X
politia-scoate-radarele-in-strada-zilele-acestea-32959

Proiectul noului Codului Rutier: civili la examenul auto, semne pentru radare, mai multă viteză în localități

Comisia pentru Transport și Infrastructură a Camerei Deputaților a elaborat principiile necesare pentru modificarea Codului Rutier, venind cu o serie de propuneri revoluționare. Propunerile vor trece și prin comisia pentru industrie și cea juridică, urmând ca apoi să primească o formă finală.

Polițiștii, înlocuiți de civili la examenul auto

În primul rând, se propune liberalizarea examinării, respectiv a testării cunoștințelor de conducere pe drumurile publice. Se dorește ca examinarea absolvenților școlilor de șoferi să poată fi făcută și de către civili atestați de către MAI care nu au legături cu școli de șoferi. Prin această măsură se dă ”posibilitatea distribuirii cadrelor polițienești pe domenii ne-externalizate,  cum ar fi eliberarea documentelor, etc”, se arată în document.

Raportor al Comisiei pentru Transport, deputatul sibian Benedek Zacharie, spune că el personal a insistat pentru ca șoferilor să nu le mai fie luat – fizic – carnetul. ”Permisul fizic de conducere să nu mai fie reținut  de polițist, la săvârșirea unei contravenții rutiere, ci să fie operată  sancțiunea complementară de suspendare, direct în sistemul digital al DPR. Autospecialele să aibă cititoare portabile de cod permise de conducere, care îi arată  polițistului tot istoricul și sancțiunile dispuse în timp real. Acest aspect ar ușura enorm munca, privind gestionarea procesului de suspendare, birocrația excesivă pentru acest proces și pe de altă parte ar scuti de drumuri inutile cetățenii români”, se arată în document. ”Există și o altă problemă. Dacă ești în concediu, să spunem la Constanța, și după o abatere de la normele legale rămâi fără carnet, după ispășirea pedepsei ești nevoit să te întorci acolo după document”, spune Benedek Zacharie.

În plus, se propune eliminarea stresului la examenul auto, astfel încât, examinarea practică să se facă cu examinatorul pe banchetă din spate al autovehiculului și instructorul alături, sau la categoria C, cu instructorul lângă candidat și examinatorul lângă instructor, se arată în propunere.

Indicatoare cu prezența radarului. Mașini inscripționate și la vedere

Deputații insistă în noul Cod Rutier pentru prevenție și cer acțiuni concrete prin care participanții la trafic sunt convinși sau îndrumați  să respecte regulile rutiere. ”Exemple: vizibilitatea poliției rutiere, interzicerea folosirii de mașini de poliție neinscripționate, poziționarea vizibilă, în permanență, a polițistului și autospecialelor de poliție, instalarea de indicatoare cu prezența echipajelor de poliție rutieră statice, a radarelor fixe, a punctelor de control  etc. Folosirea echipamentului portabil de măsurare a vitezei (pistol) se va putea face doar de către polițiștii rutieriști din interiorul autospecialelor inscripționate, sau din afară acestora, la loc vizibil de pentru participanții la trafic, la o distanță de cel mult 5 m de autospecială de poliție. Inscripționarea unitară a autospecialelor poliției rutiere, indiferent de tip și marca și echiparea acestora obligatoriu cu echipamente standard acustice și luminoase”, susțin deputații.

În plus, se propune  urmarea obligatorie a unor cursuri de conștientizare a riscurilor săvârșirii diverselor contravenții, pentru cei ce doresc reducerea perioadei de suspendare, începând cu a două contravenție ce prevede sancțiune complementara de suspendare drept conducere, săvârșită într-un interval de 2 ani (prima oară rămâne dreptul de reducere conform legislației actuale, în bază promovării examinării  gratuite),  și  înlăturarea restricțiilor existențe privind dreptul la o nouă reducere a  perioadei de suspendare. ”Putem conveni că nu se aplică consumului de alcool/droguri-substanțe cu potențial  (chiar dacă sub limită 0,8). Cursurile de prevenție pot fi susținute de către polițiștii de la DRPIV,  iar contravaloarea cursurilor se face venit la bugetul acestei entități pentru lărgirea schemei de personal și îmbunătățirea timpilor de testare în vederea obținerii dreptului de conducere auto, a înmatriculării/radierii etc”, se arată în document.

Aceste cursuri pot fi susținute de persoane fizice autorizate sau persoane juridice de drept privat specializate (școli șoferi), iar din veniturile obținute ar urma să se vireze o cotă în bugetul MAI. ”Statul nu are interesul primordial de a suprima  dreptul de  conducere autovehicule  al cetățenilor, ci de a conștientiza cetățenii privind riscurile ce decurg din încălcarea legii rutiere , de a lasă economia să funcționeze prin vânzarea de combustibil, piese de schimb, servicii etc, precum și de a constitui venituri suplimentare pentru bună desfășurare a procesului de învățare, testare, îndrumare rutieră, cu logistică adecvată și personal suficient”, susțin deputații.

Permisul suspendat doar la categoria unde ai greșit

Deputații propun o simetrie între dobândirea și pierderea unui drept de conducere.

Concret,  suspendarea dreptului de conducere să se facă pentru categoria de vehicul cu care a fost săvârșită contravenția, atât timp cât obținerea dreptului de conducere respectiv a fost individuală, cu parcurgerea de la zero a tuturor obligațiilor prevăzute de lege. ”Este injust să faci școală de șoferi de x ori de la zero efectiv, pentru a obține x drepturi de conducere  diferite și apoi prin săvârșirea unei contravenții pe un autovehicul să fie suspendate toate drepturile dobândite. Excepție, consumul de alcool/droguri, care nu are legătură cu dinamică unui autovehicul și manevrabilitatea să, puterea constructivă, gabarit, domeniu de utilizare, etc. Un șofer profesionist de autocamion, care depășește viteză cu o motocicletă, își pierde serviciul pe perioadă suspendării. Există și așa un deficit de personal calificat – conducători cu categorii C și D cu vechime. Exemplu: Ungaria, alte state”, spun ei.

Mai multă viteză în localitățile fără case

O altă propunere vizează creșterea vitezei maxime admise în localitățile unde nu sunt case lângă șosea. ”Restricțiile de viteză în localități să fie instituite doar pe segmentul de drum unde există locuințe, instituții școlare, etc. Nu se impune aplicarea restricțiilor pe sectoarele de drum aflate în interiorul localităților unde stânga-dreaptă nu există niciun fel de locuințe, iar caracteristică constructivă a drumului este similară cu segmente de drum din afară localităților unde nu există decât restricția generală de viteză de 90 km/h”, scrie în propunere. De asemenea, se dorește înlăturarea oricăror restricții de comunicație radio prin stații de emisie recepție, întrucât informațiile privind starea drumurilor, a condițiilor meteo, blocajele rutiere, accidentele de pe traseu ajută nemijlocit la evitarea unor situații de blocaj suplimentar.  ”Aplicarea excesivă de restricții de viteză de deplasare, fără o bază solidă, duce la nașterea unui comportament agresiv la volan, la nevoia de recuperare a timpului, la excese de viteză. Concomitent , competitivitatea agenților economici este strâns legată de viteză de deplasare a mărfurilor pe traseul rutier”, susțin deputații.

Amenzi mai mici

Amenzile de circulație trebuie să fie echilibrate în raport cu posibilitatea conducătorilor auto de a le plăți, susțin deputații. ”Amenzile excesiv de mari nu au avut niciodată rol de educare, acestea nu sunt plătite și se aglomerează instanțele de judecată. Se impune o analiză a valorii sancțiunilor cu amendă la nivel European, pentru a ne încadra în practică europeană. De aceea, valoarea acestora trebuie să fie rezonabilă în raport cu efectele reale ale încălcării legislației rutiere de către conducătorii auto”, se arată în propunerea deputaților.

Timp mai scurt pentru înscrierea la examenul auto

Deputații cer  ca dreptul de examinare și obținere a dreptului de a conducere un automobil să fie într-un timp rezonabil. Astfel că ei propune ca perioada maximă de timp de la finalizarea școlii de conducere până la examinarea practică, să nu depășească 30 de zile. De asemenea, perioada de programare pentru înmatricularea unei mașini să nu depășească 45 de zile.

În plus, se cere dreptul de despăgubire a proprietarului de autovehicul avariat sau defectat din cauza deficienților carosabilului de către administratorul drumului.

 Cod de conduită pentru polițiști

Deputații solicită un cod de conduită a polițistului rutier. ”Autoritatea statului, prin reprezentanții săi, trebuie să fie prima care respectă un cod de conduită în față cetățenilor, care trebuie să ducă la stabilirea unui raport civilizat, deschis și calm de discuție între polițiștii rutieri și participanții la trafic. Interesul statului este acela de a face cât mai facilă comunicarea între reprezentanții săi și cetățenii ce trebuie să înțeleagă rigorile unei legislații, scopul educațional, preventiv, putând fi atins prin abordarea în mod etic a participanților la trafic”, susțin ei.

De asemenea propun cursuri obligatorii în școli de legislație rutieră. ”Asigurarea unui cadru adecvat pentru că toți participanții la trafic, alții decât cei ce urmează școli de șoferi, să cunoască minimal legislația rutieră. Exemplu: bicicliști, scuteriști, pietoni. Este important că toți cei ce folosesc carosabilul să cunoască , minimal, semnele de circulație, comportamentul în trafic, în intersecții, etc.”, se mai arată în documentul propus de deputați.

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim

Comentarii

comentarii

11 opinii

  1. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    I.S.

    nimic, dar absolut nimic nu e bun in propunerile astea. Soferul roman e varza pentru ca nu are frica de nimic, stie ca orice face pe sosea scapa nepedepsit pentru ca nu e nimeni acolo sa aplice legea. Stim toti unde stau politistii, la linia continua in punctul x, cu radarul in boschetul sau dupa curba y. Lasati codul rutier asa si mai bine puneti toti garcetii la munca.

  2. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    Ricardo Ceptura

    Ceva logică simplă există în aceste propuneri de modificare a legii. Sunt de acord că poliția nu ar trebui să aibă voie să stea la vânătoare (așa pe față, declarat inclusiv în comunicate de presă) pentru a da amenzi “șoferilor imprudenți” care își permit să meargă cu 42 de km/h pe segmentul de 150 de m din Tălmaciu, pe care ai 30 de km/h și ce să vezi, ei stau cu radarul fix pe acel segment. Să nu mai vorbim că acea trecere de pietoni, poate fi mult mai simplu “păzită” de un semafor sau de niște limitatoare în asfalt. Există situații de drum, mult, mult mai periculoase, unde poliția nu stă pentru că acolo viteza de maximă e 90 km/h și deși vizibilitatea e 0 absolut, sunt viteji care se bagă în depășire, fie și doar că să fie ei prima mașină în coloană și să meargă cu 95 km/h… Și după umila mea părere, ar fi necesar și să se renunțe prin legi drastice la cotele de amenzi de încasat lunar per secție de poliție, stabilite de șefi (în mod ilegal și astăzi, însă legea nu îi poate sancționa cu adevărat). Nu este normal și moral ca tu ca polițist să ieși cu radarul când 70% din valoarea amenzii încasate ți se întoarce tot ție sub formă de prime și bonusuri (mă rog, poate mai puțin %, dar tot aia e ideea). Sunt situații la final de lună (când se apropie termenul până la care trebuie să se strangă x bani din amenzi) când poliția te amendeaza pentru că ai avut 61 km/h la IEȘIREA din localitate pe DN1 (practic ai început să accelerezi înainte de semnul cu înceterea restricțiilor) și situații pe la mijlocul lunii când unii taie linia continuă de față cu mașina de la rutieră aflată în mișcare și aceasta le face doar semn cu farurile. De asemenea, ar fi foarte bine dacă amenzile de viteză ar varia nu cu sume egale pentru fiecare +10 km/h peste limită, ci dacă ar exista un bonus de 3x, de 5x pentru vitezele de peste 170 km/h… una peste alta dacă ai mașină care prinde 274 km/h ca acel individ de pe A3 săptămâna trecută, te cam doare la patină de 900 de lei pe loc sau 1800 în 48 de ore sau cât a luat el. În astfel de cazuri s-ar impune minim 5000 de lei pe loc, 10.000 în 48 de ore sau închisoare cu suspendare 6 luni. Minim.

  3. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    Pop

    Camere de luat vederi in tot orasul si radare fixe , conectate la Politie – amenzile sa vina in plic, acasa – asa cum se intampla in orice stat civilizat !

  4. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    Aninoiu

    După comentarii cred că ar trebui sa mergem pe jos ,sau cu 40km/h ori suntem în secolului vitezei ,nu te obliga nimeni sa mergi cu 120 la ora dacă ești bleg,marginea cu 50 că tot ești șofer la sugestiile soacrei și ia îți dă mașina odată la o luna

  5. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

  6. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    Poenaru Nucu

    Avem cam cele mai nari amenzi din Europa , nu raportat la salariu mediu și raportat la nuvel euripean . Citesc de câteva luni , namai înăspriri ale codului rutier , acum , în sfârșit , văd biște proiecte logice . O altă problemă , ce trebuie discutată , e cea cu depășirea cu un km. a lunitei de viteză , care se sancționează viteză .

  7. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    Hentesi

    Radare fixe în localități, la semafoare, pe autostrăzi, conectate la poliție. Amenzile în plic acasă. Nu lasati șoferii profesioniști fără permis -acesta este pai nea lor .

  8. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

  9. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    Sebastian A

    Dacă se aprobă aceste propuneri, va crește numărul de accidente rutiere și implicit și consecințele acestora se vor agrava. Oricum suntem la coada Europei la acest capitol.
    Un proiect pentru infrastructură, pentru drumuri noi, oare când vedem?
    Mi se par măsuri populiste.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Turnul Sfatului Online
  • Sibiu
  • Contact