X
parcari circulatie coloana masini obor pod iesire medias calea surii (5)

Tursib: 57 de secunde de întârziere la fiecare km. Soluții: centru pentru sisteme inteligente și autobuze pe gaz

Pe cele 21 de trasee urbane ale Tursib, cele 105 autobuze au o viteză medie de deplasare de 17,9 km/h, înregistrând o întârziere medie de traseu de 57 de secunde la fiecare km parcurs. Pentru a schimba lucrurile în traficul sibian, Primăria propune crearea unui “centru operațional pentru sisteme inteligente de transport“, dar și introducerea autobuzelor pe gaz.

“Este nevoi de o schimbare radicală de paradigmă în ceea ce privește modul de abordare a mobilității urbane“, scriu reprezentanții Primăriei Sibiu în documentația care stă la baza proiectării unui “Centru operațional al mobilității urbane“. Centru care se adresează sistemelor inteligente de transport, care – după cum tot reprezentanții Primăriei recunosc – acum sunt ca și inexistente în Sibiu: “În prezent, sistemele inteligente de transport au o prezență redusă la nivelul orașului, fiind în special prezente la nivelul activității de taxare“.

Lucrurile se vor schimba în curând, își propun reprezentanții administrației locale, care enumeră modificările programate în perioada imediat următoare: toată flota Tursib va fi înlocuită din această toamnă, în anii imediat următori se creează noi rute de transport electric în zona centrală, 30 de stații vor avea sisteme de informare, va fi construită pista de biciclete care să lege Ștrandul de centru și Sub Arini, va fi creat – tot din fonduri europene – un sistem automat de închiriere a bicicletelor, corelat cu sistemul public de transport.

Pe lângă aceste investiții, cele 15 intersecții semaforizate din Sibiu – necorelate, în prezent, dintr-un centru de comandă – vor fi modernizate. Traficul rutier, pietonal și de cicliști urmează a fi – de asemenea – monitorizat, iar noile autobuze din flota Tursib vor fi dotate cu sisteme de comunicare atât pentru autobuze, cât și pentru călători. În oraș urmează a fi amplasate sisteme de monitorizare a emisiilor de dioxid de carbon, iar toate intrările și ieșirile din municipiu vor fi, de asemenea, monitorizate.

O aplicație, la prima vedere

Practic, Primăria își propune colectarea unui volum imens de date, în timp real, despre traficul din Sibiu. Iar pentru a produce ceva eficient pentru cetățeni cu acest volum de date, va crea “Centru operațional al mobilității urbane“, care va avea rolul de a-l determina pe sibian să lase acasă mașina proprie. “Proiectul va avea o valoare adăugată considerabilă prin generarea comutării de la autoturismul propriu la soluții de transport în comun clasice sau alternative o dată cu creșterea eficienței intermodalității dintre acestea și punerea la dispoziția cetățenilor a soluțiilor de optimizare a rutelor de transport. Astfel, acest proiect permite crearea unei baze de pornire pentru promovarea mobilității ca serviciu, în care cetățeanul este informat în timp real, având posibilitatea selectării unor alternative. Proiectul va acoperi toate soluțiile de transport la nivelul municipiului Sibiu și va asigura integrarea cu toate sistemele componente“, scriu reprezentanții Primăriei Sibiu în tema de proiectare a viitorului Centru operațional.

Dincolo de alte detalii despre sistemele de monitorizare și comunicare, care vor influența prin diferite scenarii traficul din oraș prin integrarea viitoarelor sisteme inteligente de transport, pentru sibian acest centru se va face simțit în mod direct și prin intermediul unor aplicații software, pentru telefoanele mobile. “Aplicația software de mobilitate urbană facilitează accesul cetățenilor și turiștilor la sistemul de transport public (inclusiv taxare și informare călători). Aplicația va acționa inclusiv ca un sistem de călătorie pentru definirea rutelor optime“, se mai arată în tema de proiectare realizată pentru centrul amintit.

Pentru realizarea studiului de fezabilitate al acestui Centru – care va fi realizat din cele 33,5 milioane de euro alocate Sibiului în actualul exercițiu financiar european -, Primăria a lansat o procedură de achiziție publică, al cărui termen de depunere a ofertelor a fost stabilită pentru 27 august 2018. Valoarea estimată a contractului de realizare a SF-ului este de 125.000 de lei, iar termenul de realizare cerut prin caietul de sarcini – 60 de zile.

Și autobuzele pe gaz

Pentru a moderniza flota Tursib, autoritățile locale au acționat în mai multe direcții. Tursib a luat un credit prin care, din această toamnă, achiziționează 50 de autobuze diesel, Euro 6. Alte zece autobuze diesel sunt în curs de achiziționare, beneficiar fiind Primăria Sibiu care le va concesiona Tursib-ului. Printr-un parteneriat cu Ministerul Dezvoltării Regionale, tot Primăria va mai primi și, mai apoi concesiona către Tursib, nouă autobuze electrice care vor circula pe rutele Gară – Valea Aurie și Gară – Muzeul Astra. Și tot electrice vor fi și cele cinci autobuze de mici dimensiuni care vor fi achiziționate din fonduri europene pentru a înființa o nouă rută de transport local în zona centrului istoric.

Dar, din cele 33,5 milioane de euro alocate Sibiului în actualul exercițiu financiar european, Primăria a mai anunțat că intenționează să cumpere aproximativ 40 de noi autobuze. Despre care, până acum, preciza doar faptul că ar trebui să fie ecologice. Iar acum, în caietul de sarcini pentru Centrul operațional, aceste autobuze ecologice sunt descrise ca având motoare care funcționează cu gaz natural comprimat (CNG). “Tipul și numărul de autobuze a fost determinat în Studiul de oportunitate pentru achiziția de autobuze ecologice și sisteme conexe“, se mai arată în tema de proiectare pentru Centrul operațional.

Autobuze cu motoare alimentate cu CNG, la Râmnicu Vâlcea

Autobuze cu motoare alimentate cu CNG, la Râmnicu Vâlcea

Primele autobuze cu motoare propulsate cu CNG au fost puse în funcțiune, în România, anul acesta, la Râmnicu Vâlcea. Este vorba de trei mijloace de transport de dimensiunea unor microbuze (16 locuri pe scaune și 20 în picioare), care au costat aproximativ 100.000 de euro bucata. Au o autonomie de 200 – 300 de km, avantajele enumerate la achiziție de vâlceni fiind carburantul mai ieftin, faptul că se îndeplinesc condițiile normelor de poluare Euro 6 și scade și poluarea fonică.

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim

Comentarii

comentarii

13 opinii

  1. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    un contribuabil

    daca primaria Sibiu cumpara diesel euro 6 acum, cu ele ramanem si dupa ele respiram fum negru 10-15 ani de acum inainte si degeaba vorbim discutii despre ecologie&shit

  2. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    ...

    Faza cu bicicletele este foarte ok daca se va face, insa ce te faci cu vremea care in Sibiu este destul de neprietenoasa cu biciclistii? Transportul in comun ar fi salvarea, insa doar daca se reuseste o extindere si imbunatatire a servicilor. Problema cea mai mare dupa parerea mea este insa dezvoltarea complet nesustenabila a orasului, ridicarea de blocuri pe strazi care deja nu mai fac fata traficului existent. Cei care au decis schimbarea nivelului de inaltime acum cativa ani ar trebui sa plateasca partea lor in rezolvarea problemelor pe care le intampinam acum din cauza lor. Autobuzele oricat de moderne vor fi nu vor putea parcurge mai repede traseul din motive de aglomeratie in trafic. Nu inteleg de ce va trebuie atatea studii si scarpinaturi in ceafa dragi edili, tot de la voi au venit aceste aprobari aberante. Voi, primaria sunteti mai degraba cauza problemelor decat solutia…

  3. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    Odin

    Tursib are nevoie de autobuze.

    E simplu, mai multe autobuze poate si cu aer conditionat ceea ce duce la autobuze mai putin pline, cursele mai scurte si deci mai rapide vor aduce si mai multi clienti.

    Tipul autobuzelor e secundar, o crestere a numarului de calatori aduce o reducere a traficului, deci autobuzele pot fi si cu abur si sa arda carbuni si tot va fi o imbunatatire atat a traficului si a aerului.
    Dar ca toate acestea sa se intample trebuie destituita conducerea perena si incompetenta, investit in autobuze noi si in oameni, in soferi!

  4. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    geo

    Dragi SIBIENI,
    Circulati cu tramvaiele introduse de primarul johannis in primul mandate, ca de aceea l-ati ales.
    Daca nu e sufficient circulati cu sistemul de traffic urban finantat de actualul primar FODOR.
    o GRAMADA DE BANI PE UN SISTEM TOTAL NEFUNCTIONAL.
    CUM INSA DNA=ul nu are acces in primaria SIBIU, circulati cu ATENTIE , cu bicicleta sau cu pasi marunti.

    SUPER CUM O GASCA DE NENOROCITI POATE SA-SI BATA JOC DE O COMUNITATE.

  5. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    Robert

    Ce ar fii ca unii…nu toti…soferi de autobuze atunci cind opresc in statie…sa opreasca…in statie…si in locul special amenajat nu pe banda de circulatie!!! Din cite vad zilnic cel putin un autobuz desi locul in statie e liber opresc in mijocul drumului.daca cineva parcheaza in statia de autobuz e amendat…dar soferul autobuzului e bine merci ca blocheaza drumul un min…doua. ii doare in cot!!! Si asta in conditiile in care in sb chiar e respect in trafic si ffff rar se intimpla ca un sofer sa nu.i acorde prioritate autobuzului cind iese din statie.

  6. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

  7. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    sibian

    doamne dumnezeule mare iartai ca nu stiu ce fac. dragi nostri edili au fost prin tari straine si atat, nu sa prins nimic de ei, doar au cheltuit bani pe distractie. in germania sunt semafoare care se fac verzi cand autobuzul se apropie de ele, pe vreme lui ceausescu erau semafoare sincronizate pe andrei saguna, nu ne trebuie centre se supraveghere, ne trebuie totul automat, troleibuzele au fost scoase, in medias inca circula, noi mergem cu diesel, sisteme de monitorizare a emisiilor de dioxid de carbon nu ne ajuta cu nimic, autobuze pline de pensionare, nu ai loc de ei…

  8. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

  9. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    sibian100%

    Autobuze pe gaz au mai fost in Sibiu acum 30 de ani dar domnul reporter este habarnist ,in ceea ce privește Vâlcea pot să pun o intrebare:pe cine transporta acele autobuze avand in vedere ca toti valcenii sint on Sibiu?

  10. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    Gretel

    Cred că media întârzierilor nu ține seama de autobuzele care trec prea devreme prin stații, la anumite ore. Mi-aș dori să se țină seama și de programul afișat. Am pierdut autobuze care au trecut cu 8 – 10 minute înaintea orei prevăzute. A, și mi-aș dori ca unii dintre șoferi să fie instruiți că au ca pasageri oameni, nu cartofi, bolovani sau altele și că stilul smuls/smucit nu este pentru transportul în comun.

  11. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Turnul Sfatului Online
  • Sibiu
  • Contact