Actorii implicati: Consiliul Judetean Sibiu, Aeroportul International Sibiu, Beneficiari directi si indirecti, subsemnatul
Contextul situatiei identificate:
4 ani de zile, 2013-2017, o echipa noua, administrativa si executiva, careia i s-au dat puteri de decizie fara a implica decizia politica, a pus in aplicare o noua viziune de business, o noua strategie de dezvoltare a aeroportului din Sibiu. Subsemnatul, am fost parte a acestei echipe, a Consiliului de Administratie, in mandatul 2013-2017( septembrie) S-a lucrat cot la cot cu executivul, cate doua zile pe saptamana timp de doi ani. Pentru urmatorii 2 ani am redus implicarea, respectand obligatiile mandatului insa implicandu-ma punctual. De ce? Pentru ca s-a produs schimbarea, lucrurile incepeau sa functioneze, abordarea de business a fost adoptata. Am pledat pentru o schimbare de paradigma in ceea ce priveste managementul in cadrul aeroportului, prin incurajarea unui management participativ, prin actiuni de responsabilizare dar si motivare a personalului aeroportuar de a se implica temeinic astfel incat sa se atinga obiectivele stabilite prin mandat. Am implicat sindicatul in decizii, l-am consultat, am reanalizat toate costurile operationale, am produs economii substantiale aeroportului, am redefinit parteneriatele cu operatorii aerieni, am redefinit proceduri, am initiat o noua abordare, una proactiva in detrimentul uneia reactive. Am pus bazele unui birou de audit intern independent si profesionist care sa sustina politica de preventie a aeroportului. Am initiat un studiu privind reprezentarea pe nivel de venit salarial a salariatilor din aeroport, rezultatul a fost cel anticipat: cea mai mare parte a personalului era incadrat sub 1200 ron / luna( net). Ce performanta poti avea cu acest nivel salarial? Ce motivatie profesionala ar trebui sa aiba acest angajat cand primeste un astfel de salariu incat sa lupte cu totii pentru atingerea obiectivelor? Subliniez, vorbim de un personal cu atributii specifice, activitatea aeroportuara impunand anumite standardizari si pregatiri profesionale. Nu mai spun ca doar deplasarea zilnica la serviciu, pe costul acestora, pana la marginea orasului, diminua venitul salarial considerabil. Am gasit solutii sa ajustam aceste venituri, am promis ca pe masura ce traficul de pasageri creste, ne vom asigura ca toti angajatii sa beneficieze de cresteri salariale, am cerut intelegere si sprijin din partea salariatilor, le-am primit. Am facut toate acestea cu sprijinul si implicarea intreagii echipe( administrative si executive) dar mai ales cu toti angajatii aeroportului. Nu toate au fost perfecte, nu toate actiunile au fost satisfacatoare insa viziunea noastra, strategia noastra a inceput sa dea roade. De la 185000 pasageri la finele lui 2013, s-a ajuns la 520000 pasageri in 2017, pe o piata tot mai concurentiala si destul de suprapusa din punct de vedere al arealului deservit( aeroporturi in Cluj si Mures, urmeaza Brasov). In 2018, tot urmare a actiunilor intreprinse in 2017 si pana in acel an, va fi evidentiata o crestere noua a traficului, ca urmare a adaugirii unei noi aeronave a Wizz Air, prin cursele noi anuntate in 2017, 5 la numar, cu lansare in 2018. S-a redus considerabil in cei 4 ani de mandat subventia de la CJ Sibiu, am responsabilizat si impus o procedura transparent in procesul de achizitie, evitand orice suspiciune asupra achizitiilor. Toate acestea s-au facut cu efort dar mai ales cu viziune, avand o strategie. Nu sustin ca nu era loc de mai bine sau ca nu se putea face mai mult insa directia era una buna, rezultatele erau evidente, masurabile, pozitive, strategia noastra dadea roade.
Motivele pentru care devine o problema
La finele anului 2017, CJ Sibiu, cu ajutorul unor sfatuitori "experti" au decis sa schimbe abordarea, sa schimbe echipa, sa schimbe indicatorii de performanta. Cum? Simplu. Printr-un simulacru de concurs de selectie, desigur eu sunt subiectiv, nefiind ales in noul CA. Legislatia permitea chiar prelungirea mandatelor avand in vedere rezultatele foarte bune obtinute, insa au primat chestiuni de ordin subiectiv. Suplimentar au stabilit niste indicatori de performanta ptr noul consiliu de administratie si noul executive, rupti din orice context economic si fara niciun rationament la baza, nici macar nu i-au corelat. Am cerut explicatii la acel moment insa nu le-am primit. Au impus o evaluare trimestriala a indeplinirii indicatorilor de performanta, in mintea decidentilor, legitimi si mai putin legitimi, fiind cel mai probabil o masura de constrangere la adresa echipei administrative si executive, fiind oricand pasibili de anulare a mandatului, pe motiv de neindeplinire a indicatorilor. Eu cred ca se confunda aceasta activitate cu cea a pietei volante de la Sala Transilvania, unde la sfarsitul zilei de sambata se numara banii rezultati din vanzarile de alimente, fara a fi in intentia mea de a aduce vreun prejuduciu de imagine producatorilor prezenti in aceasta piata. Optimizarea costurilor si maximizarea profitului sunt rezultatul unor actiuni planificate atat de partea aeroportului dar si din partea operatorilor aerieni, nimic relevant nu se intampla la nivel de trimestru. Planificarea deschiderii de noi rute de catre operatorii aerieni, spre exemplu, se face, de regula, de la un an la altul. Pot continua in exemple insa nu as vrea sa va obosesc cu detalii. Concentrarea pe tinte pe termen scurt in detrimentul obiectivelor pe termen lung este un risc, datorita presiunii de a realiza o performanta buna, imediata. Acest tip de presiune, cam bolsevica as spune, nu poate produce plus valoare, se lucreaza sub tensiune, se pierde din creativitate, se pierde din obiectivitate.
Cum se ajunge la acest stadiu? Deloc intamplator, este rezultatul unei lipse unui exercitiu amplu de management, a pragmatismul din zona privata, de business, sau pur si simplu lipsa expertizei in randul reprezentantilor autoritatii tutelare, legitimi sau mai putin legitimi.
Posibile riscuri
Care este astazi situatia in aeroport? Dezbinare, tensiune, lipsa de strategie pe termen mediu si lung ca urmare a acestor indicatori, o abordare reactiva in detrimentul uneia proactive, plecari de personal, reducerea investitiilor , nemultumiri in masa ale personalului. Sindicatul e in prag de greva, s-a ajuns la mediere, prin implicarea ITM-ului, intre angajator si sindicat pentru incheierea contractului colectiv de munca. Fara un mandat din partea CJ-ului, astazi CA-ul are putine instrumente la indemana sa solutioneze acest conflict, indicatorii de performanta, total nerealisti, blocand orice decizie executiva in sensul rezolvarii conflictului. Se nasc orgolii, se incurajeaza ambitii total neconstructive. Sper sa gaseasca suficienta intelepciune la nivelul Consiliul Judetean Sibiu incat sa identifice solutii pentru acest conflict, sindicatul fiind indreptatit sa ridice pretentii, deoarece au aparut si rezultatele, volumul de munca a crescut. Asa cum CJ Sibiu a gasit solutii financiare pentru cresterea numarului membrilor Consiliului de Administratie de la 5( conform mandat 2013-2017 septembrie) la 7 ptr noul mandat, generand costuri suplimentare, nejustificate de altfel, sunt sigur ca poate gasi solutii si pentru revendicarile sindicatului. S-ar evita in acest fel blocarea activitatii aeroportului, s-ar proteja interesele pasagerilor si totodata nu ar sensibiliza parteneriatul cu operatorii aerieni.
Vesti insa si bune…
In luna februarie, la sfarsitul lunii, cu bucurie am primit o veste, urmare a unei initiative, lipsite de vreun interes, poate din nostalgia implicarii, pe care am avut-o de a incuraja pozitionarea aeroportului Sibiu pe harta curselor interne in randul unui operator aerian, ca vom avea cel tarziu in luna Octombrie, anul curent, implementata ruta Sibiu-Bucuresti.
Reeamintesc îndemnul: Consumă LOCAL. Asigură LOCAL. – O campanie privind creșterea atașamentului membrilor comunității sibiene față de comunitatea sibiană per ansamblu( instituții locale, firme locale, comunitate)
Ciprian FARAON, mba
Președinte Centrul INFOBiz
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Tag-uri: Aeroportul Internațional Sibiu , Sala Transilvania , Consiliul Judetean Sibiu , Presedinte Centrul , Wizz Air Sport Arena Streetbal
Vizualizari: 5813
Ultimele comentarii
Acum 7 ore
MB
Acum 7 ore
Claudiu
Acum 7 ore
Liberal autentic
Acum 7 ore
Neli Oproiu
Acum 7 ore
Bobo