Pentru o datorie la utilități mai veche de 60 de zile, asociația de proprietari poate da în judecată pe rău platnic. Totodată, asociaţia de proprietari poate pune ipotecă asupra apartamentelor, pentru suma datorată la întreţinere. Ipoteca imobiliară se înscrie în cartea funciară, iar apartamentele executate pot ajunge doar locuințe sociale în care vechii proprietari vor avea prioritate de închiriere.
Noua lege 196/2018 a Asociaţiilor de proprietari a apărut deja în Monitorul Oficial și și-a propus să clarifice anumite aspecte privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea asociaţiilor de proprietari, administrarea, întreţinerea şi folosirea imobilelor sau grupurilor de imobile din condominii. Legea se aplică proprietarilor, chiriaşilor, asociaţiilor de proprietari şi asociaţiilor de chiriaşi din condominii, potrivit actului publicat în Monitorul Oficial.
Legea a intrat de ieri în vigoare, iar președinții asociațiilor de proprietari susțin că aduce niște clarificări care erau de dorit să apară. ”E un lucru bun faptul că se stabilesc clar niște lucruri prin noua lege, iar lucrurile devin mult mai simplu de aplicat”, susține Cornelia Haidamac, președintele a patru asociații de proprietari din Sibiu.
În primul rând, asociațiile vor putea pune ipotecă pe apartamentele celor care au întârziat cel puţin două luni cu plata întreţinerii, iar pentru recuperarea datoriei se poate merge până la executare silită. ”Și până acum se putea face executare, însă procedura dura destul de mult”, spune Cornelia Haidamac. A apărut în plus faptul că proprietarul poate fi dat în judecată pentru o datorie veche de mai mult de două luni. „Administratorul este obligat să notifice, în scris, proprietarul care are plăţi restante la cheltuielile comune ale imobilului, asupra datoriilor, şi să înştiinţeze preşedintele şi comitetul executiv al asociaţiei de proprietari despre restanţe”, se precizează în lege. Dacă datoriile nu se achită în cel mult 60 de zile de la termenul scadent, preşedintele asociaţiei de proprietari poate acţiona în instanţă proprietarul. Totodată, asociaţia de proprietari poate pune ipotecă legală asupra apartamentelor şi un privilegiu asupra tuturor lucrurilor din apartament, pentru suma datorată la întreţinere. Ipoteca imobiliară se înscrie în cartea funciară la cererea preşedintelui asociaţiei de proprietari, pe baza extraselor de pe ultima listă lunară de plată a cotelor de contribuţie din care rezultă suma datorată, numai după ce trec două luni de la scadenţă. „Ipoteca imobiliară legală se radiază la cererea preşedintelui asociaţiei de proprietari sau a proprietarului, pe baza chitanţei ori a altui înscris prin care asociaţia confirmă plata sumei datorate”, se arată în lege. Preşedintele asociaţiei de proprietari are obligaţia radierii ipotecii imobiliare, legale, în termen de cel mult 10 zile de la data la care suma datorată a fost plătită de către proprietar. ”E puțin exagerat termenul de două luni, pentru că e posibil ca omul să fie plecat în concediu, sau plecat din țară pentru o scrută vreme și nu poți să-l acționezi în instanță pentru atâta lucru. Acum fiecare președinte de asociație cunoaște destul de bine membrii și știe situația fiecăruia”, spune Cornelia Haidamac.
Penalități și fond de rulment obligatorii
Noul act normativ permite asociaţiilor de proprietari să pună penalităţi pe sumele restante la întreţinere, însă acestea nu trebuie să depăşească 0,2% pentru fiecare zi de întârziere. Penalităţile curg abia după o lună de la termenul scadent pentru plată şi nu pot depăşi suma la care s-au aplicat. ”Această prevedere exista și până acum, se puneau majorări pentru simplul motiv că și companiile pun majorări pentru facturile neachitate. Acești bani trebuie suportați de cineva”, a explicat președintele Asociației de Proprietari Țiglari nr. 1.
În cazul în care se ajunge la executare silită pentru recuperarea datoriilor, primăriile au drept de preempţiune la preţ egal asupra locuinţelor. „Aceste locuinţe vor fi folosite ulterior numai ca locuinţe sociale, proprietarii executaţi silit având prioritate la repartizarea acestora, numai dacă îndeplinesc condiţiile de acces la locuinţele sociale, în conformitate cu prevederile legale în vigoare“, mai scrie în lege.
În cazul ansamblurilor rezidenţiale finalizate până acum, proprietarii sau dezvoltatorii cartierului rezidenţial au obligaţia să predea primăriilor, cu titlu gratuit şi în termen de trei luni, reţelele comune şi terenul aferent până la branşamentele imobilelor, în vederea preluării în administrare şi exploatare a acestor reţele de către furnizorul care asigură aceste servicii în localitatea respectivă.
O altă prevedere se referă la fondul de rulment. Acesta devine obligatoriu. Fondul de rulment se va stabili astfel încât să poată acoperi cheltuielile curente ale condominiului la nivelul unei luni calendaristice. Stabilirea cuantumului se face prin echivalare cu suma care a fost necesară pentru acoperirea cheltuielilor lunare înregistrate de asociaţia de proprietari în anul anterior, la nivelul lunii cu cheltuielile cele mai mari, majorate cu rata inflaţiei, iar în cazurile asociaţiilor de proprietari nou-înfiinţate, prin aproximarea acestuia cu fondul de rulment stabilit la alte asociaţii de proprietari echivalente ca mărime.
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Tag-uri: Monitorul Oficial , proces , taxe , Blocul Naţional Sindical , Cornelia Haidamac , fond de rulment , Pentru Sibiu , Proprietari Țiglari , apartamente sibiu , asociatii de pescari , chirii
Vizualizari: 15282
Ultimele comentarii
Acum 1 oră
Matei
Acum 1 oră
Emil
Acum 1 oră
John
Acum 1 oră
John
Acum 1 oră
Adina