X
Ciprian Faraon

Aeroportul International Sibiu – un prezumtiv studiu de caz in literatura de specialitate – management – prin care studentilor li se pot scoate in evidenta erorile de management ale unei autoritati tutelare

Actorii implicati: Consiliul Judetean Sibiu, Aeroportul International Sibiu, Beneficiari directi si indirecti, subsemnatul

Contextul situatiei identificate:

4 ani de zile, 2013-2017, o echipa noua, administrativa si executiva, careia i s-au dat puteri de decizie fara a implica decizia politica, a pus in aplicare o noua viziune de business, o noua strategie de dezvoltare a aeroportului din Sibiu. Subsemnatul, am fost parte a acestei echipe, a Consiliului de Administratie, in mandatul 2013-2017( septembrie) S-a lucrat cot la cot cu executivul, cate doua zile pe saptamana timp de doi ani. Pentru urmatorii 2 ani am redus implicarea, respectand obligatiile mandatului insa implicandu-ma punctual. De ce? Pentru ca s-a produs schimbarea, lucrurile incepeau sa functioneze, abordarea de business a fost adoptata. Am pledat pentru o schimbare de paradigma in ceea ce priveste managementul in cadrul aeroportului, prin incurajarea unui management participativ, prin actiuni de responsabilizare dar si motivare a personalului aeroportuar de a se implica temeinic astfel incat sa se atinga obiectivele stabilite prin mandat. Am implicat sindicatul in decizii, l-am consultat, am reanalizat toate costurile operationale, am produs economii substantiale aeroportului, am redefinit parteneriatele cu operatorii aerieni, am redefinit proceduri, am initiat o noua abordare, una proactiva in detrimentul uneia reactive. Am pus bazele unui birou de audit intern independent si profesionist care sa sustina politica de preventie a aeroportului. Am initiat un studiu privind reprezentarea pe nivel de venit salarial a salariatilor din aeroport, rezultatul a fost cel anticipat: cea mai mare parte a personalului era incadrat sub 1200 ron / luna( net). Ce performanta poti avea cu acest nivel salarial? Ce motivatie profesionala ar trebui sa aiba acest angajat cand primeste un astfel de salariu incat sa lupte cu totii pentru atingerea obiectivelor? Subliniez, vorbim de un personal cu atributii specifice, activitatea aeroportuara impunand anumite standardizari si pregatiri profesionale. Nu mai spun ca doar deplasarea zilnica la serviciu, pe costul acestora, pana la marginea orasului, diminua venitul salarial considerabil. Am gasit solutii sa ajustam aceste venituri, am promis ca pe masura ce traficul de pasageri creste, ne vom asigura ca toti angajatii sa beneficieze de cresteri salariale, am cerut intelegere si sprijin din partea salariatilor, le-am primit. Am facut toate acestea cu sprijinul si implicarea intreagii echipe( administrative si executive) dar mai ales cu toti angajatii aeroportului. Nu toate au fost perfecte, nu toate actiunile au fost satisfacatoare insa viziunea noastra, strategia noastra a inceput sa dea roade. De la 185000 pasageri la finele lui 2013, s-a ajuns la 520000 pasageri in 2017, pe o piata tot mai concurentiala si destul de suprapusa din punct de vedere al arealului deservit( aeroporturi in Cluj si Mures, urmeaza Brasov). In 2018, tot urmare a actiunilor intreprinse in 2017 si pana in acel an, va fi evidentiata o crestere noua a traficului, ca urmare a adaugirii unei noi aeronave a Wizz Air, prin cursele noi anuntate in 2017, 5 la numar, cu lansare in 2018. S-a redus considerabil in cei 4 ani de mandat subventia de la CJ Sibiu, am responsabilizat si impus o procedura transparent in procesul de achizitie, evitand orice suspiciune asupra achizitiilor. Toate acestea s-au facut cu efort dar mai ales cu viziune, avand o strategie. Nu sustin ca nu era loc de mai bine sau ca nu se putea face mai mult insa directia era una buna, rezultatele erau evidente, masurabile, pozitive, strategia noastra dadea roade.

Motivele pentru care devine o problema

La finele anului 2017,  CJ Sibiu, cu ajutorul unor sfatuitori “experti” au decis sa schimbe abordarea, sa schimbe echipa, sa schimbe indicatorii de performanta. Cum? Simplu. Printr-un simulacru de concurs de selectie, desigur eu sunt subiectiv, nefiind ales in noul CA. Legislatia permitea chiar prelungirea mandatelor avand in vedere rezultatele foarte bune obtinute, insa au primat chestiuni de ordin subiectiv. Suplimentar au stabilit niste indicatori de performanta ptr noul consiliu de administratie si noul executive,  rupti din orice context economic si fara niciun rationament la baza, nici macar nu i-au corelat. Am cerut explicatii la acel moment insa nu le-am primit. Au impus o evaluare trimestriala a indeplinirii indicatorilor de performanta, in mintea decidentilor, legitimi si mai putin legitimi, fiind cel mai probabil o masura de constrangere la adresa echipei administrative si executive, fiind oricand pasibili de anulare a mandatului,  pe motiv de neindeplinire a indicatorilor. Eu cred ca se confunda aceasta activitate cu cea a pietei volante de la Sala Transilvania, unde la sfarsitul zilei de sambata se numara banii rezultati din vanzarile de alimente, fara a fi in intentia mea de a aduce vreun prejuduciu de imagine producatorilor prezenti in aceasta piata. Optimizarea costurilor si maximizarea profitului sunt rezultatul unor actiuni planificate atat de partea aeroportului dar si din partea operatorilor aerieni, nimic relevant nu se intampla la nivel de trimestru. Planificarea deschiderii de noi rute de catre operatorii aerieni, spre exemplu, se face, de regula, de la un an la altul. Pot continua in exemple insa nu as vrea sa va obosesc cu detalii. Concentrarea pe tinte pe termen scurt in detrimentul obiectivelor pe termen lung este un risc, datorita presiunii de a realiza o performanta buna, imediata. Acest tip de presiune, cam bolsevica as spune, nu poate produce plus valoare, se lucreaza sub tensiune, se pierde din creativitate, se pierde din obiectivitate.

Cum se ajunge la acest stadiu? Deloc intamplator, este rezultatul unei lipse unui exercitiu amplu de management, a pragmatismul din zona privata, de business, sau pur si simplu lipsa expertizei in randul reprezentantilor autoritatii tutelare, legitimi sau mai putin legitimi.

Posibile riscuri

Care este astazi situatia in aeroport? Dezbinare, tensiune, lipsa de strategie pe termen mediu si lung ca urmare a acestor indicatori, o abordare reactiva in detrimentul uneia proactive, plecari de personal, reducerea investitiilor , nemultumiri in masa ale personalului. Sindicatul e in prag de greva, s-a ajuns la mediere, prin implicarea ITM-ului, intre angajator si sindicat pentru incheierea contractului colectiv de munca. Fara un mandat din partea CJ-ului, astazi CA-ul are putine instrumente la indemana sa solutioneze acest conflict, indicatorii de performanta, total nerealisti, blocand orice decizie executiva in sensul rezolvarii conflictului. Se nasc orgolii, se incurajeaza ambitii total neconstructive. Sper sa gaseasca suficienta intelepciune la nivelul Consiliul Judetean Sibiu incat sa identifice solutii pentru acest conflict, sindicatul fiind indreptatit sa ridice pretentii, deoarece au aparut si rezultatele, volumul de munca a crescut. Asa cum CJ Sibiu a gasit solutii financiare pentru cresterea numarului membrilor Consiliului de Administratie de la 5( conform mandat 2013-2017 septembrie) la 7 ptr noul mandat, generand costuri suplimentare, nejustificate de altfel, sunt sigur ca poate gasi solutii si pentru revendicarile sindicatului. S-ar evita in acest fel blocarea activitatii aeroportului, s-ar proteja interesele pasagerilor si totodata nu ar sensibiliza parteneriatul cu operatorii aerieni.

Vesti insa si bune…

In luna februarie, la sfarsitul lunii, cu bucurie am primit o veste, urmare a unei initiative, lipsite de vreun interes, poate din nostalgia implicarii, pe care am avut-o de a incuraja pozitionarea aeroportului Sibiu pe harta curselor interne in randul unui operator aerian, ca vom avea cel tarziu in luna Octombrie, anul curent, implementata ruta Sibiu-Bucuresti.

Reeamintesc îndemnul: Consumă LOCAL. Asigură LOCAL. –  O campanie privind creșterea atașamentului membrilor comunității sibiene față de comunitatea sibiană per ansamblu( instituții locale, firme locale, comunitate)

Ciprian FARAON, mba

Președinte Centrul INFOBiz

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim

Comentarii

comentarii

15 opinii

  1. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

  2. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    Didi

    Un articol care reprezinta intocmai realitatea trista creata de o conducere a CJ lipsita de viziune, esenta, dar cu presupusi “specialisti”. Aceasta situatie e parca trasa la indigo cu ceea ce se intampla in toate institutiile din subordinea CJ si in special cu cea din aparatul propriu. O turma fara stapan dezbinata si inveninata tocmai de cea care ar trebui sa o pastoreasca. Ceea ce se intampla nu este normal, insa vinovati sunt cei care accepta si se complac, in loc sa aiba curajul de a vorbi, de a se opune. Acest personaj aflat la conducerea CJ nu are nici macar cunostinte minime si din pacate nici capacitate de a conduce/coordona o structura atat de complexa precum un consiliu judetean cu toate institutiile pe care le coordoneaza.
    Fara suparare….., fara a avea vreo apartenenta politica – nici macar simpatii politice ( dimpotriva, mai degraba repulsie), conducatorii anteriori au fost net superiori, de fapt nici nu poate fi vorba de vreo comparatie.
    Felicitari pentru articol!
    Este adevarul crunt care ar trebui sa dea de gandit celor care pot schimba aceasta situatie.

    • Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

  3. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    Mihai

    Asa se intampla cand ajung in functii importante persoane incompetente.

    Putinii oameni de valoare din PNL, asa cum este domnul Faraon, au fost indepartati, iar persoane fara caracter si valoare promovate.

    Pana cand mai indura adevaratii PNL-isti pe Turcan, Cimpean etc.? Am ajuns atat de rau sa fim condusi de PDL-isti?

    Ar fi timpul sa dam dovada de barbatie si sa preluam conducerea unui partid istoric care a ajuns pe nicaieri!

  4. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    Sam

    Típic românesc : o persoana sau o echipa pune tot ce are mai bun iar treaba merge ok ca după aceea incompetenții si lingăii (cu influența ) care stăteau la panda își fac apariția si distrug tot ce s-a construit cu efort si inteligenta.nu contează, mai rămânem 20 de ani printre străini ca romanii tot bătuți in cap continua…

  5. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    foamea

    Cursa Wizz spre Milano nu avea cerere. Nu era plina, nici macar la pretul mic al biletelor din ultima perioada. Deci nerentabil pentru Wizz.

  6. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    Pasager

    Vesti bune??
    NU cred ca e cazul sa ne batem cu pumnul in piept ca vom aduce curse interne. Sa nu uitam ca in urma cu cativa ani aveam cursa regulata Sibiu -Otopeni chiar si :Sibiu – Timisoara

  7. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    Elisaveta Sorostinean

    Competenta si randuiala ca la Sibiu! Numai genii si oameni cu viziune! Asa se intampla cand ciobanimea se intalneste cu oltenismul. In curand de pe aeroport vor decola Dacosul, Cotofana si Angi si Sile.

  8. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

  9. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    Wizz

    Faorte acid acest domn, foarte priceput in toate domeniile care nu a mai apucat la ciolan si ale carui pretentii politice nu au fost implinite.Refulari de acest gen au mai existat si la altii carora nu le-au iesit planurile de capatuiala.
    Stiti vorba cu lauda de sine.

  10. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

  11. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    Mihai

    Domnul Faraon a fost indepartat din CA la Aeroportul International Sibiu pentru a face loc unor oportunisti PNL (de fapt PDL) in CA la Aeroportul International Sibiu, care trebuie sa “manance o paine mai calda” si sa contribuie la visteria partidului.

  12. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

  13. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Turnul Sfatului Online
  • Opinii
  • Contact