X

Cum ați vrea să arate orașul acesta?

Bogdan Brylynski

 

 

Nu știu cum vi se pare vouă, dar mie orașul ăsta mi se pare de-a dreptul sufocat. Și sufocant, în același timp. Deși am avut ocazia am ales să nu rămân definitiv în București exact din motivul ăsta. Că îmi doream un oraș în care să nu trebuie să fiu atent tot timpul la ceva. Să fie un oraș relaxat. Și a fost, pentru foarte mulți ani. Între timp s-a și dezvoltat a crescut turistic și industrial imens. Poate nu atât de mult pe cât putea dar cu siguranță mult mai mult decât majoritatea celorlalte mari orașe ale țării, deși nu este un oraș mare. Deși e extrem de deplasată comparația, suntem cam cum e Innsbruck-ul în Austria. Genul ăla de oraș pe care îl vizitează inclusiv locuitorii acelei țări.

No, orașul ăla s-a cam dus. E enorm de multă lume pe străzi, enorm de mulți turiști. De luni traficul va fi din nou numai un nerv și-o suduială, vor dispărea locurile de parcare, o să devină din nou un oraș enervant. Cum piețele sunt tot timpul de evenimente ce aduc turiștii ce ocupă zona centrală, sibienii se retrag în Subarini, la Zoo, sau în Muzeul Astra sau pleacă. Se mai duc pe la Alba prin cetate, pe la Deva la Aquapark, la Aresenal Park, mai urcă rar în Păltiniș sau la Bâlea. Pentru că orașul nu mai are spații. Fără Zoo și muzeu eram în plop, ne călcam în picioare în Subarini. Prin urmare, sincere felicitări ambilor manageri pentru modul în care și-au condus instituțiile.

Dintre proiectele depuse de sibieni în cadrul bugetației participative, acțiune implementată de Primărie și susținută de USR, a sărit în ochi remodelarea bulevardului Victoriei. Proiect care a devenit ceva mai vizibil datorita arhitectului Tudor Popa . Tudor, de exemplu, își asumă an de an înjurăturile celor care nu găsesc loc de parcare în Piața Mică și continuă proiectul Orășelul Artiștilor. Acum o să-l înjure și mai mulți șoferi. Probabil o să ajungă cel mai înjurat de către șoferi om din Sibiu. Dar și eu aș vrea să văd Piața Mică golită de mașini. Eu, care trec în 350 de zile din an prin piața aia m-am emoționat când am văzut-o complet liberă, de Ziua Mobilității. Și Huet-ul l-aș vrea gol și mi-ar plăcea să trec pe Victoriei prin verdeață, pe spații largi. Mi-aș lua trotineta electrică la care mă gândesc de 6 luni dacă să o iau sau mai mult mă încurcă.

Sincer, proiectul ăsta nu e cel mai bun proiect care există, are nenumărate neajunsuri care fac ca investiția în implementare să nu fie fezabilă. Dar e unul foarte interesant dacă e pus într-un context. M-am uitat la fotografiile din proiect și mi-am adus aminte imediat de Viena. Orașul în care cei mai mulți oameni și-ar dori să se mute. Și am făcut rapid un calcul dacă nervii pe care mi-i fac căutând loc de parcare în zonă, o zonă oricum infernală din punctul ăsta de vedere, îi anulez într-un asemenea loc și dacă rămân și cu ceva pe plus. Eu încă nu înțeleg de ce niciun om dăștept la cap din Sibiul ăsta nu și-a făcut până acum o parcare privată. Sub și supraterană, undeva în centru. Că are nevoie de 50 de locuri de parcare ca să relaxeze zona, nu mai multe. Aș da și 10 lei pe oră pentru o parcare în locul ăla. Am în minte și spațiul, la Atcom, Zaharia Boiu colț cu Justiției. Sau în spate la BCR, locuri sunt pentru așa ceva. În contextul unei asemenea parcări, Victoriei ar putea fi o plăcere să o iei la pas. Evident, dacă va arăta ca în poze. Dar pe lângă a fi o alee pietonală de la proiectul ăsta ar putea porni o discuție mai amplă, cu schimburi de idei, nu despre ce nu s-a făcut, ci despre ce să se facă. Pentru că fiecare călătorie începe cu primul pas.

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim

Comentarii

comentarii

12 opinii

  1. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    bon

    Bogdane, îmi permit să pun şi eu câteva întrebări, poate în majoritate retorice. 1. De ce nu se străduie Primăria, cu ajutorul fondurilor europene să facă o parcare mare subterană, cu mai multe niveluri, în locul actualei parcări de la fosta “90”? Parcare care o dată începute săpăturile se poate extinde sub Parcul Astra şi sub Hotelul Continental Forum. A făcut cineva vreodată vreun studiu de fezabilitate în acest sens? 2. S-a gândit cineva că sub Parcul de pe movilă din lungul bulevardului Coposu s-ar putea face tot aşa o parcare subterană? Poate chiar şi asta extinsă sub parcarea de lângă TeatruL Radu Stanca şi sub Piaţa Habermann? Dacă se vor realiza astfel de parcări, sigur n-ar mai fi probleme să interzicem intrarea în Piaţa Mică şi Piaţa Huet. Acolo, aproape de “buricul târgului” este nevoie de parcări pentru toţi turiştii, dar şi pentru sibieni. Şi nu rezolvi problema cu 50 de locuri de parcare în plus. 3. În spatele BCR-ului s-a gândit cineva să facă o parcare subterană, inclusiv pe sub Casa de Cultură până aproape de pasajul subteran de la magazinul Dumbrava? Toate aceste locuri enumerate de mine sunt cu posibilitate de deschidere de şantier, trebuie doar studiu de fezabilitate, finanţare şi voinţă. 4. Tot Parcul Sub Arini de la Bazinul Olimpia până la podul de piatră mai are posibilităţi de amenajare pentru promenadă şi recreere, terenuri de sport şi pistă REALĂ pentru biciclete (nu cea care-i acum). Iar de la podul de piatră şi până la Zoo a aproape neamenajat. Doar o alee şi-n rest sălbăticie şi mizerii. La toate astea s-a gândit CINEVA???

    • Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

      X XX

      De ce, pentru că Primăria Sibiu nu face dacât să asfalteze bulevarde şi străzi asfaltate şi să mai repare pe ici pe colo ce au făcut alții! Nu are nici un proiect nou dus până la capăt! Doar surle şi trâmbițe până la alegeri.

  2. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    Multumesc, Brylu, pentru parere. Promenada de pe Victoriei nu trebuie sa anuleze traficul auto, pot merge ambele in paralel + pista de biciclete pe doua sensuri iar problema parcarilor din zona se va rezolva odata cu construirea parcarii supraetajate din zona (fie ea inclusa in Centrul de Conferinte, fie in spatele Casei de Cultura).
    Dar totul trebuie sa inceapa de la ceva. Tocmai de asta, ma bucur ca esti pe aceeasi lungime de unda cu mine: “de la proiectul ăsta ar putea porni o discuție mai amplă, cu schimburi de idei, nu despre ce nu s-a făcut, ci despre ce să se facă. Pentru că fiecare călătorie începe cu primul pas.”

  3. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    Adrian

    Ar trebui ca “Aprozarul” de langa parcarea de la teatru sa fie daramat (bineinteles construirea altei sali de sport in alta locatie) si pe tot spatiul parcarii de la teatru + spatiul aferent “aprozarului” construita o parcare de 4-5 niveluri, 2-3 subterane si 1-2 supraterane. Pe locul fostei Cazarme 90 nu stiu daca se pot amenaja locuri de parcare subterane ( vezi Turnul Porții Cisnădiei si pivnitele cazarmei) dar cred ca o cladire care pe dinafara sa arate ca fosta Cazarma , iar inauntru sa fie parcare , cred ca este posibil.
    (am vazut astfel de parcari in Praga, Berlin, Viena, Salzburg, state,etc).
    Cu inca o parcare in spatele BCR si pe locul fostei cladiri de birouri Independenta, plus cele doua intentii ale primariei, respectiv gara si p-ta Cibin, ar trebui sa fie suficent pentru a nu se mai parca pe toata suprafata incintei celei de-a treia centură de fortificații a orașului si bineinteles zona pietonala sa se extinda

  4. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    Lu

    Luați la puricat Planul de Mobilitate Urbană Durabilă, treceți peste enorm de multele greșeli de ortografie, gramaticale, nume de străzi greșite, poze și ilustrații de calitate îndoielnică (totul la doar 250.000 de EURO)și veți găsi unele soluții chiar de bun simț, parcări subterane/supraterane, inclusiv culoarul de promenadă Sub Arini – Gară, rețea extinsă de piste de biciclete, tramvai, park&ride etc. Nu cred că Primăria poate să se plângă că nu știe ce are de făcut sau că nu are bani, dar momentan pare incapabilă să demareze proiecte de anvergură. Exceptând viaductul Kogălniceanu și două poduri peste Cibin, Sibiul n-a văzut proiecte mari în ultimii 10 ani. Da, trebuie asfaltate odată toate străzile orașului, da, trebuie create locuri de parcare, dar fără a da niște alternative viabile la automobil, în ciuda eforturilor de a face cât mai multe parcări și lărgiri de străzi, sensuri giratorii, probleme se vor intensifica. Oare când se poate porni măcar o discuție serioasă despre reintroducerea tramvaiului în Sibiu, când se începe odată construcția noului teatru/centru de conferințe – tărăgănarea la nesfârșit a acestui proiect anunțat de un deceniu, deja, blochează orice fel de dezvoltare a zonei Teatru/Piața ’90, dezvoltare de care depind și dezvoltările altor zone ale Sibiului. În altă ordine de idei, creând în continuare facilități doar pentru transportul individual cu automobilul, n-o să se rezolve niciodată problemele orașului. E fizic, practic, spațial imposibil!

  5. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    rosu

    Trebe crescut pretul benzinei/motorinei la cel putin 20 de lei.
    Sa se gandeasca proprietarul de masina de doua ori daca mere pe jos, cu bicicleta/trotineta sau cu masina.
    Poti sa faci 10 parcari, ca nu ajung. Numarul masinilor creste continuu, pana sa faci o parcare, se mai inscriu 1000 de masini.
    Tot mai multe orase se gandesc sa scoata masinile din centru, si nu sa fac parcari sub- si supraetajate.
    Aici apare si problema transportului in comun….

    • Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

      • Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

        rosu

        Simplu: transportul in comun si de marfuri, agricultura, spre exemplu, se exclud de la marirea taxelor/impozitelor.
        Voi nun vedeti ca sunt prea multe masini? Pe strazile din oras, in parcari, pe sosele, oriunde mergi: aglomeratie.
        De aceea avem nevoie de alternative la masini, de conceptia unui oras cu cat mai putine masini.
        O tampenie consider ca este sa strigi dupa parcari in centru, iar dupa doi-trei ani sa nu mai ai voie sa intri in oras din cauza protectiei mediului. Atunci sa va vad!

  6. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    Garfield

    Domnu’ Rosu, asta e din putul gandirii profunde. Ai simti-o si matale, produsele costa carburant, inclusiv sa le produci. Alternative reale la turismele personale? Ceva intre “Arhitectilor” sí zona industriala vest? Sau zona industriala Sura Mica (ZIOS)? Sau intre Selimbar si acesta din urma? Hai lasati- O balta cu chestii gen ” trebuie sa benficieze numai sibienii”, bla bla, ca majoritatea din zonele rezidentiale au buletin de Sibiu sí / sau lucreaza la firme care platesc impozite in Sibiu. Convingeti lumea sa-si lase masinile acasa, dar oferiti-le alternative mai bune, decat cateva autobuze ticsite la ora de varf. Extindeti trasee, infiintati legaturi noi si mai ales respectati orele. In Cluj Boc a putut atrage fonduri pentru ásta, in Sibiu nu se poate? Alooo, se aude?

  7. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    Doar un om

    Sibiul a fost un oras si chiar un judet frumos, bine dezvoltat din toate punctele de vedere până ce au aparut omuletii din valcea, cei care NU au reusit si nici nu s-au straduit să se gândească doar la o posibilă dezvoltare, au venit si au luat totul gata făcut, apoi au inceput sa distrugă prin suprapopulare auto acest oras. Nu este nici corect nici logic sa platesti un impozit de nimic calculat la o economie inexistenta dintr-un judet ca VL, si sa rupi drumurile sibiului cu toate harburile… ar mai fi multe de spus dar….sa lasam si pe altii.

    • Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

      dancp2

      e bine si asa
      vedeti cind vin vreo 300 deblonzi adusi de pe unde stie ue si merkel/macrou
      cind aia toti or sa iba medic gtatuit ,stomatologie gratuita,papa gratuit si voi nu o sa veti loc nici in autobuz de ei! si pretentii ca le trebe si niste fumei,beutura etc
      ca doar au toate drepturile
      sa va vad ce veti zice de nr de VL sau altceva

  8. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    Ion ionescu

    Din pacate Sibiul duce lipsă de oameni la conducerea orașului, oameni precum managerul muzeului Astra ar fi o solutie pentru funcția de primar. Actualmente conduc doar nulități

Lasă un răspuns către dancp2 Anulează răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Turnul Sfatului Online
  • Contact