X
gabriel tischer aeroport

Gabriel Tischer, președintele CA al Aeroportului Sibiu: „Soluția corectă este recompensarea muncii, nu creșterea salariilor pentru că sunt bani”

La începutul lunii martie, cel mai mare sindicat din Aeroportul Internațional Sibiu anunța declanșarea unui conflict de muncă. Situația nu s-a schimbat până în prezent, fiind pregătită chiar o grevă de avertisment pentru zilele viitoare.

Turnul Sfatului a discutat cu Gabriel Tischer, noul președinte al Consiliului de Administrație al Aeroportului Sibiu, despre acest aspect, dar și despre problemele pe care le-a „moștenit” la preluarea funcției și planurile pe care le are pentru următorii patru ani.

Rep.: Sunteți de câteva luni președintele noului Consiliu de Administrație al Regiei Autonome Aeroportul Internațional Sibiu. De ce a fost necesară schimbarea Consiliului de Administrație al aeroportului?

G.T.: Aeroportul Internațional Sibiu este o întreprindere publică, aflată exclusiv în proprietatea Consiliului Județean Sibiu. Drept urmare, întreprinderea este obligată să respecte întocmai prevederile legii privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice, care stabilește mandatul Consiliului de Administrație și al directorilor la patru ani. În toamna anului trecut, împlinindu-se patru ani de la delegarea Consiliului de Administrație al regiei autonome, a fost inițiată procedura de selecție. O comisie organizată la nivelul autorității tutelare a făcut selecția prealabilă a candidaților, iar Consiliul Județean Sibiu a desemnat membrii consiliului printr-o hotărâre de CJ.

Rep.: Unii dintre foștii membri ai Consiliului de Administrație nu au mai obținut un nou mandat. Există o explicație pentru asta? Nu au avut performanțele așteptate?

G.T.: Procedura de selecție prealabilă și apoi delegarea membrilor Consiliului de Administrație nu se fac pe baza evaluării performanțelor trecute ale celor care au mai avut un mandat de administrare, ci pe cu totul alte criterii. Proprietarul întreprinderii publice, în cazul nostru Consiliul Județean Sibiu, publică o Scrisoare de Așteptări, în cadrul căreia definește viziunea proprietarului și misiunea instituției pentru următorii patru ani. Candidații care se înscriu trebuie să dovedească, prin parcursul lor profesional și prin modul în care intenționează să asigure administrarea, capacitatea de a duce la îndeplinire cu succes țintele stabilite prin scrisoarea de așteptări. Un mandat anterior de administrator nu garantează obținerea unui nou mandat. Așteptările Consiliului Județean Sibiu pentru următorii patru ani sunt diferite față de ultimii patru ani, iar candidații trebuie să înțeleagă corect rolurile: proprietarul stabilește așteptările, iar administratorii derulează acțiuni care transpun aceste așteptări în practică, nu invers. Nu ai cum să fii delegat administrator pentru o întreprindere publică sau privată dacă prin administrare vrei să implementezi viziunea proprie și nu pe cea a proprietarului.

Rep.: În ce stare ați găsit Aeroportul Internațional Sibiu când ați început mandatul?

G.T.: Aeroportul Internațional Sibiu se afla, evident, pe un trend ascendent. Misiunea încredințată fostului Consiliu de Administrație s-a referit aproape exclusiv la creșterea numărului de destinații operate și a numărului de pasageri, obiectiv care a fost realizat cu succes prin deschiderea a opt rute noi spre Italia, Spania, Anglia și Germania. Desigur, administratorii sau managerii unui aeroport nu pot produce în mod direct nici unul dintre aceste două rezultate, dar pot avea o poziție proactivă, care să arate companiilor aeriene că aeroportul poate fi un partener viabil. Companiile aeriene deschid sau închid rute în funcție de  numărul de pasageri, nu în funcție de performanța unui aeroport. Aeroportul Internațional Sibiu este un partener de discuție serios și atent la orice posibilitate de colaborare cu operatori aerieni interesați de arealul Sibiu.

Rep.: Care sunt planurile pentru următorii patru ani ?

G.T.: Pentru noul mandat, accentul cade pe dezvoltare sustenabilă. Aeroportul funcționează pe baza unei subvenții consistente din partea Consiliului Județean Sibiu, fără de care nu ar rezista. Fiind o formă de ajutor de stat, subvenția este foarte strict reglementată de către legislația română și europeană. Din anul 2024, subvenționarea nu va mai fi posibilă, iar aeroportul va trebui să funcționeze după aceleași reguli ca și companiile private. Deși directiva europeană care stabilește aceste date este în vigoare din anul 2014, din păcate, această situație nu a fost în centrul atenției fostului consiliu. Ori nu putem aștepta 2024 ca să vedem dacă aeroportul are sau nu surse financiare pentru a funcționa în continuare. Măsurile de adaptare la funcționarea fără subvenție sunt complicate și iau timp mult. De aceea, principala cerință a fost cea a transformării graduale a aeroportului dintr-o regie care cheltuie ce i se dă într-o întreprindere suficient de performantă ca să-și acopere costurile și să poată funcționa pe principii concurențiale. Nu e o decizie locală sau politică, e, de fapt, o reacție la situația creată de imposibilitatea de a mai subvenționa aeroportul din anul 2024. Până în acel moment, Aeroportul Internațional Sibiu va trebui să devină o întreprindere bine organizată, bine echipată și cu un management performant, urmând să îndeplinească criteriile pentru a deveni societate pe acțiuni și, dacă proprietarul va dori, să fie listată la bursă.

Am găsit realizări frumoase la aeroport, dar și situații nu tocmai plăcute. Astfel, avem o secțiune din aeroport care nu este folosită, fiind dedicată zborurilor interne, în condițiile în care nu avem deocamdată niciun astfel de zbor. Configurația interioară a terminalului nu permite folosirea tuturor zonelor și avem astfel cozi de zeci de minute la controlul de securitate. De câțiva ani, Master Planul General de Transport al României prevede circa 38 de milioane de Euro care ar putea fi accesați din fonduri europene, dar nu am găsit niciun plan multianual de investiții, cu atât mai puțin vreun studiu de fezabilitate sau prefezabilitate. Parcarea nu a fost reorganizată în niciun fel, deși optimizarea ei a reprezentat și reprezintă un deziderat al Consiliului Județean Sibiu.

Acestea sunt urgențe reale și până la sfârșitul anului 2018 vom avea reconfigurat terminalul, în așa fel încât să facă față unor fluxuri mai mari de pasageri, cu atât mai mult cu cât din vară WizzAir va opera cinci noi destinații către Franța, Belgia, Danemarca, Elveția și Germania, precum și va suplimenta unele frecvențe pe cursele pe care compania deja operează. De asemenea, vom finaliza reconfigurarea și extinderea parcării, vom operaționaliza o unitate de stingere a incendiilor dotată după cerințele și standardele europene, vom contracta studiul de fezabilitate care va sta la baza investițiilor în infrastructura aeroportuară și a accesării fondurilor susmenționate pe POIM, vom avea analize detaliate și decizii de optimizare pentru toate categoriile de activitate pe care le desfășoară întreprinderea și, mai ales, vom avea o politică orientată spre dezvoltare și nu spre cheltuieli. Consiliul Judetean Sibiu nu-și propune să finanțeze aeroportul cu sume mai mici, ci să asigure o finanțare orientată spre creștere și nu spre consum.

Rep.: Există un conflict de muncă declanșat la aeroport. Care este relația Consiliului de Administrație cu sindicatul?

G.T.: În urmă cu puțin timp a expirat contractul colectiv de muncă. Pentru încheierea unui nou contract colectiv de muncă am purtat negocieri timp de câteva luni cu reprezentanții sindicatului. Din păcate, nu am ajuns la niciun acord, pentru că sindicatul a solicitat o creștere foarte mare de salarii, fără niciun motiv rezonabil și, mai ales, fără nicio propunere de soluții. Cred că cea mai valoroasă resursă a unei companii o reprezintă oamenii, și, în acest sens, chiar am făcut propuneri de creștere rezonabilă a salariilor, mai ales în legătură cu performanța.

Așa cum am explicat colegilor mei, lideri de sindicat, în repetate rânduri, noi înțelegem dorința fiecărui salariat de a câștiga mai mult, respectăm dreptul de a cere salarii mai mari, pretențiile lor însă, trebuie să fie sustenabile din punct de vedere economic. Noi vrem să oferim oamenilor un loc de muncă pe termen lung, iar comunității pe care o deservim un aeroport care să nu ajungă să fie în pericol de a se închide în 2024 din imposibilitatea autofinațării.

Pot să vă spun că în perioada 2013 – 2017 salariul mediu pe aeroport, raportat la angajații cu contracte individuale de muncă, a crescut cu 47%, iar prin nivelul propus pentru acest an procentul de creștere în decursul ultimilor cinci ani ar atinge 61,5%.

În cadrul ședinței de conciliere a fost făcut încă un pas de către angajator în direcția asigurării unor venituri garantate cât mai ridicate și a rezolvării situației create prin notificarea conflictului de muncă, fiind propusă o grilă de salarizare prin care cel puțin două treimi din personalul aeroportuar să beneficieze de o creștere a salariilor de încadrare între 22% și 28%, raportându-mă doar la salariile de bază, fără a include aici celelalte drepturi de care salariații beneficiază, precum:

  • Tichete de masă;
  • Spor de fidelitate în funcție de vechimea în aeroport a fiecărui angajat;
  • Prime de sărbători (Paști, Ziua Aviației, Crăciun);
  • Zi liberă aferentă zilei de naștere a angajatului;
  • Zile de concediu peste minimul prevăzut în Codul Muncii conform vechimii în muncă a fiecărui angajat care pot merge până la 15 zile suplimentare;
  • Sporuri de weekend;
  • Premiul anual până la echivalentul unui salariu de bază.

Din păcate, reprezentanții sindicatului au fost până în acest moment inflexibili, ca atare nu avem un contract colectiv de muncă. Cred că soluția corectă este cea a recompensării muncii și performanței, nu cea a creșterii de salarii „pentru că sunt bani”.

În condițiile în care nu vom avea nici o altă soluție, vom externaliza toate acele servicii a căror derulare cu personalul propriu va avea costuri foarte mari. Este interesant de văzut cum un serviciu de handling de exemplu, poate fi făcut de un operator privat la un cost mai mic decât am avea cu personalul propriu în anumite condiții, cu toate că ceea ce am plăti acelui operator conține și componenta lui de profit.

Rep.: Sunteți președintele Consiliului de Administrație al unui aeroport, totuși nu aveți nici pregătire, nici experiență în domeniul aeronautic. Ce vă recomandă pentru această funcție?

G.T.: Este o întrebare corectă. În primul rând aduc în atenție faptul că niciunul dintre membrii Consiliului de Administrație nu este implicat în activitatea operațională. Noi administrăm întreprinderea publică din punct de vedere economic și strategic, activitatea operațională a aeroportului fiind derulată de angajați cu competențe în domeniul în care lucrează. Așa cum stabilește legea, competența noastră este în domeniul administrării întreprinderilor publice și private. În acest sens, mă recomandă experiența de peste 20 de ani în administrarea și conducerea unor companii private, vârful de carieră reprezentându-l ultimii patru ani, în care am activat în cadrul grupului industrial SCR (Serviciile Comercial Române), cel mai important grup industrial cu capital românesc, unde am deținut funcțiile de Vicepreședinte grup, Președinte al Consiliilor de Administrație al companiilor Iașitex S.A. Iași și Contactoare S.A. Buzău și membru al Consiliului de Administrație al Caromet S.A. Caransebeș.

Rep.: A existat vreun moment în care ați fost tentat să renunțați?

G.T.: Nu! Este un proiect profesional foarte interesant, de substanță, și mai ales, motivant, prin importanța pe care o are pentru comunitate. El implică responsabilitate, timp, consum de energie, dar rezultatele pe care le vizăm până la finalul mandatului nostru vor compensa orice sacrificiu în plan personal.

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim

Comentarii

comentarii

7 opinii

  1. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

  2. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    dancp2

    di ce ati taiat cursa de milano?ca nu merea in germania?
    poveste ca nu era plina MINCIUNA
    vreti bani si curse ioc! numa lufti si austrian! aistai aeroport romanesc facut si refacut cu banii sibienilor,romani,unguri,germani,…….
    di ce platim impozite?ca romanii care merg la milano sa fie discriminati?

    • Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

  3. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    alt sibian

    In prima parte a interviului ne arata cat de corect a fost concursul prin care s-a ales noua conducere. Prea multe explicatii si justificari deci e clar ca sunt numiri politice si de prietenie.
    La final ne spune ce il recomanda, uita ca a falimentat o firma in calitate de actionar si adiminstrator si a lasat si ceva mici gauri prin banci… dar ne expune activitatea fulminanta de la ultimul angajator.
    In fine sper sa fie bine si sa se dezvolte aeroportul cu toate ca nu le va fi usor, fara profesionisti pe fiecare pozitie necesara unui aeroport international.

  4. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    BUCSATA NIA

    Ba voi stiti cat de greu mi-a fost sa ma angajez la aeroport? Cat a trebuit sa astept pilele de la partid in ajutor? Stiti cat am muncit eu in campania electorala pentru postul de la aeroport? Noroc cu Ivan Cea ca altfel lucram si acum pe la privati, alaturi de tembelii aia de corporatisti. Traiasca pesedeul! Si hai, mariti salariul ca imi trebe bani pentru pitziponcareala.

  5. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    Din_interior

    C.A. nu trateaza Sindicatul Liber Independent al Aeroportului Sibiu cu respectul cuvenit si nici macar nu isi indeplineste obligatiile legale fata de acesta, fapt care ar putea duce la un proces justificat intentat de sindicat consiliului de administratie. Este pacat ca se sapa o prapastie intre conducerea executiva si oameni, situatie care ne duce cu gandul la vremea cand Aeroportul era condus de Augustin SAVA.

  6. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    Daniel Babeș

    Gabriel, ai un suflet mare și știi să ții cont de oamenii pe care îi conduci. Am văzut asta în SCR … și nu a fost ușor. Totodată ești un om foarte ambițios și sunt convins că-ți vei atinge ținta. E adevărat că nu se vor potrivi toți oamenii să facă trecerea de la gândirea de salariat la gândirea antreprenorială, nu se vor potrivi cu trecerea de la un sistem de stat la un sistem concurențial, bazat pe performanță. E adevărat că nu toți sunt pregătiți pentru depășirea așteptărilor, creativitate, inspirație și atitudine optimistă și pro-activă pentru a găsi soluțiile cele mai bune pentru voi. Dar te întreb: cu cel fel de oameni poți să duci Aeroportul Internațional Sibiu către performanță? Răspunsul e clar și simplu: ai nevoie de oameni pregătiți pentru performanță. De fapt, către singura direcție care are sens… Îți doresc succes și perseverență!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Turnul Sfatului Online
  • Interviu
  • Contact