâlcea , Ministrul Mediului , autostrada A1 inchisa , contravaloarea serviciilor ofe , Actualizare Studiu , autostrada Sibiu - Pitești , Execuție Lucrări , Pentru Sibiu , Spea Engineering , Acordului Oficial Bilateral , proiectare , exproprieri , Porr Construct , lungime
Vizualizari: 8491
Ultimele comentarii
Acum 12 ore
MB
Acum 12 ore
Claudiu
Acum 12 ore
Liberal autentic
Acum 12 ore
Neli Oproiu
Acum 12 ore
Bobo