X
rau cibin (6)

Proiectul de amenajare a malurilor Cibinului apucă o altă cale. “Voiam să vă atrag atenția că am pierdut un an și jumătate“

“Cel mai frumos proiect de extindere a pistelor de biciclete“, după cum a fost numit de primarul Astrid Fodor, a ajuns din nou într-un punct zero. Unul în care Sibiul intră în parteneriat cu Administrația bazinală de apă Olt.

Din cele 33,5 milioane de euro pe care Sibiul le primește în actualul exercițiu bugetar european 2014 – 2020, administrația locală a stabilit că o parte o va folosi pentru amenajarea malurilor Cibinului. Planurile preliminare prevăd ca pe porțiunea dintre strada Ștefan cel Mare și zona Zăvoi, pe malurile Cibinului să fie amenajate piste de biciclete care să facă parte dintr-o rețea urbană, alei de promenadă cu bănci, locuri de relaxare și iluminat public.

O istorie de aproape doi ani

Malurile Cibinului nu sunt în proprietatea orașului Sibiu, ci în cea a Statului Român prin Administrația bazinală de apă (ABA) Olt. Și nici situația juridică a acestor maluri nu este reglementată în totalitate. “Trebuie amintit că în 2016 a fost pus în dezbatere publică Ghidul de finanțare pentru Axa 4, a proiectelor de mobilitate (prin intermediul căreia Sibiul poate accesa fondurile nerambursabile – n.r.). Iar în acel ghid aflat în dezbatere era precizat faptul că pentru a accesa fonduri europene pentru amenajarea malurilor, acestea trebuie să fie în administrare sau în proprietate beneficiarului. În aceste condiții, noi am început demersuri către Administrația bazinală de apă Olt, cu care am avut o colaborare excelentă, dar problemele i-au depășit, și către Ministerul Apelor și Pădurilor pentru transferul acestor maluri. În martie 2017, s-a aprobat Ghidul de finanțare, care prevedea aceleași condiții de accesare a fondurilor: numai pentru cei care au în administrare malurile sau sunt proprietari“, a descris primarul Sibiului, Astrid Fodor, situația în fața consilierilor locali ai orașului.

Demersurile de transfer a administrării malurilor Cibinului nu au avut rezultat. “În același timp, am apelat și la parlamentarii de Sibiu pentru a ne ajuta și ei să deblocăm situația. Le mulțumesc pe această cale și parlamentarilor, ei au mers pe altă cale, cea de transfer al proprietății. Ambele variante au eșuat“, a mai descris Astrid Fodor demersurile pentru transferul administrării sau proprietății malurilor Cibinului către Sibiu.

“Nu trebuia să se ajungă până aici“

Nu doar Sibiul a fost în impasul de a nu reuși să înainteze documentațiile referitoare la malurile apelor care tranzitează orașul. Aceleași blocaje au apărut și în alte municipii reședință de județ. În urma presiunilor venite din partea acestor administrații, Ministerul Dezvoltării Regionale și al Administrației Publice a modificat, luna trecută, Ghidul de finanțare pentru Axa prioritară 4 a POR 2014 – 2020.“ În baza acestor modificări putem face un parteneriat cu Administrația bazinală și să accesăm fondurile. Și asta după un an și jumătate de la publicarea Ghidului și la un an după adoptarea lui. Eu voiam să vă atrag atenția că am pierdut un an și jumătate în care puteam avea deja și studiul de fezabilitate și proiectul redactat și depus și accesate fondurile. În final, mă bucur că s-a găsit o soluție. Dar cred că nu trebuia să se ajungă până aici. Cei care au lucrat la acel ghid nu ar fi trebuia să lase administrațiile locale atâta timp în situația în care nu pot accesa fonduri. Or, noi vorbim de absorbție a fondurilor europene zero și ne confruntăm cu astfel de probleme care ar fi putut fi rezolvate foarte ușor de la bun început“, a mai vorbit Astrid Fodor în fața consilierilor locali.

Proiect pe etape

Consilierii locali ai Sibiului au adoptat în ședința extraordinară de la începutul acestei săptămâni acordul-cadru de parteneriat cu ABA Olt. Acest parteneriat va fi încheiat pe o perioadă de zece ani, iar în baza lui Sibiul va putea investi în reglementarea juridică a malurilor Cibinului. Totodată, în baza aceluiași parteneriat va putea fi redactat și proiectul de cerere de finanțare nerambursabilă a lucrărilor de amenajare a malurilor.
“Noi ne-am propus să amenajăm malurile pe porțiunea cuprinsă între str. Ștefan cel Mare și zona Zăvoi, etapizat. Prima etapă ar fi pe porțiunea cuprinsă între podul peste Cibin din zona străzii Alba Iulia și până la podul de la Târgul Fânului“, a mai precizat primarul Sibiului.

După ce parteneriatul adoptat de consilierii locali ai Sibiului va fi semnat de ambele părți, administrația Sibiului va putea lansa procedura de întocmire a studiului de fezabilitate pentru proiectul de amenajare a malurilor Cibinului. Ulterior va fi finalizat proiectul cererii de finanțare nerambursabilă din partea UE, termenul limită de depunere a acestuia fiind 31 decembrie 2018. Este de așteptat ca administrația Sibiului să depună această cerere de finanțare până în iarna acestui an, astfel încât în primăvara anului viitor să poată fi semnat contractul de finanțare. În paralel, după depunerea cererii de finanțare, administrația locală poate demara și procedurile de realizare a proiectului tehnic pentru lucrările necesare, astfel încât anul viitor să poată fi scoasă la licitație și execuția lucrărilor. Care, probabil, vor începe cel mai târziu în 2020.

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim

Comentarii

comentarii

11 opinii

  1. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    Till Eulenspiegel

    V-as corecta putin,prin partile esentiale:Noi am pierdut,pierdem si vom pierde.Daca tot va macina grija biciclistilor de ce nu incepeti si finalizati cu cele supraterane?Ati incercat sa va dati cu toacla pe Milea,Calea Dumbravii,Alba Iulia etc ?Daca nu aveti SF de unde stiti ca proiectul ”merita”?Nu era firesc sa ”comiteti” o dezbatere publica prealabila inainte de a lansa demersurile de asociere?Personal sunt categoric impotriva acestui demers.Vreau un Cibin ca-n poza.

    • Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

      Andrei

      Stai relaxat, pistele de biciclete nu vor fi în albia râului în zona inundabilă (cu mici excepții), ci sus la nivelul străzii, mai precis la 2 metri de mașinile în mers, adică bicicliștii tot noxe or să respire, și vor auzi tot acele motoare poluatoare fonic, deci, atâta timp cât malurile cibinului sunt folosite totodată și pentru drumuri auto, și cel puțin pe zona orașului unde traficul e mai intens, proiectul e o frecție la picior
      de lemn. Dar ar fi bune și acelea, decât nimic. O spun ca biciclist de o viață.
      Ar fi mult mai utile piste în zone netraficate de mașini, dar în oraș nu prea există așa ceva. În timp ce proiecte precum pista de biciclete Sibiu-Ocna Sibiului par imposibile cu așa autorități neautoritare, care se lasă păgubașe la orice obstacol.
      Iar cum Sibiul are cam peste tot strazi înguste, suntem “condamnați”, iar mare lucru nu se va putea face pentru sibieni, fie ei șoferi sau bicicliști, și pentru acel dezbătut “plan de mobilitate urbană” utopic.

  2. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

  3. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    Ridichie Iglesias

    Pai e usor de facut piste de biciclete,dati cu bidineaua si vopsiti cu rosu asa cum s-au facut pistele de biciclete in parc.Se iau bani frumosi pe operatiunea asta,dar biciclisti tot pintre pietoni merg,nu exista exclusivitate.Iar de pista de la Zoo spre Rasinari nu mai e nimic de spus.E plina de oameni care se plimba pentru ca pentru ei nu sa facut nimic,au fost omisi pur si simplu de parca nu ar exista.
    Institutile statului taie frunza degeaba la caini si tot ce fac e prost sau inutil.

  4. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    Andrei

    Iar pe nenumăratele străzi cu sensuri unice “antibicicliști” ce ne facem? Credeți că e practuc și ușor ca biciclist să ocolești? Nu sunt chiar acele sensuri unice o treabă antimobilitate și discriminatorii pentru cei ce pedalează?
    Încercați voi să ajungeți cu bicicleta din zona str. Rusciorului în Piața Mică, fără să ocoliți, via str Ocnei care e practic blocată de mașini, fiind îngustă și cu sens unic. E inacceptabil să fiu oblugat să fac slalom pe trotuare printre stâlpi de iluminat, mașini și pietoni pe trotuare de 1 metru uneori, încălcând legea circulației, fiindcă sunt discriminat ca biciclist care nu poluează.
    O alternativă ar fi metoda Franței, care are implementate recent piste de biciclete în contrasens pe străzile cu sens unic, acolo unde spațiul permite, iar la intrarea din sens interzis montate indicatoare “accesul interzis cu excepția bicicletelor”.

    • Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

  5. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

  6. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    Mhircia

    Ar trebui sa gândească la ceva din zona Selimbăr până în zona Vest. Deci cu urcare prin spatele pistei de la aeroport cumva și sa iasă în incubatorul de afaceri, fosta baza de 🚁. Și asa poate din Martie pana în Octombrie sa nu meargă lumea cu mașina la serviciu.

    • Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

  7. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    Lu

    Cam ăsta e nivelul Primăriei Sibiu când vine vorba de infrastructura pentru biciclete. Primăria vrea proiecte “frumoase”, nu utile. Bicicleta e tolerată de acolo, de sus, în continuare doar ca o jucărie de copii/ mod de petrecere a timpului liber. Să nu ne amăgim, atâta timp cât bicicleta nu va fi văzută ca un mijloc de deplasare viabil în oraș, nu vom avea piste de biciclete sigure în Sibiu. Nu zic, pista de biciclete prin Sub Arini, ălea care ar urma să lege Sibiu de Ocna și alte localități limitrofe, au sensul lor, dar pentru decongestionarea traficului sunt fix zero, atâta timp cât în oraș se înfundă în sensuri giratorii, mașini parcate aiurea, discontinuități ale pistelor – protecție zero față de mașini! Sibiul va fi un oraș bike-friendly (nu ăsta fiind țelul- importante sunt efectele: mai puține mașini, mai puține noxe, oameni mai sănătoși) doar atunci când pe străzi o să vedem mame care își duc fără frică copii la școală cu bicicleta. Mai e mult până departe! Până atunci putem folosi cu încredere Skate-parkul de la Obor! 😀

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Turnul Sfatului Online
  • Sibiu
  • Contact