X
narcis neaga  autostrada (10)

Sibianul Narcis Neaga, directorul CNAIR: În 2020, vom putea circula de la Nădlac la Sibiu şi de la Piteşti la Constanţa

Directorul Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere, sibianul Narcis Neaga, a acordat un interviu agenției naționale de presă.

Acesta a vorbit, printre altele, de evoluția lucrărilor la autostrăzi și când vom putea circula pe autostradă în toate regiunile istorice ale României.

Redăm mai jos răspunsul lui Narcis Neaga, pentru Agerpres:

”Aici, părerea mea este că primul tronson complet este Coridorul 4 – Sibiu-Piteşti intră aici – şi partea dinspre autostrada Lugoj-Deva, care este oarecum sub un acord de mediu – undeva trebuie să facem nişte pasaje pentru animale mari, să nu spunem numai urşi, pentru că sunt şi râşi şi mai multe – deci consider că undeva în 2023 putem vorbi, ţinând cont de Sibiu – Piteşti. În rest, în 2020, vom putea circula de la Nădlac la Sibiu şi de la Piteşti la Constanţa.

Revenind la autostrada Lugoj-Deva, loturile 3 şi 4 vor fi gata anul acesta, iar ultimul segment, acela cu pasajul de urşi, până în 2020, în ipoteza în care vom primi un document de la Ministerul Mediului sau Agenţia pentru Protecţia Mediului care să ne spună că acolo nu există urşi şi automat trecem pe vechiul studiu de fezabilitate. Noi suntem convinşi că nu sunt urşi acolo. Organizaţiile de mediu au prezentat tot felul de dovezi, noi suntem Companie de Construcţie de Drumuri nu venim în certuri cu dumnealor, contractul de finanţare prevede construcţia acestor tuneluri şi pasaje şi în 2020 credem că va fi gata.

În ceea ce priveşte autostrada Sibiu – Piteşti, capetele 1 şi 5 sunt în procedură de evaluare, iar sectorul 4, care este un sector foarte greu, va fi lansat în acest an. Motivul pentru care s-a întârziat lansarea sectoarelor 2, 3 şi 4 este unul simplu: acordul de mediu care, sperăm noi, va fi finalizat în luna septembrie – undeva în primele 15 zile din luna octombrie. Suntem într-o foarte bună colaborare cu Jaspers, care este “o poartă de intrare a banilor în România”, un “verificator al proiectelor” care sunt depuse la Bruxelles. Chiar relaţia a început să se îmbunătăţească şi, cu siguranţă, anul acesta, dacă respectăm bine ceea ce am discutat şi ce am convenit, lotul 4 din autostrada Sibiu – Piteşti poate pleca spre SEAP.

Vreau să fac o precizare. Este o nedumerire referitoare la cum Dumnezeu în România ritmul de construcţie al autostrăzilor, în comparaţie cu cel al ţărilor vecine, este atât de scăzut?! Ce s-a întâmplat de avem doar atât de puţini kilometri de autostradă, comparativ cu ţările din jur, cu fostul bloc comunist? Ei, am o situaţie luată de la Eurostat, care spune în felul următor: în 1990, România avea 113 km de autostradă, Bulgaria avea 273 de km. În 2003, România avea tot 113 km, deci 13 ani nu s-a făcut niciun kilometru de autostradă, iar Bulgaria avea 328. În 2014, pentru că bulgarii şi-au dat statistica doar până în 2014, pe 2015 nu au dat-o, Bulgaria avea 610 km de autostradă, iar România avea 683 de km. În 2015, noi aveam 747 de km. Asta, ca să ne raportăm la Bulgaria.

Ungaria este alt caz foarte interesant. Ungaria avea în 1990 un număr de 267 km versus cei 113 ai României. În 2003, Ungaria avea 542 km, noi aveam tot 113 km. În 2015, Ungaria avea 1.883 de km, iar noi aveam 700 şi ceva de km. Dar, de la 542 km la aproape 1.900 este o creştere de aproape 4 ori, în timp ce la noi, de la 113 km la peste 700 km, este o creştere de aproape 6 ori. Deci, chiar nu putem spune că nu s-a construit. Este normal că aşteptările cresc exponenţial cu posibilităţile reale.

Polonia, în 2015, avea 1.560 de km, iar în 1990 avea 257 km, la nivelul Ungariei şi Bulgariei.

Pe primul loc în 1990 se afla Germania, cu 10.000 de km de autostradă. Acum are 13.000 de km. Urma, în 1990, Franţa, cu 6.890 de kilometri. În 2015, Franţa avea 11.600 de km. Pe locul 3 în 1990 era Italia, cu 6.100 de km, iar în 2014 ajunsese la 6.800 de km. Deci, au lucrat mai slab decât noi sau cam pe-acolo. Spania avea în 1990 un număr de 4.600 de kilometri de autostrăzi, iar în 2015 ajunsese la 15.000 de km.

O altă informaţie care merită să o facem publică este cea referitoare la câţi kilometri de autostradă pot fi în construcţie într-o ţară la un moment dat într-un an. Tot Eurostat ne spune că la fiecare milion de locuitori pot fi în construcţie 6 km de autostradă. Deci, 6 km/an la fiecare milion. În cazul României punem 20 de milioane de locuitori, deci ar trebui ca în fiecare an să fie în lucru 120 de km de autostradă. Cum stăm noi? În 2018 avem în execuţie 170 de km de autostradă. În 2019, vom avea în execuţie cam 83 km, deci scade numărul, dar în 2020 vom avea 240 de kilometri.

Ce ne spune acea cifră de 6 km la milionul de locuitori? Se face referire la resurse: forţă de muncă, resurse materiale, utilaje. Deci, teoretic, cât poate “să ducă” o ţară într-un an de zile raportat la numărul de locuitori. Deci, noi suntem undeva… este o statistică europeană, noi resimţim faptul că suntem peste. Cum resimţim? Prin criza forţei de muncă de pe şantiere. Stând de vorbă cu constructorii, pot să vă spun că ei resimt foarte mult lipsa forţei de muncă, foarte mult. Motive se găsesc. Motiv sunt şi cei care lucrează în alte ţări, pentru că au părăsit ţara. De ce au plecat din ţară? Pentru că nu sunt bine plătiţi aici, De ce nu sunt bine plătiţi aici? Pentru că şantierele care s-au deschis în România s-au deschis pe baza unor licitaţii. Licitaţiile respective au avut criteriul de bază preţul cel mai scăzut. Preţul cel mai scăzut presupune să angajezi oameni din ţară şi să îi plăteşti cu salariul minim pe economie. Deci, nu ai nicio şansă să îi creşti salariul. Acela care vine şi pleacă are salariul minim, iar jumătate din ei nu-s declaraţi la ITM. Mărfurile care se cumpără ca să poată atinge preţul cel mai scăzut cu care a câştigat licitaţia: un sfert se cumpără pe bune, iar trei sferturi se cumpără la negru. Şi atunci avem explicaţia la ceea se întâmplă. În momentul în care a dispărut acest sistem de preţ cel mai scăzut – nu mai mergem pe preţul cel mai scăzut, mergem pe oferta cea mai bună din punct de vedere tehnico-economic, deci tehnicul practic să conteze – veţi vedea că lucrurile încet se reglează. Mai puţin problema forţei de muncă, problemă care este european valabilă, nu doar în România. Revenind la ce v-am spus, se cam leagă lucrurile. Nu poţi să faci mai mult de 120 de km de autostradă pe an, căci iată unde poţi să ajungi. Normal că poţi să forţezi, dar apar dezechilibrele în economie.

Ca o concluzie, în ceea ce priveşte numărul de km de autostradă nu voi susţine niciodată că stăm extraordinar de bine, dar asta a fost dinamica în comparaţie cu alte ţări. Deci, 13 ani în România nu s-a făcut niciun km de autostradă, în schimb alţii au înaintat. Normal, avem nevoie de autostrăzi, categoric. Nimeni nu neagă asta, dar să nu uităm că circulăm totuşi pe drumuri naţionale, unde avem o reţea de peste 17.000 de km. Aceste mii sunt baza traficului nostru. Toţi vrem autostrăzi, o resimţim, vedem ce-i în trafic, aglomeraţie, accidente, toţi vedem asta, dar noi suntem cei care le încasăm, deoarece constructorii nu lucrează cum am dori cu toţii. Ce să le facem? Îi penalizăm, le mai reziliem din contracte, dar dacă îi scoatem pe toţi afară, cine mai lucrează?”, a declarat Narcis Neaga.

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim

Comentarii

comentarii

16 opinii

  1. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    Bla bla

    In 2020 de la Sibiu la Nădlac pe autostrada?
    Ce naiba fumează ăștia la CNAIR?
    Este imposibil deoarece nu ați lansat licitația pentru secțiunea cu tuneluri.
    Acest specimen este cel care a deschis înainte de alegerile prezidențiale din 2014 autostrada de la Săliște la Cunta. Care ulterior a fost închisă după 8 luni și redeschisă dupa încă un an. A fost demis dar reinstalat că șef de noua guvernare.

  2. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    Toma

    N-am citit si nici nu ma intereseaza continutul articolului!Sunt de acord insa cu titlul!Da,domnule Neaga,vom putea circula unde ne taie capul,in toata tara,ca si acum.Bine ca n-ati spus ca vom cicula pe autostrada!

  3. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

  4. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

  5. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

  6. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

  7. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    Popi

    De scuze ne este plin podul ! Probabil ca loturile 3 si 4 din Lugoj -Deva vor fi gata anul acesta , DAR , ce NU se spune , este ca NU vom putea sa circulam pe ele , pana nu vor fi gata pasajele pentru ursi — care nu au fost proiectate si nu au fost licitate INCA !!! Mai avem de asteptat … mult …
    Sibiu-Pitesti … povesti de adormit … Acordul de mediu se poate da DOAR pentru toata autostrada Sibiu-Pitesti ! Nu se poate discuta pe sectoare .

  8. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    • Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

      Ion Ionescu ot Ionești

      Pago-Pago… Are decât o șosea care trece dintr-o parte în alta.

      Să nu mai pomenim de faptul că ăștia-s din cea mai avansată țară din lume, SUA

  9. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    Ricardo Ceptura

    Regimul comunist (nu sunt simpatizant) avea în planuri vreo 2400 de km de autostradă, care nu au mai apucat să fie construiți din cauza nebuniei cu datoria externă, datorie pe care în 2018 am depășit-o deja de multe ori, pornind de la zero lei. Din cei 2400, regimul comunist a realizat doar 113 km, dar fără prea multe posibilități materiale. Stimabilii, vechi comuniști, au realizat fix 0 km din 1990 și până prin 2005… cu datorie externă în continuă creștere. Ceva mangament defectuos o fi fost, dacă în 15 ani nu construiești nici măcar 150 de m (un pod) de autostradă. De atunci, realitățile s-au schimbat mult. România poate doar să viseze că într-o zi se va circula și la noi pe măcar 1200 de km de autostradă legată de toate “bucățile” sale, deci nu fragmentată. Asta în timp ce numărul de mașini cu înmatriculare pe țara noastră a ajuns pe la 6 milioane… deci clar, fără să realizăm măcar planul comunist, nu facem mare lucru cu infrastructura. La modul real, cu tot ce e în tranzit, suntem sufocați de vreo 8 milioane de vehicule lunar și asta doar din ochi. Cifrele pot sta, mult, mult mai sus. Noi în loc să ne gândim că până în 2030 să depășim 3000 de km construți, visăm să depășim 1000! De vreo 4-5 ori mai puțini km decât ar fi nevoie ca să avem în România o mică “Germanie” a Estiului. Dar repet, să dea Domnul să avem și 1200, da să fie toți legați! Până ne hotărâm că vreo 500 minim ar fi trebuit să fie lățiți la 3 benzi pe sens, mai e cale lungă.

  10. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

  11. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

  12. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    Muie toata clasa politica

    Nu a fost nici un regim comunist …regimul comunist a inceput sa inceteze odata cu marginalizarea alogenilor din PCR doar cu numele sa nu deranjam Rusia sa vina din nou cu tancurile scoase in 1957 de catre Dej din tara .Regimul comunisto-capitalist infractor s-a activat odata ce au fost lichidati adevaratii socialisti patrioti in 1989 .Cu datorii zero s-au realizat Pitesti Bicuresti dar cu datorii de peste 150 miliarde de euro in 15 ani s-a realizat din 3 pe cea din mijloc .Manipularile nu tin .Aveam a doua mare infrastructura feroviara concuram cu Elvetia si canale de navigatie pe mare concuram cu Olanda fiind mai rentabile si costuri mai mici fata de autostrazi ,acuma ghiciti cine pe categoria acesta le-au lichidat !!!

  13. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    rosu

    “…undeva trebuie să facem nişte pasaje pentru animale mari, să nu spunem numai urşi, pentru că sunt şi râşi şi mai multe –…”
    “… în ipoteza în care vom primi un document de la Ministerul Mediului sau Agenţia pentru Protecţia Mediului care să ne spună că acolo nu există urşi şi automat trecem pe vechiul studiu de fezabilitate.”
    “Rasi si mai multe” nu conteaza? Asta in doua propozitii demonstreaza ca spune poezii invatate pe rost.

  14. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

  15. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Turnul Sfatului Online
  • Contact