Am adunat câteva dintre cele mai des întâlnite probleme din Sibiu și le-am prezentat comisarului-șef de Poliție, Nicolescu Cătălin, împuternicit adjunct al șefului Inspectoratului de Poliție Județean Sibiu.
Rep.: De ce avem în Sibiu locuri de parcare trasate peste trecerile de pietoni sau lipite de ele?
C. N.: Cum adică?
Rep.: Locuri de parcare vopsite peste trecerea de pietoni. Vă pot da o mulțime de exemple, pe străzi principale din oraș.
C. N.: Eu nu am văzut așa ceva și nu noi facem marcajele. Noi nici măcar nu le stabilim, noi avem un reprezentant în comisia care se ocupă de sistematizare de la nivelul Primăriei Municipiului Sibiu și putem face unele propuneri. Dar vă spun sincer că nu am văzut, este o chestiune pe care trebuie s-o urmărim. Nu cred că cineva își permite să parcheze pe trecere de pietoni, decât abuziv, sigur.
Rep.: Bun și atunci se dau amenzi pentru cine parchează pe trecerea de pietoni?
C. N.: Este apanajul Poliției Locale. Dvs. știți că ei au un compartiment din acesta, așa-zis de Poliție Rutieră, care de fapt are niște atribuțiuni limitate, în comparație cu ce avem noi. Atunci e apanajul lor să aplice amenzi pentru parcări.
Rep.: Și Poliția Rutieră nu vede mașinile parcate aiurea?
C. N.: Sigur că le vede.
Rep.: Și chiar se dau amenzi?
C. N.: Se mai dau, dar mai puține. Nu avem în mod deosebit în vedere problema acesta, avem alte tipuri de acțiuni. Vă dau un exemplu, acțiunile zilnice pe cauzele generatoare de accidente. Raportat la efectivele pe care le avem, destul de scăzute, pe problematica pe care o avem... nu prea mai avem timp pe amenzile pe parcări. În condițiile în care avem Poliție Locală care are în atribuțiuni așa ceva.
Rep.: Cine are atribuții să-i amendeze pe șoferii care opresc pe prima bandă ”pe avarii” să intre la magazin?
C. N.: Știu, e o chestiune asta, aveți dreptate, deranjează. Personal mă deranjează când văd asta.
Rep.: Îi claxonați când vedeți că opresc în fața dvs. și pun avariile?
C. N.: Nu-i claxonez...
Rep.: Eu da.
C. N.: Eu nu claxonez dar ține de bun simț în trafic. Și vă dau un exemplu, pe Alba Iulia, la casa de schimb valutar, opresc ostentativ și blochează chiar și sensul giratoriu. Este o zonă cu valori foarte mari de trafic și se blochează tot ca să schimbe el banii.
Rep.: Pentru asta se dau amenzi?
C. N.: Nu cred că s-au dat amenzi deocamdată pentru așa ceva. Cred că au fost doar atenționați în trafic.
Rep.: Pentru că ați amintit de Poliția Locală, cum decurge colaborarea cu ei? Ajutați, spre exemplu, la ridicarea mașinilor?
C. N.: Nu e apanajul nostru, e treaba dumnealor. Noi avem niște activități comune pe care le facem în cadrul unor ședințe comune, împreună cu Jandarmeria, pe analiză tactică, pe problema siguranței și ordinii publice la nivelul municipiului, dar atât, avem atribuțiuni separate. N-avem nicio tangență cu problema ridicărilor de mașini.
Rep.: De curând am văzut legea care vă obligă să renunțați la radarele neinscripționate. Vă încurcă, vă face munca mai grea, cum vă adaptați?
C. N.: Deocamdată nu este adoptată, a fost o propunere și o să vedem. Nu s-a făcut un studiu de impact, nu pot să vă spun cum ne-ar afecta.
Rep.: Le folosiți zilnic, au un aport mare la numărul de contravenții sesizate?
C. N.: Da, sigur că da. Din acest punct de vedere cu siguranță că ne-ar împiedica. Probabil din cauza numărului mare de amenzi și permise ridicate au ajuns la concluzia că ar fi bine să folosim doar radarele inscripționate, vă dați seama că în momentul în care le folosești doar pe cele inscripționate e mai greu să aplici sancțiunile respective, care pentru noi constituie o activitate de prevenție. Raportat la infrastructura pe care o avem și raportat la numărul mare de evenimente rutiere, este sigura posibilitate prin care noi putem face prevenție. Altfel, ce fac? După aceea vine și mă ia pe indicatori, îmi spune că a crescut numărul de morți, de răniți, de accidente grave, care este posibilitatea mea? În infrastructură eu nu pot interveni. Poliția este singura instituție care răspunde în lanțul acesta de instituții care au atribuțiuni vizavi de circulația rutieră.
Rep.: Altfel spus, firma care face marcaje peste trecerea de pietoni nu vă întreabă, cei de la București nu vă întreabă când vor să scoată radarele neinscripționate, dar toată lumea vrea drumuri mai sigure de la an la an.
C. N.: Noi suntem organ de aplicare a legii, înțelegeți?
Rep.: De acord. Și cu toate acestea am văzut înainte de Paști mitinguri și acțiuni de protest al polițiștilor. De la Sibiu au fost oameni mulți la protestele din Capitală?
C. N.: Nu știu foarte multe, sunt probleme de salarizare. Nu am cunoștință câți au fost. Cine a mers s-a dus sub egida sindicatelor, nu a Inspectoratului, deci nu merg în calitate de polițiști sub comanda noastră, merg în calitate de membri de sindicat și e dreptul lor.
Rep.: Cum vedeți dezvoltarea infrastructurii Sibiului din ultimii ani? Recent se vorbea, ca să vă dau un exemplu, despre necesitatea realizării unui nou sens giratoriu în Zona Industrială Vest și lărgirea străzilor.
C. N.: Știți care e chestiunea? În momentul în care se fac aceste planuri de urbanism și ulterior se eliberează autorizațiile de construcție nu ne întreabă nimeni. Nu ne-a întrebat nimeni cum s-a dezvoltat Cartierul Arhitecților și nimeni n-a făcut un studiu să vadă valorile de trafic. Dacă se construiește atât, ce se întâmplă cu traficul rutier? Mai pot trece mașinile? Nu se blochează căile de acces?
Rep.: Da, dar dimineața când stau în coloană oamenii se plâng că nu e niciun polițist să dirijeze traficul.
C. N.: Da, noi de foarte multe ori când au fost blocaje am trimis un echipaj care să ia măsuri, dar nu putem să dirijăm traficul tot timpul. Și ce să dirijezi? Când e aglomerație și toate străzile sunt pline unde să le spui să meargă?
Rep.: Dvs. personal, conduceți des prin Sibiu?
C. N.: Da, da...
Rep.: Atunci, ca simplu șofer, ce așteptări aveți în perspectiva mall-ului de la podul Gării?
C. N.: Dar nu doar acolo, e deranjant în cea mai mare parte a orașului traficul. În momentul în care te urci la volan nu mai ești polițist, ești simplu participant la trafic. Mai ales îmbrăcat în civil și cu o mașină civilă.
Rep.: Nu-mi spuneți acum că vă mai claxonează unul, altul, sau că vă mai înjură alți șoferi.
C. N.: Ambuteiaje și nervi în trafic se întâmplă. Gândiți-vă cât de mult a crescut parcul auto din Sibiu în ultimii ani sau cât de mult s-a dezvoltat periferia Sibiului. Infrastructura Sibiului a rămas aceeași, obligatoriu valorile de trafic sunt mai ridicate. Sigur că se fac ambuteiaje, sigur că se stă în coloană...
Rep.: Vă enervați?
C. N.: Acum, ca orice om, e inevitabil. Și dacă mă enervez ce pot să fac? Dvs. ce faceți dacă aveți o coloană în față și nu e loc să treceți? Asta face orice șofer...
Rep.: Apropo de nervi în trafic, internetul e plin de filmări cu manevre greșite sau periculoase. Puteți lua măsuri dacă vă aduc filmarea?
C. N.: Noi putem acționa, dar pe lângă simpla filmare trebuie să mai găsim un martor, un alt mijloc de probă ca să aplicăm contravenția.
Rep.: Cel care a filmat nu e martor?
C. N.: Poate fi și noi putem lua măsuri, dar ulterior, în termen de 15 zile, conform legii, dacă se contestă procesul verbal, noi suntem obligați să aducem probe la instanță, unde riscăm anularea procesului verbal dacă mergem numai pe ce a spus o parte.
Rep.: Și instanța o să spună că nu era camera omologată... și ne învârtim în jurul cozii.
C. N.: Sistemul probatoriu în fața instanței este altul.
Rep.: Ați văzut proiectul de modernizare a Stadionului Municipal?
C. N.: Da, e stadionul vechi peste care vin elemente noi.
Rep.: Ați văzut și câte locuri de parcare va avea? Nu credeți că vor apărea probleme, că vom vedea o nebunie de mașini urcate pe trotuare?
C. N.: Cu siguranță va fi așa în momentul organizării evenimentelor sportive. Dacă ați observat, pe toate stadioanele din lumea, una dintre cerințele impuse de FIFA, UEFA, este să aibă parcări pentru spectatori. La Sibiu asta este o problemă. Întâmplător, fiind microbist, am fost și eu pe câteva stadioane mari din Europa. Vă dau un exemplu, pe Allianz Arena nu vezi o mașină în jurul stadionului. Totul e în subteran, totul e automatizat, în zece minute ai ajuns pe locul tău. Așa de bine sunt aranjate lucrurile. Nu știu ce va fi la Sibiu, nu am văzut prea multe locuri de parcare în proiect.
Rep.: 240, vă spun eu.
C. N.: 240 la o estimare modestă de 10.000 de spectatori, la un derby, vă dați seama cât de puține sunt. Vom vedea...
Rep.: Trecem la alt subiect. A venit căldura, au apărut terasele în centrul Sibiului, și odată cu ele și cerșetorii.
C. N.: Problema cerșetoriei o are în vedere și Poliția Locală. Sunt inestetici, arată rău, un oraș ca Sibiul, la fluxul de turiști pe care îl are, să apară cerșetori e urât. Noi avem activitățile noastre de patrulare pe itinerarii, dar din păcate nu mai avem numărul de patrule pe care îl aveam odată, avem foarte puține patrule.
Rep.: De ce?
C. N.: Pentru că a scăzut numărul de lucrători foarte mult, datorită deficitului de cadre. Cea mai mare problemă a MAI la ora actuală este resursa umană, atât numeric cât și valoric.
Rep.: Nu e ironic? Scade numărul polițiștilor și cei care au rămas merg la București să protesteze în fața ministerului că nu sunt plătiți cum trebuie?
C. N.: Da, asta e o problemă, probleme salariale vor fi tot timpul. Fiecare categorie socio-profesională are senzația că e văduvită și vrea mai multe drepturi.
Rep.: Țin minte că Poliția Centrului Istoric a primit acum vreo doi sau trei ani câteva zeci de scutere cu care să patruleze. Eu n-am văzut niciunul prin oraș. Mai știți ceva de ele?
C. N.: Mai avem și scutere, în măsura în care sunt eficiente, om vedea. Deocamdată nu au fost folosite. Avem patrulele auto de ordine publică și patrulele de Poliție Rutieră, cu obligativitatea noastră nu numai de patrulare ci și de intervenție. Echipajele noastre trebuie să meargă și la intervenții, știți că avem sistemul 112. Noi la fiecare alertare pe 112 și nu numai trebuie să trimitem echipaje la fața locului. Ori nu avem prea multe.
Rep.: Cam câte echipaje aveți pe străzi într-o zi obișnuită?
C. N.: Într-o zi obișnuită, când în urma analizelor tactice pe care le-am făcut am constatat că este o problematică mai acută, am avut cinci sau șase patrule în tot orașul.
Rep.: La un oraș de 150.000 de locuitori, șase patrule de poliție este foarte puțin.
C. N.: Da. La Mediaș, ca să fac o paralelă, de multe ori aveam două patrule de ordine publică și o patrulă de la rutieră. Este o mare problemă, să știți, din cauza deficitului de personal.
Rep.: Sunteți în funcție de conducere, ce faceți ca să acoperiți acest deficit?
C. N.: Acest deficit a ajuns la asemenea cote încât se poate rezolva numai cu angajări din surse externe, la bază, și cu angajarea de elevi și studenți din unitățile de învățământ ale Ministerului de Interne. Dar și așa sunt puțini și nu acoperă.
Rep.: Asta în teorie pentru că în practică de vreo doi ani se fac angajări din surse externe...
C. N.: Da, s-au angajat la bază, pentru structurile de ordine publică, posturile de poliție, poliția rurală, dar agenți. Avansările din corpul agenților la corpul ofițerilor s-a făcut din surse interne. Dar aceste deblocări de posturi și aceste angajări din surse externe sau avansări din corpul agenților la corpul ofițerilor nu se poate face decât cu aprobarea Ministerului de Interne, nu Inspectoratul poate face asta. Ni se alocă un număr de locuri care ulterior îți permite organizarea concursului. Nu noi stabilim, noi facem propuneri în urma unor analize a necesarului.
Rep.: Și analiza necesarului spune că e foarte necesar.
C. N.: În toată țara este această nevoie.
Rep.: Cum sunt cei angajați din surse externe? S-au adaptat, sunt care renunță când văd ce înseamnă că fii polițist?
C. N.: Nu renunță , dar e greu la început. N-au nicio bază teoretică solidă și au nevoie de ceva timp pentru a dobândi experiență pozitivă, ceea ce este mai greu, trebuie să lucrezi pe lângă unii care au astfel de experiență, de la care să înveți. Au rămas foarte puțini. Este foarte greu să învețe și să se adapteze. Trebuie să ai aptitudini, sunt și multe cunoștințe pe care să le dobândești, ei sunt luați în baza unor criterii generale pe care dacă le trec îi angajează. Și când se apucă de muncă își dau seama că nu știu mare lucru.
Rep.: Nu vreau să fiu negativist, dar am impresia că am vorbit numai despre probleme, neajunsuri, supărări... Ziceți-mi și câteva lucruri pozitive care se întâmplă anul acesta în IPJ Sibiu sau ce planuri aveți?
C. N.: Ce să vă spun... activitățile noastre care se desfășoară zi de zi, am reușit destructurarea unor grupări infracționale cu efecte asupra societății, este exemplul grupării de spărgători de locuințe care a dat mai multe spargeri prin oraș. Apoi este activitatea Poliției Rutiere care este foarte eficientă, se vede după indicatori, după sinteza activităților pe fiecare plan de acțiune pe lini prevenției. Avem și polițiști foarte buni, adevărați profesioniști, nu doar problemele despre care am vorbit mai devreme. Sigur, nivelul de vârstă este foarte scăzut. La nivelul IPJ Sibiu lucrătorii sunt foarte tineri, ceea ce este foarte bine, există loc de creștere. E foarte bine să ai energie, dar e bine să acumulezi și un pic de experiență.
Așteptăm lucruri pozitive și din prisma dotărilor, înnoirea parcului auto fiind o prioritate. Avem mașini vechi, cu mari probleme, care necesită tot mai multă atenție și sume tot mai mari pentru reparații. Avem și multe clădiri deteriorate, dacă mergeți să vedeți posturile de poliție prin județ, sunt multe care... nu fac cinste instituției. Dar pentru fiecare situație de genul acesta e nevoie de bani. Cine n-ar vrea să construiască și să facă sedii frumoase dacă ar avea sumele de bani necesare?
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Tag-uri: La Mediaș , Poliţie Judeţean Sibiu , Poliției Rutiere , Alba Iulia , Poliției Locale Cisnădie , hoti , Stadionului Municipal , Primăriei Municipiului Sibiu , Cartierul Arhitecților , Problemele Femeilor , Zona Industrială Vest , Asistenţă Socială Sibiu , Poliţie Rutieră , Allianz Arena , Poliția Locală , infractiuni , Infrastructura Sibiului , Artă Stradală , Echipajele Inspectoratului , Poliţie Locală , Pentru Sibiu , stiri sibiu , Poliția Comunitară , Poliția Centrului Istoric , Mihai Pătrulescu , Cătălin Vasile Nicolescu , Nicolescu Cătălin , Și Poliția Rutieră
Vizualizari: 12850
Ultimele comentarii
Acum 13 minute
Pastor marginas
Acum 15 minute
Ghita
Acum 16 minute
Sibianul
Acum 17 minute
Alta Persoana
Acum 29 minute
Văsălie Noroi