X

Cui vor face loc parcările multietajate din Sibiu?

Traian Deleanu

Prima parcare multietajată din Sibiu va fi construită într-un colț de cartier de blocuri – Hipodrom IV -, unde locul de lăsat mașina a devenit o moștenire la fel de importantă ca o garsonieră. Am locuit câțiva ani în zonă și mi-am găsit în mai multe dimineți capota încărcată cu gunoaiele celor care considerau că acel loc de parcare poartă numele lor și nimeni altcineva n-are dreptul de a-l ocupa.

Curge firesc, prin urmare, aprecierea că e normală amenajarea unor noi locuri de parcare într-o zonă în care lipsa acestora generează tensiuni sociale de mică amploare, dar suficient de reale încât să degradeze serios calitatea vieții. Tot atât de necesare vor fi considerate de către sibieni și celelalte parcări multietajate din Vasile Aaron sau Ștrand, unde astfel de amenajări sunt prevăzute în strategia adoptată în acest sens de conducerea administrativă a Sibiului.

Din estimările destul de largi din Planul de mobilitate urbană referitoare la aceste parcări multietajate din zonele rezidențiale ale orașului, astfel de investiții sunt costisitoare, dar nu un capăt de viață pentru un oraș cu venituri precum ale Sibiului. Vreo 16 milioane de euro sunt costurile estimate pentru vreo șase astfel de parcări multietajate- repet, estimări largi, fără a avea la bază studii de fezabilitate.

Însă cui vor face loc aceste parcări multietajate? În cazul primului proiect demarat în Sibiu, lucrurile par să aibă un oarecare răspuns: în compensație pentru faptul că se vor trezi în spatele blocurilor cu un alt bloc pentru mașini, sibienii din Hipodrom IV vor avea beneficia de niște spațiu verde și locuri de joacă amenajate peste pământul – fost spațiu verde în multe cazuri – folosit acum ca parcare. Vor primi ceva mai multe locuri de parcare într-un bloc care le va înghesui și mai mult aerul, dar vor mai avea un loc de joacă pentru copii.
Este de așteptat ca același lucru – adică să se facă loc și pentru ceva spații pietonale în imediata proximitate – să se petreacă și în cazul celorlalte parcări supraetajate din Sibiu.

Doar că pentru a rezolva chestiunea mașinilor din orașul Sibiu nu va fi suficientă, din păcate, o astfel de abordare. Pentru că a amenaja parcări supraetajate doar pentru a înmulți locurile de parcare din diferite puncte ale orașului nu are cum să fie o soluție în chestiunea ”îndestulării” acestei nevoi de locuri de lăsat mașina personală. Priviți doar la ceea ce se întâmplă acum în Germania. Reformele administrative de reducere a poluării și a numărului de mașini de pe străzi au redus imens prețul mașinilor rulate cu motorizare diesel (preferatele românilor). Unde credeți că vor ajunge o parte semnificativă din mașinile rulate puse în vânzare în Germania într-un număr tot mai mare și la prețuri tot mai mici? Evident, și în parcările Sibiului.

Care parcări, odată înmulțite la numărul de locuri prin multi-etajare, vor face loc pentru tot mai multe și mai multe mașini. Evident, acesta este un scenariu pe mai mulți ani (probabil vreo zece – cincisprezece, în termeni realiști), dar se suprapune exact peste termenul în care Europa dezvoltată va intra în era unei noi paradigme a transportului public. Una în care nu mai e vorba doar de mașini electrice în transportul public, ci și de mașini fără șofer, de car-sharing etc.
Și toate locurile de parcare care vor fi construite în plus în Sibiu se vor dovedi, din nou, insuficiente pentru numărul tot mai mare de mașini aduse ”de dincolo” la prețuri tot mai mici.

”Lupta” cu mașinile personale nu poate fi câștigată de nicio administrație publică locală.

Administrația Sibiului nu poate interzice locuitorilor orașului să își cumpere mașini. Fie că e vorba de prima mașină, de a doua – pentru soție, de a treia – pentru copilul cel mare ori de a patra – pentru plimbări off-road. Ori fie chiar și de a cincea, pentru concediul cu bagaje multe.
Dar administrația Sibiului este obligată să privească înspre viitorul sănătos al mediului urban. Acel viitor pe care îl practică de mult timp orășenii din Europa civilizată. Orășenii pentru care deplasarea prin mediul urban este efectuată în special cu mijloacele de transport public, cât mai puțin poluante. Orășenii pentru care utilizarea bicicletei ca mijloc de deplasare cotidiană înseamnă în mod evident și o condiție fizică mai bună, un trai sănătos în mijlocul unei comunități care face mișcare cu plăcere.

Prin urmare, parcările multietajate ale Sibiului ar trebui să facă loc unui viitor Sibiu mai sănătos și mai respirabil. Dacă vreți un exemplu practic, parcările ce vor fi construite în Hipodrom ar trebui să ducă la eliminarea parcărilor de pe marginea bulevardului Mihai Viteazul. Și în locul acestor parcări de pe marginea drumului să fie făcute piste de biciclete decente și sigure sau benzi dedicate exclusiv mijloacelor de transport în comun. Și, evident, unor trotuare cu o lățime care să permită unei mame să își plimbe bebelușul în cărucior.

Parcările multietajate din Sibiu trebuie să fie doar o piesă dintr-un ansamblu mult mai larg, care pe tăcute să mențină orașul în zona unei vieți decente. Căci oamenii trăiesc în acest oraș, nu mașinile.

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim

Comentarii

comentarii

6 opinii

  1. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    Eu nu înțeleg un lucru, de ce nu se preferă o parcare subterană, în detrimentul uneia supraterane ?

    În primul rând, ai scăpa de o construcție masivă și complet inestetică prin care s-ar aglomera / sufoca și mai mult zona, iar în al doilea rând, ai putea construii deasupra parcării respective un parc, deci o zonă verde.

  2. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

  3. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

  4. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    Vecina

    Cam tarziu va venit ideea este deja O problema foarte mare parcarea mașinilor in oraș .Dupa părerea mea sa început de la bun început prost trebuia sa primească drept de construcție in oraș doar cei care automat a-și făceau si garaje subterane sub fiecare imobil

  5. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

  6. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    Vecina

    Dar ar fi o idee de viitor ca cei care doresc sa construiască in oraș imobile sa construiască si locuri subterane de parcare pt apartamentele pe care le construieste

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Turnul Sfatului Online
  • Contact